Test: Renault Scénic 1,5 dCi Energy, 2012

Fransk anti-jåle

Dersom fornuften får seire over følelsen er Renault Scénic 1,5 dCi mye god hverdagsbil for pengene.

Først publisert Sist oppdatert

Renault Scénic har nylig kommet i midtlivsoppgradert utgave med både utseendemessige og tekniske endringer.

Hittil har du ikke sett så altfor mange Scénicer på norske veier. Grunnen er delt:

Selv om Renault er et av Europas største bilmerker, har distribusjonen i Norge ligget på sotteseng i flere år.

I tillegg er Scénic noe "midt imellom" i landet der folk stort sett enten velger en kombikupé (som VW Golf) eller en stasjonsvogn.

Scénic er nemlig en av disse halvhøye kompakte femseterne som sliter med å selge ordentlig godt i Norge. Direkte konkurrenter er for eksempel Ford C-Max og VW Golf Plus, med Peugeot 3008 som et litt mer SUV-aktig alternativ.

I høyere prisklasse finnes i tillegg Mercedes B-klasse.

Scénic fås også i en litt lengre utgave med sju seter kalt Grand Scénic (lenken er til test er av forrige utgave, før facelift).

Slik setter vi delkarakterer og hovedkarakter.

Kjøreegenskaper: 4

Du gjetter det neppe om du ser på bilens høye taklinje, men faktum er at Renault Scénic byr sin sjåfør på fine kjøreegenskaper.

Den har presis og passe kvikk styresepons, og vi opplever understellsoppsettet som smidig. Det holder dekkene på asfalten også der underlaget er urolig.

Sammen med konkurrenten Ford C-Max viser Scénic at denne biltypen ikke lenger betyr halvtraurige kjøreegenskaper.

I våre faste kjøreøvelser på lukket bane (elgtest og slalåm) har Scénic godt veigrep i relativt høy fart, men er vel uryddig når grensene nås. Siden dette er en familiebil, hadde vi gjerne sett at antiskrenselektronikken hadde grepet inn tidligere.

Lengden på kompakte 437 cm gjør den håndterbar der det er trangt, for eksempel når du skal parkere.

KJØRER PENT: Fornuftsbil betyr ikke nødvendigvis at det er kjedelig å kjøre bilen. Renault Scénic er kvikk og smidig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
KJØRER PENT: Fornuftsbil betyr ikke nødvendigvis at det er kjedelig å kjøre bilen. Renault Scénic er kvikk og smidig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Motor: 4

Inntrykket vårt av 1,5-litersdieselen med 110 hk og 240 Nm er litt splittet.

På den positive siden virker den vesle motoren skikkelig arbeidsvillig så fort turtelleren har passert 1800-1900 o/min. Da er responsen god, motorstørrelsen tatt i betraktning, og det får motoren til å virke kvikkere enn den er. I tillegg er motorstøyen godt dempet.

Motoren har en tydelig turtallsterskel der den går fra lite kraft til mye kraft. Det finnes tilsvarende sterke motorer som har rundet av denne terskelen betydelig bedre, for eksempel VW-konsernets 1,6 TDI.

I praksis opplever vi imidlertid at dette ikke har store negative følger for kjørbarheten. Selv om den mangler kraft til rask akselerasjon under denne terskelen, har motoren likevel god "sigekraft".

Ytelser: 3

Renault Scénic har 7,2 sekunder for 60-100 km/t og 10,8 sekunder for 80-120 km/t som bestenoteringer.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Dette er tall som i er gjennomsnittlige eller litt under gjennomsnittlige for biler med dieselmotor i størrelsesorden 1,5 til 1,6 liter med rundt 110 hk.

I praksis opplever vi at ytelsene er fullt ut tilstrekkelige til normal kjøring med middels lastet bil, noe den tidligere nevnte arbeidsviljen har sin del av æren for.

Eksteriør: 3

OVERSETT: Nordmenn sverger til kombikupé og stasjonsvogn. De kompakte flerbruksbilene, som Renault Scénic er en representant for, selges ikke i store tall. Pussig, synes vi, for vi tror mange ville vært godt tjent med biltypen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
OVERSETT: Nordmenn sverger til kombikupé og stasjonsvogn. De kompakte flerbruksbilene, som Renault Scénic er en representant for, selges ikke i store tall. Pussig, synes vi, for vi tror mange ville vært godt tjent med biltypen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

En bil som er 164 cm høy og ikke mer enn 437 cm lang, sliter av natur med å se annet enn nettopp høy ut. Dette deler Renault Scénic med alle biler i klassen - og det opp til den enkelte om de synes det er elegant eller ikke.

TEKNISKE DATA Renault Scénic 1,5 dCi Energy Dynamique Style

  • MOTOR, CM3: 1461
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 110/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 240/1750
  • EGENVEKT, KG: 1460
  • TILHENGERVEKT, KG: 1300/730
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 437/1850/164
  • BAGASJEROM, LITER: 555-1870
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55 R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,41
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 105
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 12,5
  • TOPPFART, KM/T: 180
  • PRIS FRA, KR: 280 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 313 400

Vi i bilredaksjonen hører nok til ikke-gruppa.

Utvendig handler Scénics facelift i stor grad om lykter, der stikkord er LED-kjørelys og ellipseformede hovedlys. Bilens hovedform er akkurat som før.

Interiør: 4

Renault Scénics interiør er preget av en praktisk rettet no-nonsense-tankegang.

I en bilverden med veldig mye jåleri, liker vi dette tenkesettet. Det er nettopp å utnytte praktiske fordeler som er essensen ved denne lille klassen med femseters flerbruksbiler:

De er lettbrukte og byr på ekstra setefleksibilitet og litt ekstra plass i høyden. Dette er noe vi tror ville passet for mange norske familier, hadde de våget å se bort fra stasjonsvogna for en stakket stund.

Blant annet ville de funnet ut at barn sitter bedre og har bedre sikt ut av bilen, det er lettere å plassere barn i barneseter og det er god plass i bagasjerommet (oppgitt til solide 555 liter).

Baksetene tar litt plass når de er felt sammen, men til gjengjeld kan de tas ut når du trenger så stor lasteplass som mulig.

Akkurat som i de direkte konkurrenter øker de høye sideveggene plastfølelsen i Scénic. Det blir brått så mye plast, både foran deg og på sidene. Kvalitetsfølelsen er under middels, noe en raklelyd i testbilen også bidrar til.

Dashbordet har digitale instrumenter der du selv kan velge mellom ulike grafikktyper. Instrumentene er plassert til høyre for rattet, tilstrekkelig nært til at de er innenfor sjåførens naturlige synsfelt under kjøring.

Sittestillingen er relativt høy. Den venstre A-stolpen gir en betydelig blindsone, noe som er typisk for biler med stor, skrånende frontrute. Testbilens ryggekamera letter parkeringsjobben.

Komfort: 4

Fjæringen er smidig og tar på godt vis eggen av de mange kvasse kantene vi har på slitte veier rundt om i Norge. Dette er en vesentlig grunn til at vi trives godt i Renault Scénic.

PRAKTISK: Innvendig er Renault Scénic bred og rommelig. Sjåfør og passasjerer sitter relativt høyt. Testbilen har masse elektronikk som man får for en rimelig penge, men ingen påkostet kvalitetsfølelse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
PRAKTISK: Innvendig er Renault Scénic bred og rommelig. Sjåfør og passasjerer sitter relativt høyt. Testbilen har masse elektronikk som man får for en rimelig penge, men ingen påkostet kvalitetsfølelse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Som nevnt er motorstøyen dempet, og på normalt god asfalt ligger også dekkstøyen i et leie som ikke plager oss. På grov asfalt blir det derimot en del støy.

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK: 13,1
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 7,2
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 9,6
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 15,5
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 10,9
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 10,8
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 14,3
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 19,7
  • 80-120 KM/T, 7. GIR:
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:
  • STØY TOMGANG, dBA: 43,6
  • STØY 50 KM/T, dBA: 64,6
  • STØY 80 KM/T, dBA: 68,0
  • STØY 100 KM/T, dBA: 70,0
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,55

Løs grus som høres ut til å pepre rent metall i hjulbuene er en påminnelse om at Renault Scénic er en rimelig bil der fabrikken har spart noen euro på støydempende materialer.

Scénic har fastmyk bakaksel. Dette er en rimeligere og mindre plasskrevende løsning enn et flerleddet oppheng. Biler med fastmyk bakaksel er mer utsatt for sideveis vagging der veien er ujevn. Dette gjelder også for Scénic.

Sikkerhet: 4

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP kollisjonstestet sjusetersversjonen Grand Scénic i 2009.

Etter kravene som gjaldt i 2009, fikk bilen fem av fem stjerner som hovedkarakter. Både voksnes og barns sikkerhetsnivå ble vurdert som jevnt over høyt. For voksnes sikkerhet fikk bilen anmerkningen "marginal" for whiplash-beskyttelse.

Isofix barneseteinnfesting finnes også i midtsetet bak.

Testbilen har alt det sikkerhetsutstyret som en venter å finne i en bil i denne prisklassen, pluss litt til som vi tar for oss i kapittelet om pris/utstyr.

Pris/utstyr: 5

Renault Scénic 1,5 dCi av utstyrsgrad Dynamique Style kan på flere måter sies å være mye bil for pengene.

For det første er den rommelig nok til å fungere utmerket som familiebil - i praksis har du like stor plass som i en betydelig lengre stasjonsvogn, og en flerbruksbil som Scénic er på flere måter mer praktisk og fleksibel.

FLEKSIBEL: De tre setene i baksetet kan legges sammen eller fjernes hver for seg. Også det midte baksetet har Isofix-fester for barneseter. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FLEKSIBEL: De tre setene i baksetet kan legges sammen eller fjernes hver for seg. Også det midte baksetet har Isofix-fester for barneseter. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Slik sett er startprisen på 280 000 kroner i riktig område.

I tillegg satser Renault på rimelige utstyrspakker til gunstig pris. Vår bil har masse utstyr, med bixenon, automatisk fjernlys, filskiftvarsling, stort glasstak, navianlegg, nøkkelfri adgang og start, ryggekamera og parkeringssensorer foran og bak samt stereo med for prisklassen meget god lyd som eksempler.

Testbilen koster 313 400 kroner. Få andre leverer en så utstyrsmessig fullspekket familiebil til samme pris.

Miljø: 3

Energy-utgaven av en Renault Scénic med 1,5 dCi-motoren er oppgitt til å ha ekstra lavt forbruk. 0,41 l/mil med tilhørende CO2-utslipp på 105 g/km er nøkkeltall.

Energy-versjonens sparevirkemidler er blant annet stopp/start-system og regenerering av bremsekraft. Girskiftindikator skal hjelpe sjåføren å kjøre økonomisk (i praksis er den for optimistisk i sine anvisninger ved litt ekstra belastning, som i motbakker).

I vår faste forbrukstestløype på 20 mil overskrides oppgitt forbruk ganske betydelig, for her får vi 0,55 l/mil. Det er et gjennomsnittlig resultat for en dieseldrevet bil av denne størrelsen.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Renault Scénic 1,5 dCi Energy Dynamique Style innfrir mange kriterier som fortjener "mye for pengene"- betegnelsen. Utstyrsmessig er testbilen tilnærmet full pakke, og praktisk sett er den et godt alternativ til en betydelig lengre stasjonsvogn.

Vi setter særlig pris på den lettbrukte følelsen bilen gir oss. Vi tror mange ville likt denne følelsen om de hadde prøvd bilen.

UTNYTTER HØYDEN: Bagasjerommet er ikke så langt som i familiestasjonsvogner, men har desto mer plass i høyden. Oppgitt volummål er 555 liter. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
UTNYTTER HØYDEN: Bagasjerommet er ikke så langt som i familiestasjonsvogner, men har desto mer plass i høyden. Oppgitt volummål er 555 liter. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Derimot er den opplevde kvalitetsfølelsen relativ enkel. Det handler både om materialer, formgivning og til en viss grad også om ufiltrerte lyder. 1,5-literen kan bli sped om du utnytter mulighetene til å frakte folk og gods.

Les også:

Test deg selv: Her finner du alle våre bilquizer

Her finner du alle årets 4x4-tester

Kvalitetsvinneren kommer endelig som stasjonsvogn

Denne vesle bilen har 600 hk

KAN ENDRES: Du kan velge mellom flere ulike visningsmodus for de digitale instrumentene. Navianlegget fra TomTom koster 4500 kroner ekstra, og er enkelt i bruk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
KAN ENDRES: Du kan velge mellom flere ulike visningsmodus for de digitale instrumentene. Navianlegget fra TomTom koster 4500 kroner ekstra, og er enkelt i bruk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto