Test Toyota Auris Hybrid, 2010
Lettkjørt og sikker bil
Likevel liker vi Toyota Auris Hybrid.
Med Toyota Auris Hybrid flytter hybridteknologien fra den særegne Toyota Prius og over i folke- og kompaktklassebilen Auris. Det etterlater et inntrykk av en teknologi som miljømessig fungerer best under bestemte kjøreforhold, og ikke fullt så godt under andre. Men miljø er bare ett av vurderingskriteriene i våre tester, her vurderer vi hvordan Toyota Auris Hybrid klarer seg totalt sett i den tøffe kompaktklassen.
Her kan du lese alt om hvordan Toyota Auris Hybrid fungerer.
Kjøreegenskaper: 4
På tross av høyere egenvekt, kjennes ikke Toyota Auris Hybrid særlig annerledes enn eksempelvis den Toyota Auris 1,4D-4D vi har testet tidligere.
Vår Auris Hybrid var utstyrt med 215/14-17 dekk, noe som kjennes ut som en riktig kombinasjon på sommerhjul. Det betyr at du har god bitt i forhjulene, og at bilen tåler en unnamanøver uten tendenser til unoter. En litt mer presis styring hadde vi satt pris på, men for de aller fleste vi Toyota Auris Hybrid oppleves som lettkjørt og sikker.
Motor: 5
Fremdriftssystemet med det trinnløse automatgiret gjør at Toyota Auris Hybrid blir usedvanlig lettkjørt. Du tenker snart ikke over skiftet mellom bensin- eller elmotor, og kjenner deg ekstra miljøvennlig de gangene du glir lydløst av gårde på bare elmotoren i drift. Det skjer først og fremst ved snill gasspedalbruk og i bykjøringshastighet. Det hele spiller harmonisk og elegant på lag, og gir inntrykk av en moderne drivlinje som bare skjemmes av noe høyt lydnivå ved fullt gasspådrag.
Ytelser: 5
Tekniske data: Toyota Auris Hybrid
- MOTOR, CM3:1796
- EFFEKT, HK VED O/MIN:136
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 349
- EGENVEKT, KG:1455
- TILHENGERVEKT, KG: 0
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 425/176/151
- BAGASJEROM, LITER: 279
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/45-17W
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,40
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 93
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,4
- TOPPFART, KM/T: 180
- PRIS FRA, KR: 258 400
- PRIS TESTBIL, KR: 290 100
Når vi sammenligner testresultatene for Toyota Prius Hybrid med sammenlignbare modeller, som for eksempel Toyota Auris 1,4D-4D Kuro S synes vi hybriddrivverket gjør en god jobb. Vi målte 0-100 km/t på 10,9 sekunder, litt kjappere enn fabrikkstallene på 11,4 sekunder.
Grunnet en trinnløs girkasse får vi bare målt kickdown i mellomakselerasjon. Med 60-100 km/t på 6,2 sekunder og 80-120 km/t på 8,3 sekunder både er og kjennes Toyota Prius Hybrid velmotorisert ut.
Også VW Golf 1,6 TDI BMT med 7-trinns DSG-kasse er et godt eksempel på et effektivt girsystem som får mye ut av motoren.
Eksteriør: 4
I sin brillanthvite lakk og med små triks på eksteriørdetaljer, er Toyota Auris Hybrid blant de penere Aurismodellene. Riktignok er ikke Toyota Auris av de stiligste kompaktklassemodellene, med sitt noe høye og korte utseende. Dekkdimensjonen 215/45-17 hjelper på, men totalt sett finnes det stiligere kompaktklassebiler på markedet.
Interiør: 3
Du får ingen store overraskelser innvendig i Toyota Auris. Her er det stort sett vanlig mellomklassemålestokk i for- og baksete. Det er gode plassforhold i baksetet, men hybridens batteripakke stjeler en del bagasjeplass slik at volumet synker til småbilaktige 279 liter. Dermed mangler det mye på at barnefamilien skal få med seg hele feriebagasjen, og en takboks er vel neppe miljøløsning nummer 1. Toyota har lyktes med å gjøre en fornuftig oppgradering av førermiljø og dashbord. Det sørger for ryddig betjening, oversiktlige instrumenter og tilfredsstillende materialkvalitet.
Komfort: 4
Fjæringskomforten er tilstrekkelig i Toyota Auris Hybrid, med et greit kompromiss på hvordan den takler små og store ujevnheter. Sittestillingen i Auris er relativt høy, noe som gir bra oversikt, men også en litt rettere sitteposisjon enn alle liker. Setene gir tilstrekkelig støtte og med bra reguleringsmuligheter både for disse og rattet, er det lett å finne en god kjørestilling. Støymessig er ikke Auris blant de aller beste bilene i klassen, noe drøyt 71 dBA i 100 km/t beviser.
Sikkerhet: 5
Toyota Auris ble testet i EuroNCAP i 2006 og fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere. Siden den gang har EuroNCAP endret noe på kollisjonstesten, slik at disse resultatene ikke er helt sammenlignbare med de nyeste testene.
I ny versjon har Auris det man forventer av sikkerhetsutstyr for denne klassen med blant annet syv kollisjonsputer og kollisjonspute for knær. Stabilitetskontrollen er som nevnt effektiv, og holder god kontroll på bilen også på glatt føre
Testdata: Toyota Auris Hybrid
- 0-100 KM/T, SEK.: 10,9
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,2
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,3
- STØY TOMGANG, dBA: 28,4
- STØY 50 KM/T, dBA: 64,4
- STØY 80 KM/T, dBA: 68,7
- STØY 100 KM/T, dBA: 71,2
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,52
- MISVISNING 50 KM/T: 46
- MISVISNING 80 KM/T: 75
- MISVISNING 100 KM/T: 92
Pris/utstyr: 4
Som Hybrid-modell kommer Auris i tre utstyrsutgaver på mellom ca. 260.000 til 290.000 kroner. Dermed legger den seg noe over den rimeligste dieselmodellen, som koster fra 236.000 til 262.000 kroner. Hvordan du skal klare å godtgjøre de ekstra kronene må komme som et resultat av at Auris Hybrid holder seg vesentlig bedre i verdi enn dieselversjonen. Den som lever får se, men vi har våre tvil. For øvrig er de tre utstyrspakkene etter vår oppfatning fornuftig sammensatt
Miljø: 5
Toyota Auris Hybrid føyer seg dessverre inn i rekken av en del papirtigre når det kommer til forbruk. Eksempelvis var heller ikke VW Golf Blue Motion i nærheten av sine optimistiske forbrukstall etter EU-normen.
I vognkortet står det at vår Toyota Auris Hybrid skal ha et normforbruk ved blandet kjøring på 0,40 l/mil og et CO2-utslipp på 93 g/km. I vår faste forbruksrunde klarte den 0,52 l/mil. Det er på nivå med Audi A3 1,2 TFSI som har en 105 hk bensinmotor, men litt svakere enn sammenlignbare dieselmotorer.
De Auris 1,4D-4D vi har forbruksmålt, har ligget på 0,47 l/mil i samme testrunde. Vi kjørte også en målesyklus med kjøring i by og tettbygd strøk. Her lå forbruket på 0,61 l/mil og viser at hybridteknikken har sine største fortrinn i lavere hastigheter med mye stopp og start. I vår testbil var forbruksmåleren vel optimistisk, og viste 0,04-0,06 l/mil mindre enn faktisk testforbruk. Kanskje både den og normforbruket hadde hatt behov for en liten slurk sannhetsserum?