Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf

Men den koster flesk.

Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data: VW Golf R DSG 4Motion

MOTOR, CM³:

1984

EFFEKT, HK VED O/MIN:

270/6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

350/2500

EGENVEKT, KG:

1466

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

420/179/148

BAGASJEROM, LITER:

350/1305

STANDARD DEKKDIMENSJON:

225/40R18

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,84

CO²-UTSLIPP, G/KM:

195

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

5,5

TOPPFART, KM/T:

250

PRIS FRA, KR:

693 990

PRIS TESTBIL, KR:

810 840

Helt siden Golf GTI så dagens lys i 1976 har dette vært målestokken blant de sportslige kompaktbilene. Men, Volkswagen har også laget en rekke andre sportslige versjoner av Golf - modeller som kjennere ofte kaller Über-Golf.

Blant disse finner vi bøller som Golf Rallye, Golf GTI G60, Golf VR6 og sist men definitivt ikke minst Autobahnraketten Golf R32, som fram til nå har vært sterkeste Golf med sine 241 hestekrefter.

Det skal riktignok nevnes at femte generasjon Golf GTI ble laget i en spesialversjon med en tolvsylindret midtmotor på 650 hestekrefter, som gikk 0-100 km/t på 3,7 sekunder og hadde toppfart på over 320 km/t.

Nye Golf R er nyeste sort Über-Golf, og den er tidenes raskeste gate-Golf.

Kjøreegenskaper: 5

I bedagelig tempo labber vi ut av hovedstadens travle gater, R og jeg. Uten tegn til dramatikk. Akkurat som nyeste generasjon GTI oppfører R seg upåklagelig ved normal kjøring. På motorveien mot Gardermoen viser R seg fra sin komfortable side, vi sklir av gårde i fartsgrensen og noen ganger litt over.

Fartsblindhet får man med på kjøpet i en bil som denne, noe som for så vidt er bra - Golf R har en startpris på 693 990 kroner! Testbilen er utstyrt med alt som er å få og koster hele 810 840 kroner. Det er mye penger for en Golf!

Til tross Golf R sine heftige ytelser er den ganske udramatisk å håndtere, den er nesten for rund i kantene etter min smak. Den lar deg gjøre som du vil til enhver tid, og hornene i panna skal være store og skarpe før den byr på overraskelser.

Personlig håpet jeg på litt mer kontante tilbakemeldinger fra både styring og understell. Litt mer som Ford Focus RS, om vi skal finne en å sammenligne med. Det er jo tross alt en R vi snakker om. Vi savner også litt av eksossymfonien Audi TTS ga oss, Golf R er godt støydempet og virker heller ikke like aggressiv som TTS.

Etter diverse akselerasjonsmålinger på flystripa står norsk landevei for tur, med alt det gode og det dårlige den serverer. Her skal R vise seg fra sin beste side. Litt kultivert på racerbanen er akkurat passe sportslig på veien - om man skal ha ryggen i behold etter endt kjøretur.

Med et knappetrykk endrer jeg innstillingene på understellet. Der telehivene er som verst skal komfortinnstillingen vise seg å være en god venn, fortsatt sportslig men uten at man trenger klippekort hos kiropraktoren.

Når det flater ut er sportsknappen absolutt å foretrekke, tette svinger forseres enkelt med en hånd på rattet - fartsblindheten vender stadig tilbake. Å svitsje mellom de to innstillingene er perfekt for en aktiv sjåfør på langtur med varierende kvalitet på underlaget. Noe det er mye av i dette landet.

RASK: De 270 hestene imponerer ikke som de 272 i Audi TTS. Men bevare meg vel, Golf R er rask nok i massevis!
RASK: De 270 hestene imponerer ikke som de 272 i Audi TTS. Men bevare meg vel, Golf R er rask nok i massevis! Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

270 hester og 350 Nm fra en turbomotor med to liters slagvolum vitner om at motoren har mye til felles med den vi fant under panseret da vi kjørte Audi TTS tidligere. Der bodde det riktignok to hester til, og med et smil om munnen husker jeg den heftige lyden de "knegget" ut i eksosanlegget. Deilig!

Spørsmålet var om tilsvarende motor, DSG-kasse og firehjulsdrift i en Golf kunne gi meg noe i nærheten av det samme kicket. I så fall ville jeg være i himmelen. Men nei. Dessverre er ikke Golf R like brutal som TTS. Ikke er den like rask, og dessverre er ikke lydbildet i nærheten av TTS.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Det er uansett en fin motor vi snakker om, akkurat som de andre TSI-motorene Volkswagen har i sitt spekter. Kraftutviklingen passer bilens utveksling fint og gangen er behagelig.

Ytelser: 5

At 270 hester setter fart på Golfen er det ingen tvil om. Volkswagen oppgir 0-100 km/t på 5,5 sekunder og en toppfart på 250 km/t. Slike tall oppnår vi ikke i våre målinger på flystripa, men spesielt mellomakselerasjonen imponerer oss.

DSG-kassa er lynrask og gjør selvfølgelig sitt ypperste for å underholde oss. 4Motion-systemet planter alle de 270 hestene i bakken uten hjulspinn og uten en ulyd. Responsen i TSI-motoren meget god, der maksimalt dreiemoment er på plass ved hyggelige 2500 o/min.

Setter man Golf R opp mot TTS er ikke R like brutal. Den gir ikke samme kicket og kan heller ikke vise til like heftig akselerasjon. Golfen er for all del rask nok, men det holder ikke til toppkarakter.

