Test: Toyota Verso S 1,4 D4-D 2011
Den beste billigbilen for småbarnsfamilier
Masse plass, gjerrig diesel og lav pris gjør Toyota Verso S til et meget godt kjøp.
Husker du Toyota Yaris Verso? Kassebilen som ble flittig brukt av både håndtverkere og pizzasjåfører, men som med bakseter også hadde familiealibi. Det er forgjengeren til nye Toyota Verso S, bare at sistnevnte er mye bedre.
Toyota Verso S er nemlig mye bedre tilpasset familieliv enn Yaris Verso, noe du kan lese mer om under feltet " interiør". Den er ikke lenger en "kassebil" som leveres med bakseter. Toyota Verso S har tatt steget inn blant de små flerbruksbilene (MPV), med en kjapp og gjerrig dieselmotor, grei pris og kjent Toyotakvalitet.
Kjøreegenskaper: 5
Toyota Verso S er under fire meter i lengden og har noe i nærheten av det vi vil kalle et hjul i hvert hjørne. Resultatet er overraskende gode og småsporty kjøreegenskaper og en bil som føles veldig trygg på veien.
Verso S virker også godt balansert ved unnamanøvre og har som Toyotaer flest et antiskrenssystem som griper tidlig og effektivt inn.
Motor: 5
1,4-literen er en av våre favoritter blant smådieselene. At den er både sterk og gjerrig på drivstofforbruket erfarte vi da vi kjørte i Toyota Urban Cruiser D4-D.
Det skal sies at 1,4-literen ikke er blant de mest kultiverte dieselene på markedet; den har en anelse turbolag og en smule grov gange, men de positive egenskapene veier opp og vel så det.
Ved 3800 o/min yter dieselen 90 hestekrefter, mens 205 Newtonmeter skyver bilen avgårde ved 1800 o/min.
Ytelser: 5
Testdata Toyota Verso S 1,4 D4-D
- 0-100 KM/T, SEK.: 11,8
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,5
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,1
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 12,6
- 60-100 KM/T, 6. GIR: 17,9
- 80-120 KM/T, 3. GIR: 11,4
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 10,0
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 13,8
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 18,0
- STØY TOMGANG, dBA: 47,1
- STØY 50 KM/T, dBA: 60,7
- STØY 80 KM/T, dBA: 65,8
- STØY 100 KM/T, dBA: 68,0
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,41
Som sagt føles den lille diesel sterk, noe som bekreftes i våre akselerasjonsmålinger. Sammenligner vi med konkurrenter som Kia Venga med 1,4-liters diesel, Opel Meriva med 1,3-liters diesel og Hyundai ix20 1,4 bensin, ser vi tydelig at Verso S er raskere i akselerasjonen.
60-100 km/t gjøres unna på 6,5 sekunder i tredjegir, mens samme sprint går på 8,1 sekunder i fjerde. I forbikjøringsøvelsen 80-120 km/t bruker den 10 sekunder blank i fjerdegir og 13,8 sekunder i femte, noe som er meget bra i forhold til konkurrentene.
Toyota Verso S 1,4 D4-D er oppgitt til 12,1 sekunder fra 0 til 100 km/t, men i våre målinger kutter vi av tre tideler og klokker inn på 11,8 sekunder.
Eksteriør: 5
Hadde vi satt karakter i forhold til hvordan Verso S ser ut i forhold til Yaris Verso, ville terningen rullet til seks - den ser mye bedre ut.
Verso S ser mer ut som en personbil enn Yaris Verso og har distansert seg fra kassebilryktet en gang for alle.
Viktigst av alt er dog hvordan eksteriørdesignen er i forhold til konkurrentene. Ingen vil vel kjøre en stygg bil. Verso S svikter ikke på dette området heller. Med sine skarpe linjer ser den etter undertegnedes smak mer sporty og fresh ut enn sine koreanske konkurrenter.
Interiør: 6
I MPV'ene spiller det praktiske mye større rolle enn design og materialkvalitet. Prisen er et viktig element i disse bilene, og da bryr man seg ikke om at dashbordet ikke er polstret eller kledd i skinn.
Tekniske data Toyota Verso S 1,4 D4-D
- MOTOR, CM3:1364
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 90/3800
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 205/1800
- EGENVEKT, KG: 1210
- TILHENGERVEKT, KG: 550/800
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 399/170
- BAGASJEROM, LITER: 430
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 185/60R16
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,43
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 113
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,1
- TOPPFART, KM/T: 175
- PRIS FRA, KR: 202 900
- PRIS TESTBIL, KR: 229 900
Selv om det er mye hardplast i interiøret får vi ingen følelse av dårlig kvalitet. Tvert imot. Plasten virker solid og gir et inntrykk av å holde god kvalitet, og dashbordet er meget ryddig og logisk satt opp.
Undertegnedes lange kropp har tidligere slitt fælt med å finne seg til rette i Toyotas seter, men nå ser det ut til at japanerne har skjønt at folk blir over 1,80. I Verso S er setene gode og gir den støtten man trenger, samtidig som man sitter høyt og har god oversikt over bilens fire hjørner.
Det viktigste i en liten MPV er uansett plassen, og også på dette området virker Verso S særdeles gjennomtenkt. Bakseteplassen er god, bilens størrelse tatt i betraktning, og man får en ekstra romslig følelse av den gode takhøyden.
Bagasjerommet rommer hele 430 liter og kan utvides ved å flytte hele bakseteraden 10 cm framover. Bakseteryggen kan deles 60/40 og slås ned til et flatt gulv ved å dra i et håndtak på veggen helt ute ved bagasjeromsluken. Da sklir en sykkel inn uten nevneverdige problemer.
Komfort: 4
Komfort er ikke en høyreist MPVs sterkeste kort, selv om Verso S ikke gjør seg bort på dette området heller. Fjæringskomforten er god nok, men det merkes at bilen er lett og at man sitter i en boks. Litt vind og hjulstøy er det, men ikke mer enn i Hyundai ix20 og Kia Venga.
Sikkerhet:
Toyota Verso S har per dags dato ikke blitt kollisjonstestet av testorganet EuroNCAP, men vi regner med at Toyota har full kontroll og scorer de forventede fem stjernene i kommende test.
Verso S har syv airbager og viktige sikkerhetssystemer som ESP, ABS og aktiv bremsehjelp.
Pris/utstyr: 5
I tillegg til hvor praktisk en flerbruksbil er, så er prisen det viktigste i denne klassen. Folk som kjøper disse bilene er ute etter en billig og praktisk bil, en god nummer to-bil.
Toyota Verso S er rimelig, men den er ikke billigst i klassen. Kia Venga og Hyundai ix20 har noe lavere startpris og litt lavere pris med tilsvarende motor, men differansen er ikke skremmende med tanke på at Verso S er en bil vi liker bedre.
Verso S koster fra 202.900 med 1,33-liters bensinmotor, en motor som også er eneste alternativ om man ønsker automatgir. Vil man ha dieselen i testbilen begynner prisen på 208.600 kroner,
Testbilen som er i utstyrsnivå Dynamic Style har det man trenger av utstyr og litt til; ryggekamera, tonede vinduer bak, nøkkelfri adgang og start, manuelt klimaanlegg, touchskjerm med håndfri telefon, regnsensor, aluminiumsfelger, osv. osv. Prisen på denne er 229.900 kroner.
Miljø: 6
Da vi testet Toyota Urban Cruiser med samme dieselmotor som sitter i Verso S, ga vi den meget godt skussmål for dens lave forbruk. Urban Cruiser er nemlig den firehjulstrekkeren som har brukt minst drivstoff gjennom vår faste forbruksrunde på drøye 19 mil. At Verso S med drift på to hjul kom til å gå billig, var derfor ingen overraskelse.
Etter endt rute hadde Verso S kun brukt 0,41 l/mil, noe som er et meget godt resultat. Det er kun to småbiler som har gått gjerrigere av de 144 bilene vi har testet de siste to årene. At Toyota Verso S er flerbruksbilen med lavest forbruk, sier dermed seg selv.