Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011
Komfort-SUV i særklasse
Stødig som Kebnekaise og komfort som den beste Ikea-stolen.
Volvo-SUV-en er staut som man forventer at den skal være. Den gir også premiumfølelsen vi vet volvokunder er på jakt etter, samtidig som komforten er blant de aller beste i klassen.
Som kollega Øyvind Jakobsen sa etter vi hadde testet XC60 i selskap med Audi Q3, BMW X1 og nyheten Range Rover Evoque; er det best mulig fjæringskomfort du ønsker i status-SUV-en din, er Volvo XC60 et godt sted å begynne søket.
Kjøreegenskaper: 5
Som en av kandidatene i årets store SUV-test gikk XC60 gjennom et veldig grundig testopplegg tillegg til de vanlige testene (akselerasjon, bremsetest og unnamanøver) på Gardermoen, testet vi kjøredynamikk på Vålerbanen og terrengegenskaper i en terrengløype.
Med sine 1815 kg er den tyngst. Likevel er den forbausende smidig i både elgtesten (dobbelt unnamanøver), slalåmtesten og når vi tester grensene for kjøredynamikken på bane. Trolig er oppgraderingene i R-designpakken med på å gi viktige plusser i margen, med blant annet endret styring i tillegg til avstivet, men ikke senket understell.
I likhet med Audi Q3 har den firehjulsdriftssystem fra Haldex, men kjørefølelsen er ganske annerledes. Særlig imponerer kombinasjonen av direkte styring og godt grep i forhjulene. Siden hekken følger lydig bak, er Volvoen relativt enkel å holde kontroll på når prøvelsene blir store. I terrenget er Volvoen stor og bred, men tar seg fint fram.
Motor: 3
Volvo skal ha for at de av og til gjør ting på sitt vis. I en bilverden der stadig flere kjøper motorer av andre (du finner motorer fra for eksempel konsernet bak Peugeot og Citroën i en mengde bilmerker, også i andre Volvo modeller), finner vi Volvos egenutviklede femsylindrede maskin i testbilen. D3-motorens tørre tall er 2,4 liter, 163 hk og 420 Nm.
Det gir en dose særpreg, på godt og vondt. Det er denne motoren som høres best på tomgang og når du gir på litt ekstra. Volvo mener selv at lyden er eksklusiv og mer luksuriøs enn lyden av en firer. Vi sliter med å dele oppfatningen, men konstaterer at bilen støyer lite når den først er oppe i jevn fart.
Ytelser: 4
Testdata
- 0-100 KM/T, SEK.: 11,5
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,0
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 6,3
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 8,5
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,2
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 8,0
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 9,1
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 12,3
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,5
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,72
163 hester og 420 Nm er tilstrekkelig i XC60, men byr aldri på noe ekstra. I nevnte firkløver er Volvoen tregest i akselerasjonen, uten at det kun skyldes motoren. Girkassen oppleves nemlig gammeldags med sine trege girskift og noe slurete oppførsel.
Volvo oppgir 10,9 sekunder på 0-100 km/t sprinten og en toppfart på 190 km/t. I våre akselerasjonsmålinger klarer vi 11,5 sekunder fra 0-100 km/t, noe som borger for at oppgitte tall stemmer.
I mellomakselerasjon er den tregest i gjengen, men så er den også den bilen som har lavest effekt i forhold til vekten. Sammenligner vi med for eksempel BMW X3 med tilsvarende vekt/effekt, så er ytelsene på det jevne.
Eksteriør: 5
I våre øyne er XC60 en av de mer vellykkede kompakt-SUV-ene. Bilen har frekke linjer med en coupèaktig silhuett, og minner fra siden mer om en litt høyreist crossover enn en tradisjonell kompakt-SUV.
Fronten har et mer moderne preg enn snuten på storebror XC90, og måten baklyktene er dratt oppover bilens hekk på er svært så elegant. Faktisk er dette en Volvo som vekker oppmerksomhet - det har vi ikke vært bortskjemt med tidligere.
Interiør: 4
Innvendig gir ikke Volvo noen umiddelbar wow-faktor. De svartgrå plastfeltene er store og midt på dashbordet setter Volvo knapperekord, som er litt vanskeligere å bli kjent med enn i de beste tyske.
På innsiden er ting litt mer konservativt, uten at det nødvendigvis er en negativt for den trygghetssøkende Volvo-kunden. Designen og materialvalgene kjenner vi igjen fra fabrikkens øvrige modeller, og selv om ingenting overrasker, er det som vanlig en enkel jobb å finne seg godt til rette.
