Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra

308 ikke spesielt spennende, men som en enkel hverdagsbil fungerer den utmerket.

GREIE YTELSER: 308 holder følge med konkurrentene som er tilsvarende motorisert, men er på ingen måte noe rakett.
GREIE YTELSER: 308 holder følge med konkurrentene som er tilsvarende motorisert, men er på ingen måte noe rakett. Foto: FOTO: Pål André Skogen
Først publisert Sist oppdatert

Peugeot har akkurat lansert oppdaterte versjoner av sin kompaktbil 308. I billigste stasjonsvognutgave er det ikke snakk om noen luksusbil, men til snaue 236 000 kroner inkludert alt utstyr, er det definitivt mye bil for pengene.

Kjøreegenskaper: 4

308 er ikke videre spennende å ratte når veien svinger på seg, men den oppleves til gjengjeld som trygg. Retningsstabiliteten er på plass, og hvis du bestemmer deg for å tråkke på i svingene, svarer den relativt tidlig med understyring.

Motor: 4

Under panseret sitter den velkjente 1,6-literen fra moderkonsernet til Peugeot. I denne utgaven yter den 93 hester og 230 Nm. Motoren er fortsatt blant de aller beste på markedet, og har både lavt støynivå og kultivert gange. Man hører litt mer til motoren her enn i større og dyrere biler, men det handler mer om støydemping i bilene enn om motoren i seg selv.

Denne svakeste versjonen har en femtrinns manuell girkasse. Den er ikke spesielt trivelig å bruke, og det er mest fordi den er fryktelig upresis og slarkete.

KJØRER GREIT: Kjøreegenskapene byr ikke opp til aktiv svingkjøring. Bilen føles imidlertid trygg å ratte.
KJØRER GREIT: Kjøreegenskapene byr ikke opp til aktiv svingkjøring. Bilen føles imidlertid trygg å ratte. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Ytelser: 4

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1560

EFFEKT, HK VED O/MIN: 93/3600

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 230/1750

EGENVEKT, KG: 1453

TILHENGERVEKT, KG: 725/1300

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 450/182/156

BAGASJEROM, LITER: 508/1140

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55R16S

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM: 119

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 14

TOPPFART, KM/T: 176

PRIS FRA, KR: 231 000

PRIS TESTBIL, KR: 235 800

De 93 hestene gjør ikke denne bilen til noen rakett, men mellomakselerasjonstallene viser at den er godt innenfor det som er akseptabelt i forhold til konkurrentene med samme motorisering. Raskeste måling fra 60-100 km/t gikk unna på 7,8 sekunder. Det er for eksempel ett tidels sekund raskere enn Toyota Auris 1,4 D-4D.

Eksteriør: 3

Det er vanskelig å si at 308 er blant de peneste bilene i klassen, men den er heller ikke spesielt outrert. Enkelte elementer ser litt merkelige ut, og det gjelder kanskje spesielt bakenden på denne stasjonsvognutgaven.

Interiør: 4

ENKELT: Billigste versjon er ganske spartansk utstyrt. Likevel er det lite vi egentlig savner.
ENKELT: Billigste versjon er ganske spartansk utstyrt. Likevel er det lite vi egentlig savner. Foto: FOTO: Pål André Skogen

508 liter bagasjeplass er omtrent like mye som i en Toyota Avensis. Likevel kan både Volkswagen Golf stasjonsvogn og Kia c'eed SW skilte med mer plass helt bakerst. Her får du med deg det aller meste av det du trenger, men en mellomklassestasjonsvogn har ofte et mer praktisk bagasjerom. Her er det nemlig forholdsvis dypt og kort, mens det i andre biler er lenger og grunnere.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 14,1

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,8

60-100 KM/T, 4. GIR: 9,8

60-100 KM/T, 5. GIR: 13,7

80-120 KM/T, 3. GIR: 12,1

80-120 KM/T, 4. GIR: 12,3

80-120 KM/T, 5. GIR: 15,3

STØY TOMGANG, dBA: 44,6

STØY 50 KM/T, dBA: 63,5

STØY 80 KM/T, dBA: 66,8

STØY 100 KM/T, dBA: 69,5

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,48

Interiøret for øvrig kan beskrives som relativt enkelt. Stolene er gode å sitte i, men byr ikke på voldsom sidestøtte. Da dette er aller billigste versjon, er det naturlig nok en del plast, men kvalitetsinntrykket er likevel relativt godt.

Komfort: 4

Det meste av ujevnheter filtreres bort på en god måte. Som i andre billigere kompaktbiler er det de skarpeste ujevnhetene som slipper lettest gjennom. De er også til tider ledsaget av noe lyder fra understellet.

Støynivået er ellers på det jevne med konkurrenter som Volkswagen Golf, Toyota Auris og Mitsubishi Lancer.

Sikkerhet: 5

Euro NCAP gir 308 fem stjerner, og alt man forventer av sikkerhetsutstyr er standard. Bilen fikk god score i alle krasjtestene, men som i mange andre biler var beskyttelsen av brystet ved sidekollisjon med stolpe dårlig.

GREI PLASS: Bakseteplassen holder til to voksne, men ikke forvent alt for mye danseplass.
GREI PLASS: Bakseteplassen holder til to voksne, men ikke forvent alt for mye danseplass. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Pris/utstyr: 4

Startprisen på denne bilen er 231 000 kroner. Det gjør at den er noen tusenlapper billigere enn både Volkswagen Golf og Ford Focus med samme motor. Utstyrnivået er ikke spesielt imponerende. Blant annet er det lenge siden vi sist så manuelle vindusheiser i baksetet på en bil. Likevel trenger man strengt tatt ikke mer utstyr. Både klimaanlegg og det man forventer av sikkerhetsutstyr er standard.

Miljø: 5

Med et forbruk på 0,48 l/mil i vår testrunde, er 308 med denne motoren blant de gjerrigere kompaktbilene vi har kjørt. Det er ikke langt unna det oppgitte tallet på 0,45 l/mil, og må sies å være godt over godkjent i disse dager.

Konklusjon: 4

Den billigste versjonen av 308 er ikke bilen du velger hvis du er på jakt etter spenning i denne klassen. Er du derimot ute etter en forholdsvis enkel og billig bil, er den verdt å kikke nærmere på.

Les også:

GODE SETER: Forsetene er behagelige å sitte i, men byr ikke på noe særlig sidestøtte.
GODE SETER: Forsetene er behagelige å sitte i, men byr ikke på noe særlig sidestøtte. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Spar 10 000 på å velge riktig bilverksted

Biltrendene i 2011: Typisk norsk å kjøpe dyrt og fornuftig

Sjekk om din bil er en dødsfelle