test: Suzuki Ignis suv 4x4 hybrid

Liten og billig SUV

Slik er Norges billigste SUV.

Pluss ikon
XXS: Suzuki Ignis er 370 cm kort. (FOTO: Terje Bjørnsen)
XXS: Suzuki Ignis er 370 cm kort. (FOTO: Terje Bjørnsen)
Først publisert Sist oppdatert

204 900 kroner. Det er det som skal til for å få en bil som Suzuki kaller både SUV og hybrid, og som attpåtil har firehjulsdrift, så lenge du velger billigste versjon og ser bort fra sedvanlige leveringskostnader. Dermed er den både Norges klart billigste SUV og den billigste firehjulstrekkeren, og sammen med Toyota Yaris også den billigste hybriden.

Det er gode grunner til at Suzuki tar med «SUV 4x4 Hybrid» i modellnavnet. De tre ordene er hver for seg gode salgsargumenter i Norge. Mange liker å sitte litt høyere. Andelen nybiler med firehjulsdrift vokser nærmest måned for måned. Ordet hybrid er tidsriktig.

Enkelt

Pluss og minus

Pluss

Norges billigste 4x4-bil, fornuftig utstyr (GLX).

Minus

Du kjenner at den er billig.

Så kan man diskutere om Ignis er en SUV eller bare en høy småbil (med lengde på 370 cm er den på grensa til minibil), men den har i alle fall ekstra bakkeklaring og designelementer hentet fra SUV-ene. Man kan også snakke om hvor «hybrid» den egentlig er. Ignis går aldri kun på strøm, men bruker startmotoren til å hjelpe til under akselerasjon. Om kraftflytskjemaet i dashbordet viser alt systemet foretar seg, går det lenge mellom hver gang elmotoren er i drift.

4x4-systemet er av den typen som kobler inn bakhjulene når sensorene i antispinn-/antisladdsystemet registrerer hjulspinn. Noen ganger kjenner vi at systemet har litt reaksjonstid, men det er normalt for rimelig firehjulsdrift. Den har heldigvis ikke fast fjæring, men likevel er det mye bevegelse i bilen der veien er ujevn.

Dommen

Suzuki Ignis SUV 4x4 Hybrid er mye i en liten pakke. 4x4 får du ikke billigere andre steder, for eksempel, og fornuftig utstyr har den også. Det du ikke får, er ikke uventet finpusset komfort og kvalitetsfølelse.

Testbilen har en utstyrspakke som koster 20 000 kroner ekstra, og som er ganske innholdsrik. Blant annet har bilen sikkerhetsutstyr som enkelte langt dyrere biler fortsatt mangler, med filskifts- og kollisjonsvarsling samt autobrems. Det har bidratt til fem av fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest. LED nær- og fjernlys har den også. Derimot har den ikke parkeringssensorer eller ryggekamera.

Hyppige girskift

Motoren har 90 hk og 120 Nm, og det trengs høyt turtall for å hente ut maksimal ytelse. 8,1 sekunder for 60-100-akselerasjonen er et av de svakeste resultatene vi har notert på noen år. På flatmark er motorens evne til å holde fart på lavt turtall likevel god, men når belastningen øker, er det bare å ta girspaken fatt. Vi kan ikke huske sist vi skiftet gir så ofte i testrunden vår, men med tanke på prisen er det greit. Forbruket i testrunden var på drøy halvliteren på mila. Det er bra for en firehjulstrekker, under middels for en så liten bil.

I kupeen er sideveggene temmelig rette, og baksetet er skyvbart i lengderetningen. Begge deler bidrar til god plassutnyttelse. Det er plass til fire voksne i bilen, men ikke mer – baksetet er for smalt. Med baksetet i bakre posisjon har bagasjerommet plass til fem-seks handleposer (204 liter).

Med 4x4 og en del utstyr på plass må det spares andre steder for å holde prisen nede. Interiøret består av hard plast. Manglende rattjustering gir temmelig strake armer. Tross smale og støysvake piggfridekk er det rikelig med hjulstøy. Der vi treffer på strøsand, pepres metallet med udempet lyd. Man får det man betaler for. Nærmeste konkurrent er Fiat Panda 4x4, og mot den synes vi Ignis greier seg riktig godt. For den som sjelden kjører langtur, men som trenger en liten og billig bil som tar seg ekstra godt fram på vinterføre, kan Ignis være midt i blinken.

De billigste med 4x4

Er inntil 320 000 kroner det maksimale du ønsker å legge i en nybil og firehjulsdrift er et ufravikelig krav, har du åtte modeller å velge i. Hele fire av dem er fra Suzuki - dette er deres nisje. Her er en kort oversikt. (Priser fra OFV.)

Suzuki Ignis SUV 4x4 Hybrid, pris fra 204 900 kroner. Den aller billigste, testet på disse sidene.

Fiat Panda 4x4, pris fra 234 900 kroner Dette skrev vi da vi testet Panda 4x4: "Den grunnleggende følelsen er at den er rustikk, enkel, billig og liten. Selv ikke en ganske omfattende utstyrspakke endrer mye på det."

Suzuki Swift 1,2 4x4, pris fra 234 900 kroner Klassisk småbil med 4x4 som sin nisje i Norge. Aldrende modell, men vi liker at det finnes en lav, vanlig bil blant alle de mer høyreiste av de rimeligste bilene med firehjulsdrift.

Dacia Duster 1,5 dCi 4x4, fra 251 500 kroner Duster framstår som en ærlig bruksbil med gode vinteregenskaper. Teknikken er hentet fra Renault og Nissan. Kvalitetsfølelsen er enkel, og vi er usikre på annenhåndsverdien for Dacia. Ikke full score i EuroNCAPs sikkerhetstest.

Suzuki SX4 S-Cross 1,6 Allgrip, pris fra 299 900 kroner God plass, bensinmotor og firehjulsdrift til akkurat under 300 000 kroner. Legger du på litt mer, noe vi anbefaler for Suzukis modeller, får du en ganske innholdsrik utstyrspakke. Automat koster 15 000 kroner ekstra.

Suzuki Vitara 1,6 Allgrip, pris fra 304 900 kroner Kompakt og lett SUV med god plassutnyttelse. Mye hjulstøy og enkel kvalitetfølelse med mye hardplast. God utstyrpakke fås for relativt lite ekstra.

Mini Countryman Cooper D All4, pris fra 312 500 kroner Litt høyere Mini-utgave med langt mer sportslig kjørefølelse enn de andre rimelige 4x4-bilene vi her omtaler. Ekstrautstyr er dyrt, støynivået høyt. En helt ny Countryman-generasjon er like om hjørnet.

SsangYong Tivoli 1,6 4WD, pris fra 319 900 Et tydelig steg opp for SsangYong. Tivoli er tyngre og kjennes mer komfortabel og solid ut enn Suzuki Vitara, som er bilen Tivoli har i siktet. Kun dieselmotor tilgjengelig.