Test: Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI 110 hk, 2012
Bedre enn stasjonsvogn
Familien din vil trives bedre i denne bilen.
Flerbruksbilene selger ikke så veldig godt i Norge. Spør du oss om grunnen til det, så svarer vi ærlig: Vi vet ikke hvorfor.
Derimot har vi kjørt mer en nok av dem til å være sikre på én ting: Mange ville vært bedre tjent med en slik bil en enn stasjonsvogn. Særlig gjelder det barnefamilier, men også dem som ofte tar med seg for eksempel en sykkel eller ski når de reiser på tur.
For i innvendig plass i forhold til størrelse, og ikke minst i setefleksibilitet, er det ingen andre biltyper som slår en kompakt flerbruksbil. Samtidig er de fleste av tidligere tiders ulemper ved bilklassen ryddet bort.
Opel Zafira var en foregangsbil blant de kompakte sjuseterne da den første kom i 1999. Med tida har den fått mange konkurrenter. I Norge er VW Touran flerbruksbilen det finnes flest av. Andre alternativer er for eksempel Renault Grand Scénic, Peugeot 5008, Mazda 5 og Ford Grand C-Max.
Med den nye Zafira Tourer prøver Opel å slå tilbake med mer stil, mer kjøreglede og enda bedre fleksibilitet. Vi har testet den i to utgaver:
Det billigste dieselalternativet med 110 hk finner du mer om hvis du fortsetter å lese videre. Hvis du er nysgjerrig på hvordan bilen fungerer med en 1,4-liters bensinturbomotor med 140 hk, kan du trykke her.
Kjøreegenskaper: 5
Før kjøpte du ikke en flerbruksbil fordi du likte å kjøre bil. Du kjøpte den fordi du og partneren var for fruktbare til at alle fikk plass i en stasjonsvogn. Kjøreopplevelsen var ikke mye å skryte av, med høyt tyngdepunkt, krenging og sittestilling som i buss.
De siste to-tre årene har vi kjørt mange flerbruksbiler som viser at det ikke er slik mer. Opel er merket som går lengst i å snakke om at bilen skal kjøre som en stasjonsvogn.
De har ordene stort sett i behold, i alle fall så lenge vi snakker om normal kjøring. I klassen sin er Zafira Tourer blant de beste når det gjelder å ligge stabilt og tungt på veien. Teknikken i fremre del av bilen er i stor grad hentet fra den velkjørende Insignia, og derfor har også Zafira fin styrefølelse.
TEKNISKE DATA OG TESTDATA Opel Zafira 2,0 CDTI 110 hk
TEKNISKE DATA
- MOTOR, CM3: 1956
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 110/4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 260/1750-2500
- EGENVEKT, KG: 1733
- TILHENGERVEKT, KG: 1300/750
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 466/188/166
- BAGASJEROM, LITER: 710-1860
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/60 R16
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,52
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 137
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,5
- TOPPFART, KM/T: 183
- PRIS FRA, KR: 329 900 (Enjoy)
- PRIS TESTBIL, KR: 413 400
TESTDATA
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 7,5
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,7
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 12,7
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: -
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 10,9
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 13,1
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 19
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: -
- STØY TOMGANG, dBA: 45,5
- STØY 50 KM/T, dBA: 62,1
- STØY 80 KM/T, dBA: 65,1
- STØY 100 KM/T, dBA: 66,2
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,59
Bak har Opel spart på flere måter ved å velge en såkalt fastmyk bakaksel (fra Astra Tourer) i stedet for et flerleddet oppheng. Løsningen sparer plass, og det er viktig i en flerbruksbil. Og den sparer penger fordi den er enklere og billigere.
Ved normal kjøring kjenner vi ikke nevneverdige ulemper ved "sparevalget", som er kjent for å kunne skape vagging i bilen på ujevnt underlag.
Motor: 4
Motoren har 2,0 liters sylindervolum, 110 hk og 260 Nm. Dette er laveste trimmingsgrad av denne toliteren, for den finnes også som 130-hester og 165-hester.
Motoren innfrir alle vanlige krav til moderne diesel-lettkjørthet, særlig fordi den har tilstrekkelig skyv også på lavt turtall. Det betyr for eksempel at du slipper lyden av dødsralling om du faller et stykke under 1500 o/min, og at igangsetting er enkelt (fortsatt finnes det dieselmotorer som er for lette å kvele).
Men den glimrer ikke. Her kan du formelig føle nedtrimmingen, omtrent som gammeldags struping. Det er tidlig giring som gjelder, for litt etter middels høyt turtall er det tomt for krefter.
Ytelser: 4
Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI med 110 hk og 260 Nm greier 60-100 km/t på 7,5 sekunder, mens 80-120 km/t tar 10,9 sekunder.
Det er tall som viser at nedtrimmet toliter ikke er bedre enn en helt normal 1,6-liter, for Peugeot 5008 1,6 HDi er raskere, mens Mazda 5 1,6 D i praksis er like rask.
Når vi ser bort fra rene tall og i stedet snakker om opplevelse, føles motorene sterk nok. Årsaken er bra dravilje på lavt turtall.
Om vi hadde bestemt oss for å kjøpe Zafira, ville vi definitivt ha vurdert å spandere 10.000 kroner ekstra for å få 130-hestersversjonen.
Sammenlignet med bensinmotoren med 140 hk er 110-hesters diesel klart tregere når det handler om maksytelse med gasspedalen helt inn. Likevel føles dieselen langt sterkere under normal kjøring med små og mellomstore gasspedalbevegelser.
Her er det altså en klar forskjell mellom faktisk og opplevd ytelse. Vi setter mest pris på god opplevd ytelse.
Eksteriør: 5
I en bilklasse der ytre former ikke alltid har vært prioritert, og ulike modeller har sett ut som alt fra høybygde egg til kantete kasser, gjør Opel et godt forsøk på å skape visuell dynamikk.
Opel sier selv at designen er inspirert av høyhastighetstog, og med godvilje ser du det når du betrakter fronten fra siden.
I sidene har Opel Zafira Tourer en karosserilinje som stiger bratt på bakdøra. Det er åpenbart dagens bildesignmote, for du finner ulike vrier av dette også på for eksempel Mazda 5 og Mercedes B-klasse.
Hekken minner mye om en litt krympet Ford S-Max-bakende.
Interiør: 5
Det er seteløsningene som er det aller viktigste i en flerbruksbil. Opel har vært flinke med dem gjennom de to første generasjonene med Zafira, og er det også med den tredje.
Testbilen har det Opel kaller Lounge seating. Dette er en løsning som gjør at Zafira med enkle håndgrep - veldig mange seteendringer kan gjøres med én hånd - kan gå fra å være en "plass til flest mulig"-bil til en fireseter med plass-sløsing.
For å beskrive plassforholdene med alle seter i bruk først: Undertegnede er 186 cm høy. Når jeg prøver å sitte " bak meg selv" i alle tre seterader, sitter jeg meget godt helt foran og helt greit i rad to (med setet justert slik at knærne subber i forseteryggen).
Bakerst er det riktigste beskrivelsen at det akkurat er plass til meg, men ikke mer. Her kunne jeg ikke ha sittet lenge. For barn er det derimot nok plass også helt bakerst.
Når bilen gjøres om til "lounge" (en altfor svulstig bruk av ordet, men la gå), blir midtsetet på rad to til store armlener. Deretter kan de to ytre setene skyves ekstra langt bak og litt inn mot midten.
Dermed er det plass til både Michael Jordan og Magic Johnson på rad to.
Setene på rad to og tre ligger helt flatt mot gulvet når de legges ned. Da får du et lasterom på 1860 liter, eller plass til å legge inn en sykkel.
Ordene stram og fast oppsummerer så vel setestopping som interiørstil. Vi synes det er i overkant mange knapper på dashbordet. Førersetet kan senkes nesten ned til stasjonvognhøyde for sjåfører som liker å sitte lavt.
Komfort: 4
Generelt er komforten på et gjennomsnittlig nivå i Opel Zafira Tourer.
To ting trekker ned ved testbilen: Det ene er at setene i rad to og tre er tynne og uten sidestøtte. Det er prisen å betale for seter som skal bli helt flate og ta lite plass når de legges ned.
Dessuten har testbilen sportsunderstell, og det synes vi er for fast på ujevnt underlag. Vil du at Zafiraen din også skal kunne være sportslig, anbefaler vi at du velger adaptive dempere til 8500 kroner i stedet. Da kan fastheten endres med et tastetrykk.
Opels sportsseter (ekstrautstyr) er blitt en favoritt blant flere medlemmer av motorredaksjonen.
Dieselmotoren er grov i målet etter 2012-standard, uten at det oppleves som plagsomt.
Sikkerhet: 5
Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet den nye Opel Zafira Tourer, og den får fem av fem stjerner som hovedkarakter (det er blitt normalen, ikke unntaket).
Også delresultatene ligger på et høyt nivå - for eksempel vurderes voksnes sikkerhet til 94 prosent.
Opel Zafira Tourer har en normalt omfattende pakke med standard sikkerhetsutstyr.
Pris/utstyr: 4
Testbilen har en frapris på 329 900 kroner. Det er i samme område som de fleste konkurrentene, eller litt dyrere (for eksempel selges Mazda 5 støtt og stadig til kampanjepris på rundt 300.000 kroner).
I de tilfellene der Zafira er litt dyrere enn konkurrentene, kan det forsvares med at Opelen er noe større.
Samtidig er den mindre og billigere enn vår sjuseterfavoritt Ford S-Max.
Innstegsmodellen kalles Enjoy, mens prisen øker med 30.000 kroner om du velger den ganske så velutstyrte Cosmo. Det finnes en rekke pent prisede utstyrspakker.
Vårt inntrykk er at sjusetere er lettsolgte som bruktbiler. Det finnes alltid noen som har fått et barn til, men som ikke har råd eller vil ta seg råd til nybil.
Miljø: 4
Opel oppgir et normforbruk på 0,52 l/mil med et tilhørende CO2-utslipp på 137 g/km for Zafira Tourer 2,0 CDTI 110 hk - et noenlunde gjennomsnittlig tall for bilklasse og motortype.
Gjennomsnittlig er også resultatet i vår faste forbrukstestløype på 20 mil: 0,58 l/mil.
Sammenligner vi med Zafira 1,4 Turbo automat, går dieselbilen betydelig billigere.
Konklusjon: 5
Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen er sammenlignet med direkte konkurrenter på det tidspunktet testen ble gjennomført.
Det beste ved Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI 110 hk er at god plassutnyttelse og gjennomtenkte seteløsninger er paret med stasjonsvognaktige kjøreegenskaper.
I en klasse som ikke er kjent for vakker bildesign, er Zafira en hyggelig opptur når det handler om utseendet.
Motoren er helt grei, men ikke mer. Sjekk dessuten om sportsunderstellet er innenfor din komfortsone dersom du vurderer å bestille det.
Les også: