Test: Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo aut., 2012

En liten motor kan også være tørst

Slett ingen dårlig bil, men dieselversjonen er bedre. Bensinmotoren er rett og slett for tørst.

Først publisert Sist oppdatert

Flerbruksbilene selger ikke så veldig godt i Norge. Spør du oss om grunnen til det, så svarer vi ærlig: Vi vet ikke hvorfor.

Vi har kjørt mer enn nok av dem til å være sikre på én ting: Mange ville vært bedre tjent med en slik bil en enn stasjonsvogn. Særlig gjelder det barnefamilier, men også dem som ofte tar med seg for eksempel sykkel eller ski når de reiser på tur.

For i innvendig plass i forhold til størrelse, og ikke minst i setefleksibilitet, er det ingen andre biltyper som slår en kompakt flerbruksbil. Samtidig er de fleste av tidligere tiders ulemper ved bilklassen ryddet bort.

To utgaver Zafira

Opel Zafira var en foregangsbil blant de kompakte sjuseterne da den første kom i 1999. Med tida har den fått mange konkurrenter. I Norge er VW Touran flerbruksbilen det finnes flest av. Andre alternativer er Renault Grand Scénic, Peugeot 5008, Mazda 5 og Ford Grand C-Max.

Med den nye Zafira Tourer prøver Opel å slå tilbake med mer stil, mer kjøreglede og enda bedre fleksibilitet. Vi har testet den i to utgaver:

Versjonen med 1,4-liters turbo med 140 hk og automatgir finner du mer om hvis du leser videre. Hvis du er nysgjerrig på hvordan bilen fungerer med en 2,0-liters dieselmotor med 110 hk, kan du trykke her.

Kjøreegenskaper: 5

Før kjøpte du ikke en flerbruksbil fordi du likte å kjøre bil. Du kjøpte den fordi du og partneren var for fruktbare til at alle fikk plass i en stasjonsvogn.

Kjøreopplevelsen var ikke mye å skryte av, med høyt tyngdepunkt, krenging og sittestilling som i buss.

De siste to-tre årene har vi kjørt mange flerbruksbiler som viser at det ikke er slik mer. Opel er merket som går lengst i å snakke om at bilen skal kjøre som en stasjonsvogn.

MER STIL: Sammenlignet med den forrige Opel Zafira, virker den nye slankere og lavere. Det er i stil med Opels løfter: Zafira Tourer skal minne mer om en stasjonsvogn. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
MER STIL: Sammenlignet med den forrige Opel Zafira, virker den nye slankere og lavere. Det er i stil med Opels løfter: Zafira Tourer skal minne mer om en stasjonsvogn. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

De har ordene stort sett i behold, i alle fall så lenge vi snakker om normal kjøring. I klassen sin er Zafira Tourer blant de beste når det gjelder å ligge stabilt og tungt på veien.

TEKNISKE DATA OG TESTDATA Opel Zafira 1,4 Turbo aut. 

TEKNISKE DATA Opel Zafira 1,4 Turbo aut. 

  • MOTOR, CM3: 1362
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/4600-6000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 200/1850-4900
  • EGENVEKT, KG: 1613
  • TILHENGERVEKT, KG: 1250/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 466/188/166
  • BAGASJEROM, LITER: 710-1860
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/60 R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,72
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 169
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,9
  • TOPPFART, KM/T: 197
  • PRIS FRA, KR: 369 900 (Enjoy m/aut.)
  • PRIS TESTBIL, KR: 446 400

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,9
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 14,6
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 9,8
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 17,2
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 30,8
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,8
  • STØY TOMGANG, dBA: 40,1
  • STØY 50 KM/T, dBA: 59,8
  • STØY 80 KM/T, dBA: 63,4
  • STØY 100 KM/T, dBA: 65,5
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,82

Teknikken i fremre del av bilen er i stor grad hentet fra den velkjørende Insignia, og derfor har også Zafira fin styrefølelse.

Bak har Opel spart på flere måter ved å velge en såkalt fastmyk bakaksel (fra Astra Tourer) i stedet for et flerleddet oppheng. Løsningen sparer plass, og det er viktig i en flerbruksbil. Og den sparer penger fordi den er enklere og billigere.

Ved normal kjøring kjenner vi ikke nevneverdige ulemper ved "sparevalget", som er kjent for å kunne skape vagging i bilen på ujevnt underlag.

Motor: 4

Den lille bensinturboen yter 140 hk og 200 Nm dreiemoment. Sammenligner vi med med Zafira med dieselmotor, går den stillere og har et penere lydbilde.

Men selv om 140 hk slett ikke høres så verst ut, er Zafira en stor bil å dra på for en 1,4-liter. Det går helt fint ved rolig småkjøring, men den sliter med en gang farten øker eller vi krever litt ekstra.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Testbilen har sekstrinns automatkasse som øker prisen med 30.000 kroner. Den er komfortabel og kvikk nok når det går bedagelig for seg, men må gire langt ned hvis du for eksempel skal kjøre forbi eller når du har mye last.

Da føles Zafira med 1,4 Turbo og automat masete. Og mas er ikke hva du bruker mange tusen ekstra på automatgir for.

Ytelser: 4

Når det gjelder ytelser, har Opel Zafira 1,4 Turbo aut. to sider.

Når vi trykker gasspedalen helt inn for å måle maksimal akselerasjon, ruser det fælt under panseret, men det går overraskende fort.

De tørre tall er 60-100 km/t på 6,8 sekunder og 80-120 km/t på 8,8 sekunder, som er langt raskere enn det Zafira med 110-hesters diesel greier.

Snakker vi derimot om opplevd kraftfølelse under normal kjøring, er den ganske så fraværende. Du må langt inn med pedalen for at det skal skje noe.

Eksteriør: 5

NYTT ANSIKT: Zafira og Ampera er de to første bilene med Opels nye fjes, som er preget av at en bue strekker seg ned fra hver av lyktene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
NYTT ANSIKT: Zafira og Ampera er de to første bilene med Opels nye fjes, som er preget av at en bue strekker seg ned fra hver av lyktene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

I en bilklasse der ytre former ikke alltid har vært prioritert, og ulike modeller har sett ut som alt fra høybygde egg til kantete kasser, gjør Opel et godt forsøk på å skape visuell dynamikk.

Opel sier selv at designen er inspirert av høyhastighetstog, og med godvilje ser du det når du betrakter fronten fra siden.

I sidene har Opel Zafira Tourer en karosserilinje som stiger bratt på bakdøra. Det er åpenbart dagens bildesignmote, for du finner ulike vrier av dette også på for eksempel Mazda 5 og Mercedes B-klasse.

Hekken minner mye om en litt krympet Ford S-Max-bakende.

Interiør: 5

Seteløsningene er det aller viktigste i en flerbruksbil. Opel har vært flinke med dem gjennom de to første generasjonene med Zafira, og er det også med den tredje.

Testbilen har det Opel kaller Lounge seating. Dette er en løsning som gjør at Zafira med enkle håndgrep - veldig mange seteendringer kan gjøres med én hånd - kan gå fra å være en "plass til flest mulig"-bil til en fireseter med plass-sløsing.

For å beskrive plassforholdene med alle seter i bruk først: Undertegnede er 186 cm høy. Når jeg prøver å sitte " bak meg selv" i alle tre seterader, sitter jeg meget godt helt foran og helt greit i rad to (med setet justert slik at knærne subber i forseteryggen).

Bakerst er den riktigste beskrivelsen at det akkurat er plass til meg, men ikke mer. Her kunne jeg ikke ha sittet lenge. For barn er det derimot nok plass også helt bakerst.

Når bilen gjøres om til "lounge" (en altfor svulstig bruk av ordet, men la gå), blir midtsetet på rad to til store armlener. Deretter kan de to ytre setene skyves ekstra langt bak og litt inn mot midten.

Dermed er det plass til både Michael Jordan og Magic Johnson på rad to.

Setene på rad to og tre ligger helt flatt mot gulvet når de legges ned. Da får du et lasterom på 1860 liter, eller plass til å legge inn en sykkel.

Ordene stram og fast oppsummerer så vel setestopping som interiørstil. Vi synes det er i overkant mange knapper på dashbordet. Førersetet kan senkes nesten ned til stasjonvognhøyde for sjåfører som liker å sitte lavt.

Komfort: 4

Generelt er komforten på et gjennomsnittlig nivå i Opel Zafira Tourer.

STRAMT: Det er ganske mange knapper på midtkonsollen i Opel Zafira Tourer, men ellers er den det en kan kalle ""tysk stram"" i interiørdesignen. FOTO: Opel
STRAMT: Det er ganske mange knapper på midtkonsollen i Opel Zafira Tourer, men ellers er den det en kan kalle ""tysk stram"" i interiørdesignen. FOTO: Opel

To ting trekker ned ved testbilen: Det ene er at setene i rad to og tre er tynne og uten sidestøtte. Det er prisen å betale for seter som skal bli helt flate og ta lite plass når de legges ned.

Dessuten har testbilen sportsunderstell, og det synes vi er for fast på ujevnt underlag. Vil du at Zafiraen din også skal kunne være sportslig, anbefaler vi at du velger adaptive dempere til 8500 kroner i stedet. Da kan fastheten endres med et tastetrykk.

Opels sportsseter (ekstrautstyr) er blitt en favoritt blant flere medlemmer av motorredaksjonen.

Som vi har vært inne på, er automatgiret behagelig ved småkjøring, men masete når motoren får det tungt.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet den nye Opel Zafira Tourer, og den får fem av fem stjerner som hovedkarakter (det er blitt normalen, ikke unntaket).

Også delresultatene ligger på et høyt nivå - for eksempel vurderes voksnes sikkerhet til 94 prosent.

Opel Zafira Tourer har en normalt omfattende pakke med standard sikkerhetsutstyr.

Pris/utstyr: 4

Testbilen har en frapris på 339.900 kroner med manuelt gir. Automatgir øker prisen til 369.900 kroner. Det begynner å bli dyrt, men på den annen side er det ikke alle modeller i denne bilklassen som kan leveres med automatgir sammen med en noenlunde rimelig (altså liten) motor.

Slik sett kan 1,4 Turbo automat ha funnet en nisje. Med diesel fås Zafira med automat kun med 165 hk, og den er langt dyrere (fra 434.900 kroner).

LOUNGE: Opel kaller seteløsningen for Lounge seating. Det går ut på at midtsetet på rad to blir til store armlener og at de ytre setene kan skyves ekstra langt bakovser og litt innover mot midten. Her får selv de ordentlig store veldig god plass. FOTO: Opel
LOUNGE: Opel kaller seteløsningen for Lounge seating. Det går ut på at midtsetet på rad to blir til store armlener og at de ytre setene kan skyves ekstra langt bakovser og litt innover mot midten. Her får selv de ordentlig store veldig god plass. FOTO: Opel

Generelt er de ulike Opel Zafira Tourer-versjonene i samme prisområde som de nærmeste konkurrentene, eller litt dyrere. I de tilfellene der Zafira er litt dyrere enn konkurrentene, kan det forsvares med at Opelen er noe større.

Samtidig er den mindre og billigere enn vår sjuseterfavoritt Ford S-Max.

Innstegsmodellen kalles Enjoy, mens prisen øker med 30.000 kroner om du velger den ganske så velutstyrte Cosmo. Det finnes en rekke pent prisede utstyrspakker.

Vårt inntrykk er at sjusetere er lettsolgte som bruktbiler. Det finnes alltid noen som har fått et barn til, men som ikke har eller vil ta seg råd til nybil.

Forbruk: 3

Opel oppgir et normforbruk på 0,72 l/mil med et tilhørende CO2-utslipp på 197 g/km for Zafira Tourer 1,4 Turbo automat. Det er ganske mye i 2012, og automatgir er ikke god nok unnskyldning. De beste automatkassene øker ikke normforbruket i det hele tatt.

I vår faste forbrukstestløype på 20 mil er resultatet enda svakere. Her bruker vi 0,82 l/mil, eller 0,24 l/mil mer enn med Zafira med dieselmotor.

Dette er en tendens vi har sett før: Når bilene blir store og tunge, kan også en liten motor bli tørst. Årsaken er at den støtt og stadig går med høy belastning.

Konklusjon: 4

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen er sammenlignet med direkte konkurrenter på det tidspunktet testen ble gjennomført.

Det beste ved Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo automat er at god plassutnyttelse og gjennomtenkte seteløsninger er paret med stasjonsvognaktige kjøreegenskaper.

I en klasse som ikke er kjent for vakker bildesign, er Zafira en hyggelig opptur når det handler om utseendet.

SMART: Flerbruksbiler har ofte lure løsninger for oppbevaring av småting. I Opel Zafira Tourer kan konsollboksen og koppholdere skyves fram og tilbake på skinner over et delvis skjult rom. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SMART: Flerbruksbiler har ofte lure løsninger for oppbevaring av småting. I Opel Zafira Tourer kan konsollboksen og koppholdere skyves fram og tilbake på skinner over et delvis skjult rom. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Men motoren føles tross gode maksytelser sped, og forbruket er for høyt. Dersom automatgir ikke er et absolutt krav, ville vi heller valgt Zafira med dieselmotor.

Sjekk dessuten om sportsunderstellet er innenfor din komfortsone dersom du vurderer å bestille det.

Les også: