Test: Subaru Legacy, Skoda Yeti og Honda CR-V

Tre knallgode firehjulstrekkere

Gjør billivet enklere om du må opp bratte bakker året rundt.

Først publisert Sist oppdatert

Påsken er rett rundt hjørnet, med barn, bagasje og ski som skal til fjells. Hvilken firehjulstrekker løser oppgaven best?

De tre bilene vi har valgt ut til denne testen, er alle gode påskebilkandidater. Skoda Yeti og Honda CR-V går inn i SUV/crossoversegmentet og har blant annet høyere bakkeklaring enn en vanlig stasjonsvogn.

Subaru Legacy er nettopp det, en vanlig stasjonsvogn, men altså med den viktige firehjulsdriften.

Se enkelttester av bilene nederst i artikkelen

Den trygge Subaruen

Subaru Legacy er ikke den peneste bilen på veien, men du skal ikke skue hunden på hårene. Bilen er noe av det beste du kan ratte når føret blir vanskelig og du skal trygt og effektivt fram.

Subaru har det mange vil kalle "ekte" firehjulsdrift . Systemet gjør bilen forutsigbar på vinterføre, og dermed også enkel å forholde seg til. Det gir en følelse av trygghet.

Komforten er god på alle underlag. Den svelger unna ujevnheter på en imponerende måte, og støynivået er forholdsvis lavt. Legacy kjører rett og slett godt, og er til tider underholdende på glatt føre.

Innvendig gir ikke bilen noen voldsom følelse av opplevd kvalitet. Det er mye plast, og det ser ikke spesielt spenstig ut, men hjuloppheng og drivlinje kjennes solid.

Plassmessig gjør Legacy det bra. Både baksete- og bagasjeplass er mer enn nok for en familie på tur. 526 liter er omtrent det samme som Yeti med setene i fremste posisjon, men formen på Legacy gjør at bagasjerommet blir enklere å utnytte. I tillegg er lasteterskelen lavere, noe som er behagelig når man skal løfte inn tunge varer.

I pris plasserer Legacy seg midt mellom de to andre. Med dieselmotor koster den fra 399 900 kroner. Vi kjørte Premium-versjonen, og da ender prisen opp på 449 900 kroner.

Gøyal tass fra Skoda

Skoda Yeti er den minste bilen i dette selskapet, men den er etter vår mening også den kuleste.

Under panseret sitter en toliter på 140 hester. Common rail-motoren er flott, og kan skilte med jevn og kultivert gange samt lavt støynivå. Når man fordeler 140 hester og 320 Nm på snaue 1500 kilo, så flytter det på seg.

Med et Haldex-system er Yeti i utgangspunktet forhjulsdreven, men kobler inn bakhjulene ved behov. I kupeen har Skoda løftet seg betraktelig på kvalitet. Og til tross for at Yeti er den minste bilen, så vil den nok holde til en hel familie - så lenge ungene ikke lenger har behov for de største barnevognene i butikken. Baksetene kan justeres i lengderetningen, og dermed varierer også bagasjeromsplassen.

Gir du ungene god plass i baksetet, kan du ta med deg 416 liter. Klarer de små seg med mindre beinplass, kan du få opptil 510 liter til rådighet. Da er har Yeti plutselig tilnærmet like stor plass som de andre bilene i testen. Men innlastingen er ganske høy.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Billigste versjon med denne motoren og firehjulsdrift koster fra 366 500 kroner. Med det høyeste utstyrsnivået, som blant annet inkluderer bixenon og fartsholder, blir startprisen på 379 500 kroner.

Komfortabel kompakt-Honda

Honda CR-V har akkurat kommet i ny drakt. Forandringene er ikke store, men den fåes nå med kombinasjonen diesel og automat . 2,2-literen er ikke helt på høyden med de beste på markedet, men fremstår som både sterk og kultivert.

Automatgiret både spiser en del krefter og gjør at bilen drikker mer diesel. Dermed føles ikke bilen like kjapp som de 150 hestene skulle tilsi. I tillegg er CR-V den klart tyngste bilen, med sine drøye 1700 kilo.

Hondas firehjulstrekksystem fungerer også ved at bakhjulene kobles inn ved behov. Her er det en ganske merkbar forsinkelse i systemet, og bilen oppfører seg som en forhjulstrekker ved vanlig kjøring.

Skinnsetene i vår bil var myke, og gjorde langturene svært komfortable. Resten av interiøret er ikke like bra. Det er mye billig plast som sørger for at kvalitetsinntrykket blir dratt ned noen hakk.

Kompakt-SUV-er er ikke kjent for å være store, men CR-V er blant de største i klassen. Bakseteplassen er god, og den er en god del bredere enn de to andre bilene. Helt bakerst kan du plassere opptil 442 liter. Det gjør at den har mer plass en Yeti med baksetene i bakerste posisjon, men en del mindre når man prioriterer bagasjeplass i Yeti.

Billigste CR-V med dieselmotor koster fra 423 400 kroner med sekstrinns manuell girkasse. Med automat koster den fra 478 400 kroner. Testbilen med skinnseter bikket prisen akkurat halvmillionen.

Konklusjon: Det står mellom Yeti og Legacy

Dette er tre forskjellige biler, som alle appellerer til forskjellige personer. Yeti er den lille og lekne by-SUV-en som også fungerer til fjells.

Hvis du som regel holder deg på lavlandet, men har tenkt deg på fjelltur en gang eller to i året og ikke trenger all verden med plass, da er Skodaen det beste valget.

Er det mye snø der du kjører, vil du sette pris på egenskapene som Legacy kan tilby. Da får du i tillegg større plass og en smule bedre komfort enn det Yeti kan skilte med.

CR-V er en del dyrere enn de to andre. Den har best komfort av disse tre bilene, men utover dette er det lite den er best på. Fordelen er at den kan leveres med kombinasjonen diesel og automat.