Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014
Mye billigere, men ikke dårligere
Nå er Toyota RAV4 tilgjengelig med mindre dieselmotor og firehjulsdrift. Det senker prisen.
Fram til nå har en sterk 2,2-liters dieselmotor vært eneste vei å gå dersom man vil ha firehjulsdrift i RAV4. Det straffer seg i avgifts-Norge.
Vi sier ikke at RAV4 er dyr, for den er ikke dyrere enn konkurrenter med tilsvarende motorkraft. Men en mer avgiftsgunstig motor gjør bare drømmen om firehjulsdrift mer oppnåelig for mange.
Ved å kombinere tolitersdiesel (til nå kun med forhjulsdrift) og firehjulsdrift, faller prisen med 30 000 kroner.
Kjøreegenskaper: 4
Den forrige utgaven av RAV4 rakk å bli gammelmodig i løpet av tida den var på markedet. Særlig gjaldt det kjøreegenskapene. Tungt og dødt er stikkord for dem.
Den nye RAV4 er veldig mye bedre. Nei, den er ikke sportslig, slik Toyotas hyppig sendte tv-reklamer skal ha oss til å tro. Fortsatt kan den oppleves litt tung målt mot enkelte konkurrenter. Men nyheten er uansett en bil med stor kjøremessig kapasitet:
2014 har et modifisert ESP-systemet og skal ifølge Toyota kunne ta svinger i større hastighet enn tidligere. Det virker mer meningsløst enn nyttig i en familie-SUV, og ikke merker vi noen forskjell fra 2013-modellen.
Motor: 3
Testdata:
- 0-100 km/t, sek.: 12,1
- 60-100 km/t, 3. gir: 7,2
- 60-100 km/t, 4. gir: 8,8
- 60-100 km/t, 5. gir: 12,9
- 80-120 km/t, 4. gir: 10,2
- 80-120 km/t, 5. gir: 13,7
- 80-120 km/t, 6. gir: 17,3
- Støy tomgang, dBA: 47,9
- Støy 50 km/t, dBA: 65,1
- Støy 80 km/t, dBA: 69,8
- Støy 100 km/t, dBA: 72,4
- Testforbruk, l/mil: 0,6
I likhet med 2,2-litersdieselen begynner toliteren å bli gammel. Det merkes på gange, støy og ikke minst kraftutvikling.
Motorgangen er grovere og kraftutviklingen umoderne om vi sammenligner med de beste konkurrentene. Under 2000 omdreininger skjer det svært lite, og motoren dør ganske fort ut oppover på turtall.
Smalt arbeidsregister krever flittig bruk av girspaken, og spesielt viktig er det å ha riktig gir inne om du skal foreta en forbikjøring.
Ytelser: 3
Dette kommer tydelig fram i våre akselerasjonsmålinger. På høyt gir og lavt turtall er akselerasjonen rett og slett dårlig.
På det raskeste noterer vi 60-100 km/t på 7,2 sekunder og 80-120 km/t på 10,2 sekunder, noe som er helt greie tall for en så stor SUV med såpass svak motor. Toliteren yter 124 hestekrefter og 310 Newtonmeter.
Eksteriør: 5
Med 457 cm er Toyota RAV4 over 20 cm lengre enn forgjengeren. I tillegg er den 3 cm bredere og 2,5 cm lavere.
Tekniske data:
- Motor, cm3: 1998
- Effekt, hk ved o/min: 124/3600
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 310/1600
- Egenvekt, kg: 1160
- Tilhengervekt, kg: 1600/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 457/185/166
- Bagasjerom, liter: 547-1746
- Standard dekkdimensjon: 235/55R18
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,53
- CO2-utslipp, g/km: 137
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11
- Toppfart, km/t: 180
- Pris fra, kr: 333 800
- Pris testbil, kr: 359 185
Det er et godt utgangspunkt for å unngå det høye og stutte preget noen SUV-er lider under.
Nytt av året er en mørkebrun metallic lakk og tieikede aluminiumsfelger. Det bidrar til å holde RAV4 moderne.
Interiør: 5
I interiørkapittelet spriker våre oppfatninger av Toyota RAV4. På den ene siden fortjener Toyota solide plusspoeng for å ha bygd en mellomstor SUV som har nesten overdådig beinplass i baksetet og et bagasjerom som kan konkurrere med veldig mange familiestasjonsvogner i volum.
Blant familie-SUV-ene er det ingen andre som er like gode både på beinplass og bagasjevolum (547 liter).
Men det er ikke alt som får tommelen opp hos oss. I førersetet ønsker de mest langbeinte testsjåførene at det hadde vært mulig å dra rattet enda litt mer ut. Dashborddesignen er særegen - flere i testteamet synes at den ikke er pen - med en langsgående kant som gjør at knapperaden foran girspaken er delvis skjult for sjåføren.
Folke-SUV-ene har sjelden tung, solid kvalitetsfølelse i interiøret som kjennetegn - i hvert fall ikke når en tar prisen med i betraktningen. Slik var det med RAV4-en vi testet i fjor, og slik er det også i 2014-modellen.
Komfort: 3
Også når det gjelder komfort synes vi Toyota RAV4 gir et ujevnt inntrykk. Fjæringen er SUV-typisk fast i lav fart - faktisk er RAV4 fastere enn flere konkurrenter. Oppe i fart svelger den derimot unna de fleste typer ujevnheter på riktig godt vis. Dette er en av RAV4s beste sider.
Den generelle brukskomforten er for det meste også god. De viktigste instrumentene er enkle i bruk, og pekeskjermen (Toyota Touch 2) er lettbrukt.
Sikten bakover lider under den moderne designtrenden med smale vinduer bakover i bilen. Testbilen har ryggekamera, men vi opplever ofte at kameraet er tildekket av skitt. Barn vil ha store problemer med å se over den høye vinduskarmen i baksetet.
Som antydet blir komfortinntrykket redusert av støynivået. Vi kritiserte dette i 2013-modellen, og visa er fortsatt den samme. Vi måler litt lavere støynivå på tomgang, men mer støy i 50, 80 og 100 km/t i 2014-modellen. Det er høyere tall enn i konkurrenter som Subaru Forester og Ford Kuga.
På ujevn vei er det dessuten ulike lyder fra understellet. Lydene forplanter seg i kupeen og gir et såpass betydelig støyvolum at det til en viss grad påvirker vår oppfatning av hvor forseggjort RAV4 er.
Sikkerhet: 5
Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Toyota RAV4 og gitt den fem av fem stjerner som hovedkarakter. Fem stjerner er normalen for nye biler som kommer til det norske markedet, og ikke unntaket.
Ser man på EuroNCAPs underkategorier, får RAV4 89 prosent for voksnes sikkerhet, 82 prosent for barns sikkerhet, 66 prosent for fotgjengersikkerhet og 66 prosent for sikkerhetssystemer.
Særlig på det siste punktet henger RAV 4 etter konkurrenter som Ford Kuga og Mazda CX-5. RAV4 kan for eksempel ikke fås med autobrems. Du kan sjekke EuroNCAPs sikkerhetsvurderingen av RAV4 mot konkurrenter her.
Pris/utstyr: 5
Da vi testet RAV4 i fjor, konkluderte vi med at prisen lå på nivå med de nærmeste konkurrentene. Siden da har prisen gått noe ned (i underkant av 20 000 kroner), men ikke nok til at RAV4 2,2 skiller seg ut som et billigere alternativ enn konkurrentene i SUV-klassen.
Med testbilens motor og firehjulsdrift er visa en litt annen - den er som nevnt enda 30 000 kroner billigere. Startprisen er 323 800 kroner, og testbilen (Active Style), som er tilstrekkelig utstyrt (ikke skinn), koster totalt 369 000 kroner inkl. leveringsomkostninger.
I et land som Norge er gode lys viktig, og velger du tolitersdieselen, er faktisk ikke xenonlys tilgjengelig - hverken på nær- eller fjernlys. Det holder ikke i 2014. Toyota Norge forklarer at Toyota ikke har prioritert dette i biler i såkalte "cold spec land", og at de håper det blir tilgjengelig ved neste modellendring.
Toyota har meget godt pålitelighetsry i Norge. I tillegg virker nordmenns appetitt på firehjulsdrevne biler å være stadig økende. Dette vil trolig sikre en fornuftig bruktpris for en RAV4 av testbilens versjon.
Forbruk: 5
Vi skulle gjerne sett en miljøgevinst av å velge en mindre og svakere motor, men det gjør vi ikke.
I vår 20 mil lange forbrukstest, bruker vi faktisk ørlite mer diesel enn vi gjorde da vi testet 2,2-dieselen. Det skyldes at toliteren er svakere og må presses hardere i motbakkene.
Resultatet er likevel godt. 0,60 l/mil er blant de beste i klassen og mer enn godkjent tatt størrelse og vekt i betraktning.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Toyota gjorde et stort løft da de kom med nye RAV4 i fjor. Mange velger SUV som familiebil, og da kommer den gode plassen veldig godt til nytte.
RAV4 har få viktige svakheter. Vi noterer oss vel fast fjæring i lav fart og at støydempingen kunne vært bedre. Samtidig opplever vi firehjulsdriften som mindre aktiv enn i flere nære konkurrenter.
At prisen har falt med 50 000 kroner for diesel og firehjulsdrift siden i fjor (2013), bidrar til at terningen ruller til fem - ikke en sterk firer, som sist.