Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013
Ny bil, gammel motor og girkasse
Volvo V70 er god på mye, men mangler en moderne drivlinje. Det er et stort minus i en ellers ganske god bil. Ny drivlinje er heldigvis like rundt hjørnet.
Ok, vi innrømmer det: Vi har ikke testet V70 siden 2009 og henger derfor litt etter i V70-sammenheng. Heldigvis tar det ikke lang tid å komme seg ovenpå igjen, for det er ikke mye som har skjedd siden da. Det holder med å sette seg inn, starte motoren, leke litt med skjermen i dashbordet og kjøre noen meter. Så er du tilbake.
Volvo er midt i det de kaller deres største modelloppgradering gjennom tidene, og i den sammenheng har de gitt V70 et ansiktsløft. Snart kommer også Volvos nye drivlinje. Noe som trengs, for drivlinjen i testbilen er gammel og ikke noe å rope hurra for.
Kjøreegenskaper: 4
Prisen på V70 ligger midt mellom mellomklassebiler som Passat og Avensis og premium-familiebiler som BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse. Og vi vet at det kan være lurt å finne sin egen nisje.
V70 ikke kan måle seg med de tre tyske premiummerkene når det gjelder kjøreegenskaper. Vi kjørte V70 mot en rimelig BMW 5-serie i vår test, og V70 måtte se seg kraftig frakjørt. V70 kombinerer rett og slett ikke fjæringskomfort og sportslighet like bra som bilene i det tyske premium-trekløveret.
Sett opp mot Avensis og Passat er visa en litt annen. Her henger den greit med på notene, men føles tung og krenger ganske mye når vi kjører unnemanøver- og slalomøvelser. Fjæringskomforten er typisk Volvo veldig god.
Motor: 3
Testdata:
- 0-100 km/t, sek: 11,5
- 60-100 km/t, 3. gir: 6,4
- 60-100 km/t, 4. gir: 7,4
- 60-100 km/t, 5. gir: 10,4
- 60-100 km/t, kickdown: 6,5
- 80-120 km/t, 4. gir: 8,7
- 80-120 km/t, 5. gir: 11,3
- 80-120 km/t, 6. gir: 15,9
- 80-120 km/t, kickdown: 8,7
- Støy tomgang, dBA: 46,4
- Støy 50 km/t, dBA: 61,3
- Støy 80 km/t, dBA: 64,4
- Støy 100 km/t, dBA: 66,5
- Testforbruk, l/mil: 0,64
Heldigvis er Volvos nye motorserie like rundt hjørnet. Den gamle femsylindrede tolitersdieselen er rett og slett ikke god nok i 2013. Det samme gjelder for så vidt girkassen også.
Drivlinjen er ikke i nærheten av det som tilbys i de tre premiumkonkurrentene, og den er faktisk ikke god nok til å tukte alternativene fra de billigere volumprodusentene. Fordi:
Motoren har grov gange og støyer mye, har en merkbar effektterskel og føles dau på toppen av turtallsregisteret. I tillegg bruker den mye drivstoff. Girkassen er dessuten treg og har kun seks trinn, mot sju og åtte trinn i mange av konkurrentene.
Åttetrinns automat kommer samtidig med de nye motorene.
Ytelser: 5
Men, motoren er sterk og gir V70 gode ytelser. I våre akselerasjonsmålinger kjører den fra BMW 518d og VW Passat med 140-hesters tolitersdiesel.
0-100 km/t på 11,5 er ikke noe å skryte av, men V70 gjør det godt i typisk forbikjøringsintervall: 60-100 km/t på 6,4 sekunder og 80-120 km/t på 8,7 sekunder er gode resultater for klassen.
Eksteriør: 4
V70 fikk nylig facelift, men endringene er ikke veldig store. Det er helst i fronten du ser at bilen er ny. Grillen har fått fire tversgående kromlister, og det nedre luftinntaket er trukket ut i frontens fulle bredde.
Tekniske data:
- Motor, cm³: 1984
- Effekt, hk ved o/min: 136/3500
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1500-2250
- Egenvekt, kg: 1690
- Tilhengervekt, kg: 1600/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 481/186/153
- Bagasjerom, liter: 555/1580
- Standard dekkdimensjon: 205/60R16
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,51
- CO2-utslipp, g/km: 134
- 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,6
- Toppfart, km/t: 195
- Pris fra, kr: 424 400
- Pris testbil, kr: 590 100
Krom finner du også bak under lyktene. Formen på baklyktene er lik, men Volvo har flyttet litt på de forskjellige lysene.