Skinnsetene er av beste sort, og selv om sidestøtten kunne vært bedre, er sittekomforten herlig og uanstrengt. Ellers er det godt med innvendig plass, selv om stasjonsvogna V70/ XC70 fortsatt er å foretrekke hvis plass er et viktig punkt på ønskelista.
Bagasjerommet på 490 liter er litt under snittet i forhold til de argeste konkurrentene, men i praksis føles det tilstrekkelig stort for hverdagslige utfordringer.
Komfort: 5
Som sagt er XC60 et godt sted å begynne søket om en SUV med god komfort står på ønskelisten. Både landeveiens telehiv og byens trikkeskinner og brostein forseres uten dramatikk. Selv ikke testbilens sportsunderstell (del av utstyrspakken R-design) og 20-tommershjul (ekstrautstyr) greier å ødelegge for en grunnleggende god komfort, selv om grensa nærmer seg over krappe ujevnheter.
Tekniske data
- MOTOR, CM3: 2400
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 420/1500-3250
- EGENVEKT, KG: 1815
- TILHENGERVEKT, KG: 2000/750
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 463/189/171
- BAGASJEROM, LITER: 490-1450
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 235/65-17 T
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,68
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 179
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,9
- TOPPFART, KM/T: 190
- PRIS FRA, KR: 566 900
- PRIS TESTBIL, KR: 736 400
Legger vi på lavt støynivå og gode seter, så er det kun sportsunderstellet og de store hjulene som gjør at sekseren ryker.
Sikkerhet: 5
XC60 er ordning och reda, ikke tant og fjas. Den bremser for deg i byhastighet om du ikke er obs på at bilen foran har stoppet, og kan fås med en allsidig sjåførhjelp- og sikkerhetspakke til under 18 000 kroner. Med blant annet adaptiv cruise control, full autobrems, filskiftvarsling og blindsonekontroll er den billig. Vi hadde kjøpt til denne pakken om vi skulle ha en XC60, for da er Volvo-følelsene på topp.
Ikke helt uventet gjør Volvo XC60 en god figur i EuroNCAPs kollisjonstest. Beskyttelsen av voksne og barn i bilen er meget god, spesielt ved en eventuell sidekollisjon.
Når det gjelder fotgjengersikkerhet, absorberer bilen enkelte steder treffet godt. Derimot er bilen lite skånsom i typisk hodehøyde både for voksne og yngre fotgjengere, noe den også får kraftig trekk for. Likevel er bilen om ikke den sikreste, i hvert fall blant de klart beste totalt sett i SUV-klassen.
Pris/utstyr: 3
Med testbilens motor og automatgir koster XC60 fra 566 900 kroner, men den er naturlig nok rikelig påkostet i form av ekstrautstyr.
Som sagt koster sikkerhetspakken 18 000 kroner. Automatgir koster 34 000 kroner (takket være at forbruk og CO2-utslipp går opp og medfører høyere avgifter til staten) og metallic lakk koster 6900 kroner. I tillegg kommer en rekke eksteriør og interiørdetaljer som navigasjon, ryggekamera, bakseteunderholdning, alufelger, herregårdsvogn pakke, osv. osv. til totalt 149 000 kroner, pluss vinterdekk på 19 toms felger til 20 000 kroner.
Da ender man opp med en bil som har nær sagt alt utstyr og enda litt til, men 736 400 kroner er for mye for folk flest.
Miljø: 4
Volvo XC60 med testbilens diesel og automatgir er oppgitt til et forbruk på 0,68 l/mil og et CO2-utslipp på 179 gram per kilometer i EU-miksen. Det er helt ålreite tall tatt størrelsen og kombinasjonen automatgir/firehjulsdrift i betraktning.
I vår faste 20 mil lange forbruksrunde holder den riktignok ikke helt hva den lover. Kjørt opp mot en idealtid lander forbruket på 0,72 l/mil, noe som er 0,04 liter mer per mil enn for eksempel BMW X3.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Det er synd at prisen på en velutstyrt XC60 er såpass høy, for på mange måter er den en veldig god bil. Komforten er førsteklasses, plassen god og kvalitetsfølelsen meget bra.
Derimot oppleves motoren og girkassen som litt gammeldags, og interiøret etter vår mening ikke holder like høy standard de tilsvarende kostbare tyske konkurrentene.
Når det gjelder hvilken girkasse du bør velge, blir det opp til den enkelte å avgjøre. Det er deilig med automatgir, men girer du selv sparer du faktisk 34.000 kroner.