Test: Renault Captur 0,9 TCe 90 hk, 2013

SUV til småbilpris

Høy sittestilling og god bakkeklaring på billigsalg.

Først publisert Sist oppdatert

Nye Captur har SUV-ens gode bakkeklaring og høye sittestilling, småbilens smidige kjøreegenskaper og en praktisk egenskap hentet fra flerbruksbilene.

Nærmeste konkurrent er nok nye Peugeot 2008, men folk som vurderer en slik type bil, vil antagelig ta med biler som Toyota Urban Cruiser, Nissan Juke og Suzuki SX4 i beregningen. Kanskje vil de også se i retning av de små WPV-ene Ford B-Max, Kia Venga, Hyundai ix20, Toyota Verso osv.

Kjøreegenskaper: 5

Captur er bygget over samme lest som småbilen Clio, som vi var godt fornøyd med etter å ha kjørt den på test tidligere i år.

Captur har høyere bakkeklaring (20 cm bakkeklaring) og tyngdepunkt enn Clio, men det påvirker ikke kjøreegenskapene i stor grad.

I likhet med Clio er den kjapp og smidig i bytrafikken og trygg og forutsigbar på glatt føre. På glatta viser den en viss overstyrt karakter, men den har også et velfungerende ESP-system.

Motor: 5

Vi ga Renaults nye tresylindrede bensinturbomotor godt skussmål da vi testet den for første gang i Clio.

Dette er merkets første tresylindrede bensinturbomotor, og etter vår mening treffer de godt på første forsøk. Som alltid med tresylindrede motorer er gangen litt ujevn og krever litt tilvenning, men etter ti minutter bak rattet, tenker du ikke noe mer på det.

Den lille bensinturbomotoren kommer i to versjoner i Captur; 90 og 120 hestekrefter. Testbilen har minste motor (90 hk, 125 Nm) og manuelt gir.

Motoren er veldig enkel å ha med å gjøre. Den trekker greit på lavt turtall, støyer lite og går billig. Mer om akkurat det under forbruksfanen.

LITEN TØFFING: Renault har gjort Captur så tøff de kan med svarte offroadpynt rundt hele bilen. Bakkeklaringen er gode 20 centimeter.
LITEN TØFFING: Renault har gjort Captur så tøff de kan med svarte offroadpynt rundt hele bilen. Bakkeklaringen er gode 20 centimeter. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Ytelser: 3

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 13,7
  • 60-100 km/t, 3. gir: 8,0
  • 60-100 km/t, 4. gir: 11,3
  • 60-100 km/t, 5. gir: 17,4
  • 80-120 km/t, 4. gir: 13,6
  • 80-120 km/t, 5. gir: 22,2
  • Støy tomgang, dBA: 48,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,4
  • Testforbruk, l/mil:

Med testbilens motor kommer du deg fra a til b uten problemer, men det gjelder å planlegge eventuelle forbikjøringer.

Captur veier hundre kilo mer enn Clio med samme motor, og akselererer naturlig nok litt saktere. Ifølge Renault skal den klare 0-100 km/t på 12,9 sekunder, men vi klarer ikke mindre enn 13,7 i vår akselerasjonsmåling.

60-100 km/t tar 8,0 sekunder, mens 80-120 km/t i fjerdegir tar hele 13,6 sekunder. Det er tregt, men raskere enn Peugeot 2008 1,2.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Eksteriør: 4

Bildesign er et veldig subjektivt tema, men vi synes designerne hos Renault har gjort en helt ålreit jobb med Captur. Det skal godt gjøres å få en smal og høy bil til å se ut som et smykke.

Captur ser ikke så høy og smal ut som slike biler ofte har en tendens til å gjøre, og Renault har gjort den så spennende de kan med sorte plastdeksler som gir et visst SUV-preg.

Interiør: 5

HELT GREI: Førermiljøet er enkelt og bærer preg av å være billig. Samtidig er det ungdommelig og enkelt å bruke. Høy sittestilling er et pluss for mange.
HELT GREI: Førermiljøet er enkelt og bærer preg av å være billig. Samtidig er det ungdommelig og enkelt å bruke. Høy sittestilling er et pluss for mange. Foto: FOTO: Handeland, Petter

I likhet med Clio har Captur ungdommelig og moderne interiørdesign som viser seg å fungere fint i det daglige. Materialkvaliteten gjenspeiler at Captur er en billig bil.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 898
  • Effekt, hk ved o/min: 90
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 135/2500
  • Egenvekt, kg: 1176
  • Tilhengervekt, kg: 1200/585
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 412/178/157
  • Bagasjerom, liter: 377-455-1235
  • Standard dekkdimensjon: 205/60R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,49
  • CO2-utslipp, g/km: 113
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 12,9
  • Toppfart, km/t: 171
  • Pris fra, kr: 204 900
  • Pris testbil, kr: 227 600

I midtkonsollen hadde vår testbil en navigasjonsenhet og skjermbasert styringssentral som er veldig enkel i bruk.

Plassmessig har Renault-ingeniørene gjort en meget god jobb med lille Captur. Den har stort bagasjerom til småbil å være (377 liter), og bakseteplassen er heller ikke verst. Faktisk vesentlig bedre enn stasjonsvognutgaven av Clio, Sport Tourer, og Peugeot 2008.

I tillegg har den et ess i ermet: Baksetet kan nemlig skyves fram 16 centimeter ved behov for ekstra bagasjeplass. Det øker bagasjeromsvolumet til 450 liter.

Captur har også et 11 liters hanskerom og setetrekk som kan tas av (festet med glidelås).

Komfort: 4

Fjæringskomforten i Captur er ikke verst. Fjæringen luker bort det aller meste av ujevnheter du ferdes over på vanlig norsk vei. I likhet med Clio har også Captur torsjonsaksel bak. Det gjør at den stepper litt der ujevnhetene ligger på rekke og rad.

Sittestillingen for fører er helt grei, men ikke mer. Lange personer vil nok føle at sitteputen er i korteste laget for å gi tilstrekkelig støtte under lårene. Det kunne også være bedre sidestøtte i setene.

Det innvendige støynivået er tilfredsstillende.

Sikkerhet: 5

Renault slurver ikke med kollisjonssikkerheten. De har i mange år vært blant merkene som har vært lengst framme på sikkerhet.

GOD FOR KLASSEN: Bakseteplassen er bedre enn i f.eks. Peugeot 2008. I likhet med 2008 er Captur smal, så baksetet egner seg best for to.
GOD FOR KLASSEN: Bakseteplassen er bedre enn i f.eks. Peugeot 2008. I likhet med 2008 er Captur smal, så baksetet egner seg best for to. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Captur er ikke et unntak. EuroNCAP belønner den med fem av fem stjerner i sin kollisjonstest og jevnt over god sikkerhet for voksne og barn i bilen. Fotgjengersikkerheten er også god.

Ifølge EuroNCAP har Captur et tilfredsstillende nivå av sikkerhetsutstyr for bilklassen. Stabilitetskontroll er standard.

Forbruk: 4

At den lille tresylindrede turbomotoren er gjerrig, fikk vi svar på da vi testet Clio. Gjerrig er den også i Captur, dog ikke like gjerrig. Tøffere kjøreforhold (snø), litt høyere vekt og litt større vindfang i fronten må ta sin del av skylden.

Clio Sport Tourer nøyde seg med 0,52 l/mil, mens Captur endte på 0,59 l/mil etter endt tjuemilsrunde. Peugeot 2008 brukte til sammenligning 0,56 l/mil, men den har svakere motor og dårligere ytelser.

Oppgitt forbruk og CO2-utslipp for Captur 0,9 TCe er 0,49 l/mil og 113 gr/km.

Pris/utstyr: 5

I likhet med Clio får du mye for pengene om du kjøper en Captur. Mye bil og mye utstyr, faktisk.

Testbilen, toppmodellen Dynamique, har alt du ønsker i en småbil i dag, foruten ryggekamera og navigasjon. Med testbilens motor koster denne fra 214 900 kroner.

ESS I ERMET: Bagasjerommet er stort for klassen - 377 liter. Trengs det ytterligere volum, kan baksetet skyves 15 centimeter fram. Da øker bagasjeromsvolumet til 450 liter.
ESS I ERMET: Bagasjerommet er stort for klassen - 377 liter. Trengs det ytterligere volum, kan baksetet skyves 15 centimeter fram. Da øker bagasjeromsvolumet til 450 liter. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Ryggekamera og navigasjon får du om du krysser av for Citypakke 2 og R-Link på ekstrautstyrslista. Det koster deg 11 000 kroner. Da får du også blåtann handsfree.

Med det har du en meget godt utstyrt bil til under 230 000 kroner.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi synes Peugeot 2008 var et friskt pust da den kom for kort tid siden. Det samme gjelder Captur. Captur har bedre plass, koster kanskje noen kroner mindre, har en bedre motor og etter vår mening tøffere design.

I Europa har Renault fått et bra rykte for sikkerhet og de nyeste modellene gjør det også bra i ulike kvalitetsundersøkelser. Så blir det interessant å se om nordmenn omfavner det franske merket når man skal velge sin neste bil.

Les også:

Kan «billigbilen» hamle opp med luksusbilen?

Ford Focus er blant våre favoritter, men dette irriterer

De 10 beste familiebilene

R-LINK: Mediesystemet til Renault, R-Link, er enkelt å bruke. Navigasjon, basert på TomTom, koster ekstra.
R-LINK: Mediesystemet til Renault, R-Link, er enkelt å bruke. Navigasjon, basert på TomTom, koster ekstra. Foto: FOTO: Handeland, Petter