Test: Volkswagen Touareg 3,0 TDI Offroad

Dette er den beste luksus-SUV-en

Det er lite ved nye Touareg som minner om folkebil.

Først publisert Sist oppdatert

Volkswagen Touareg er folkemerkets luksus-SUV, og den dyreste bilen de selger her til lands. Den første generasjonen ble lansert i 2003, og etter faceliften i 2008 ble det en virkelig god bil. Nå har den kommet i ny versjon, og det aller meste er forbedret. Spørsmålet er om den klarer å hamle opp med biler fra BMW, Mercedes og SUV-spesialistene Land Rover.

Kjøreegenskaper: 4

Takket være en vektreduksjon på 200 kilo, kjennes nye Touareg mye mer lettbeint enn forgjengeren. Med luftfjæring (drøye 26.000 kroner ekstra) kan du velge mellom tre forskjellige innstillinger på demperne. Sport-innstillingen stiver opp bilen, og gjør den overraskende stabil i svingene. Ulempen er at hjulene sliter litt med å holde kontakten med underlaget når veien er dårlig.

Bilen vi kjørte var utstyrt med en offroadpakke. Det betyr at den har det Volkswagen kaller et 4xMotion firehjulsdriftsystem. Det innebærer blant annet lavserie og sperrer på både mellom- og bakaksel. En Touareg med denne pakken bør med andre ord være klar for større utfordringer enn de fleste vil utsette en bil i denne prisklassen for.

UTENFOR ALLFARVEI: Offroadversjonen er utstyr med to låsbare differensialer og lavgir.
UTENFOR ALLFARVEI: Offroadversjonen er utstyr med to låsbare differensialer og lavgir. Foto: Andreas Handeland

Motor: 5

Tekniske data:

Volkswagen Touareg V6 TDI Offroad BMT

MOTOR, CM3:2967

EFFEKT, HK VED O/MIN:240/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:550/2000-2250

EGENVEKT, KG:2224

TILHENGERVEKT, KG:750/3500

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:480/194/171

BAGASJEROM, LITER:Ikke oppgitt

DEKKDIMENSJON:265/50R19 W

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,82

CO2-UTSLIPP, G/KM:193

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:7,8

TOPPFART, KM/T:218

PRIS FRA, KR:829.570

PRIS TESTBIL, KR:1.009.640

Sekserdieseler er som regel herlige, og denne treliteren er intet unntak. Den er kultivert, bjørnesterk og fleksibel.

Forbikjøringer går som en lek, og en hver motbakke blir en demonstrasjon i rå kraft. Forklaringen på det ligger i to tall: 240 og 550. Henholdsvis antallet hestekrefter, og kanskje det viktigste i en bil som dette, dreiemomentet.

En girkasse kan gjøre mye med inntrykket av en motor. En treg og gammelmodig girkasse kan fort ødelegge selv den beste motoren. Det er definitivt ikke tilfellet her. Den nye åttetrinnskassa gjør en glimrende jobb, og skifter både raskt og mykt. Det siste trinnet fører også til at man får et lavere turtall ved motorveikjøring - noe som øker komforten og senker forbruket.

Ytelser: 5

Sprinten til hundre er oppgitt til 7,8 sekunder. Det er imponerende for en bil som veier over to tonn. Det er likevel langt fra det viktigste i en bil som dette. Her er det nemlig mellomakselerasjon som teller. Trykker du høyrefoten ned i teppet, flytter nåla seg fra 60 til 100 km/t på 4,2 sekunder. Det er kjappere enn både Range Rover Sport med 3-liters diesel og hybrid-SUV-en Lexus RX 450h.

Det er ikke bare tallene som tilsier at bilen er sprek. Når man gir full gass er det ingen eksplosjon, men snarere et jevnt drag som aldri ser ut til å ta slutt - hvertfall ikke før man er langt over det som er grensen for fengselsstraff her til lands.

Det er ingen grunn til å tro at Touareg vil slite med henger på slep heller - selv ikke om man henger alle de 3500 kiloene den er godkjent for på kroken.

Eksteriør: 5

LANGT NOK: Mest sannsynlig er dette det lengste unna veien en gjennomsnittlig Touareg vil befinne seg i løpet av et liv.
LANGT NOK: Mest sannsynlig er dette det lengste unna veien en gjennomsnittlig Touareg vil befinne seg i løpet av et liv. Foto: Andreas Handeland

En del luksus-SUV-er har en tendens til å bli litt vel brautende for manges smak. En del av kjøperne setter kanskje pris på dette, men da er ikke Volkswagen Touareg løsningen. Bilen er naturligvis stor, og det syntes. Likevel har den et mye mer dempet uttrykk enn for eksempel Porsche Cayenne og Audi Q7.

Den er blant de mest elegante SUV-ene på markedet - uten at den er noe regelrett glansbilde av den grunn.

Interiør: 5

Her er det lett å trives. Ja, man kjenner igjen en del elementer fra de billigere bilene til Volkswagen. Likevel sier det mer om de mindre bilene enn om Touareg. Den står ikke tilbake for konkurrentene på noen måte, og den tyske presisjonen er til stede over alt.

Forsetene er ekstremt behagelige, og kan naturligvis justeres elektrisk i alle tenkelige retninger. Også baksetene er behagelige, og det er absolutt ikke noe problem for voksne personer å tilbringe tiden i baksetet.

Bagasjerommet er, som på SUV-er flest, ikke blant bilverdenens største. Likevel skal du pakke fryktelig ufornuftig før du ikke får plass til det du trenger.

Komfort: 6

Med luftfjæringen i komfortmodus er det rett og slett ingen verdens ting å klage på. Touareg sluker alle ujevnheter uten å mukke, og støynivået er imponerende lavt. På lanseringsturen ble bilen kjørt i langt over det som er maksimal tillatt hastighet her til lands - og man kunne fortsatt hviske til passasjeren uten problemer.

LUKSURIØST: Du skal være ekstremt kresen for å mistrives bak rattet i en Touareg.
LUKSURIØST: Du skal være ekstremt kresen for å mistrives bak rattet i en Touareg. Foto: Andreas Handeland

Velger man å bruke normal- eller sportsmodus på fjøringen blir opplevelsen en litt annen. Da går man fra ekstremt komfortabelt, via komfortabelt til noe som er på grensen til ukomfortabelt her til lands. På noe annet enn slett underlag er sportsprogrammet rett og slett for stivt.

Testdata:

60-100 KM/T, 3. GIR:4,2

60-100 KM/T, 4. GIR:4,9

60-100 KM/T, 5. GIR:5,8

60-100 KM/T, KICKDOWN:4,2

80-120 KM/T, 4. GIR: 5,6

80-120 KM/T, 5. GIR: 6,2

80-120 KM/T, 6. GIR:7,5

80-120 KM/T, KICKDOWN:5,5

STØY 50 KM/T, dBA: 59,4

STØY 80 KM/T, dBA:64,1

STØY 100 KM/T, dBA: 66,7

TESTFORBRUK, L/MIL:0,88

Luftfjæringen er ekstrautstyr, og vi har ikke hatt anledning til å prøve bilen uten. Vår erfaring tilsier at denne vil ligne på normalmodusen i komfortnivå. Da er det ikke like sikkert at den hadde oppnådd en sekser på dette punktet.

Sikkerhet: 4

Ettersom nye Touareg ikke har blitt testet av Euro NCAP enda, velger vi å ikke gi mer enn en firer på dette punktet.

Det er likevel ingen grunn til å tvile på sikkerheten. Forrige generasjon fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne passasjerer, og fire av fem for barnebeskyttelse. Fotgjengere og SUV-er er ingen god kombinasjon. Forrige generasjon fikk kun én stjerne på dette punktet. Dette skyldes hovedsakelig den høye og store fronten.

Ellers har Touareg alt av sikkerhetsutstyr man forventer av en luksusbil i dag. Kollisjonsputer i alle bauger og kanter, elektroniske stabilitets- og antispinnprogrammer samt ISOFIX-fester i baksetet.

Vår testbil var også utstyrt med både svingbare lykter og fire kameraer som hjelper til ved parkering.

Pris/utstyr: 4

Det koster helt klart å være kar. Startprisen på Touareg er på 829.570 kroner, mens offroadversjonen vi kjørte starter på snaue 867.000 kroner. Det er mye penger, men likevel ganske mye billigere enn de viktigste konkurrentene. BMW X5 med 3-liters dieselmotor på 245 hester starter på rett over 940.000 kroner. Hvis du heller vil ha stjerne i grillen, må du punge ut med hele 991.900 kroner for en ML350 CDI - og da kommmer eventuelt en offroadpakke i tillegg.

Vår bil var godt utstyrt, og hadde blant annet noe Volkswagen kaller skinnpakke nappa. De herlige setene, navigasjonssystemet og muligheten for eksterne lydkilder koster 46.500 kroner ekstra.

FUGLEPERSPEKTIV: Kamerasystemet gir deg god oversikt ved parkering.
FUGLEPERSPEKTIV: Kamerasystemet gir deg god oversikt ved parkering. Foto: Andreas Handeland

Av andre gadgets kan vi også nevne Area View-kameraene, som gir deg et fugleperspektiv av bilen ved parkering, til 10.950 kroner og luftfjæring til 26.450 kroner.

Miljø: 4

Som med mange andre store biler med stor motor, kan man argumentere for og imot en god karakter på dette punktet. En bil som bruker nærmere 0,9 liter på mila i vår testløype er ikke spesielt miljøvennlig i seg selv. Likevel er den langt fra noen versting i sin klasse.

Ved hard kjøring eller i byen skal det ikke mye til før forbruket spretter over literen på mila.

GOD PLASS: Det er ikke noe problem å tilbringe tiden i baksetet. Selv undertegnedes 190 centimeter hadde god plass.
GOD PLASS: Det er ikke noe problem å tilbringe tiden i baksetet. Selv undertegnedes 190 centimeter hadde god plass. Foto: Andreas Handeland