Test Toyota Auris 1,4 D-4D, 2010
Toyota på sitt beste
I standardversjon er Toyota Auris 1,4D-4D mer komfortabel enn i den sportslige Kuro S vi har testet tidligere. Det passer nok den jevne Auris-kunde godt.
Det er først og fremst visuelle oppjusteringer i fronten, forbedret interiør, justeringer på motorutvalget og nye utstyrsversjoner som skiller 2010-versjonen av Auris fra forgjengerne. På den tekniske siden er det verd å merke seg ny grunnmodell på bensinsiden med 1,33 liter på 100 hk. For vår del merket vi best at Auris har fått ny seks-trinns girkasse og forbedret interiør.
Kjøreegenskaper: 4
Toyota Auris kjører slik man forventer av en forhjulsdreven mellomklassebil. På vinterføre slipper den først med forhjulene, og kommer med hekken i en liten skrens om du slipper gassen. På tørr vei er bilen med standardunderstell ikke like presis som den sportslige Kuro S vi har testet tidligere, men er bra nok for all normal kjøring.
Det er ryddig og greit, men sammen med en litt nummen styrefølelse gjør det at Auris ikke går inn blant toppene i klassen når det gjelder kjøreglede.
Motor: 4
Vi har lenge ment at Toyotas 1,4-liters diesel har vært en av de beste smådieselene på markedet. Og det er fortsatt en bra motor, men den har fått såpass mange år på baken at de aller nyeste dieselmotorene går noe penere og mindre hørbart enn denne.
På den annen side har motoren en fin og frisk ytelseskarakteristikk, med godt drag i mellomregisteret og en overraskende turtallsvilje. Det aller beste med drivlinjen er den nye sekstrinns girkassen. Ikke bare er den svært presis og lettsjaltet, men har også girutvekslinger som passer glimrende til motoren.
Ytelser: 4
Effekten på 90 hk er den samme som tidligere, men dreiemomentet er forbedret og ligger på 205 Nm mellom 1800-2800 o/m. Man skulle tro at den lille dieselen i Auris sliter i forhold til konkurrenter med 1,6-litere, men her spiller den tettstegete sekstrinns kassen en hovedrolle. Det betyr at Auris selv med den minste dieselmotoren føles tilstrekkelig motorisert og leverer litt over det man forventer ut fra motorstørrelse og effekt.
Det er bare marginale forskjeller i akselerasjon mellom Kuro S-versjonen og standardversjonen, så du taper ikke noe på fartsressursene ved å velge en normalversjon.
Eksteriør: 3
Utseendemessig er Toyota Auris omtrent slik man forventer av en oppgradert modell. Det er gjort noen små og til dels vellykkede grep for å modernisere bilen, spesielt i fronten. Standardversjonen ser ikke like morsom og sportslig ut som Kuro S, men det er neppe det mest sentrale for en som velger denne modellen.
TEKNISKE DATA
MOTOR, CM3: 1364
EFFEKT, HK VED O/MIN: 90/3800
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 205/1800-2800
EGENVEKT, KG: 1280
TILHENGERVEKT, KG: 1000/450
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 425/176/151
BAGASJEROM, LITER: 350
STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55-16
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45
CO2-UTSLIPP, G/KM: 118
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 12
TOPPFART, KM/T: 175
PRIS FRA, KR: 226 000
Interiør: 4
Du får ingen store overraskelser innvendig i Toyota Auris. Her er det stort sett vanlig mellomklassemålestokk både på forsete-, baksete- og bagasjeplass. Det er gode plassforhold i baksetet og med et bagasjerom på 350 liter i normalposisjon har du grei plass for fire. Det mangler litt på at barnefamilien med "alt" skal få med seg hele feriebagasjen, og noen stasjonsvognsmodell av Auris finnes ikke.
Toyota har lyktes med å gjøre en fornuftig oppgradering av førermiljø og dashbord. Det sørger for ryddig betjening, oversiktlige instrumenter og tilfredsstillende materialkvalitet.
Komfort: 4
Vi hadde noen komfortinnvendinger i den sportslige Kuro S-versjonen, og fjæringskomforten er merkbart bedre i standardversjonen. Det skyldes litt mykere oppsett av fjæringen, samt litt høyere og smalere dekk. Dermed blir ikke bilen stump på små ujevnheter, og i tillegg blir støynivået i kupeen lavere fordi det blir mindre dekkstøy - spesielt merkbart opp til 60-70 km/t.
Sittestillingen i Auris er relativt høy, noe som gir bra oversikt, men også en litt rettere sitteposisjon enn alle liker. Setene gir tilstrekkelig støtte og med bra reguleringsmuligheter både for disse og rattet, er det lett å finne en god kjørestilling.
Sikkerhet: 5
Toyota Auris ble testet i EuroNCAP i 2006 og fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere. Siden den gang har EuroNCAP endret noe på kollisjonstesten, slik at disse resultatene ikke er helt sammenlignbare med de nyeste testene.
I ny versjon har Auris det man forventer av sikkerhetsutstyr for denne klassen med blant annet syv kollisjonsputer og kollisjonspute for knær. Stabilitetskontrollen er som nevnt effektiv, og holder god kontroll på bilen også på glatt føre.
TESTDATA
60-100 KM/T, 3. GIR: 7,6
60-100 KM/T, 4. GIR: 9,1
60-100 KM/T, 5. GIR: 14,6
80-120 KM/T, 4. GIR: 10,7
80-120 KM/T, 5. GIR: 15,3
80-120 KM/T, 6. GIR: 19,7
STØY TOMGANG, dBA: 46,9
STØY 50 KM/T, dBA: 61,2
STØY 80 KM/T, dBA: 64,9
STØY 100 KM/T, dBA: 68,3
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,47
MISVISNING 50 KM/T: 47
MISVISNING 80 KM/T: 76
MISVISNING 100 KM/T: 95
Pris/utstyr: 5
Prisen for Auris starter på snaut 210 000,- for rimeligste bensinmotor med 100 hk. Dieselversjonen vi har kjørt starter på 226 300,-. Det er konkurransedyktig i forhold til de viktigste konkurrentene, også med tanke på utstyrsnivået i de ulike versjonene.
Toyotas sterkeste kort når det gjelder totaløkonomi er et tradisjonelt lavt verditap. Den siste tids uro rundt merkets tilbakekallingspolicy er neppe nok til å utfordre det over tid. I tillegg har Toyota fortsatt en sterk posisjon når det gjelder kundetilfredsstillelse nasjonale og internasjonale undersøkelser.
Miljø: 5
Optimal Drive kaller Toyota sitt miljøkonsept. For 1,4 D-4D motoren i Auris er det viktigste at den er blitt utstyrt med partikkelfilter og tilfredsstiller Euro4-normen for utslipp. Ifølge EU-normen skal denne Auris- versjonen ha et blandet forbruk på 0,45 l/mil. Det følger den også svært bra opp i vår faste forbruksrunde, der testforbruket ender på 0,47 liter pr. mil. Det plasserer Auris i den mer sparsomme delen av mellomklassen. I praksis er det bare VW Golf BlueMotion (0,45 l/mil) som har gått mer nøysomt i våre tester.
Les også:
Fornuftskonkurrenten: Test Opel Astra 1,7 CDTi
Klassemesteren: Test VW Golf BlueMotion