Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011
Her er den beste Golfen
Frekke kjøreegenskaper gir terningkast seks.
Seneste generasjon Golf GTI er et godt eksempel på tysk perfeksjon. Den bærer stolt GTI-arven videre, akkurat som den har gjort siden 1976.
Ja, det stemmer. Det er faktisk 34 år siden den første Golf GTI forlot samlebåndet. Ikke bare ga den navn til klassen vi kjenner som GTI-klassen, den har stort sett tronet på toppen av tronen hele veien.
Siste generasjon Golf, nummer seks i rekken, skuffer ikke. Den er overraskende potent og vekker bilfølelser få andre biler er i nærheten av.
Kjøreegenskaper: 6
Morofaktoren i GTI er meget høy og passer den aktive sjåfør som hånd i hanske. Styrefølelsen er svært god og bilen reagerer lynkjapt på førerens kommandoer gjennom ratt og pedaler.
Det adaptive understellet med innstillingene sport, normal og komfort anbefales på det sterkeste. I sport strammes fjæringen skikkelig til og gir GTI gokartlignende kvaliteter - perfekt om du er typen som faller for fristelsen for å ta med bilen en tur på bane.
Det høres kanskje rart ut, men GTI kjennes faktisk enda mer smidig ut gjennom vår kjeglebane enn kruttønna Golf R med samme motor på 270 hk. Det kan vi takke vekten for, da GTI er over 100 kg lettere enn R.
Over landeveiens telehiv og ujevnheter anbefales komfortmodus, da sport er i stiveste laget. Men tro ikke at komfort gjør GTI myk og kjedelig - oppsettet er stramt og kjøreegenskapene fortsatt sportslige, samtidig som de verste slagene filtreres ut.
Motor: 6
Testdata Golf GTI DSG 2011
- 0-100 KM/T, SEK.: 7,7
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 4,1
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,6
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 7,4
- 60-100 KM/T, 6. GIR: 9,4
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,4
- 80-120 KM/T, 3. GIR: 4,4
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 5,9
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 7,9
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 9,9
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,2
- STØY TOMGANG, dBA: 41,6
- STØY 50 KM/T, dBA: 68,5
- STØY 80 KM/T, dBA: 71,7
- STØY 100 KM/T, dBA: 72,9
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,74
Den firesylindrede bensinmotoren under panseret har økt lungekapasiteten betraktelig ved hjelp av en turbo, som blåser effekten opp i 210 hestekrefter.
Vi vet at Volkswagen henter ut 270 hk av denne motoren i Golf R, så 210 hk høres kanskje ikke så imponerende ut. Men tro meg, det holder lenge. Hestene får nemlig drahjelp av 280 Nm dreiemoment som er på plass allerede fra 1700 o/min.
Det beste med drivlinjen er uten tvil samspillet mellom motoren og girkassa. Dobbeltklutsjkassa (DSG) er ikke bare raskere, men også smartere enn alle andre automatkasser i denne prisklassen. Med padleårer på rattet får man virkelig racerbilfølelsen og kan fort bli smittet av "gire altfor mye-syken". Det herligste av alt; mellomgassen som blafrer i eksosanlegget ved hvert eneste girskift.
Ytelser: 6
GTI er overraskende rask. Toliteren er - takket være dreiemomentet - uhyre effektiv selv på lavt turtall, og det bare øker på etter hvert som hestene tar over på vei opp mot rødmerkingen ved 6000 o/min. Nesten uansett turtall er GTI særdeles kvikk ut av svingene, og differensialen sørger for meget godt bett i framhjulene.
Volkswagen lover 0-100 km/t på kjappe 6,9 sekunder og en toppfart på 238 km/t. I våre akselerasjonsmålinger gjør GTI det veldig bra. 60-100 km/t gjøres unna på raske 3,4 sekunder mens 80-120 km/t blåser avgårde på 4,2 sekunder - kun tre tideler av et sekund dårligere enn Golf R.
Se også: Lyst på GTI men liker diesel? Se vår test av Golf GTD
Eksteriør: 5
Helt siden VW Golf GTI kom første gang, har en litt diskré karosseristyling gitt kjennere beskjed om at noe spesielt ruller på veien.
Tekniske data Golf GTI DSG 2011
MOTOR, CM3: 1984
EFFEKT, HK VED O/MIN: 210/
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 280/
EGENVEKT, KG: 1414
TILHENGERVEKT, KG: 1400/700
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 421/178/150
BAGASJEROM, LITER: 350
STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/50-17 W
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,74
CO2-UTSLIPP, G/KM: 173
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,9
TOPPFART, KM/T: 240
PRIS FRA, KR: 470 870
PRIS TESTBIL, KR: 508 680
Den er gjennomført helt fram til i dag, og det skarpe VW Golf-designet i 6. generasjon blir bare bedre med lett maskuline virkemidler.
Ikke påtrengende, men tøff nok til at du føler det er noe spesielt som venter på parkeringsplassen.
Interiør: 5
Kjennere finner seg fort til rette i de rutete stoff-sportsstolene. Setene, som ligner de som sto i første generasjon GTI, er gode og gir god støtte i sidene og under lårene.
VW-konsernet kan sine småtriks, men det viktigste er at alle de praktiske og kvalitetsmessige godbitene er med fra standard-Golf.
Dermed har fire voksne god nok plass i kupeen til å tåle en langtur, og bagasjerommet på 350 liter svelger unna det meste for daglig bruk. Nå får du langt større biler til denne prisklassen, men kikker du på en VW Golf GTI er du vel klar over hvor mye fint det finnes i sammenleggbare barnevogner.
Se også: Vi testet den sterkeste Golfen.
Komfort: 4
At GTI er i strammeste laget på dårlig underlag sier seg nesten selv. Den egner seg uten tvil bedre i godt driv gjennom landeveiens svingkombinasjoner enn over byens brostein og trikkeskinner. Det adaptive understellet gjør som sagt en god jobb og gjør at GTI oppleves mer fast enn stump på veien.
Brede dekk med lav profil gjør også at en del dekkstøy finner veien inn i kupeen. På en annen side trekker de gode setene og den velkjente Volkswagen-brukervennligheten opp.
Sikkerhet: 5
Ifølge EuroNCAP-testen er VW Golf den sikreste de har testet i 2009, og holder en svært god standard også overfor nye konkurrenter.
Bilen får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere.
Det er spesielt en stiv og solid sikkerhetscelle rundt kupeen, velfungerende sidebeskyttelse, kne/sidearibag og maksimal score for beskyttelse av barn som trekkes fram i testen.
Pris/utstyr: 4
Det koster å være kar her i Norge. Det er Golf GTI et tydelig bevis på med sin frapris på hele 462 370 kroner. Testbilen med DSG, adaptivt understell, 18" felger og litt annet snacks runder så vidt halvmillionen.
Det er selvfølgelig mye penger for en biltype de fleste betaler 250-300 000 for, men samtidig relativt rimelig om du ser hva du må betale for en bil som gir tilsvarende ytelser og sportslig kjøreglede.
Med fem års garanti og en bruktbilpris som ikke faller altfor bratt, er likevel totaløkonomien tilfredsstillende.
Miljø: 5
GTI er oppgitt til et forbruk på 0,74 l/mil i EU-miksen, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 173 gr/km. Sett i forhold til ytelsene er det gode tall, og det er faktisk akkurat hva vi lander på etter vår faste 20 mil lange forbruksrunde.
Konklusjon: 6
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Ingen over, ingen ved siden. I dagens marked står ikke konkurrentene akkurat i kø, spesielt ikke i Norge. Alternativer som kommende Ford Focus ST og nylig testede Alfa Romeo Giulietta QV er verdt å nevne, men Golf GTI bærer arven videre og regjerer fortsatt på toppen av GTI-tronen.