Test Skoda Yeti 2,0 TDI CR 4x4 DSG, 2011

Ingen avskyelig snømann

Med kraftig dieselmotor, firehjulsdrift og herlig automatkasse er Yeti langt ifra avskyelig.

IKKE AVSKYELIG: Designen er omdiskutert, men under skallet skjuler det seg en fin bil med litt snau plass.
IKKE AVSKYELIG: Designen er omdiskutert, men under skallet skjuler det seg en fin bil med litt snau plass. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Først publisert Sist oppdatert

Skoda Yeti er en kompakt kompakt-SUV som har mye til felles med Volkswagen Tiguan. Bilen er bra og vi ga den relativt godt skussmål da vi testet den i 2009, men den kan på langt nær vise til samme salgstall som VW Tiguan, Toyota RAV4 og storselgeren Mitsubishi Outlander. Skoda solgte drøye 1300 Yeti i 2010, ca. 1000 færre enn Mitsubishi gjorde av plassmesteren Outlander.

Den fine tolitersdieselen har vi testet i hopetall i diverse Skoda, Volkswagen og Audi-modeller de siste årene. Kombinert med firehjulsdrift, som nesten er en nødvendighet når snøen laver ned, og dobbelklutsj-automatkasse (DSG), må det noe annet som ligger i veien for at ikke Yeti skal gå som varmt hvetebrød.

Del

Kjøreegenskaper: 5

Vi var så heldige å få et massivt snøfall akkurat da vi var ute på test med Yeti. Yeti er ikke den SUV'en som byr på mest moro på asfaltvei, men på snø endrer den personlighet til å bli ganske så underholdende samtidig som den er trygg.

Grepet er meget godt, og tilbakemeldingene fra underlaget gjennom understell og styring er akkurat slik man vil ha det. Antiskrenssystemet gjør også en god jobb dersom man begynner å skli. Skrur man det "av" tillater det en viss skrens før det henter deg inn igjen.

Motor: 5

GODT TAK: Yeti takler snøføre på en mesterligmåte og er til tider ganske så underholdende å kjøre.
GODT TAK: Yeti takler snøføre på en mesterligmåte og er til tider ganske så underholdende å kjøre. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi liker tolitersdieselen. Common rail-maskinen er ikke verdensledende hva støy og gange angår, men helt fin og dessuten ganske så nøysom. Vi opplever litt dieselknatring på lave turtall, men den har jevn kraftutvikling og bredt effektregister.

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,2
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 7,5
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 10,7
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 16,2
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 9,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 12,0
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 16,3
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 9,0
  • STØY TOMGANG, dBA: 47,0
  • STØY 50 KM/T, dBA: 61,6
  • STØY 80 KM/T, dBA: 60,6
  • STØY 100 KM/T, dBA: 64,2
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,69

Med 6-trinns DSG-girkasse, altså konsernets dobbeltclutchgirkasse, utnyttes kreftene til fulle. Girskiftene er nær sømløse, og dessuten lynraske. Men vi savner padleårer på rattet de gangene vi kjører den i manuell modus. At girkassa er litt nappete ved by- og krypekjøring kan vi veldig fint leve med.

Ytelser: 4

Vi savner aldri mer krefter enn det dieselmotoren leverer. I det daglige har man stort sett alltid et overskudd av krefter, og det er mer enn godt nok skyv til å foreta seg forbikjøringer. DSG-kassa har alltid neste gir klart, og for det meste akselerer man fint selv uten kickdown.

Bilen er oppgitt til 10,2 sekunder fra 0-100 km/t og en toppfart på 187 km/t, noe som er respektabelt av en SUV på denne størrelsen. I våre akselerasjonsmålinger kan den vise til 60-100 km/t på 6,2 sekunder i 3. gir og 80-120 km/t i 4. gir på 9,4 sekunder.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Det er på nivå med SUV'er med tilsvarende motorisering og drivlinje. Biler som Ford Kuga, Volkswagen Tiguan, Hyundai ix35 og Mitsubishi ASX.

Eksteriør: 3

Vi spurte innledningsvis hva som har gjort at Yeti ikke har solgt like godt som storselgerne i SUV-klassen, og vi lurer på om bilens utseende kan ha noe med saken å gjøre. Det er vanskelig å si, for en bils design er og blir en smakssak.

HELT GREIT: Førerplassen har god ergonomi, gode seter og fin oversikt. Plastelementer i dører og dashbord ødelegger litt for kvalitetsfølelsen.
HELT GREIT: Førerplassen har god ergonomi, gode seter og fin oversikt. Plastelementer i dører og dashbord ødelegger litt for kvalitetsfølelsen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi sier ikke at den er stygg, men i løpet av testperioden får vi både positive og negative tilbakemeldinger på bilens utseende. Akkurat som vi opplevde sist vi testet Yeti.

