Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene

Tar du til takke med litt svakere motor, sparer du nesten 50.000 kroner. Men holder det i forhold til konkurrentene?

Først publisert Sist oppdatert

Peugeot 4008 er en del av trillingsamarbeidet mellom Mitsubishi, Citroën og Peugeot. Med utgangspunkt i Mitsubishi ASX, bygger de to franske produsentene sine versjoner på den samme tekniske basisen. Men med kosmetiske og utstyrsmessige endringer, samt en egen motorversjon.

Peugeot 4008 kommer til Norge i to versjoner. Den viktigste forskjellen mellom de to finner du på motorfronten. Den dyreste og kraftigste bruker Mitsubishis 1,8-liters turbodiesel på 150 hk. I Allure utstyrsversjon er da prisen fra 417 800 kroner.

Vil du ha en billigere utgave er testbilens 1,6-liters turbodiesel på 115 hk til 347 800 kroner et klokere valg. Det er samme motor vi kjenner fra en lang rekke Peugeot-, Ford- og Volvo-modeller. Mitsubishi ASX får du også i utgaver med forhjulsdrift, mens Peugeot kun tilbyr firehjulsdrift enn så lenge.

Kjøreegenskaper: 3

Peugeot 4008 kjører helt greit, uten at det er grunn til å trekke fram de helt store superlativene. Når SUV-prisen drar seg opp mot 400 000 kroner, er det nemlig mye bra å velge i på veiegenskaper.

Da holder ikke bare at Peugeot 4008 kjennes trygg og forutsigbar ut ved vanlig kjøring. Det lille ekstra i kjørefølelse og veigrep uteblir i denne bilen. I våre dynamiske tester har den en litt uryddig kombinasjon av understyring som glir over i en liten overstyring, før ESP-systemet bringer orden i sakene og bilen på rett kurs.

GJERRIG: Med et forbruk på kun 0,55 l/mil er 4008 1,6 HDi blamt SUV-ene som har gått billigst gjennom vår faste forbruksrund. FOTO: Petter Handeland
GJERRIG: Med et forbruk på kun 0,55 l/mil er 4008 1,6 HDi blamt SUV-ene som har gått billigst gjennom vår faste forbruksrund. FOTO: Petter Handeland

Motor: 4

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 12,6
  • 60-100 km/t, 3. gir: 7,7
  • 60-100 km/t, 4. gir: 8,2
  • 60-100 km/t, 5. gir: 11,0
  • 60-100 km/t, 6. gir: 13,9
  • 80-120 km/t, 3. gir: 13,1
  • 80-120 km/t, 4. gir: 10,6
  • 80-120 km/t, 5. gir: 12,5
  • 80-120 km/t, 6. gir: 14,1
  • Støy tomgang, dBA: 46,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,5
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,3
  • Testforbruk, l/mil: 0,55

Forrige gang vi testet 4008 var det 1,8-litersdieselen fra Mitsubishi som sørger for framdriften. Vi ga den kritikk for gammeldags kraftutvikling (dårlig respons på lavt turtall), mye motorstøy og en girkasse som er tung i bruk, så vi det var med stor spenning 4008 med PSA-konsernets mye brukte 1,6-litersdiesel på 115 hk denne gangen skulle til pers.

Opplevelsen er en helt annen. I motsetning til 1,8-literen er 1,6-literen mer moderne og betydelig mer fleksibel, har jevnere gange og støyer mindre. Men også her oppleves girkassen litt tung i bruk.

Ytelser: 3

Jakter du så gode ytelser som mulig per krone er ikke 1,6-dieselen veien å gå. Den er ikke treg, men litt tregere enn 1,8-dieselen med 115 hk i ASX. Vi klarer 0-100 km/t på 12,6 sekunder, 60-100 km/t i tredje gir på 7,7 og 80-120 km/t i fjerde på 10,6 sekunder. Ser vi på konkurrenter som Subaru XV, Kia Sportage og Nissan Qashqai med tilsvarende sterke dieselmotorer, skiller ikke 4008 seg ut hverken i negativ eller positiv retning. Derfor standardkarakter tre i denne kategorien.

Opplevd ytelse er like viktig, og vi føler sjelden behov for bedre fraspark i dieselen, som gjør en god jobb både på landeveien og i bytrafikken.

Eksteriør: 3

MYE YTSTYR: I Allure utstyrsnivå er det meste inkludert. Panorama glasstak, skinninteriør, metallic lakk, Rockford stereo og 7"" navigasjonskjerm med berøringskjerm er ekstrautstyr. FOTO: Petter Handeland
MYE YTSTYR: I Allure utstyrsnivå er det meste inkludert. Panorama glasstak, skinninteriør, metallic lakk, Rockford stereo og 7"" navigasjonskjerm med berøringskjerm er ekstrautstyr. FOTO: Petter Handeland

Med Mitsubishi ASX som et ganske ordinært utgangspunkt, gjør Peugeot sitt best for å pynte på en folkelig og ikke så veldig moderne grunnform. Vi synes 4008 ser bedre ut enn originalen, men fortsatt framstår den som en nokså tretten på dusinet og ikke særlig spennende folke-SUV.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1560
  • Effekt, hk ved o/min: 115/3600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 280/1750
  • Egenvekt, kg: 1500
  • Tilhengervekt, kg: 1300/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 434/180/
  • Bagasjerom, liter: 440
  • Standard dekkdimensjon: 215/70R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,49
  • CO2-utslipp, g/km: 129
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,6
  • Toppfart, km/t: 180
  • Pris fra, kr: 339 900
  • Pris testbil, kr: 369 700

Interiør: 3

Med testbilens motor lander Peugeot midt i 350.000-kronersklassen blant biler som Mazda CX-5, Subaru XV, Kia Sportage og Nissan Qashqai. Med lengde på 434 cm er den eksempelvis 20 centimeter kortere enn Mazda CX-5. Det merkes først og fremst i bagasjerommet, der bilen ifølge VDA-normen rommer fra 440 til 2200 liter. Ifølge våre egne bagasjeromsmålinger er lasterommet i Peugeot 4008 omtrent like bredt som konkurrentene, men litt lavere og merkbart kortere.

