Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne

Nye 508 GT har både krefter, kjøreegenskaper og komfort i toppklasse.

KJØRER BRA: 508 har et flott understell med en fin balanse mellom morsomme kjøreegenskaper og komfort.
KJØRER BRA: 508 har et flott understell med en fin balanse mellom morsomme kjøreegenskaper og komfort. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Først publisert Sist oppdatert

Sist Peugeot lanserte en familiebil het den 407, og det gikk ikke spesielt bra. Den prøvde å bevege seg oppover på premiumstigen, men falt gjennom på viktige punkter. Mange vil nok også si at designen var litt vel outrert for kundegruppen.

Nå skal de prøve å gjenerobre kundene ved hjelp av en helt ny modell. 508 har et mer dempet utseende, større plass og bedre egenskaper på de fleste områder.

Vi har kjørt toppmodellen med 204 hester, og selv om den ikke vil bli noen storselger her til lands, er den definitivt en bra bil.

Kjøreegenskaper: 5

GT, som toppmodellen kalles, har en litt annen forstilling enn de andre modellene. Det har den fått for å tåle den høye effekten bedre, og det ser ut til å fungere bra. Det er mindre såkalt torque steer enn den man kan forvente i en forhjulsdreven bil med 450 Nm, og den oppfører seg veldig bra på veien.

508 er ikke den sportsligste bilen du kan kjøpe, men den oppfører seg helt nøytralt veldig lenge. Når man omsider treffer grensen, svarer den med lett understyring. Det skal likevel sies at for å nå denne grensen, må man tillegge seg en kjørestil som er langt over det som er anbefalt på offentlig vei.

ELEGANT: Utseendet er ikke like outrert som forgjengeren. Nå er det mer elegant.
ELEGANT: Utseendet er ikke like outrert som forgjengeren. Nå er det mer elegant. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

Tekniske data - Peugeot 508 GT 2,2 HDi

MOTOR, CM3:2179

EFFEKT, HK VED O/MIN:204/3500

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:450/2000

EGENVEKT, KG:1735

TILHENGERVEKT, KG:1900/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:481/185/149

BAGASJEROM, LITER:560-1598

STANDARD DEKKDIMENSJON:235/45-18 W

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,59

CO2-UTSLIPP, G/KM:154

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,4

TOPPFART, KM/T:232

PRIS FRA, KR:577 000

PRIS TESTBIL, KR:620 400

2,2-literen på 204 hester trekker jevnt hele veien og skjemmes ikke veldig av at den bare har fire sylindre. Støynivået er lavt til vanlig, men ved akselerasjon hører man diesellyden forholdsvis godt.

Motoren er koblet til en sekstrinns automatkasse av den gamle skolen. Den gjør jobben sin på en god måte, og velger stort sett rett gir. Hvis du ikke er fornøyd med valgene, har du også mulighet for å velge selv. Enten ved hjelp av girspaken eller hendlene bak rattet.

Peugeot skal også ha skryt for å være blant de ytterst få produsentene som har lagt sjaltemønsteret rett vei - det vil si fremover for å gire ned og bakover for å gire opp.

Det eneste aberet med denne girkassen, er at den ikke er like rask som noen av konkurrentenes dobbelclutch-løsninger, men i vanlig bruk er det ikke noe problem.

Ytelser: 5

Med 204 hester og 450 Nm, sier det seg nesten selv at bilen flytter på seg. 0-100 skal ifølge Peugeot gå unna på 8,4 sekunder. Våre målinger viser at den klarer øvelsene 60-100 og 80-120 på henholdsvis 4,5 og 5,9 sekunder. Det er litt tregere enn den tyngre og firehjulsdrevne C 250 CDI 4Matic som har like mange hester, men 50 Nm mer.

Følelsen av kraftoverskudd er hele tiden til stede. Likevel mangler det 40 hester før man får den virkelige følelsen av overflod - slik man får biler som Mercedes CLS 350 CDI og Audi A6 3,0 TDI.

Eksteriør: 5

FIN FØLELSE: Innvendig er det ikke vanskelig å trives. Bra materialkvalitet og god sittekomfort øker luksusfølelsen.
FIN FØLELSE: Innvendig er det ikke vanskelig å trives. Bra materialkvalitet og god sittekomfort øker luksusfølelsen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Peugeot har lagt fra seg det litt småoutrerte med voldsomme haikjefter og gått tilbake til det litt mer ordinære. Dette har de klart uten å gjøre bilene for anonyme og kjedelige.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 4,5

60-100 KM/T, 4. GIR: 5,6

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,2

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,9

80-120 KM/T, 4. GIR: 5,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 7,7

80-120 KM/T, 6. GIR: 12,1

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,0

STØY TOMGANG, dBA: 49,4

STØY 50 KM/T, dBA: 60,0

STØY 80 KM/T, dBA: 63,2

STØY 100 KM/T, dBA: 65,2

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,63

508 stikker seg ikke spesielt mye ut, men den har en sober eleganse som de siste årene stort sett har vært forbeholdt tyske biler.

Interiør: 5

Vår topputstyrte modell gir et godt inntrykk fra førerplassen. Materialkvaliteten og følelsen står ikke tilbake for biler som Volkswagen Passat og Ford Mondeo. De elektriske stolene gir god støtte i alle retninger, og er komfortable å sitte i over lengre perioder.

Plassmessig mangler den litt på de aller største, som for eksempel Skoda Superb, men det er likevel godkjent. Voksne kan oppholde seg i baksetet uten problemer, men redaksjonens barneseteeksperter tviler på om det er plass til tre barneseter i bredden.

Bagasjerommet rommer 560 liter, noe som er på nivå med BMW 5-serie. Det betyr at det ikke er noe problem å bruke 508 som fullverdig familiebil.

Komfort: 5

På veien oppleves 508 som komfortabel. Den er litt stump over ting som asfaltskjøter og trikkeskinner i lav fart, men det er aldri påtrengende. Når farten blir høyere og ujevnhetene større, er det imidlertid lite som slipper gjennom. Bilen kjører stødig og man sitter godt i førersetet.

AKSEPTABELT: Baksetet har god plass for to voksne.
AKSEPTABELT: Baksetet har god plass for to voksne. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Støynivået er lavt, og verken hjulstøy eller motorstøy er spesielt påtrengende. Da vi kjørte bilen var snøen borte, men grusen lå fortsatt strødd. Det virker som om Peugeot har spart litt på lydisoleringen av hjulhusene. I de ukene det gjelder, høres det ut som bilen blir pepret med småstein.

Pris/utstyr: 3

Med denne motoren har 508 en startpris på 576.800 kroner. Vår testbil hadde imidlertid det aller meste av ekstrautstyr, og endte opp på 620.400 kroner.

Standardversjonen har imidlertid alt man trenger av utstyr. Både navigasjon, parkeringssensor og bi-xenon er inkludert i prisen.

Ettersom denne modellen kun leveres med glasstak, betyr det også at den får en høyere oppgitt vekt enn de andre versjonene som kan leveres uten. Denne vektforskjellen som er oppgitt 120 kilo sett opp mot varianten med 2-liters dieselmotor utgjør en avgiftforskjell på rundt 20.000 kroner.

Den modellen som er naturlig å sammenligne med, nemlig Ford Mondeo med 2,2-liters dieselmotor på 200 hester, er en god del billigere enn 508 GT. Ford vil ha 504.800 kroner for denne modellen med automatgir. Riktignok må du bruke noen tusen på å få like mye utstyr, men totalprisen vil nok fortsatt bli lavere.

Merprisen for de ekstra 41 hestekreftene denne bilen har sett opp mot 2-literen til Peugeot kan vanskelig forsvare prisforskjellen på 143.000.

Miljø: 4

Det oppgitte forbruket er på 0,59 l/mil ved blandet kjøring. Det er absolutt et respektabelt tall for en bil med disse ytelsene.

I vår testrunde brukte bilen 0,63 liter på mila, og det er heller ikke avskrekkende. Likevel er det ikke noe revolusjonerende tall. Mercedes C 250 CDI med like mange hester og firehjulsdrift på toppen klarte den samme runden med et forbruk på 0,62 l/mil.

STORT NOK: Bagasjerommet på 560 liter byr på mer enn nok plass til daglig. Likevel er det litt mindre enn de aller største.
STORT NOK: Bagasjerommet på 560 liter byr på mer enn nok plass til daglig. Likevel er det litt mindre enn de aller største. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Konklusjon: 5

Peugeot 508 fremstår på alle måter som en gjennomført god bil. Kjøreegenskapene er i toppklasse, og både komfort og plass er på et bra nivå. Dette er uten tvil den beste bilen Peugeot har laget i dette segmentet, og den er ikke langt unna de aller beste premiumbilene på egenskaper.

Med denne motoren har du også gode fartsressurser til enhver tid og mye utstyr som standard.

Likevel er det ikke til å komme unna at det er en dyr bil.

For den samme prisen som vår testbil kan du få en BMW 520d med automatgir og 90.000 kroner i ekstrautstyr. Da blir konkurransen, om ikke nødvendigvis på egenskaper, men på prestisje, litt for sterk for Peugeot.

Så til tross for at 508 GT er en gjennomført god bil, blir det vanskelig å forsvare prisen. Mange av de som er ute etter en bil i dette prisleiet vil gjerne ha fire ringer, stjerne eller BMW-merke i grillen. Når man kan få den samme bilen med litt mindre hestekrefter for 140.000 mindre, blir det enda vanskeligere å forsvare.

Les også:

Slik fikses steinsprutskader

Hold deg langt unna denne bilen

Store motorer bruker ikke mer enn små