Test: Toyota Prius+ Seven, 2012
Rimelig familie-hybrid
Toyota Prius Plus er første MPV (flerbruksbil) på markedet med hybridmotor. Under skallet sitter den samme drivlinjen som vi finner i vanlige Prius.
Toyota Prius har aldri vært noen familiebil. Heller tvert imot. Småsær design og innvendig plass på nivå med biler i kompaktklassen har gjort den til et alternativ for de spesielt interesserte. De miljøinteresserte.
Det har Toyota gjort noe med. I disse dager lanserer de en lengre og høyere variant av Prius med syv seter. Vi har testet nyheten, og resultatet var vel det vi kan kalle sprikende.
Kjøreegenskaper: 3
I likhet med Prius er heller ikke Prius Plus spesielt inspirerende å kjøre. Det er den heller ikke laget for å være. Toyota-ingeniørene holder for så vidt hva de lover; Prius Plus er lettkjørt, forutsigbar og oppleves trygg på veien.
Inntrykket vedvarer i elgtesten og gjennom slalåmløypa. Der er den forutsigbar, har et velfungerende antiskrenssystem og understyrer når den presses for langt.
At nykommeren har litt mer pondus enn vanlige Prius har den ikke annet enn godt av. Prius Plus føles tyngre og mer voksen på veien.
Motor: 4
Det er vanskelig å sette karakter på drivlinjen i Prius Plus. Den har ingen direkte konkurrenter på markedet, og er således både best og dårligst.
Vi kan uansett ikke si annet enn at HSD-systemet (Hybrid Synergy Drive) er velfungerende. Bensinmotoren, en firesylindret 1,8-liter med trinnløst automatgir, spiller utmerket på lag med elmotoren. Sammen jobber de sømløst og yter totalt 136 hestekrefter og rundt 300 Nm.
Systemet krever tilvenning. 1,8-literen er strupet for krefter og må derfor tynes på høyt turtall ved akselerasjon som i forbikjøringer. Med gasspedalen trykket mot gulvet legger den turtallet der ytelsene er best, altså på høyt turtall, og blir liggende der. Det er både uvant og på kanten til slitsomt, og fungerer mye bedre i motorsterke hybridbiler som for eksempel Lexus RX 450h.
Ytelser: 3
Testdata:
- 0-100 KM/T, SEK.: 12,3
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 7,1
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 9,7
- STØY 50 KM/T, dBA: 637
- STØY 80 KM/T, dBA: 68,2
- STØY 100 KM/T, dBA: 70,7
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,57
Med 136 hestekrefter fordelt på 1570 kilo sier det seg selv at Prius Plus ikke er noen fartsbombe. Det er den heller ikke ment å være. Til daglig kjøring klarer den seg helt greit. Man kommer seg fra a til b uten problemer.
Toyota lover 0-100 km/t på 11,3 sekunder, mens vi kun klarer 12,3 sekunder i våre akselerasjonsmålinger. Dermed havner den et sted midt mellom konkurrentenes 1,6- og toliters dieseler (MPV-er som VW Touran, Mazda 5 og Peugeot 5008) rent ytelsesmessig.
I mellomakselerasjon gjentar historien seg. Fra 60-100 km/t, typisk forbikjøringsfart, bruker Prius Plus 7,1 sekunder, mens 80-120 km/t tilbakelegges på 9,7 sekunder. Litt tregere enn konkurrentenes toliters dieseler og litt raskere enn 1,6-liters dieselene.
Eksteriør: 2
Vi nevnte innledningsvis at Prius har et litt småsært design. Det skyldes i hovedsak at bilen skal være så aerodynamisk som mulig, men det finnes fortsatt biler som er ekstremt aerodynamiske som fortsatt ser veldig bra ut.
Å lage en syvseters MPV med en bil som Prius som utgangspunkt blir som å lage gull ut av gråstein, og i tillegg er den altså høyere og lenger. Resultatet er deretter. Komplimentene hagler ikke akkurat i løpet av testperioden. Heller tvert imot.
Toyota har prøvd å være så spennende de kan og gitt bilen skarpe linjer og en litt kupéformet taklinje. Men det hjelper ikke. Fra C-stolpen og bakover lang siden ser det hele uproporsjonalt og rart ut, og gjør at bilen ser baktung ut.
En bils design er fortsatt et veldig subjektivt tema, men som sagt er tilbakemeldingene i løpet av testperioden enstemmige - her bommer Toyota på blinken.
Interiør: 2
Prius Plus skuffer stort på innsiden. Materialkvaliteten er på hva vi vil kalle et bunnivå. Rimelige biler i småbilklassen gir en mer påkostet følelse enn Prius Plus. Hardplast av billigtypen dominerer i dashbord, midtkonsoll og dørsider. Enkelte elementer er polstret, men også denne polstringen gir en påtrengende billigfølelse. Her går tyskerne Toyota en høy gang, og vi spør oss; hvordan henger all denne hardplasten sammen etter fem år på norsk asfalt?
Tekniske data:
- MOTOR, CM3: 1798
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 136/5200
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 200/4000
- EGENVEKT, KG: 1570
- TILHENGERVEKT, KG: 0
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 462/178/157
- BAGASJEROM, LITER: 535
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/50R17
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,44
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 101
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,3
- TOPPFART, KM/T: 165
- PRIS FRA, KR: 311 900
- PRIS TESTBIL, KR: 387 700
Ser du bort ifra navigasjonsskjermen, ser i tillegg dashbordet ut som det skulle vært hentet ut av hvilken som helst bil fra 80-tallet - da digitalt speedometer var trendy. Grafikken i det digitale speedometerhuset er like imponerende som i en god gammeldags Casio-klokke.
Men, et mer eller mindre pent førermiljø er ikke alt. Det praktiske spiller også inn. La oss begynne bakerst, der et bagasjerom på 535 liter (som femseter) ikke er spesielt imponerende for klassen. De beste ligger på oppunder 700 liter. Som syvseter tjener Prius Plus på at den er noe lenger enn konkurrentene. Bagasjeromsvolumet som syvseter er gode 200 liter, noe som Toyota selv hevder er best i klassen.
Ok, bra. Men hva sier det oss? Hvordan kan et mindre bagasjerom plutselig bli større når to seter settes inn? Det vitner det om at plassen i de to bakerste setene er begrenset. Og det er den. De passer for små barn, og er en utvei i nøden.
Videre framover blir det bedre, men vi blir aldri helt overbevist. Seterad nummer to har tre enkeltseter som alle kan felles ned og danne et helt flatt gulv. Noe som er bra om du skal frakte noe stort. En voksensykkel går for eksempel inn uten å måtte demonteres på noen måte. De tre setene imponerer ikke i seg selv. De er smale og er ikke mer enn helt greie å sitte i. "Skinnet" som setene er kledd i, et syntetisk skinn, gir heller ikke den påkostede følelsen som skinnseter ofte gjør.
Komfort: 4
Den ekstra vekten i Prius Plus gir den også mer tyngde på veien. Over korte, brå ujevnheter merkes enkelte slag, men alt i alt er vi tilfreds med fjæringskomforten.
Med i betraktningen tar vi også med at bilen er veldig lettkjørt og har god svingradius. Den responderer fint på både styring og pedalbruk, og den trinnløse automatkassen jobber behagelig sømløst.
Sittestillingen er typisk Toyota bygget for kortere mennesker enn høyreiste nordmenn. Undertegnede på 192 cm mangler støtte under lårene og i sidene, og skulle samtidig gjerne hatt rattet nærmere kroppen. Rattet har dybdejustering, men vi skulle gjerne hatt mer å gå på.
Innvendig støy er ikke Prius Plus' sterkeste side. Selv med dekk med lav rullemotstand noterer vi oss en del dekkstøy. Målt støynivå er over snittet for klassen.
Sikkerhet: 4
Toyota Pris Plus er foreløpig ikke kollisjonstestet av testorganet EuroNCAP. Derfor standardkarakter fire i denne kategorien. Det vi vet, er at vanlige Prius er testet med godt resultat. Den fikk fem av fem stjerner tilbake i 2009. Den fikk god score for både voksne og barns sikkerhet, samt tilfredsstillende nivå av sikkerhetsutstyr som standard.
Pris/utstyr: 5
387 700 kroner er hva forhandleren vil ha i betaling om du bestiller en identisk bil som testbilen. I tillegg må du belage deg på leveringsomkostninger på 9500 kroner.
For de pengene sitter du igjen med toppmodellen av Prius Plus. En god utstyrt bil med syv seter og hybrid drivlinje. Adaptiv cruise kontroll, head-up display, ryggekamera, navigasjon, bakkestarthjelp, perlemor lakk, skinnseter og mye sikkerhetsutstyr med mer er da på plass. Vi må heller ikke glemme drivlinjen (bensinmotor og automatgir), som er en kombinasjon veldig mange nordmenn ser ut til å like, men ofte ikke tar seg råd til.
Prius Plus har en startpris på 311 900 kroner. Svært få, om noen konkurrenter kan matche den prisen i MPV-klassen. I så fall snakker vi om biler med små dieselmotorer med manuelt gir med dårligere ytelser og ofte lavere utstyrsnivå.
Forbruk: 6
Prius Plus har et oppgitt forbruk på kun 0,41 l/mil og et CO2-utslipp på beskjedne 96 gr/km. Det er lavt. Veldig lavt. Lavest i klassen med god margin. Større hjul (215/45R17) på testbilen, toppmodellen Premium, gir et noe høyere oppgitt forbruk og utslipp enn de to mindre utstyrte versjonene Advance og Executive - 0,44 l/mil og 101 gram CO2/km.
I vår faste 20 mil lange forbruksrunde som vi kjører opp mot en idealtid, lander vi på et forbruk på 0,57 l/mil. Det er en del høyere enn oppgitt, men samtidig et veldig godt resultat sett opp mot konkurrentene. Det er på nivå med eller lavere enn tilsvarende store MPV-er med 1,6-dieseler.
Prius Plus er dessuten enda mer effektiv ved vanlig kjøring og i byen. Her går forbruket ned og ikke opp som i de fleste andre biler. I tillegg har bensinmotoren veldig lavt NOx-utslipp, og nullutslipp de gangene kun elmotoren sørger for fremdrift.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Det er vanskelig å sette karakter på en bil som Prius Plus. Den bringer noe nytt på banen i MPV-klassen i form av hybrid-drivlinje og veldig lavt forbruk. Den er lettkjørt og har helt grei komfort, men vi blir ikke veldig imponert over bilens andre kvaliteter.
Ja, man får mye for pengene, men samtidig får man en veldig enkel bil med et interiør som virker ekstremt billig og ødelegger mye av totalopplevelsen. Vi vet at Toyota kan så mye bedre.
Prius er den bilen i Toyotas modellprogram med minst feil, noe som bidrar til at Prius Plus med nød og neppe redder en firer totalt.
Les også:
Sjekk om bilen din rammes av den nye EU-kontrollen
Denne funksjonen gjør deg neppe populær hos avkommet
Denne saken ble første gang publisert 10/09 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.