Test: Toyota Auris Touring Sports Hybrid, 2013

Toyotas beste stasjonsvogn

Med Toyota Auris Touring Sports har merket igjen en stasjonsvogn i kompaktklassen. Og er foreløpig de eneste som kan tilby en med hybriddrift. Det gir en praktisk bil med svært lavt forbruk. Auris fremstår som et bedre kjøp enn Toyota Avensis.

KJØRER BILLIG: Toyota Auris Touring Sports Hybrid er rommelig, praktisk og lettkjørt. Det rekordlave bensinforbruker kvalifiserer til terningkast 6. FOTO: Terje Bjørnsen
KJØRER BILLIG: Toyota Auris Touring Sports Hybrid er rommelig, praktisk og lettkjørt. Det rekordlave bensinforbruker kvalifiserer til terningkast 6. FOTO: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Toyota Auris kom i ny versjon tidligere i 2013 og den nye stasjonsvognmodellen Toyota Auris Touring Sports ble lansert i juni.

Vi har allerede prøvekjørt stasjonsvognen og i den artikkelen finner du mer grunninformasjon om modellen. Kort oppsummert konkurrerer Toyota Auris Touring Sports med flere nye stasjonsvogner i kompaktklassen; VW Golf, Skoda Octavia, Kia Cee'd eller Citroën C4 Picasso.

Toyota Auris Touring Sports leveres med fire motorversjoner: 1,33/99 hk og 1,6/132 hk bensin, 1,4/90 hk diesel og 1,8/136 hk hybrid. Prisene spenner fra 223 400 til 306 500 kroner.

Vi har kjørt Toyota Auris Touring Sports Hybrid i Executive-versjon på test.

Kjøreegenskaper 4

Det aller beste med veiegenskapene til Toyota Auris Touring Sports håper vi du slipper å oppleve: I vår faste unnamanøvertest oppfører bilen seg nemlig eksemplarisk.

Testen simulerer at du styrer rundt en hindring i veibanen og tilbake i ditt opprinnelige spor. Det setter blant annet stabilitetskontroll, bilens reaksjonsevne og balanse på hard prøve.

Gledelig nok er Toyota Auris Touring Sports sikker på foten og hjelper deg gjennom en kritisk situasjon på linje med de beste bilene i klassen.

I normal kjøring har bilen nok veigrep, men er ikke like direkte og engasjerende som de beste kompaktklassebilene. Styringen er relativt presis, men mangler noe når det gjelder tilbakemelding og følelse.

LETTKJØRT: I kombinasjon med et trinnløst automatgir er lettkjørthet den beste egenskapen. FOTO: Terje Bjørnsen
LETTKJØRT: I kombinasjon med et trinnløst automatgir er lettkjørthet den beste egenskapen. FOTO: Terje Bjørnsen

Motor 3

TEKNISKE DATA

Motor, cm3: 1798

Effekt, hk ved o/min: 136 (bensin+el)

Dreiemoment, Nm ved o/min: 300 (bensin+el)

Egenvekt, kg: 1410

Tilhengervekt, kg: 350/345

Lengde/bredde/høyde, cm: 456/176/146

Bagasjerom, liter: 530-1658

Standard dekkdimensjon: 225/45-17 W

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,4

CO2-utslipp, g/km: 92

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,2

Toppfart, km/t: 175

Pris fra, kr: 295 300

Toyota kjører videre med velprøvd hybridteknikk. Drivlinjen er den samme som i forrige Toyota Auris hybrid og i Prius. Samlet effekt av bensin- og elmotor ligger på 136 hk

I kombinasjon med et trinnløst automatgir er lettkjørthet den beste egenskapen, spesielt i by og nærkjøring fungerer det sømløst og elegant.

Litt verre blir det når du må hente ut litt mer krefter. Det skjer ofte fra 70-80 km/t, i kombinasjon med motbakker eller når du trenger ekstra akselerasjon. Da mangler drivlinjen krefter på lave turtall og motorens anstrenger seg ganske hørbart.

Vi sitter igjen med en følelse av at et videreutviklet hybridsystem, med litt mer skyv og øket batterikapasitet hadde vært tingen. Kanskje til og med i kombinasjon med en moderne turbomotor. Men Toyota vet formodentlig best hvor krysningspunktet mellom kostnader og bilkjøpernes betalingsvilje ligger.

Ytelser 3

Med 0-100 km/t på 12,1 sekunder og 60-100 km/t i kickdown på 6,7 sekunder i våre målinger, ligger det ikke krøllet, rykende asfalt etter deg når du gir full gass i Toyota Auris Touring Sports hybrid.

I stedet går bilen greit, omtrent på nivå med dieselmotoriserte konkurrenter med 100-110 hk. Den har imidlertid ikke muligheter til å henge på konkurrenter med kraftigere dieselmotorer eller moderne bensinturbomotorer.

Det er lett å hente ut effekten; bare å trykke på gassen, så ordner den trinnløse automaten resten.

Eksteriør 4

BEDRE KVALITET: Kvalitetsfølelsen i Toyota Auris Touring Sports er bedre enn i den første kombiversjonen vi kjøre i test. FOTO: Terje Bjørnsen
BEDRE KVALITET: Kvalitetsfølelsen i Toyota Auris Touring Sports er bedre enn i den første kombiversjonen vi kjøre i test. FOTO: Terje Bjørnsen

Ikke uventet klarer Toyota Auris Touring Sports å se bedre ut enn den neste 30 cm kortere kombiversjonen.

TESTDATA

\0-100 km/t, sek.: 12,1

60-100 km/t, kickdown: 6,7

80-120 km/t, kickdown: 9,2

Støy tomgang, dBA: 28,0

Støy 50 km/t, dBA: 64,4

Støy 80 km/t, dBA: 68,7

Støy 100 km/t, dBA: 70,9

Linjene blir mer elegante når de får strukket seg og at karosseriet både smalner og faller mot hekken gjør bilen nettere. At det går noe utover de praktiske egenskapene, kommer vi straks tilbake til.

Interiør 4

Kjøper du stasjonsvogn i kompaktklassen, er nok «plass for pengene» et av de viktigste kriteriene. Og Toyota Auris Touring Sports gjør en ryddig figur, men mangler litt på å være plassmester nummer 1.

Bagasjeromsvolumet er bra, Toyota oppgir 530-1658 liter. Når vi strekker målebåndet har den gode mål, både sammenlignet med storebror Toyota Avensis og den nye Skoda Octavia.

I likhet med Octavia er bagasjerommet ganske dypt. Da må du fjerne platen i gulvet bakerst og kassetten med små oppbevaringsrom innerst i bagasjerommet. Lar du de stå, tar de ca. 10 cm av høyden i bagasjerommet og målene blir mer ordinære.

I baksetet er ikke Toyota Auris Touring Sports blant de største. Det er litt mindre benplass, takhøyde (bilen hadde panorama glasstak) og bredde enn hos de beste.

Kvalitetsfølelsen i Toyota Auris Touring Sports er bedre enn i den første kombiversjonen vi kjøre i test, men det mangler fortsatt noe på materialbruk og instrumentdesign. Rent praktisk fungerer betjening og layout på førerplass bra.

Komfort 4

At Toyota Auris Touring Sports ikke er av de skarpeste når det kommer til sportslige veiegenskaper, har du glede av på komfortsiden. Bilen glir fint over mye av den ødelagte asfalten gater og veier i Oslo er beryktet for. På landevei glir den pent over større dumper, uten at den kjennes myk og duvende.

DYPT: Bagasjeromsvolumet er bra, Toyota oppgir 530-1658 liter. FOTO: Terje Bjørnsen
DYPT: Bagasjeromsvolumet er bra, Toyota oppgir 530-1658 liter. FOTO: Terje Bjørnsen

Vår Executive-modell er utstyrt med behagelige og velformede seter i lysegrått skinn. Du har bra sittekomfort og virker kjøligere på varme dager enn mørke materialer.

Støydemping er Toyota Auris Touring Sports akilleshæl. Vi har allerede nevnt en motor som høres mer enn normalt. Med dekk i dimensjon 225/45-17 (standard) er det også betydelig dekkstøy. I 100 km/t måler vi støynivået til 71 dBA, hørbare 2 dBA over de beste i klassen.

Sikkerhet 5

Nye Auris ble nylig kollisjonstestet av EuroNCAP med godt resultat. Toyota har i årevis hatt kontroll på kollisjonssikkerheten i sine biler, så resultatet var alt annet enn overraskende fem av fem stjerner og 92 prosent score for sikkerheten til voksne i bilen. Også sikkerheten til barn i bilen og fotgjengersikkerhet var tilfredsstillende med 84 og 68 % score.

Dessverre har Toyota foreløpig ikke prioritert aktivt sikkerhetsutstyr i Auris. Ting som filholder, blindsonevarsler og nødbremsassistent står ikke en gang på listen over ekstrautstyr. I 2013 er det for dårlig.

IKKE STØRST: I baksetet er det litt mindre benplass, takhøyde (bilen hadde panorama glasstak) og bredde enn hos de beste. FOTO: Terje Bjørnsen
IKKE STØRST: I baksetet er det litt mindre benplass, takhøyde (bilen hadde panorama glasstak) og bredde enn hos de beste. FOTO: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr 5

I vår testversjon med topp utstyrspakke koster Toyota Auris Touring Sports hybrid 295 600 kroner. Det plasserer den midt blant de mest attraktive versjonene av de nye stasjonsvognene VW Golf og Skoda Octavia, samt Toyota Prius+ Seven og rimelige versjoner av Toyota Avensis.

Vi synes likevel bilen gir god verdi for pengene, ikke minst fordi Auris er kjent for lite problemer som brukt, og at hybriddrivlinjen også har godt ry med tanke på feil og mangler.

Alt dette har gjort hybridversjonen av forrige Auris populær som brukt, og vi tipper en stasjonsvognversjon vil være lettsolgt om noen år.

HELT GREIT: Executive-modellen er utstyrt med behagelige og velformede seter i lysegrått perforert skinn. Du har bra sittekomfort og virker kjøligere på varme dager enn mørke materialer. FOTO: Terje Bjørnsen
HELT GREIT: Executive-modellen er utstyrt med behagelige og velformede seter i lysegrått perforert skinn. Du har bra sittekomfort og virker kjøligere på varme dager enn mørke materialer. FOTO: Terje Bjørnsen

Forbruk 6

Toyota Auris Touring Sports hybrid har et oppgitt forbruk ved blandet kjøring i EU-miks på 0,4 l/mil. Det gir et CO2-utslipp på pene 92 g/km og et lavt NOx-utslipp på 5,7 mg/km.

Også i praksis følger bilen opp snille forbrukstall. I vår testrunde på 20 mil nøyer den seg med 0,46 l/mil, og er dermed det laveste forbruket vi har målt for en bensinbil i denne klassen.

Toyotas hybridbiler fungerer aller best i by- og nærkjøring, og i vår testperiode ligger Toyota Auris Touring Sports hybrid på mellom 0,5-0,6 l/mil ved slik kjøring.

KJENT: Hybriddrivlinjen også har godt ry med tanke på feil og mangler. FOTO: Terje Bjørnsen
KJENT: Hybriddrivlinjen også har godt ry med tanke på feil og mangler. FOTO: Terje Bjørnsen
ROS OG RIS: I vår testrunde på 20 mil nøyer den seg med 0,46 l/mil, og er dermed det laveste forbruket vi har målt for en bensinbil i denne klassen. Men støydemping er Toyota Auris Touring Sports akilleshæl. FOTO: Terje Bjørnsen
ROS OG RIS: I vår testrunde på 20 mil nøyer den seg med 0,46 l/mil, og er dermed det laveste forbruket vi har målt for en bensinbil i denne klassen. Men støydemping er Toyota Auris Touring Sports akilleshæl. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: FOTO: Terje Bjørnsen