I baksetet er plassforholdene normale for en kompakt-SUV. Det betyr bra benplass, men på lengre turer skal det helst ikke sitte flere enn to i baksetet. For tre på langtur blir bredden snau. Er du avhengig av maksimal takhøyde, skal du styre unna panorama glasstak på utstyrslisten.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Komfort: 3

Heller ikke på komfortsiden lykkes Peugeot 4008 å matche de beste firehjulsdrevne bilene i prisområdet 350-400 000 kroner. Fjæringen er på mange måter litt fast/myk uten å gi spesielt god fjæringskomfort eller sportslige kjøreegenskaper.

Over lange ujevnheter klarer den seg fint takket være lang fjæringsvei, men det gjør også sitt til at bilen krenger en del i svinger med god fart. Verre er det over brå ujevnheter i veibanen - de kjennes godt inni bilen.

Sikkerhet: 3

Peugeot 4008 er ikke testet i EuroNCAP-testen og får dermed standardkarakter 3 i likhet med andre modeller som ikke har vært gjennom denne testen. Verdt å nevne er at Mitsubishi ASX gikk gjennom krasjtesten i 2011 med godt resultat.

BRA FOR TO: Baksete har god plass til to voksne, men for tre blir det trangt. Benplassen er godkjent, men det skorter litt i bredden. FOTO: Petter Handeland
BRA FOR TO: Baksete har god plass til to voksne, men for tre blir det trangt. Benplassen er godkjent, men det skorter litt i bredden. FOTO: Petter Handeland

Peugeot 4008 har totrinns kollisjonsputer foran og sidekollisjonsputer foran, samt sidekollisjonsgardiner foran og bak. I tillegg er det kollisjonspute foran førerens knær. Bilen har ikke moderne aktive assistentsystemer. I 2012 begynner slike å dukke opp allerede på kompaktklassebiler, eksempelvis Volvo V40.

Pris/utstyr: 5

Lite for pengene sist, mye for pengene nå. Nøyer du deg med 1,6-diesel sparer du nesten 50.000 kroner i forhold til 1,8-dieselen med 150 hk. Det er nok til å gjøre 4008 vesentlig mer attraktiv - både som ny og som brukt.

Fraprisen er med 1,6-diesel på 115 hk er 339.900 kroner og er godt utstyrt allerede som standard: cruisekontroll, 18" aluminiumsfelger, delskinn, xenonlys, klimaanlegg, nøkkelfri adgang, regnsensor, antispinn og - skrens og bakkestarthjelp.

LAVT FORBRUK: Peugeot 4008 1,6 HDi brukte kun 0,55 l/mil gjennom vår faste testrunde og er med det kun slått av Audi Q3 av SUV-ene. FOTO: Petter Handeland
LAVT FORBRUK: Peugeot 4008 1,6 HDi brukte kun 0,55 l/mil gjennom vår faste testrunde og er med det kun slått av Audi Q3 av SUV-ene. FOTO: Petter Handeland

Testbilen i utstyrsnivå "Allure" har i tillegg 7" navigasjon med touchscreen, Rockford stereo, panorama glasstak, skinnseter med elektrisk justering og metallic lakk, og koster totalt 369.700 kroner pluss leveringsomkostninger.

Forbruk: 5

Ifølge EU-normen skal Peugeot 4008 1,6 HDi ha et forbruk på 0,49 liter per mil ved blandet kjøring, med et utslipp på 129 gram CO2 per kilometer og 166,4 gram NOx.

1,6-dieselen fra PSA har mer enn én gang vist at den er gjerrig på forbruket, og den gjør det igjen.

Med et forbruk på kun 0,55 l/mil er 4008 1,6 HDi er en av de SUV-ene som har gått billigst gjennom vår faste forbruksrunde, kun slått av Audi Q3 2,0 TDI Quattro 140 hk (Subaru XV 2,0 DL brukte også 0,55 l/mil).

BEDRE ENN ASX: Med Mitsubishi ASX som utgangspunkt, pynter Peugeot på en folkelig og ikke så veldig moderne grunnform. Vi synes 4008 ser bedre ut enn originalen. FOTO: Petter Handeland
BEDRE ENN ASX: Med Mitsubishi ASX som utgangspunkt, pynter Peugeot på en folkelig og ikke så veldig moderne grunnform. Vi synes 4008 ser bedre ut enn originalen. FOTO: Petter Handeland

Konklusjon: 3

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Med mer effektiv og motor og gunstig pris er 4008 er langt mer attraktiv bil enn med 1,8-litersdieselen vi testet den med sist. 4008 er likevel ikke vårt førstevalg i klassen, da det finnes alternativer med bedre plass, bedre kjøreegenskaper og bedre allroundegenskaper til samme pris.

Les også:

SUV til under 260.000 kroner

0-100 km/t på 1,8 sekunder

50 000 kroner billigere, men likevel best