Eksteriør: 5

BIL FOR NORGE: Hadde det ikke vært for mengden av avgiftskroner staten legger på, ville Golf R rent kjøremessig vært en perfekt bil for norske veier.
BIL FOR NORGE: Hadde det ikke vært for mengden av avgiftskroner staten legger på, ville Golf R rent kjøremessig vært en perfekt bil for norske veier. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Golf R er bilen kjennere sikler etter når den passerer på gata, mer normale mennesker vil nok la den passere uten å ense den. De gærne har det godt!

Testdata: VW Golf R DSG 4Motion

0-100 KM/T, SEK.:

6,7

60-100 KM/T, 3. GIR:

3,3

60-100 KM/T, 4. GIR:

4,3

60-100 KM/T, 5. GIR:

6,6

60-100 KM/T, 6. GIR:

10,2

60-100 KM/T, KICKDOWN:

3,1

80-120 KM/T, 4. GIR:

4,4

80-120 KM/T, 5. GIR:

6,1

80-120 KM/T, 6. GIR:

8,3

80-120 KM/T, KICKDOWN:

3,9

TESTFORBRUK, L/MIL:

1,02

Golf R er barsk uten å være brautende. Sinna og snill på en gang. Vi liker det vi ser, men vi hadde kanskje ønsket oss litt mer av en R. I forhold til Ford Focus RS og Subaru Impreza WRX STI blir den på en måte litt tam. Litt for lik standardgolfen, rett og slett.

Interiør: 5

Akkurat som på utsiden er R'en litt for nøytral i forhold til utgangspunktet, man sitter på en måte igjen med en følelse at man ikke får valuta for pengene man legger i det. For all del, materialkvaliteten er meget god og racingstolene i skinn/alcantara er heftige, men ellers dreier det seg om et sportsratt, noen skinnkledde detaljer, en kontrastsøm her og der, samt noen R-emblemer og et speedometer som går til 300 km/t!

På typisk Volkswagen-vis er ergonomien bak rattet utmerket, sittestillingen er perfekt i de skinnkledde racingstolene og alt det nødvendige er innen rekkevidde. Akkurat som vi er vant til i Golf.

Komfort: 5

Som nevnt over er Golf R et fint sted å legge mange mil med vei bak seg. Lavprofildekk og sportsunderstell har en tendens til å ta livet av det som er av fjæringskomfort i slike biler, men ikke her - Golf R har et godt kompromiss mellom sportslighet og komfort.

SOM STØPT: De tøffe bøttestolene pakker deg inn og holder deg fast i svingene.
SOM STØPT: De tøffe bøttestolene pakker deg inn og holder deg fast i svingene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Man sitter godt i stolene og den lille støyen som er stammer fra eksosen - noe som er musikk i våre ører.

Sikkerhet: 6

Golf R er ikke kollisjonstestet av EuroNCAP. Det er riktignok vanlige Golf, og den gjorde det bra - faktisk den sikreste bilen de testet i 2009.

Bilen får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere.

Det er spesielt en stiv og solid sikkerhetscelle rundt kupeen, velfungerende sidebeskyttelse, kne/sideairbag og maksimal score for beskyttelse av barn som trekkes fram i testen.

Sideairbager bak er imidlertid ekstrautstyr og koster noen kroner ekstra.

Miljø: 4

Jeg leste en artikkel på nettet her om dagen der en forsker gikk ut med at global oppvarming var tidenes største bløff. For dem som vurderer å kjøpe en Golf R håper jeg dette stemmer, selv om jeg tror det kan være vanskelig å overbevise regjeringen til å tro dette.

De 270 hestene vil ha mat. Masse mat. Og de mates med bensin, som fordøyes og slippes ut som CO2 i andre enden. Det gjør Golf R til alt annet enn en miljøbil, naturlig nok.

ANONYM: Interiøret skiller seg ikke veldig mye ut fra en godt utstyrt vanlig Golf med sportsratt. Dessverre.
ANONYM: Interiøret skiller seg ikke veldig mye ut fra en godt utstyrt vanlig Golf med sportsratt. Dessverre. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Men forbruket er ikke så ille i forhold til ytelsene, Volkswagen er jo som kjent gode til akkurat dette her. Golf R er oppgitt til et forbruk i EU-miksen på 0,84 liter per mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 195 g/km.

På vår til dels krevende, 19 mil lange testrute lander vi på et forbruk på 1,01 l/mil, noe som er mer enn forventet. Men på en annen side ser vi også at det er mulig å kjøre relativt billig i vanlig motorveihastighet.

Pris/utstyr: 3

Akkurat som andre motorsterke biler i dette landet koster Golf R det dobbelte av hva den egentlig burde ha kostet. Og det er ikke Volkswagen sin skyld (hint, hint norske avgiftsregler).

Golfen er selvfølgelig utstyrt med det med meste av det beste Volkswagen kan by på - skinn/alcantara, sportsratt og pedaler, navi osv. er på plass.

Med alt testbilen er utstyrt med lander moroa på 810.840 kroner, noe som ikke er langt unna de Subaru skal ha for sin versting Impreza WRX STI (300 hk), som Subaru kun tar inn til landet på bestilling, og i området der Focus RS lå da den fortsatt var i salg.

LITE LYD: Vi håpet på heftig lyd som i TTS, men der ble vi skuffet. Dessverre er den er for godt støydempet.
LITE LYD: Vi håpet på heftig lyd som i TTS, men der ble vi skuffet. Dessverre er den er for godt støydempet. Foto: Egil Nordlien HM Foto