Test: Toyota Yaris Hybrid, 2012

Lettkjørt og gjerrig hybridbil

Den nye hybridutgaven av Toyota Yaris er flink til å spare bensindråper i byen.

Først publisert Sist oppdatert

Toyota holder ord. Har de sagt at de skal satse på hybrid, så gjør de det. I alle modellserier skal det etter hvert finnes et hybridalternativ.

Nå er turen kommet til småbilen Yaris, Norges mestselgende småbil.

Fra før finnes Prius og Auris Hybrid. I disse dager lanseres Prius Plug-In og sjuseteren Prius +.

På vant vis har Toyota bygd en hybrid som uten videre kan konkurrere med det store flertallet av modellversjoner i småbilklassen. Det er ingenting über-sært som krever et offer eller lang tilvenning ved Yaris Hybrid.

Dermed er den klar til å konkurrere mot normalt motoriserte utgaver av biler som VW Polo, Ford Fiesta, Skoda Fabia, Citroën C3 og Kia Rio.

Kjøreegenskaper: 4

Da vi testet Yaris med vanlig bensinmotor og CVT-automat, skrev vi at den kjørte som - nettopp - en Toyota. Og det var grunnleggende godt ment.

Det samme gjelder for hybridutgaven. Toyota har satt inn et slankt hybridsystem, så vekten øker med relativt moderate 70 kg sammenlignet med modellen vi testet forrige gang.

Derfor er hovedinntrykket at kjøreegenskapene er temmelig like.

Den knapt 3,9 meter lange bilen føles mer voksen en de ytre målene skulle tilsi. Yaris er stabil selv i relativt høye hastigheter. Til småbil å være er det ro i bilen også på dårlig vei.

KOMFORTABEL: Toyota Yaris Hybrid er mer voksen på veien enn størrelsen skulle tyde på. Et smidig understell er noe av grunnen. Derimot er det en god del hjulstøy. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
KOMFORTABEL: Toyota Yaris Hybrid er mer voksen på veien enn størrelsen skulle tyde på. Et smidig understell er noe av grunnen. Derimot er det en god del hjulstøy. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Sittestillingen er høyere enn i Polo og Fiesta, og det i seg selv er en liten pekepinn om hvordan bilen oppfører seg: Nei, den er ingen rabagast med sylskarp styring og understell fullt av fyrig liv.

Men når svingen først er satt, opptrer Yaris stabilt og ryddig også når den når grensene sine i våre faste kjøreøvelser (elgtest/slalåm).

Grensene for godt veigrep nås i relativt lav hastighet. Vi antar at det har en god del med dekkvalget å gjøre. Yaris Hybrid har lettrullende øko-dekk, og de virker rett og slett litt glatte.

Motor: 5

FULLT: I Motorrommet blir det trangt når både en bensin- og en elmotor skal inn. Toyota har jobbet for å redusere vekten på systemet. Toyota Yaris Hybrid er 70 kg tyngre enn en Yaris 1,3 med CVT-automat. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FULLT: I Motorrommet blir det trangt når både en bensin- og en elmotor skal inn. Toyota har jobbet for å redusere vekten på systemet. Toyota Yaris Hybrid er 70 kg tyngre enn en Yaris 1,3 med CVT-automat. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Hybridsystemet består sterkt forenklet av en bensinmotor på 1,5 liter, en elmotor og en ekstra batteripakke plassert under baksetene. De som har kjørt en Toyota-hybrid før, vil kjenne igjen funksjonsmåten.

TEKNISKE DATA Toyota Yaris Hybrid

  • MOTOR, CM3: 1497
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 100
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: Ikke oppgitt
  • EGENVEKT, KG: 1170
  • TILHENGERVEKT, KG: 0
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 391/170/151
  • BAGASJEROM, LITER: 286-768
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/50 R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,37
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 85
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,8
  • TOPPFART, KM/T: 165
  • PRIS FRA, KR: 190 400
  • PRIS TESTBIL, KR: 227 600

I lav fart, som for eksempel ved rolig bykjøring, kan den i kortere perioder kjøre kun på kraften fra batteriene. Elmotoren hjelper også til under akselerasjon.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Maksimalt yter forbrennings- og elmotoren til sammen 100 hk, som er det samme som for 1,3-literen vi tidligere har kjørt.

Kraften fra motorene leveres via et trinnløst automatgir, og dette gjør at hybriden oppleves som svært lik versjonen med bare bensinmotor og CVT-automat.

I begge går motoren opp og ned i turtall uten at det øret hører nødvendigvis svarer til bilens hastighet eller akselerasjon.

I starten blir det litt mye av denne rusingen. Vi trives etter hvert best med å gi mellomhard gass for å komme opp i ønsket fart, og deretter slakke av på gassen.

Når en er blitt vant til virkemåten, bidrar hybridsystemet til at Yaris blir en svært lettkjørt småbil. Det er nesten sånn at den kjører av seg selv.

Ytelser: 3

Om lettkjørthet trekker opp, skuffer ytelsene litt. Dette er ikke et hybridsystem som gir ekstra kraft, men et som skal spare drivstoffdråper.

ENKELT OG GREIT: Toyota Yaris er svært lettkjørt. Hybridsystemet skal ha noe av æren, men også instrumentene er lette å finne ut av. I tillegg er sittestillingen halvhøy og gir god oversikt forover og til sidene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
ENKELT OG GREIT: Toyota Yaris er svært lettkjørt. Hybridsystemet skal ha noe av æren, men også instrumentene er lette å finne ut av. I tillegg er sittestillingen halvhøy og gir god oversikt forover og til sidene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

I våre GPS-målte akselerasjonstester er Toyota Yaris Hybrid klart tregere i typiske forbikjøringshastigheter enn Yaris med 1,3 bensinmotor og CVT-kasse, selv om de er oppgitt til å ha samme effekt.

TESTDATA Toyota Yaris Hybrid

  • 0-100 KM/T, SEK.: 12,7
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 7,4
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 10,6
  • STØY TOMGANG, dBA: 27,8
  • STØY 50 KM/T, dBA: 64,3
  • STØY 80 KM/T, dBA: 68,5
  • STØY 100 KM/T, dBA: 71,4
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,46

For Yaris Hybrid er tallene for 60-100 km/t og 80-120 km/t henholdsvis 7,4 og 10,6 sekunder. I og for seg er ikke dette direkte svake tall for en småbil med normalt sterk motor.

Men her lar vi også det subjektive telle. Du må gi mye gass for at det skal skje særlig mye. Ved normale pedalkommandoer kjennes den relativt slapp.

Eksteriør: 3

Nei, Yaris ser ikke så bra ut som i reklamefotoene som tapetserte enkelte aviser da den ble lansert.

Den ser langt mer "vanlig småbil" ut. Kort (391 cm), men relativt høy (151 cm) blir det som det må: Tross iherdig jobbing med karosserilinjer og lykter er det det stutte og litt kuleaktige som fester seg som hovedinntrykk.

Vi synes at for eksempel Ford Fiesta ser klart bedre ut.

Interiør: 4

Innvendig ser du grunnen til at Toyota Yaris er temmelig høy: Bilister som sitter mer rett opp og ned, tar mindre plass enn folk som sitter lavt, men med strakere bein.

Derfor oppleves Yaris som rommelig - mer rommelig enn tommestokken sier at den er.

Faktisk gjør den temmelig oppreiste sittestillingen og sjenerøse takhøyden at også to normalt store voksne har plass nok i baksetet. Det er bra i småbilklassen.

Bagasjerommet er med sine 286 liter fullt ut dugelig til så godt som alle dagligdagse prøvelser. Gulvet har " trinn": du kan enten oppbevare småting under gulvet, eller fjerne plata for å få maksimal plass.

I testbilen føles inventaret godt montert, men plasten er ikke av påkostet kvalitet.

Toyota er stolte av den store skjermen som er standard i de øverste utstyrsversjonene (Toyota Touch). Herfra kan du styre radio, bluetoothtelefoni, cd og annen påkoblet elektronikk (MP3), samt se på forbruk og ulike kjøredata.

Kjøper du til systemet Touch & Go, får du i tillegg navigasjon, ekstra telefonstyring og tilgang til ulike app-er i et lettbrukt grensesnitt.

Med denne elektronikksatsingen ligger Yaris litt foran konkurrentene per i dag.

Komfort: 4

De langbeinte skulle gjerne hatt muligheten til å trekke rattet litt nærmere for å få en avslappet sittestilling. Bortsett fra det oppfyller Yaris alle komfortforventninger vi har til en småbil.

Yaris svelger unna skarpe ujevnheter bedre enn mange andre småbiler. Det bidrar til roen i bilen.

LITT BUTT: Toyota Yaris er kort, men ganske høy. Det gir litt butte former. Samtidig gir det overraskende god plass innvendig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
LITT BUTT: Toyota Yaris er kort, men ganske høy. Det gir litt butte former. Samtidig gir det overraskende god plass innvendig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Desibelmåleren viser at Yaris Hybrid slett ikke er spesielt stille, og det er hjulstøy som dominerer. Lyden er imidlertid holdt i et avrundet leie.

Den ovenfor nevnte rusingen under gasspådrag roes greit ved å justere kjørestilen.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet en Yaris 1,3 (ikke hybrid) og gitt den fem av fem stjerner som hovedkarakter. Det er normalen for nye biler i dag.

Yaris scorer jevnt over godt, men får bedømmingen "marginal" for påkjenningen mot overkroppen ved sidekollisjon og for nakkesleng.

Yaris har full pakke med sikkerhetselektronikk når det gjelder kollisjonsputer, antiskrenssystemer osv.

Som nevnt ter den seg forutsigbart når vi simulerer kritiske situasjoner. Antispinnsystemet hjelper på en tillitvekkende måte til med å holde bilen på rett kurs.

Pris/utstyr: 5

Toyota Yaris har ei lang utstyrsliste, særlig i toppversjonen Style. For noen år siden ville alt dette utstyret vært sensasjonelt i en småbil.

Testbilen har automatgir, glasstak, automatisk klimaanlegg, stor kjørecomputer, en lettbetjent GPS, ryggekamera, delskinn (eller trolig rettere: delskai) med mer.

Alt dette kommer i en pakke som koster fra 220.200 kroner i ypperste utstyrsserie.

Det er grunn til å tro at en Yaris Hybrid vil holde seg godt i pris. Hybridsystemet er velprøvd gjennom flere år med Prius, som generelt gjør det meget godt i kvalitetsrangeringer.

Forbruk: 5

Toyota Yaris Hybrid er oppgitt til å bruke bare 0,37 l/mil, noe som gir et godkjent CO2-utslipp på fattige 85 g/km.

Men 0,37 l/mil er et tall som er oppnådd i et laboratorium med rullende landevei etter EU-godkjenningens regler for forbruks- og utslippstesting. På norske veier er vi ikke i nærheten.

I vår faste forbruksløype, som vi kjører så likt som overhodet mulig med alle våre testbiler, trenger Toyota Yaris Hybrid 0,46 l/mil. Overskridelsen i forhold til oppgitt forbruk er på 24 prosent.

Når vi likevel gir høy delkarakter for forbruket, skyldes det to ting:

For det første er 0,46 l/mil et godt resultat uansett om det er mer enn EU-mikstallet gir løfte om. Bare sju biler har i skrivende stund brukt mindre i testløypa vår - av nærmere 300 testede biler de tre siste årene. Alle sju hadde gjerrig dieselmotor.

For det andre er det neppe i vår testløype Yaris Hybrid sitter med de sterkeste kortene. Det er snarere ved by- og småkjøring, der forbruket knapt nok øker sammenlignet med testløypas 0,46 l/mil.

Å konkurrere med seg selv om alltid å holde forbruket med denne bilen under halvliteren, kan være en fascinerende - og trolig oppnåelig - øvelse.

Til sammenligning brukte den andre Yaris-versjonen vi per i dag har testet, nemlig 1,3 bensin med CVT-gir, 0,55 l/mil i testrunden. Den mer høybygde Verso S med 1,4 diesel brukte 0,41 l/mil - det nest beste forbruksresultatet uansett bilklasse de siste tre årene.

Disse bilene er billigst i drift.

Konklusjon: 4

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan testbilen står seg mot konkurrentene da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Toyota Yaris Hybrid er en tvers igjennom skikkelig småbil som vil gi sjåføren ekstra muligheter til å bruke lite drivstoff.

Vår testkjøring viser at denne muligheten relativt sett er best for den som for det meste skal bruke en småbil til by- og småkjøring. På lengre turer er en gjerrig diesel fortsatt litt bedre.

Plass, komfort og lettkjørthet er blant Yaris Hybrids gode egenskaper. En spenstig kjøreopplevelse får du derimot ikke - ytelsene skuffer litt.

TRYGG: Toyota Yaris Hybrid er som kameraten du kanskje ikke ler mest sammen med, men som alltid er stødig og ordentlig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TRYGG: Toyota Yaris Hybrid er som kameraten du kanskje ikke ler mest sammen med, men som alltid er stødig og ordentlig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les også:

Quiz: Gjenkjenner du bilene fra siden?

Pris USA: 330 000 kroner - pris Norge: 1,8 millioner kroner

Knallbra bruktbilkjøp for familien

Fem kule veteranbiler du har råd til