Test: Toyota Land Cruiser 3,0D-4D (150), 2014

Hva er det med denne Toyotaen?

Den store SUV-en fra Toyota er ettertraktet.

Sist oppdatert

Vi ser det på sidevisningsstatistikk fra Finn.no: Toyota Land Cruiser var nummer elleve på lista over bilene med flest visninger på Finn.no i 2013, med nesten halvannen million visninger.

Og vi merker det når vi bruker bilen. Naboer vil se nærmere på den. Fremmede kaster lange blikk på bensinstasjonen. Det er noe spesielt med denne Toyotaen. Dette er en bil som er veldig mye mer ettertraktet enn nybilsalget av Land Cruiser skulle tyde på:

Som personbil var den nummer 151 på salgslista i fjor, med 80 solgte biler ifølge OFV. Som varebil var den på tiendeplass, med 827 biler.

Nå er den her i oppfrisket utgave - den har vært igjennom en såkalt midtlivsoppgradering med endringer i utstyr og utseende. Du ser det lett i fronten. Grillen er mye kraftigere, og de nye LED-lysene vises godt. Land Cruiser er nå alt annet enn beskjeden å se til.

Testbilen er en Land Cruiser 3,0D-4D automat GX, altså høyeste utstyrsgrad. Dette er en bil Toyota framstiller som tøffere enn det meste annet. Den skal tåle mer og greie mer.

Men i Norge er terrengkjøring ikke tillatt (unntatt i organiserte former), så i testen legger vi vekt på egenskaper ved bruk på vei.

Som personbilregistrert stor-SUV blir prisen for testbilen (921.300 kroner; billigste utgave med automatgir koster 750.800 kroner) såpass høy at Land Cruiser kan sammenlignes med enkelte "rimelige" utgaver av de mer jålete stor-SUV-ene, for eksempel Mercedes ML 250 BlueTec. Jeep Grand Cherokee med tilsvarende utstyrspakke og 190 hk vil også havne på om lag samme pris (her testet med sterkere motor).

KANTETE: Toyota Land Cruiser har mer tradisjonelle terrengbilformer enn de fleste andre store SUV-ene. FOTO: Petter Handeland
KANTETE: Toyota Land Cruiser har mer tradisjonelle terrengbilformer enn de fleste andre store SUV-ene. FOTO: Petter Handeland

Kjøreegenskaper: 3

TEKNISKE DATA Toyota Land Cruiser 3,0D-4D

  • Motor, cm³: 2980
  • Effekt, hk ved o/min: 190/3400
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 420/1600-3000
  • Egenvekt, kg: 2230
  • Tilhengervekt, kg: 3000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 478/189/184
  • Bagasjerom, liter: 621-1934
  • Standard dekkdimensjon: 265/60 R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,81
  • CO2-utslipp, g/km: 213
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11
  • Toppfart, km/t: 175
  • Pris fra, kr: 921 300
  • Pris testbil, kr: 931 200

Karakteren settes etter kjøreegenskaper på vanlig vei, selv om vi også tar med litt om hvordan den er under tøffe forhold til slutt i dette kapittelet.

På veien merkes det at Land Cruiser er annerledes enn mer snobbete konkurrenter som BMW X5, Range Rover Sport og Mercedes ML.

De sistnevnte er først og fremst bygd for å ha best mulig veiegenskaper, men har i tillegg varierende grad av terrengtilpasninger.

For Land Cruiser er det omvendt. Den er bygd for tøffere tak, med rammekonstruksjon og stiv bakaksel som kjennetegn. Det er mer robust der det trengs, men ingen fordel på norske veier.

Toyotaen trives best i moderat fart. Du glemmer aldri at denne bilen veier over 2,2 tonn, eller at den er 184 cm høy. Den sier fra med understyring straks du tar i litt ekstra, og det på et tidlig nivå, også for stor-SUV-klassen. I landeveisfart på ujevn vei blir det mye bevegelse i bilen.

