Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013
Høyreist og praktisk småbil
Kompakt, romslig og praktisk, med et elegant og smart design, og en bil som gir en unik kjøreopplevelse. Slik markedsfører Peugeot deres nye 2008. Vi har testet nyheten, for å se om påstanden stemmer.
Med 2008 skaper Peugeot på mange måter sitt eget segment, for det finnes ikke mange direkte konkurrenter.
Høyreiste småbiler finnes det mange av; biler som Ford B-Max, Kia Venga, Hyundai ix20 og Opel Meriva. Men disse har ikke den samme crossover-looken som 2008. Opel Mokka er ganske lik i fasongen, men er både større og dyrere.
Enkelte vil nok også trekke inn Skoda Roomster Scout og den noe større nyheten Suzuki S-Cross (SX4) som konkurrenter.
Kjøreegenskaper: 4
Unik kjøreopplevelse, som Peugeot kaller det, er å ta vel hardt i. Unik er den på ingen måte. 2008 er lettkjørt og smidig i byen og klarer seg fint ute på landeveien. Den reagerer kvikt og lystrer førerens kommandoer gjennom det lille rattet (måler kun 35 cm i diameter, mot 37 normalt) fint.
I våre kjøreøvelser (elgtest og slalåm) klarer den seg helt greit: Tar du i for mye, understyrer bilen ganske kraftig. Da griper antiskrenssystemet inn og roer gemyttene. Ved store påkjenninger kjenner man godt at 2008 er en høyreist bil, da den legger seg mer over enn en tradisjonell småbil.
I 2008 får du såkalt "Grip Control" som standard. Dreiehjulet mellom setene har fem forhåndsinnstilte kjøremodi som skal gi bedre framkommelighet. Valget står mellom standard, snø, gjørme, sand eller å skru av ESP.
Motor: 3
Testdata:
- 0-100 km/t, sek.: 15,3
- 60-100 km/t, 3. gir: 9,6
- 60-100 km/t, 4. gir: 12,7
- 60-100 km/t, 5. gir: 19
- 80-120 km/t, 3. gir: 12,2
- 80-120 km/t, 4. gir: 15,3
- 80-120 km/t, 5. gir: 21,6
- Støy tomgang, dBA: 40,5
- Støy 50 km/t, dBA: 66,2
- Støy 80 km/t, dBA: 69,9
- Støy 100 km/t, dBA: 72,1
- Testforbruk, l/mil: 0,56
1,2 liters slagvolum, tre sylindre og ingen turbo er stikkord for Peugeots nye tresylindrede 1,2 VTi-motor. Den yter 82 hestekrefter og har den typisk tresylindrede "blafrende" karakteristikken og lydbildet. Det gjør at det høres ut som det går fortere enn det faktisk gjør.
For kraftutviklingens skyld skulle vi gjerne hatt bistand fra en liten turbo. Det ville gitt bedre kraft på lavt turtall. Motoren trenger nemlig litt turtall.
Når det er sagt, skal det også sies at du kommer deg fra a til b uten problemer. Det tar bare litt tid.
Ytelser: 2
Den lille "symaskinen" yter 82 hestekrefter og 118 Newtonmeter, noe som er greit nok tatt motorstørrelsen i betraktning. Peugeot lover 0-100 km/t på 13,5 sekunder.
I våre akselerasjonsmålinger klarer vi ikke 0-100 km/t på mindre enn 15,3 sekunder, mens 60-100 km/t og 80-120 km/t går på 9,6 og 12,2 sekunder. Det gjør 2008 til en av de tregeste bilene vi har testet.
Men, det er på papiret. Lyden får deg til å føle at det går fortere enn det faktisk gjør, og responsen i motoren er god nok til at moderate fartsøkninger ikke er et problem.
Eksteriør: 3
En liten og høyreist bil kan aldri bli et smykke rent visuelt. Peugeot har gjort så godt de kan, men vi registrerer ingen stor pulsøkning når den passerer. Vi ville nok valgt en annen lakk enn den blålilla lakken, for bilen ser mye freshere ut i for eksempel hvit.
Tekniske data:
- Motor, cm3: 1199
- Effekt, hk ved o/min: 82/5750
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 118/2750
- Egenvekt, kg: 1120
- Tilhengervekt, kg: 1100/560
- Lengde/bredde/høyde, cm: 416/174/155
- Bagasjerom, liter: 350
- Standard dekkdimensjon: 195/65R15
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,49
- CO2-utslipp, g/km: 114
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 13,5
- Toppfart, km/t: 169
- Pris fra, kr: 199 900
- Pris testbil, kr: 246 300
Fronten har samme designspråk som resten av Peugeot-flåten og ser moderne ut med sin store grill, LED-lys og kromelementer. Kromelementene har Peugeot fortsatt med langs dørsidene og over bakrutene, og runder av hekken med kromkant på spoileren.
