Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf

Volkswagen Golf kommer i mange varianter, men dette er den aller beste.

Først publisert Sist oppdatert

I kompaktklassen har konkurrentene store problemer med å skubbe seg på VW Golf. Ikke bare er VW Golf overlegen på de fleste områder når det kommer til egenskaper, den er faktisk enda mer ensom i toppen når det gjelder salg.

Pr. juni 2010 har VW Golf en markedsandel på imponerende 6,3 %, mens bilsalgets nummer to etter første halvår - Nissan Qashqai - har forholdsvis beskjedne 3,4 % sammenlignet med Golf. Og vi skal temmelig langt ned på listen for å finne nærmeste direkte klassekonkurrenter. Toyota Auris er nr. 13, Ford Focus nr. 15 og Opel Astra nr. 16.

Det blir neppe noe bedre etter at VW Golf har kommet i en såkalt BlueMotion Technology-versjon (BMT). Kort fortalt beholder man noe av den drivstoffbesparende teknikken fra den rene BlueMotion-utgaven (som start/stopp-anlegg), men hiver over bord det som er mest begrensende for kjøreopplevelsen.

Da tenker vi spesielt på dekkvalg, understellsoppsett og ikke minst begrensingene i utstyrsvalg. Noe vår testbil er et typisk eksempel på. Her er det full Highline utstyrspakke og 7-trinns DSG-kasse, godbiter du må se langt etter om du velger den ekstreme BlueMotion-varianten. Vi snurrer test:

KJØRER BRA: Golf er småsportslig og underholdende.
KJØRER BRA: Golf er småsportslig og underholdende. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Kjøreegenskaper: 5

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1598

EFFEKT, HK VED O/MIN: 105/4400

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 250/1500

EGENVEKT, KG: 1340

TILHENGERVEKT, KG: 1400/660

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 420/179/148

BAGASJEROM, LITER: 350-1305

STANDARD DEKKDIMENSJON: 185/70-15 T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,42

CO2-UTSLIPP, G/KM: 109

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,2

TOPPFART, KM/T: 190

PRIS FRA, KR: 263 000

PRIS TESTBIL, KR: 290 000

Ikke overraskende kjører VW Golf BMT som en normal VW Golf. Det betyr en sikker, småsportslig og underholdende kjøreopplevelse. I forhold til mange av konkurrentene er VW Golf litt kjappere og mer direkte i reaksjonene. Dessuten tillater den høye svinghastigheter før den svarer med en lett understyring. I unnamanøvertesten har den ingen problemer. Og bare for ordens skyld: Veigrep og kjørefølelse er langt bedre enn i den rene BM-modellen med sine smale og høye sparedekk.

Motor: 6

VW's nye basisdiesel med 1,6-liters volum har fått mange lovord fra oss i tidligere tester. Det skyldes veldig pen gange og en jevn, harmonisk kraftutvikling over et bredt turtallsregister. Når du kobler en så kultivert motor til bransjens beste manuelle automatkasse - VW 7-trinns DSG - er drivlinjen på vinnersporet. Den girer kjapt, smidig og ikke minst korrekt. Sammen med god manuell overstyringsmulighet gir det en girkasse som kan det aller meste.

Ytelser:5

Sammenlignet med tilsvarende sterke dieselkonkurrenter, sørger de tette stegene i den syv-trinns girkassen at 105 hk og 250 Nm føles litt sprekere enn de egentlig er. Siden motoren alltid får jobbe på et nesten optimalt turtall avhengig av kjøresituasjonen, og dobbeltcluchen girer kjappere enn det du har sjanse til, blir akselerasjonen merkbart bedre enn i tilsvarende motorisert bil med fem-trinns manuell girkasse.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Eksteriør: 5

VELKJENT: Interiøret i Golf er velkjent og velprøvd. Det byr på god nok plass for fire voksne.
VELKJENT: Interiøret i Golf er velkjent og velprøvd. Det byr på god nok plass for fire voksne. Foto: Terje Bjørnsen

VW Golf VI er en av de mest vellykkede Golf-modellene i moderne tid, med rene og skarpe linjer. Samtidig er den tilstrekkelig nøytral og behersket. Dermed tiltaler den et bredt publikum og har en aksept som salgstallene sladrer tydelig om.

Testdata

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,6

60-100 KM/T, 5. GIR: 8,2

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,5

80-120 KM/T, 4. GIR: 8,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 11,3

80-120 KM/T, 7. GIR: 14,4

80-120 KM/T, KICKDOWN: 9,2

STØY TOMGANG, dBA: 46,3

STØY 50 KM/T, dBA: 61,9

STØY 80 KM/T, dBA: 66,2

STØY 100 KM/T, dBA: 69,1

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,48

MISVISNING 50 KM/T 45

MISVISNING 80 KM/T 74

MISVISNING 100 KM/T 93

Interiør: 5

Det finnes tre Golf-versjoner; kombi, stasjonsvogn og den halvhøye Plus. Selv om kombiversjonen er den minste har den fortsatt tilstrekkelig plassforhold til å fungere som familiebil. Bakseteplassen er tilstrekkelig for at to voksne på rundt 180 cm kan sitte godt bak to tilsvarende store voksne foran. De kan også ha med seg brukbart med bagasje i det 350 liter store, relativt lettlastede bagasjerommet. Har du større krav til fleksibilitet og størrelse, anbefaler vi en kikk på stasjonsvognsmodellen.

Komfort: 5

Med en velutstyrt VW Golf følger det også bedre seter som standard, noe som hever kjørekomforten vesentlig i forhold til den rene BM-modellen. Så kan du legge på en vesentlig bedre fjæringskomfort i BMT-modellen, og det blir ikke vanskelig å gjette hvilken Golf vi foretrekker. Også i forhold til andre konkurrenter er VW Golf blant de aller beste komfortbilene i klassen, med en fjæring som har et glimrende kompromiss mellom små og store ujevnheter, lav og høy fart og belastning. Skal vi plukke på noe må det være litt mer hjulstøy enn vi ønsker på motorvei.

Sikkerhet: 5

Ifølge EuroNCAP-testen VW Golf den sikreste de har testet i 2009.

DEN BESTE: Kombinasjonen av kjøregenskaper, forbruk og drivlinje gjør dette til den aller beste Golfen du kan kjøpe.
DEN BESTE: Kombinasjonen av kjøregenskaper, forbruk og drivlinje gjør dette til den aller beste Golfen du kan kjøpe.

Bilen får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere.

Det er spesielt en stiv og solid sikkerhetscelle rundt kupéen, velfungerende sidebeskyttelse, kne/sidearibag og maksimal score for beskyttelse av barn som trekkes frem i testen.

Sideairbager bak er imidlertid ekstrautstyr og koster 2600 kroner.

Pris/utstyr: 5

En VW Golf 1,6 TDI BMT i Highline-versjon koster 263 000 med fem-trinns manuell girkasse og 284 000 kroner med DSG. En tilsvarende bil med Trendline-utstyr og DSG-kasse ligger på 263 000 kroner pr. juli 2010. Om du velger manuell eller DSG blir en smakssak, men vi er ikke i tvil om at VW Golf 1,6 TDI er mest attraktiv med 7-trinns DSG siden kjøreopplevelsen blir kjapper og mer komfortabel. Bruktverdien på VW Golf er bunnsolid, og med en fin utstyrspakke og lavt forbruk er dette en bil du neppe vil slite med å bli kvitt.

Miljø: 6

I følge VW's normtall skal en VW Golf BlueMotion bruke 0,38 l/mil og slippe ut 99 g/km CO2. For en VW Golf BlueMotion Technology med DSG-kasse er de samme tallene 0,41 l/mil og 109 g/km. Det er langt fra nok til å rettferdiggjøre sparemodellen. I vår testløype klarte BMT-versjonen med DSG seg på 0,48 l/mil, sammen lignet med BM-versjones testforbruk på 0,45 l/mil. Så kan du lure på hvorfor vi gir en sekser på miljø? Fordi vi snakker om en bil med automatgir, noe som regel gir et vesentlig merforbruk. Samtidig som DSG-kassen tar bort en vesentlig sjåførfaktor når det gjelder å oppnå lave forbrukstall. Nå er det bare å kjøre mykt og riktig, så er lavt forbruk tilgjengelig for alle.

LETTFATTELIG: Det oser tysk presisjon av førerplassen. Alt av knapper og brytere er lett tilgjengelig og logisk plassert.
LETTFATTELIG: Det oser tysk presisjon av førerplassen. Alt av knapper og brytere er lett tilgjengelig og logisk plassert. Foto: Terje Bjørnsen