På den positive siden bidrar en høy sittestilling og mer kantete former enn de fleste andre SUV-er til god oversikt.

Vi har dessuten nylig prøvd bilen i terrenget. Vi våger å påstå at den hytteveien Land Cruiser ikke greier, må du lete lenge etter. Bilen har lavseriegir, luftfjæring bak, flere terrengprogram og sperre på bakaksel og senterdifferensial, og den kravler seg fram der man ikke skulle tro det var mulig.

Vi vet imidlertid fra kjøring utenfor vei med andre stor-SUV-er at også disse kan greie mer enn de fleste vil utsette en bil de selv eier for. Et viktig spørsmål ved stor-SUV-kjøp er i våre øyne hvor tøff bilen virkelig trenger å være, og hvor mye man vil ofre av veiegenskaper for å oppnå dette.

Motor: 3

TAR SEG FREM: Land Cruiser er kjent for sine terrengegenskaper. FOTO: Privat
TAR SEG FREM: Land Cruiser er kjent for sine terrengegenskaper. FOTO: Privat

Sorry, Toyota, men dette holder ikke i 2014, i en bil til over 900.000 kroner.

TESTDATA

  • 60-100 km/t, kickdown: 7,2
  • 80-120 km/t, kickdown: 9,6
  • Støy tomgang, dBA: 44,6
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,6
  • Testforbruk, l/mil: 0,93

Trelitersdieselen har fire sylindre og er koblet til en automatkasse med fem trinn. Motoren har 190 hk og 420 Nm dreiemoment.

Den har tydelig dieselklang og et lite harmonisk lydbilde ved gasspådrag. Det opplevde støynivået fra motoren er relativt høyt for en så dyr bil.

I denne prisklassen har de aller fleste andre SUV-er sju- eller åttetrinns automatkasser. At Land Cruiser kun har fem trinn, merkes godt. Der de andre har raske girskift med relativt små turtallsendringer ved vanlig kjøring, gjør Land Cruiser store turtallssprang når den skifter gir.

Det merkes godt på motorlyden, men ikke minst oppleves det som lite moderne. Det virker heller ikke å være like effektivt, noe vi kommer tilbake til i kapitlene for ytelse og forbruk.

Ytelser: 3

Toyota Land Cruiser 3,0D-4D greier forbikjøringsakselerasjonen fra 60 til 100 km/t på 7,2 sekunder i våre målinger. 80-120 km/t tar 9,6 sekunder.

I stor-SUV-verdenen er dette svake tall. Det nærmeste alternativet motor- og prismessig vi har testet i seinere tid, er Mercedes ML 250 BlueTec. Den har en 2,14-liters dieselmotor med 204 hk og 500 Nm. Den har tilsvarende resultater på hhv. 5,9 og 7,3 sekunder.

Forskjellen merkes veldig godt. Land Cruiser har laber respons på gasspedalkommandoer sammenlignet med Mercedesen. Du vil føle et langt større behov for å ta rennafart ved en eventuell forbikjøring.

Men bevares, det holder godt til alt som regnes til normal, lovlig kjøring i Norge. Og kjøreegenskapene gjør at mer kraft ikke føles veldig påkrevd.

RYDDIG: I GX-versjon har Toyota Land Cruiser mye utstyr, men det er langt mindre flashy presentert enn i for eksempel en Range Rover Sport. Kvalitetsfølelsen i interiøret varierer, med enkelte billige plastbrytere som står i skarp kontrast til prisen på over 900.000 kroner. FOTO: Petter Handeland
RYDDIG: I GX-versjon har Toyota Land Cruiser mye utstyr, men det er langt mindre flashy presentert enn i for eksempel en Range Rover Sport. Kvalitetsfølelsen i interiøret varierer, med enkelte billige plastbrytere som står i skarp kontrast til prisen på over 900.000 kroner. FOTO: Petter Handeland

Heller ikke i tillatt tilhengervekt er Land Cruiser bedre enn Mercedesen, med 3000 mot 3500 kg.

Interiør: 5

Toyota Land Cruiser har meget gode plassforhold. Det er god plass overalt i bilen, og det du ikke får med deg i bagasjerommet, har du neppe bruk for. Selv om Mercedes ML har større oppgitt bagasjeromsvolum (690 liter), viser målestokken vår at øynene ikke tar feil: Land Cruiseren er størst bakerst (oppgitt til 621 liter).

Med baksetene lagt ned, har du tett på to kubikkmeter til disposisjon.

Interiøret er i hovedsak ujålete med et klart funksjonelt preg. Det passer biltypen fint. De få innslagene i testbilen av jåleri ser i våre øyne malplassert ut: Treverket i rattet (eller er det plast; umulig å se forskjell) er hardt, kaldt og glatt.

Kvalitetsopplevelsen i interiøret ligger på typisk Toyota-nivå. Det holder fint i en Avensis, men noen vil oppleve det som snaut i en bil til over 900.000 kroner.

Eksteriør: 4

GOD PLASS: Det er godt med plass overalt i Land Cruiser. Baksetet er intet unntak. Legger du sammen baksetet, har du tett på to kubikkmeter lasterom. FOTO: Petter Handeland
GOD PLASS: Det er godt med plass overalt i Land Cruiser. Baksetet er intet unntak. Legger du sammen baksetet, har du tett på to kubikkmeter lasterom. FOTO: Petter Handeland

Med ny grill og nye lykter krever den oppgraderte Land Cruiser mer oppmerksomhet enn den gjorde før faceliften. Som vi har vært inne på, virker det som om den får det også.

I testteamet er oppfatningen av den nye fronten alt fra "tøff" til "oppblåst".

Hovedformene til Toyota-SUV-en er det mye klassisk terrengbil over. Den er mer kantete enn jåle-SUV-ene, og den er høyere, ikke minst visuelt. Mange liker det slik.

Bakluka er sidehengslet. Det gjør at det kreves mye plass bak når luka skal åpnes, og det er ofte uheldig når bilen er parkert.

Komfort: 3

Komfortopplevelsen varierer i Land Cruiser. Triller man bedagelig rundt i byfart, kjennes den mykere enn flere av de andre og langt mer sportslige stor-SUV-ene.

På ujevn vei i høyere fart blir det derimot mye sideveis bevegelse som forplanter seg opp til kupeen. Det er typisk for høye biler med stiv bakaksel. Da kjenner man at også denne SUV-en har en fjæring og demping som raskt strammer seg til i vandringsveien - slik det må være hvis en stor og tung bil skal innfri basiskrav til kjøreegenskaper.

Støynivået er høyere enn i andre SUV-er i prisklassen. Det skyldes dels at testbilen ruller på piggdekk, men subjektivt synes vi også at det er mer motorstøy og mer vindstøy. Motorlyden ligger sjelden lenge på et jevnt nivå; selv små gassjusteringer gir tydelige endringer i lydbildet.

GAMMELMODIG: Det er mer lyd fra den firesylindrede dieselmotoren på 3,0 liter enn i de fleste andre store SUV-er. Femtrinnsautomaten virker aldrende når andre SUV-er på denne størrelsen har sju- og åttetrinnskasser. FOTO: Petter Handeland
GAMMELMODIG: Det er mer lyd fra den firesylindrede dieselmotoren på 3,0 liter enn i de fleste andre store SUV-er. Femtrinnsautomaten virker aldrende når andre SUV-er på denne størrelsen har sju- og åttetrinnskasser. FOTO: Petter Handeland

Sittekomfort er sterkt subjektivt og blir ikke lagt vekt på i karaktersettingen, men undertegnedes kropp er ikke sprettent spenstig etter en dag bak Land Cruiser-rattet.

Sikkerhet: 4

Toyota Land Cruiser er ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. I slike tilfeller pleier vi å sette standardkarakteren 4 for sikkerhet.

En GX-utstyrt Toyota Land Cruiser har en omfattende pakke med sikkerhetselektronikk. Blindsonevarsling, varsling for biler som krysser bak deg når du rygger og radarbasert kollisjonsforberedelse som eksempler på utstyr du normalt må betale ekstra for i andre stor-SUV-er.

Pris/utstyr: 3

Stor SUV med hvite skilt er dyrt i Norge. Testbilen koster 931.200 kroner (ekskl. lev.kost.). Det inkluderer en omfattende utstyrspakke (GX) som vil innfri behovene for de fleste. Navigasjon, 14 høyttalere, elektrisk justerbart sete og ratt, rattvarme, radarstyrt cruisekontroll, kamera foran og bak og en mengde annet er på plass.

Utstyret er imidlertid ikke flashy presentert, som i for eksempel Range Rover Sport. Det er heller ikke det vi forventer av en Land Cruiser - utstyret bare er der.

I testbilen var navigasjons-, info- og stereoenheten gått i stå, og vi kan ikke si noe om funksjonen. Vi kjenner ikke til noe som tyder på at dette er noe mer enn en enkeltstående feil.

Vurdert mot andre stor-SUV-er er totalpris med utstyr grei. De rimeligste alternativene av Mercedes ML og BMW X5 har en frapris som er 140.000 kroner lavere, og da har en litt penger å kjøpe ekstrautstyr for. Jeep Grand Cherokee av høyeste utstyrsgrad koster omtrent det samme som Toyotaen.

TERRENGDYKTIG: Toyota Land Cruiser har flere terrengprogram, og utenfor vei imponerer den. FOTO: Petter Handeland
TERRENGDYKTIG: Toyota Land Cruiser har flere terrengprogram, og utenfor vei imponerer den. FOTO: Petter Handeland

Om du ønsker å bruke mer penger på en Land Cruiser, så gir V8-utgaven deg mulighet til det.

Forbruk: 3

Oppgitt forbruk ved blandet kjøring er 0,81 l/mil. I vår faste testrunde på 20 mil, som vi kjører så likt som mulig med alle testbiler, bruker Land Cruiser 3,0D-4D 0,93 l/mil.

Det er det høyeste forbruket for en stor SUV vi har målt i løpet av det siste året, i en bilklasse som ikke er kjent for lavt forbruk. De andre ligger fra like i underkant av 0,8 til ca. 0,85 l/mil.

Vi mistenker at Land Cruisers alderdommelige automatkasse er én av årsakene til at Land Cruiser er tørst. På et kortere parti av testrunden var kjøreforholdene dårlige med gjennomslagsføre, og det kan også ha økt forbruket noe.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Så, hva er det med denne Toyotaen? Vi tror det handler om drømmen om en praktisk bil som takler alt, og som har Toyotas kvalitetsry på toppen av det hele.

Land Cruiser kan oppfylle en slik drøm. Men drømmen koster mye, og du må gi avkall på en del ting:

Dette er ikke den mest komfortable SUV-en. Trelitersdieselen du betaler mye for, er ikke rask. I kjøreegenskaper på vanlig vei henger den tydelig etter de mer kjøreorienterte stor-SUV-ene.

Land Cruiser er mer av et arbeidsredskap, og for noen kan den være akkurat det riktige redskapet.

SYNLIG: Mer LED og mer krom er blant Toyotas virkemidler for å få Land Cruiser til å virke tidsriktig. FOTO: Petter Handeland
SYNLIG: Mer LED og mer krom er blant Toyotas virkemidler for å få Land Cruiser til å virke tidsriktig. FOTO: Petter Handeland

Les også:

Snobbe-SUV-ene gjør opp i slalåmbakken

Tester og andre artikler om Toyota

Denne utskjelte SUV-en får du som varebil

Denne saken ble første gang publisert 24/03 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også