Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger

Peugeot 3008 med 1,6-liters dieselmotor er egentlig en glimrende bil. Derfor er det synd at girkassen ødelegger.

SPESIELL: Utseendemessig skiller defintivt 3008 seg fra gjennomsnittsbilen.
SPESIELL: Utseendemessig skiller defintivt 3008 seg fra gjennomsnittsbilen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Vi har tidligere karakterisert Peugeot 3008 som en av de aller beste familiebilene. Den blander det mange liker, nemlig høy sittestilling og god oversikt, med de lavere bilenes komfort og kjøreegenskaper. Noe som ikke er tilfellet i crossoverklassen.

Denne gangen har vi testet norgesversjonen med 1,6-liters diesel og PSA-konsernets elektronisk styrte manuelle girkasse. Dette er i utgangspunktet en manuell girkasse med vanlig clutch, men elektronikken tar seg av girskiftene.

Kjøreegenskaper: 5

3008 kjører som en personbil. Til tross for at den er en god del høyere enn en standard stasjonsvogn, er det lite som tilser det når man sitter bak rattet.

Den takler svinger på en glimrende måte, og er den klart mest underholdende av crossovermodellene på markedet nå. Styringen er direkte og fin, men uten at det blir slitsomt. Retningsstabiliteten er ivaretatt, og bilen oppleves som trygg når den nærmer seg grensene for hva den takler.

KJØRER BRA: Bilen sier ikke ""nei, takk"" til svinger i forholdsvis høy hastighet.
KJØRER BRA: Bilen sier ikke ""nei, takk"" til svinger i forholdsvis høy hastighet. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 3

Tekniske data: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

MOTOR, CM3: 1560

EFFEKT, HK VED O/MIN: 112/3600

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 285/1750

EGENVEKT, KG: 1497

TILHENGERVEKT, KG: 1090/745

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 437/184/164

BAGASJEROM, LITER: 512

STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/60R16 T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,49

CO2-UTSLIPP, G/KM: 129

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,6

TOPPFART, KM/T: 181

PRIS FRA, KR: 283 300

PRIS TESTBIL, KR: 315 100

PSA-konsernets 1,6-liter sitter i at fra Volvo V70 til småbiler som Ford Fiesta. Den er blant de beste på markedet, og kan skilte med fin gange, lite dieselkakling og jevn kraftuvikling.

Denne delkarakteren omfatter imidlertid også girkassen. Som nevnt innledningsvis har denne bilen en elektronisk styrt manuell girkasse med én clutch. Peugeot hevder at de selger mye av denne modellen, og at kundene stort sett er fornøyde med opplevelsen.

Det skjønner vi ikke, for sammenlignet med en moderne automatkasse er EMG-kassen både treg og ukomfortabel. Det krever en del tilvenning for å kjøre den noenlunde mykt. For at det skal skje er du nødt til å behandle den som en manuell girkasse. Det vil si gå av gassen når den skal gire.

Problemet er bare at du ikke vet når den girer hvis du kjører i automatmodus - og uansett tar det en halv evighet før neste gir er klart. Velger du å gir med spaken, eller hendlene bak rattet, får du mer kontroll, men da blir noe av poenget med en automatkasse borte.

Ytelser: 3

Det er ikke bare komforten som blir ødelagt av denne girkassen. Også ytelsene lider på grunn av de trege girskiftene. Vår 0-100-måling, som riktignok ble utført på fuktig føre, tok hele 16,1 sekunder. De offisielle tallene sier at bilen skal klare dette på 12,6 sekunder.

Mellomakselerasjonen i hvert enkelt gir er absolutt akseptabel. Kickdownmålingene viser imidlertid at girskiftene stjeler mye tid her. Det skiller mer enn ett sekund mellom raskeste tid og kickdownmåling på både 60-100 og 80-120 km/t.

På en manuell bil vil du få utnyttet ytelsene på en mye bedre måte, og det er spesielt viktig i en bil som ikke er spesielt motorsterk i utgangspunktet.

Eksteriør: 4

FINT FØRERMILJØ: Bak rattet er det lett å trives. Alt er plassert riktig og det er ikke vanskelig å finne rett sittestilling.
FINT FØRERMILJØ: Bak rattet er det lett å trives. Alt er plassert riktig og det er ikke vanskelig å finne rett sittestilling. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Er den snerten, sær, vakker eller rar? Det er jammen ikke lett å bli klok på det karakteristiske utseendet til 3008. Men at den ikke sklir inn i mengden er vel de fleste enige om.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 16,1

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,1

60-100 KM/T, 6. GIR: 17,2

60-100 KM/T, KICKDOWN: 8,8

80-120 KM/T, 4. GIR: 9,8

80-120 KM/T, 5. GIR: 10,8

80-120 KM/T, 6. GIR: 14,0

80-120 KM/T, KICKDOWN: 10,8

STØY TOMGANG, dBA: 42,5

STØY 50 KM/T, dBA: 63,2

STØY 80 KM/T, dBA: 66,6

STØY 100 KM/T, dBA: 68,6

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,63

Fronten er tøff, og "haikjeft"-fronten dominerer nok i litt mindre grad enn på eldre Peugeot-modeller.