Interiør: 3
Det er et enkelt, men moderne og spennende førermiljø som venter deg på innsiden av 2008. Foruten klimaanlegget, styres alt ved hjelp av noen få knapper og touchskjermen i medieenheten midt i dashbordet. Enkelt og greit, og veldig ryddig.
Instrumenthuset er plassert over rattet. Eller rettere sagt bak rattet, for rattet er i veien for deler av speedometeret og turtelleren. Litt uvant, men greit nok.
I likhet med eksteriøret er interiøret pyntet opp med diverse plastdeksler i "børstet aluminium". Det ser for så vidt greit ut, men gir ingen stor kvalitetsfølelse. Førermiljøet er ryddig og gir helt grei kvalitetsfølelse.
2008 er smal, så to store voksne vil føle at de sitter skulder mot skulder i framsetene. Den er enda smalere i baksetet og egner seg således best for fire totalt. Benplassen i baksetet er som i småbiler flest ganske begrenset. Bak en person på 180 centimeter blir det trangt om du er mer enn 175 centimeter.
Bagasjeromsvolumet er på 350 liter, noe som er bra for småbil å være.
Komfort: 4
Med - etter dagens standard - ballonghjul og et ganske mykt fjæringsoppsett, er 2008 fin å kjøre over byens trikkeskinner og brustein. Det eneste vi opplever at den sliter litt med, er å holde hjulene godt plantet på bakken der det kommer mange ujevnheter på rad i god fart. Der blir den fort litt urolig og klarer ikke helt å skjule at den er en billig bil.
Sittestillingen for fører er helt grei for fører. Setet har god polstring, men mangler litt sidestøtte og noe bedre støtte under lårene for lange folk.
Innvendig støy er ikke de billige småbilenes sterkeste kort. Og jo fortere det går, jo mer støyer det: I 100 km/t måler vi 72,1 desibel i kupeen.
Sikkerhet: 3
Peugeot 2008 er foreløpig ikke kollisjonstestet av EuroNCAP. Derfor standardkarakter tre i denne grenen.
2008 har ESP, 6 kollisjonsputer, blokkeringsfrie bremser og nødbremseassistanse som standard.
Forbruk: 4
Ofte ser vi at biler med svake motorer må piskes en del for å holde farten oppe i vår forbrukstest. Resultatet av det er økt forbruk.
Motorsvake 2008 må også piskes, men den tåler det uten at forbruket går til værs. Etter endt tyvemilsrunde fyller vi drøyt 11 liter bensin og leser av et gjennomsnittsforbruk på 0,56 l/mil på kjørecomputeren. Det samsvarer med våre utregninger.
Det er høyere enn oppgitte 0,49 l/mil, men et helt ok resultat. Ved kjøring i byen steg forbruket til over 0,6 l/mil.
Pris/utstyr: 4
Pris er kanskje 2008's sterkeste kort. Med testbilens motor og laveste utstyrsnivå Acces, koster den fra 199 900 kroner.
Testbilen, en toppmodell med navnet Allure, koster fra 222 000 kroner og føles absolutt verdt merprisen på 22 000 kroner i forhold til Access. I toppmodellen får du blant annet parkeringssensor bak, automatiske vinduspussere, delskinn-seter, automatisk klimaanlegg, bedre stereoanlegg, touchskjerm i dashbord og bluetooth handsfree med mer. Du får også 16-toms hjul, krompynt utvendig og adaptive tåkelys.
Testbilen hadde ekstrautstyr for 24 300 kroner som besto av panorama glasstak, navigasjon, enda bedre stereoanlegg, fargede sidevinduer bak og automatisk parkeringsassistanse (bilen lukeparkerer selv).
Med dette utstyret oppleves "vår" 2008 meget godt utstyrt. Og den er enda på riktig side av 250 000-kronersgrensen.
Konklusjon: 3
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Ønsker deg du en lettkjørt, høyreist og rimelig småbil med et småtøft crossover-image - om vi kan kalle designet det, kan Peugeot 2008 absolutt være verdt å vurdere.
Motoren byr ikke på den store spenningen, men går til gjengjeld billig. Vi har foreløpig ikke kjørt 2008 med 1,4-liters turbodiesel, men tror det ekstra dreiemomentet i dieselen kan være godt å ha. Merprisen på diesel er 7000 kroner.
Les også:
181 hestekrefter - 0,38 liter på mila