Test: Subaru Trezia 1,4D MMT
Familiebil med god plass og lav pris
Subaru Trezia er egentlig en Toyota Verso S med Subaru-merke, men gjør det noe?
Såkalt "badge engineering" er noe som har vært utbredt i mange år - spesielt i USA. Det handler om at to teknisk sett identiske modeller selges under to merkenavn. Noen ganger er forskjellene i utseende tydelige, mens andre ganger er det kun merket som skiller. Det siste er tilfellet med Subaru Trezia.
Den har nylig blitt lansert som Subaru her til lands, men i realiteten er det en Toyota Verso S med Subaru-merker. Men er det egentlig noe galt i det?
Kjøreegenskaper: 4
MPV-er er ikke sportslige, og de er ikke ment å være det heller. Sett opp mot andre biler i samme klasse er Trezia relativt underholdende å ratte. Hjulene er plassert langt ut i hjørnene, og den er letthåndterlig i alle situasjoner. Med smale vinterdekk på plass er ikke grepet noe å juble over, men det gjelder de fleste biler. Når grensene nærmer seg, får du nok av advarsler i form av gradvis økende understyring.
Ved mer normal og familievennlig kjøring er bilen både retningsstabil og forutsigbar - akkurat slik en familiebil bør være.
Motor: 4
Testdata
- 0-100 KM/T, SEK.: 13,8
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,4
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 13,2
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 7,7
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 10,3
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 14,2
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 10,6
- STØY TOMGANG, dBA: 45,3
- STØY 50 KM/T, dBA: 62,5
- STØY 80 KM/T, dBA: 67,0
- STØY 100 KM/T, dBA: 70,5
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,47
Under panseret på vår testbil gjemte den velkjente 1,4-liters dieselmotoren til Toyota seg. Med andre ord er dette den eneste Subaru-modellen i importørens prislister uten boxermotor.
1,4-literen er ikke blant de aller mest avanserte på markedet. De moderne 1,6-literne i biler som Volkwagen Golf og Mazda 3 er litt bedre på både støy og kraftutvikling. Når det er sagt gjør motoren en god jobb i Trezia.
Girkassen vi kjørte bilen med er en automatisert manuell girkasse. Slik girkasser er ikke å finne blant våre favoritter, men denne utgaven fungerer bra - i motsetning til Peugeot og Citroëns EMG-kasser. Det krever litt tilvenning å måtte ta foten av gassen når den girer, for å unngå masete kjøring der man rykker til i setet. Girskiftene tar også ganske lang tid. Ved vanlig kjøring er det imidlertid sjelden noe problem.
Ytelser: 4
Ytelsene i Trezia er stort sett på det jevne. Bestenoteringen på vår 60-100-måling var 7,7 sekunder. Det er i samme område som en rekke biler med motorer rundt 1,6 liter.
Blant annet bruker både Mazda 5 med 1,6-liters diesel og Opel Astra SportsTourer med 1,7-liters dieselmotor akkurat like lang tid på samme øvelse. Bestenoteringen på 80-120-målingen var 10,6 sekunder.
Eksteriør: 5
I motsetning til tidligere ser ikke disse små MPV-ene ut som kassebiler lenger. Til tross for det utfordrende korte og høye formatet, har Toyota-designerne klart å få bilen til å se ut som en personbil.
Tekniske data
- MOTOR, CM3: 1364
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 90/3800
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 205/1800-2800
- EGENVEKT, KG: 1215
- TILHENGERVEKT, KG: 800/550
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 400/170/160
- BAGASJEROM, LITER: 429-852
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 185/60-16 S
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,44
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 115
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 13
- TOPPFART, KM/T: 175
- PRIS FRA, KR: 226 850
- PRIS TESTBIL, KR: 226 850
De skarpe linjene gjør at den ser relativt moderne ut, og Trezia står ikke tilbake for konkurrentene på dette området.
Interiør: 5
Interiørkvaliteten er ikke den beste. Her er det en god del hardplast, og det virker generelt ganske billig. Det er imidlertid langt fra det viktigste aspektet når vi snakker om en familiebil som dette.
Plassen er nemlig overraskende god. I baksetet sitter voksne personer uten problemer, og følelsen av plass blir forsterket av den gode takhøyden.
Bagasjerommet sluker 429 liter med alle setene i bruk. Det er mer enn både den lille SUVen Mitsubishi ASX og den direkte konkurrenten Opel Meriva.
Komfort: 4
Understellet sluker de aller fleste ujevnheter uten store problemer. De aller skarpeste kantene kjenner man naturligvis ganske godt, men det skal mye til før det blir plagsomt. Ellers er det en del vind- og dekkstøy i landeveishastigheter.
Sikkerhet: -
Verken Toyota Verso S eller Subaru Trezia har blitt testet av EuroNCAP, og vi velger derfor å ikke gi noen karakter på dette punktet. Det er likevel rimelig å anta at bilen er så sikker som den bør være.
Både ESP, kollisjonsputer og -gardiner samt nødbremsassistent er standardutstyr.
Pris/utstyr: 5
Startprisen for Trezia er rett i overkant av 211.000 kroner. Da får du en 1,3-liters bensinmotor på 99 hester og 126 Nm. Med den 1,4-liters dieselmotoren under panseret, koster den fra drøye 216.000 kroner. Tillegget for den semiautomatiske girkassa som satt i vår testbil er 10.000 kroner.
Trezia leveres bare i én utstyrsvariant, Classic. Den har imidlertid det man trenger av utstyr. Ting som klimaanlegg, stereo med AUX- og USB-inngang og elektriske speil er standard. Det er ikke snakk om noen høyteknologisk utstyrsbombe, men hvis man ikke er noen gadgetfrik er det lite man savner her.
Trezia er noen tusenlapper billigere enn søstermodellen Verso S i billigste utstyrsversjon - som har en god del mindre utstyr som standard. Den er også omtrent ti tusen billigere enn rimeligste utgave av Opels mini-MPV Meriva.
Miljø: 4
Med denne girkassen har Trezia et oppgitt forbruk på 0,44 l/mil ved blandet kjøring. I vår testrunde drakk den litt mer enn det som var oppgitt, og endte opp med å bruke 0, 47 l/mil.
Det er et forholdsvis lavt tall, men samtidig har vi testet småbiler i den samme ruta som har bruk ned mot, og til tider mindre enn, 0,4 l/mil. Blant de gjerrigste finner vi for eksempel Mini One D og Peugeot 207. Søstermodellen Toyota Verso S med manuell girkasse brukte også en god del mindre, og endte opp med et forbruk på 0,41 l/mil.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Subaru Trezia fremstår som et godt valg i den billige enden av segmentet for små familiebiler. Den gjør det greit på alle områder, men sliter med å vise frem noe som gjør den spesielt tiltrekkende - bortsett fra at den er noen tusenlapper billigere enn de viktigste konkurrentene.
Les også:
Her er de beste bruktbilene med 4x4