Test: Skoda Kodiaq 2,0 TSI 4x4 DSG

Best, men ikke på forbruk

Bensinmotor i en ganske stor SUV med 4x4 og automatgir kan gi høy drivstoffregning. Vi sjekker om Skoda har greid å gjøre noe med det i Kodiaq 2,0 TSI 4x4 DSG.

Pluss ikon
LETTBRUKT: Kodiaq er en ganske stor SUV, men sjåføren har god oversikt over bilen. Kjøreegenskapene er uventet stasjonsvognaktige. (FOTO: Terje Bjørnsen)
LETTBRUKT: Kodiaq er en ganske stor SUV, men sjåføren har god oversikt over bilen. Kjøreegenskapene er uventet stasjonsvognaktige. (FOTO: Terje Bjørnsen)
Sist oppdatert

Dieselandelen synker, men nordmenn har ikke fått dieselangst. Skoda sier at de aller fleste som kjøper Kodiaq, tar den med dieselmotor. Det samme hører vi om de fleste andre større biler som ikke fås i hybridvarianter. Særlig om bilene også har 4x4.

Det er ikke så rart, med mindre du er veldig redd for dieselforbud noen få dager i storbyene eller hater tanken på miljødifferensiert bomavgift. Dieselmotorens moment passer bare bedre jo større bilene blir, og forbruket er generelt lavere. Noen ganger betydelig lavere.

Tolitere mot hverandre

Kodiaq fås med motoralternativer som inviterer til direkte sammenligning, og vi har testet begge. 2,0 TSI yter 180 hk, 2,0 TDI fås i en versjon med 190 hk. Dreiemomentet er henholdsvis 320 og 400 Nm. Begge har sjutrinns DSG-automat og 4x4. Bensinmotor koster 20 000 kroner mer enn dieselmotor.

SAKLIG: Skoda er kanskje ikke det spenstigste merket når det handler om formgivning. Til gjengjeld er Kodiaq praktisk og svært rommelig. (FOTO: Terje Bjørnsen)
SAKLIG: Skoda er kanskje ikke det spenstigste merket når det handler om formgivning. Til gjengjeld er Kodiaq praktisk og svært rommelig. (FOTO: Terje Bjørnsen)

På papiret virker bensinmotoren å være godt tunet for en stor familie-SUV. Maksimalt dreiemoment yter den allerede ved 1400 o/min., mot 1750 o/min. med diesel. Akselerasjonstestene vinner dieselbilen. 60-100 km/t tar 5,6 sekunder med 2,0 TSI, mot 5,2 sekunder med 2,0 TDI.

Uanstrengt

Pluss og minus

Pluss:

Harmonisk, trygg og komfortabel bil, motor/girkasse, plass, støynivå

Minus:

Høyere forbruk enn med diesel

På veien gir bensinmotoren likevel en uanstrengt opplevelse. Lyden er lavere og jevnere enn i dieselbilen. Dessuten kjennes det som om Kodiaq løper uvanlig lett, særlig ved lav belastning. I bratte motbakker, eller med last, må bensinmotoren derimot ta i litt mer. Det løser DSG-kassa naturlig nok ved å gire ned. Det er ikke til sjenanse, for med sju trinn finnes et passende trinn for alt.

Tekniske data Skoda Kodiaq 2,0 TSI 4x4 DSG
Tekniske data Skoda Kodiaq 2,0 TSI 4x4 DSG

Forbruksmønsteret er delt. 20-milsrunden vår viser at et jevnt, økonomisk kjøremønster gir akseptabelt resultat. 0,71 l/mil ender vi med, en knapp desiliter mer per mil enn vi brukte med dieselbilen. Men, og dette er viktig: Når bensinbilen utsettes for småkjøring, ujevn bykjøring og kanskje en dose ivrig gasspedalbruk, skyter forbruket i været. Da bruker den betydelig mer drivstoff enn dieselbilen.

Super familiebil

Ellers oppfører Kodiaq seg ganske så stasjonsvognaktig på veien. En årsak er at tsjekkerne har holdt kontroll med vekten – med bensinmotor tipper den så vidt over 1,7 tonn. Ganske lite hjulstøy bidrar til en god kvalitetsopplevelse.

BRA: Hjulstøyen, også med sommerdekk på 19-tommersfelger, er bra dempet. (FOTO: Terje Bjørnsen)
BRA: Hjulstøyen, også med sommerdekk på 19-tommersfelger, er bra dempet. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Dommen

Bensinmotor duger, særlig fordi 2,0 TSI-maskinen er så godt tilpasset de normale belastningene du får i en SUV. Forbruket blir imidlertid høyere enn med diesel, i visse tilfeller klart høyere. For øvrig er Kodiaq den beste av familie-SUV-ene i prisklassen.

Terning: 5

Den er også en familie-SUV av rang, med masse beinplass i baksetet og digert bagasjerom. Denne testbilen var en femseter, men den tilbys også med to ekstraseter som passer for barn.

Stilen er typisk Skoda-nøktern, og svært funksjonell. Vi ga dieselbilen terningkast seks da vi testet den. Med bensinmotor er den minst like god, men drivstoffregningen vil bli større, og bilen er litt dyrere. Du avgjør selv om det betyr noe for deg, men det er den ene tingen vi trekker for i terningkastet.

Denne saken ble første gang publisert 03/12 2017, og sist oppdatert 12/11 2020.

Les også