Test: Toyota Yaris 1,3 Multidrive S (aut.), 2011
En av Norges viktigste småbiler
En av Norges viktigste småbiler er kommet i helt ny utgave. Slik er den.
Du kommer til å se den nye Toyota Yaris ofte. Den er et selvsagt alternativ for små husholdninger, som nummer to-bil og for hjemmehjelper i hele, vide kommune-Norge.
Vent, det hørtes dørgende kjedelig ut.
Men Yaris er ikke det. Den har det som skal til for å kjempe mot våre småbilsfavoritter VW Polo og Ford Fiesta. Om ikke på alle områder, så er totalen sterk.
Andre gode valg blant småbilene er de beste utgavene av Skoda Fabia, Citroën C3 og Kia Rio. Småbilen som best passer for en familie, er Opel Meriva, mens Audi A1 både koster mer og gir mer enn andre småbiler.
Yaris forsøker å favne vidt - og vi synes den lykkes ganske så godt. Vi har kjørt den med bensinmotor og automatgir. Sjelden har delkarakterene vært så jevne.
Toyota Yaris er kandidat i Dagbladet og Vi Menn Bil Top Gears Årets bil-kåring.
Sjekk de andre kandidatene her!
Kjøreegenskaper: 4
Yaris kjører som en, nettopp, Toyota. Ikke bare det, den er blant de bedre Toyotaene.
Den knapt 3,9 meter lange bilen føles mer voksen en de ytre målene skulle tilsi. Yaris er stabil selv i høye hastigheter. Til småbil å være er det ro i bilen også på dårlig vei.
Sittestillingen er høyere enn i Polo og Fiesta, og det i seg selv er en liten pekepinn om hvordan bilen oppfører seg: Nei, den er ingen rabagast med sylskarp styring og understell fullt av fyrig liv.
I stedet må sjåføren vri litt mer på rattet for å styre inn, men når svingen først er satt, er går Yaris ryddig og ordentlig til verket.
Det er slik vi kjenner mange av dagens Toyota-modeller. Ikke er de morsomst, men kapasiteten er stor.
Motor: 4
Testbilen har en 1,3-liters bensinmotor (Toyota insisterer på at den er 1,33 liter) med 99 hk og 125 Nm dreiemoment. Motoren er koblet til en automatisk trinnløs girkasse (CVT, som Toyota kaller Multidrive S).
CVT er sjelden noe vi skryter av i billige biler. Men i Yaris passer det godt.
Girkassen krever litt tilvenning, for i starten føles det som om motoren ruser mye uten at det kommer det helt store ut av det. Vi trives best med å gi mellomhard gass for å komme opp i ønsket fart, og deretter slakke av på gassen.
Når bilen kjøres slik, er rusingen over relativt kjapt, og en lett kjørefølelse setter seg deretter. Vi snakker om en lettkjørthet på høyt nivå. Det kan hende du blir en mer rolig og avbalansert sjåfør av å kjøre denne motor/gir-kombinasjonen. Det blir vi.
Dersom du vil gire selv, kan du velge mellom sju programmerte trinn og sjalte mellom dem med padleårer på rattet. Funksjonen er fin dersom Yaris-sjåføren får det travelt i svingene en dag.
Ytelser: 4
Vi kan gjerne skille mellom opplevde og faktiske ytelser for Toyota Yaris med bensinmotor og CVT.
Det kjennes ikke som om rusingen vi beskriver over, blir fulgt opp av god akselerasjon. Et jevnt lite drag er en mer riktig beskrivelse. Og rusingen får du alltid når du forlanger litt ekstra.
Men når vi ser på de GPS-målte testresultatene, viser det seg at bilen narrer oss litt med sin trinnløse jevnhet. 6,5 sekunder fra 60-100 km/t med full gass er bra. Det samme gjelder 8,6 sekunder for 80-120 km/t.
Faktisk er det raskere enn for eksempel VW Polo Cross 1,2 TSI (turbo), som har en motor vi brukte ordet "super" om da vi testet bilen.
Stikkord for god akselerasjon er imidlertid nettopp "full gass". Du må et godt stykke inn med pedalen for at det skal skje noe. I den nevnte Poloen er responsen langt bedre.
Eksteriør: 3
Nei, Yaris ser ikke så bra ut som i reklamefotoene som har tapetsert enkelte aviser denne høsten.
Den ser langt mer "vanlig småbil" ut. Kort (389 cm), men relativt høy (151 cm) blir det som det må: Tross iherdig jobbing med karosserilinjer og lykter er det det stutte og litt kuleaktige som fester seg som hovedinntrykk.
Vi synes at for eksempel Ford Fiesta ser klart bedre ut.
TEKNISKE DATA Toyota Yaris 1,3 Multidrive S (CVT)
MOTOR, CM3: 1329
EFFEKT, HK VED O/MIN: 99/6000
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 125/6000
EGENVEKT, KG: 1110
TILHENGERVEKT, KG: 550/900
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 389/170/151
BAGASJEROM, LITER: 286
STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/55 R16
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,53
CO2-UTSLIPP, G/KM: 121
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,6
TOPPFART, KM/T: 175
PRIS FRA, KR: 189 600 (1,3 Sense, man.)
PRIS TESTBIL, KR: 208 300
Interiør: 4
Innvendig ser du straks grunnen til at Toyota Yaris er temmelig høy: Bilister som sitter mer rett opp og ned, tar mindre plass enn folk som sitter lavt, men med strakere bein.
Derfor oppleves Yaris som rommelig - mer rommelig enn tommestokken sier at den er.
Yaris er stor nok til at to voksne og to barn kan sitte riktig godt. Faktisk gjør den temmelig oppreiste sittestillingen og sjenerøse takhøyden at også voksne sitter greit i baksetet.
Bagasjerommet er med sine 286 liter knapt hvis fire skal på tur, men fullt ut dugelig til så godt som alle dagligdagse prøvelser. Gulvet har "trinn": du kan enten oppbevare småting under gulvet, eller fjerne plata for å få maksimal plass. Bakseteryggen er delt og kan selvsagt legges ned.
I testbilen føles inventaret godt montert, men plasten er ikke av påkostet kvalitet.
Toyota er dessuten stolte av den store skjermen som er standard i de to øverste utstyrsversjonene (Toyota Touch). Herfra kan du styre radio, cd og annen påkoblet elektronikk (MP3), bluetoothtelefoni samt se på forbruk og ulike kjøredata.
Kjøper du til systemet Touch & Go, får du i tillegg navigasjon, ekstra telefonstyring og tilgang til ulike app-er.
Med denne elektronikksatsingen ligger Yaris litt foran konkurrentene per i dag.
Komfort: 5
De langbeinte skulle gjerne hatt muligheten til å trekke rattet litt nærmere. Bortsett fra det, oppfyller Yaris alle komfortforventninger vi har til en småbil, og litt til.
Fjæringen er smidig, og særlig liker vi at Yaris svelger unna skarpe ujevnheter bedre enn mange andre småbiler. Det bidrar til roen i bilen.
Med vinterdekk er veistøyen aldri plagsom, selv om desibelmåleren viser at Yaris slett ikke er spesielt stille. Lyden er imidlertid holdt i et avrundet leie.
Den ovenfor nevnte rusingen under gasspådrag stogges greit ved å legge om kjørestilen. Men er du en gladgasser med tung høyrefot, vil du bli sliten i ørene.
TESTDATA
0-100 KM/T, SEK.: 12,2
60-100 KM/T, 3. GIR: 7,4
60-100 KM/T, 4. GIR: 9,9
60-100 KM/T, 5. GIR: 14,8
60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,5
80-120 KM/T, 4. GIR: 10,7
80-120 KM/T, 5. GIR: 16,3
80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,6
STØY TOMGANG, dBA: 42,8
STØY 50 KM/T, dBA: 62,8
STØY 80 KM/T, dBA: 67,1
STØY 100 KM/T, dBA: 69,6
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,55
Sikkerhet: 5
Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Yaris og gitt den fem av fem stjerner som hovedkarakter. Det er normalen for nye biler i dag.
Yaris scorer jevnt over godt, men får bedømningen "marginal" for påkjenningen mot overkroppen ved sidekollisjon og for nakkesleng.
Yaris har full pakke med sikkerhetselektronikk når det gjelder kollisjonsputer, antiskrenssystemer osv.
Pris/utstyr: 4
Toyota Yaris har ei lang utstyrsliste, særlig i toppversjonen Style. For noen år siden ville alt dette utstyret vært sensasjonelt i en småbil.
Men i dag er det normalen, og dermed blir delkarakteren gjennomsnittlig.
For testbilen er automatgir til lav pris et pluss for dem som liker det. Det koster kun 5900 kroner ekstra.
Miljø: 4
Toyota Yaris med 1,3-liters bensinmotor og automatgir er oppgitt til å bruke 0,53 l/mil, mens den har et normert CO2-utslipp på 121 g/km.
I vår faste testrunde på 20 mil er forbruket en anelse høyere: 0,55 l/mil.
Til sammenligning har vi kjørt dieseldrevne gjerrigknarker i småbilklassen på rundt 0,4 l/mil gjennom samme testrunde. Bensinmotorer er som regel litt tørstere, og her har vi også automatgir.
Når vi dessuten legger til grunn at forbruket er pent under vanlig småkjøring, synes vi forbruket er godkjent.
Som bensinbil er testbilen snill når det gjelder NOx/partikler.
Konklusjon: 4
Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan testbilen står seg mot konkurrentene da testen ble gjennomført.
Toyota Yaris 1,3 Multidrive S framstår som en tvers igjennom skikkelig småbil. Plass, komfort og lettkjørthet er blant bilens gode punkter. Vi savner litt spenst i kjørefølelsen og litt mer påkostet interiørplast.
Les også:
Er bilen din skikkelig rustbehandlet? Se oversikt her