V70 ser ellers så solid og staut ut som den alltid har gjort. Den er kanskje ikke like moderne og sportslig i designen som enkelte konkurrenter, men den noe boksete designen har sine fordeler - god innvendig plass og store vindusflater som gir god sikt ut i alle retninger.
Interiør: 5
Volvo er flinke med interiør i sine biler. Sittende bak rattet får du storbilfølelse i en god stol med myk polstring og god støtte under lårene. At du sitter litt høyt i forhold til f.eks. en 5-serie, er en vanesak.
Den opplevde kvaliteten på interiøret er god. Og selv om utformingen er nøktern, føles V70 som en moderne bil på innsiden.
Kanskje viktigst av alt er den innvendige plassen. Noe det er mye av i V70. Bagasjerommet tar 555 liter og kan utvides til 1580 liter dersom du legger ned bakseteryggen. Bakseteryggen er nå tredelt (40/20/40).
Komfort: 5
Det er helt klart at Volvo har hatt større fokus på komfort enn sportslighet med V70, for det er ikke mye å utsette på komforten i V70. Fjæringskomforten er meget god uansett underlag, og vi sitter som nevnt meget godt i de myke skinnstolene. Stolene har for øvrig perforert skinn med både varme- og kjølefunksjon.
Til tross for en motor som oppleves ganske støyende, er faktisk V70 en av bilene vi har kjørt med lavest innvendig støynivå: 66,5 desibel i 100 km/t.
Sikkerhet: 5
Volvo slurver ikke med sikkerheten og er langt framme på aktivt sikkerhetsutstyr. Testbilen hadde blant annet: kollisjonsvarsler med full autobrems, avstandskontroll, fotgjenger- og syklistvarsler med full autobrems, køassistanse, driver alert som sier fra når sjåføren er uoppmerksom/trøtt, filvarsler og blindsonevarsler.
V70 ble kollisjonstestet av testorganet EuroNCAP tilbake i 2009 med godt resultat.
Forbruk: 3
Testbilens D3-motor med automat skal ifølge Volvo gå på 0,51 l/mil ved blandet kjøring. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 134 gr/km. Det er gode tall tatt bilens størrelse og ytelser i betraktning.
Dessverre, vil vi nesten si, går ikke V70 på langt nær så billig i vår 20 mil lange forbrukstest. Etter endt runde ligger snittforbruket på 0,66 l/mil, som er dårligere enn snittet for klassen.
Pris/utstyr: 4
Volvo har priset V70 midt mellom de folkelige mellomklassebilene (Avensis, Passat osv.) og storbilene (5-serie, E-klasse og A6). Det føles fornuftig.
V70 er finere og mer påkostet enn mellomklassebilene, men samtidig litt enklere og ikke like "polert" som premiumbilene.
Testbilen, som var toppmodellen Summum med D3-motor og automat, koster fra 447 900 kroner og hadde ekstrautstyr for 108 200 kroner. Den hadde også såkalt "tilbehør" (navigasjon og vinterhjul) til 34 000 kroner. Totalprisen på testbilen var 590 100 kroner.
Det høres kanskje mye ut, men da har du alt du kan ønske deg i en stor familiebil i dag. BMW 5-serien vi kjørte parallelt har til sammenligning en innstegspris som er 85 000 kroner høyere, mens prisen på ekstrautstyr er på samme nivå.
Billigste V70 koster i dag fra 363 300 kroner med D2-motor (1,6-diesel med 115 hk).
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Med priser midt mellom de folkelig prisede merkene og premiummerkene, har Volvo helt klart funnet sin egen nisje. V70 kan på ingen måte utfordre 5-serie, A6 og E-klasse, men kan forsvare merprisen i forhold til merkene med mer folkelig prislapp.
Vi ville uansett ventet litt med å kjøpe V70 grunnet den gammelmodige dieselmotoren og den trege automatkassa. Om ikke lenge er de nye motorene på plass i V70, og da med en helt ny åttetrinns automatkasse.
Den som venter på noe godt, venter som kjent ikke forgjeves.