Den er tøff, og har bakkeklaringen og andre elementer fra SUV-verdenen, uten å bli skrikende eller prangende.

Interiør: 5

Kupeen er luftig, oversiktelig og spenstig. Man føler seg raskt hjemme i 3008, og den innkapslede førerplassen gir et sporty inntrykk.

Plassen er overraskende god i baksetene, selv til tre velvoksne personer. Bagasjerommet på 432 liter er ikke voldsomt stort, men takket være dybden og den praktiske innlastingsluken er plassen lett å utnytte. Franskmenn er opptatt av design, og 3008 er intet unntak.

Derimot finnes den ikke sær innvendig, men den gir et godt kvalitetsinntrykk og et mer eksklusivt preg enn prislappen skulle tilsi. Litt dårlig sikt ut av kupeen trekker litt ned.

Komfort: 6

Det virker kanskje rart å gi en kombi-SUV en sekser for komfort. Men faktum er at Peugeot har lykkes så til grader med denne konstruksjonen at den greit kan forsvares.

GOD PLASS: Baksetene har også plass til voksne.
GOD PLASS: Baksetene har også plass til voksne. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ergonomien og sittekomforten er ikke uventet førsteklasses foran og bak, motoren arbeider stille, og fjæringen er perfekt satt opp - til tross for at bilen også takler svingkjøring mesterlig.

Dette er bilen for langturer!

Sikkerhet: 5

EuroNCAPs kollisjonstest av 3008 viser konturene av en meget sikker bil. Full pott med fem av fem stjerner er nærmeste en selvfølge for mange i dag.

3008 gjør det knallsterkt på stort sett alle områder, bortsett fra at den er lite skånsom mot fotgjengere ved et eventuelt sammenstøt.

Peugeot har utstyrt 3008 med alt av forventet sikkerhetsutstyr som standard, mens fremkommelighetspakke, head-up display og litt annet snadder kan kjøpes i tilleggspakkene for en hyggelig penge.

Pris/ utstyr: 4

Med denne motoren starter 3008 på 283 300 kroner. Versjonen med EMG koster fra omtrent 288 000 kroner. For rundt 20 000 kroner ekstra får du det som kalles Premium Pack. Der er ting som head-up display, ryggesensor og panoramatak inkludert. Det er definitivt mye utsyr for pengene.

Det finnes andre forhjulsdrevne konkurrenter, som Nissan Qashqai og Skoda Yeti, som også tilbyr gode egenskaper for en billig penge.

IKKE VOLDSOM: Bagasjeplassen er langt fra enorm, men duger i de aller fleste tilfeller.
IKKE VOLDSOM: Bagasjeplassen er langt fra enorm, men duger i de aller fleste tilfeller. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Og hvis man ser på kompaktklassebilene er prisen på 3008 ikke spesielt gunstig.

Miljø: 4

Med et utslipp på 129 gram per kilometer, klarer Peugeot 3008 1,6 HDi seg hakket bedre enn sin japanske konkurrent, Nissan Qashqai 1,5 dCi.

Denne motoren har lavere utslipp i andre bilmodeller der den yter det samme, blant annet 109 gram i Ford Focus. Likevel skal vi huske at 3008 neppe er spesielt aerodynamisk eller lett kontra en vanlig kompaktklassebil.

I vår forbrukstest kom vi frem til et forbrukstall på 0,63 liter per mil. Det er tilnærmet nøyaktig det samme som med manuelt gir.

Det er et godkjent tall isolert sett, selv om Peugeot selv faktisk oppgir et blandet forbruk på 0,49 liter per mil. Det er sjelden normtallene spriker såpass langt fra våre testresultater.

Konklusjon: 4

Peugeot 3008 er isolert sett en veldig fin bil. Den byr på både god komfort og flotte kjøreegenskaper kombinert med høy sittestilling og akseptabel plass til en levelig pris.

Da er det synd at noe så trivielt som en girkasse skal ødelegge hele opplevelsen av bilen. Vi vil absolutt anbefale 3008, men da med manuelt gir.

Les også:

Sjekk hvor mye bilen din har falt i verdi

Spar 20.000 i året på å velge bruktbil

Dette gjør bilholdet billigere

Denne saken ble første gang publisert 02/06 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også