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3: 1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1750-2500
  • EGENVEKT, KG: 1555
  • TILHENGERVEKT, KG: 2000/700
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 422/179/169
  • BAGASJEROM, LITER: 405-1580
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/60R16 T
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,65
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 169
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,1
  • TOPPFART, KM/T: 187
  • PRIS FRA, KR: 400 200
  • PRIS TESTBIL, KR: 444 830

De negative kommentarene dreier seg ofte om fronten, men enkelte synes også bilen er noe kjedelig sett bakfra.

Yeti er med det ganske så anonym på veien. Om det er en positiv eller negativ egenskap er ikke lett å vurdere, men enkelte vil nok at en ny bil skal synes.

Interiør: 4

Som i Volkswagenkonsernets biler ellers gir Yeti et helstøpt inntrykk på innsiden. Ergonomien er god og kvalitetsfølelsen likeså. Litt hardplast er det her og der, men den virker til gjengjeld av god kvalitet.

Testbilen er i utstyrsnivå Ambition Business og er godt utstyrt. Setene i delskinn og alcantara er behagelige å oppholde seg i, oversikten ut og over dashbordet er dessuten god.

Baksetet er delt i tre, og kan både skyves fram og tilbake og felles ned individuelt. Dette fører til at man har stor fleksibilitet hva forholdet mellom bagasjeplass og beinplass i baksetet angår.

Bagasjerommet er forholdsvis kort dersom normalt høye personer skal sitte komfortabelt i baksetet, men her har Yeti en fordel av den tredelte seteløsningen. Det er bare å skyve setet som ikke brukes framover, og man får forholdsvis god plass til oppakning.

Vi vil likevel ikke anbefale Yeti for familier med tre barn som skal på langtur. Da blir nok både bagasje- og beinplass i minste laget.

Komfort: 4

Yeti byr på komfort helt på det jevne. Den skiller seg ikke ut med å være kjempekomfortabel, men er heller ikke ukomfortabel. Fjæringskomforten er god på litt lengre humper, men på brå ujevnheter kunne den vært mer tilgivelig.

Men komfort er mer enn fjæring, og her scorer Yeti det bedre. Som sagt er setene veldig gode og ergonomien for fører god. Bilen er også tilsynelatende godt støydempet.

TREDEL: Bakseteraden har tre individuelle seter og kan justeres i lengderetningen. Smart i en bil som ikke er kjent for best plass.
TREDEL: Bakseteraden har tre individuelle seter og kan justeres i lengderetningen. Smart i en bil som ikke er kjent for best plass. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

Som vanlig forholder vi oss til kollisjonstestene som blir utført av EuroNCAP. Ikke overraskende oppnår Yeti gode resultater i kollisjonstesten: Fem av fem mulige stjerner og god score for beskyttelse av både fører, passasjerer og barn.

Yeti får også ros for godt av sikkerhetsutstyr, men har litt å gå på når det kommer til fotgjengersikkerhet.

Miljø: 4

Med firehjulsdrift, DSG og 140 dieselhester er Yeti oppgitt til et forbruk på 0,65 l/mil og et CO2-utslipp på 169 gr/km. Dermed ligger den i et område der mange av konkurrentene også ligger.

I vår faste 19 mil lange forbruksrunde framstår 0,65 l/mil noe optimistisk. Vi lander på 0,69 l/mil, uten at det på noen måte er et dårlig resultat. Det er omtrent midt på treet denne bilklassen.

Til sammenligning gikk Toyota RAV4 D-4D aut. på 0,66, Hyundai ix35 2,0 CRDi på 0,69 og Mitsubishi ASX på 0,65 l/mil.

Pris/utstyr: 4

Skoda Yeti er i utgangspunktet en veldig rimelig bil. Med forhjulsdrift, 105 hk bensin og laveste utstyrsnivå koster den fra hyggelige 243.500 kroner. Skal man ha firehjulsdrift må man enten gå for dieselen i testbilen eller en 1,8-liters bensinturbo på 160 hk.

Da koster det selvfølgelig mer penger, staten skal jo som vanlig ha sitt. Testbilen, som er i utstyrsnivå Ambition Business, med DSG starter på 385.000 kroner. Ambition Business inkluderer blant annet tosone klima, bakkestartassistent, aluminiumsfelger, kraftigere stereo, handsfree, kjørecomputer, delskinn/alcantare og skinndetaljer på ratt, girspak og håndbrekk.

På listen over ekstrautstyr finner vi navigasjon, bi-xenon, parkeringssensor, avtagbart hengerfeste, parkeringsvarmer, elektrisk panoramatak, regnsensor og cruisekontroll. Testbilen er med andre ord en meget godt utstyrt bil, og koster totalt 444.830 kroner.

GODT SKYV: Tolitersdieselen og DSG-kassa gjør Yeti småsprek. Firehjulsdriften planter kreftene i baken uansett føre og underlag.
GODT SKYV: Tolitersdieselen og DSG-kassa gjør Yeti småsprek. Firehjulsdriften planter kreftene i baken uansett føre og underlag. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto