Test Porsche Cayenne Diesel 211 hk, 2010

Den sportsligste SUV’en

Vi har kjørt test av den avgiftsgunstige dieselmodellen med 211 hk, og liker det.

Først publisert Sist oppdatert

Vi har tidligere gitt deg alle viktige detaljer om den nye Porsche Cayenne, og prøvekjørt Porsche Cayenne Hybrid under lanseringen i Tyskland. Men denne gangen kjører vi test av Porsche Cayenne Diesel med norgesvennlig effekt på norske veier.

"Billig" i denne sammenhengen betyr et avslag på 60.000 kroner. Prisen ligger fortsatt over 900.000 kroner.

Kjøreegenskaper: 5

Om du forventer deg noe helt spesielt når navnet er Porsche, så blir du ikke skuffet. Porsche Cayenne er SUV-klassens kjøremester, og skjuler forbløffende godt sine store yttermål og høye vekt. Vår bil var utstyrt med voldsomme 21-tommers felger og ditto dekk, noe som i følge importøren er et populært valg hos kundene.

Dem om det, den gode kjørefølelsen er neppe avhengig av dampveivalshjul, men mer et resultat av nitidig arbeid for å formidle kjørefølelse, presisjon og respons hele veien opp i føreretasjen. Det er ingen selvfølge når bilen er 1,7 meter høy, men i Cayenne kan du fort tro du sitter i en litt voluminøs stasjonsvogn.

Det gir overraskende mye kjøreglede ute på landevei, men i vår unnamanøvertest forbløffer Cayenne oss en smule og får en stuss på venstre bakhjul i andre kjeglegaten. Porsche klarte ikke å finne noen årsak til oppførselen, men vi har tidligere opplevd lignende tendenser i biler med veldig lave, brede dekk eller ekstremt stivt hjuloppheng.

Motor: 5

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:2967
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:211
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:550/2250
  • EGENVEKT, KG:2150
  • TILHENGERVEKT, KG:3500/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:484/193/170
  • BAGASJEROM, LITER:670-1780
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:255/55-18Y
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,74
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:195
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,5
  • TOPPFART, KM/T:209
  • PRIS FRA, KR:922 000

Norske avgifter er ikke snille mot effektsterke motorer, og derfor leveres Porsche Cayenne Diesel også i en 211 hk-versjon i tillegg til 240 hk-versjonen. Den tre-liters V6-dieselen har samme dreiemoment på 550 Nm i begge versjoner, og aller viktigst; de deler den utmerkede 8-trinns automatkassen. Dermed snakker vi drivlinje på aller ypperste dieselnivå, noe som bidrar til at Porsche Cayenne er kandidat til Årets Bil i Norge 2011.

Ytelser: 4

Tross fin motor og kraftutvikling, skal tross alt 2,1 tonn bil dyttes rundt. Uansett hvor mye det står Porsche på bilen, oppheves ikke de fysiske lover. Til all normal kjøring holder det mål, men noe ekstra sportslig kick er det aldri tale om. De som ønsker å se andre SUV'er i bakspeilet bør holde seg til Cayenne Turbo. Men her snakker vi om to ulike typer Porsche-publikum, og velger du diesel er du nok godt inneforstått med at Cayenne ikke er noe raskere enn VW Touareg, BMW X5 og andre dieselkumpaner med tilsvarende tre-liters dieselmotorer.

Eksteriør: 5

Også i "rimelige" Porsche Cayenne Diesel er førermiljø og innvendig design i toppklasse.
Også i "rimelige" Porsche Cayenne Diesel er førermiljø og innvendig design i toppklasse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Uten å gjøre de store grepene har Porsche klart å forvandle det litt umoderne Cayenne-designet til en forundringsverdig elegant og sportslig utseende SUV. Spesielt fronten er vellykket, og de smale, langtrukne frontlysene bidrar til å gjøre Cayenne litt bredere og lavere enn den i virkeligheten er.

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.:9,3
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:5,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:5,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:7,6
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:4,9
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:6,5
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:6,4
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:7,1
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:6,7
  • STØY TOMGANG, dBA:50,2
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,0
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,2
  • STØY 100 KM/T, dBA:67,1
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,83
  • MISVISNING 50 KM/T:47
  • MISVISNING 80 KM/T:76
  • MISVISNING 100 KM/T:96

Interiør: 5

Tidligere var innvendig plass et av ankepunktene mot Cayenne. Det er ikke lenger tilfelle, her har du det som kreves av en rommelig familiebil. I baksetene sitter voksne behagelig selv med storvokste personer foran, og du skal være mer enn alminnelig kravstor til lastekapasiteten om ikke 670 liter holder mål. Også dashbord og betjening fungerer fenomenalt. I startfasen virker det en smule forvirrende, men etter litt bruk finner du ut av logikken og en del smarte triks som kartvisning i instrumentene.

Komfort: 4

21-tommere i stedet for standarddimensjonen på 225/55-18 gjør ikke fjæringskomforten noen tjeneste akkurat. Egentlig blir man mer imponert av at det faktisk ikke er stivere enn det er, noe som gir en indikasjon på at kanskje 19-tommere er et bra kompromiss mellom utseende, veigrep og fjæringskomfort. Støyopplevelsen blir også noe preget av brede dekk mot grov norsk asfalt. Men Porsche Cayenne tar godt igjen når det gjelder sittestilling og seteutforming, som er helt i toppklasse.

Sikkerhet: 5

Porsche Cayenne har ikke vært testet i EuroNCAP, men forrige utgave av søstermodellen VW Touareg fikk toppscore. Sammen med solid dimensjonering, og høyt nivå på aktivt og passivt sikkerhetsutstyr gjør det at vi vurderer sikkerhetsnivået i Porsche Cayenne som meget godt.

I den nye Porsche Cayenne D er plassforholdene bedre enn tidligere.
I den nye Porsche Cayenne D er plassforholdene bedre enn tidligere. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 3

Velger du den rimeligere 211 hk-versjonen koster Porsche Cayenne fra 922 000 kroner. Det er snaut 60 000 spart i forhold til 240 hk-versjonen, og vi hadde nok brukt de pengene på å fyre i gang ekstrautstyrslista. Det trengs, ikke minst av hensyn til omsetningsmuligheten for bilen som brukt. Sett i forhold til typiske sportslige SUV-konkurrentene er det egentlig bare BMW X5 30dLE som er som i utgangspunktet er rimeligere.

Miljø: 4

Porsche Cayenne har fått et mer elegant og sportslig ytre.
Porsche Cayenne har fått et mer elegant og sportslig ytre. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Selv om store SUV-modeller ikke fremstår som de mest grønnvingede miljøeksemplene, klarer Porsche Cayenne Diesel seg godt i forhold til størrelse, vekt og ytelser. Et forbruk og C02-utslipp i EU-miks på henholdsvis 0,74 l/mil og 195 g/km holder brukbart mål når vi kjører bilen gjennom vår faste testløype. Da ender resultatet på 0,83 l/mil. I tillegg landet vi aldri over 1,0 l/mil tross perioder med testmålinger og bykjøring. Biltypen tatt i betraktning, er det ganske imponerende.