Test: Opel Meriva Cosmo 1,3 CDTi Ecoflex, 2011

Rimelig familiehygge

Et praktisk interiør og gode kjøreegenskaper gir Meriva veldig mye familiehygge for pengene. Nå har vi testet den med liten dieselmotor.

FIN I BYEN: Meriva har god komfort og forserer bygatenes ujevnheter fint.
FIN I BYEN: Meriva har god komfort og forserer bygatenes ujevnheter fint. Foto: Foto: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Opel Meriva var en litt snodig sak da den kom. Liten, men høyreist og ganske så praktisk.

Nå er en helt ny generasjon på plass, med helt nye og familievennlige løsninger. Særlig dørløsningen vekker oppsikt; "selvmordsdører" bak er det ikke mange biler som har.

Meriva kommer inn som en konkurrent til andre, små MPV-er som VW Golf Plus, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Citroën C4 Picasso, Renault Scénic, den ferske Ford C-Max og Toyotas kommende Verso-S. Mercedes-Benz B-Klasse, og neste generasjon BMW 3-serie i GT-form, vil også være inne i noe av det samme segmentet. Vi har testet de aller fleste bilene her, og disse - og over 500 andre biltester - finner du her.

Nei, ikke alle disse er direkte konkurrenter til Meriva. Noen er dyrere og byr på mer plass, og det finnes også et stort knippe sjusetere som kan anses som delvis konkurrenter til bilen. Opel Meriva holder seg i nedre del av både størrelses- og prisskalaen.

TRIVELIGE KJØREEGENSKAPER: Veldig morsom er den ikke å kjøre, men komfortabel nok til å dra på langtur med.
TRIVELIGE KJØREEGENSKAPER: Veldig morsom er den ikke å kjøre, men komfortabel nok til å dra på langtur med. Foto: Foto: Petter Handeland

Kjøreegenskaper: 4

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 9,2

60-100 KM/T, 4. GIR: 13,8

60-100 KM/T, 5. GIR: 22,9

80-120 KM/T, 4. GIR: 16,7

80-120 KM/T, 5. GIR: 28,0

STØY TOMGANG, dBA: 58,8

STØY 50 KM/T, dBA: 62,5

STØY 80 KM/T, dBA: 64,9

STØY 100 KM/T, dBA: 65,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,60

Ingen kjøper vel en kompakt MPV i den tro at man får en racerbil. Det er vel heller ingen som ønsker å ha en kompakt MPV der sportsligheten råder.

Men en bil skal fortsatt takle svinger og utfordringer, av sikkerhetsmessige og komfortmessige årsaker. Og det klarer Opel Meriva flott. Testbilen med vinterhjul i dimensjon 205/55R16 har godt grep og ligger fint på norske vinterveier. Styringen er ikke blant de mest presise på markedet, og pedalfølelsen er også litt nummen.

Morsom er den altså ikke, men kapabel, ordentlig og veldig trygg på veien.

Motor: 3

Vi har tidligere testet Meriva med bensinmotor med turbo på 1,4 liter og 120 hk, denne kommer også som 140 hk. Bilen er også tilgjengelig med en 1,4-liter uten turbo med 100 hk, tre 1,7-litersdieseler med 100, 110 eller 130 hk, og 1,3-litersdieselen på 95 hk som satt i testbilen. Med denne motoren starter prisen på 224.900 kroner.

Den lille dieselen er helt på det jevne med konkurrentene når vi kommer til gange og kraftutvikling. Det er litt turbolag å spore, så man trenger litt turtall for at hestene skal utfolde seg. Den manuelle girkassen med fem trinn er etter vår smak for langsteget for den lille motoren, noe som resulterer i hyppige girskift opp og ned for å hente effekt.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Ytelser: 3

1,3 liter høres kanskje lite ut, og det er helt i grenseland for hva vi kan ta til takke med. Motoren trenger litt turtall, men som med andre smådieseler så kommer man seg fra A-B.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1248

EFFEKT, HK VED O/MIN: 95/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 180/1750-3500

EGENVEKT, KG: 1393/1785

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 429/181/161

BAGASJEROM, LITER: 400/1500

STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/65R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,47

CO2-UTSLIPP, G/KM: 124

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 13,8

PRIS FRA, KR: 234 900

PRIS TESTBIL, KR: 262 800

95 hester er ikke all verden, og det er heller ikke dreiemomentet på 180 Nm. Det holder akkurat til å forta seg forbikjøringer i norsk motorveihastighet, men byr ikke på de store gledene rent ytelsesmessig. Meriva er oppgitt til 13,8 sekunder fra 0-100 km/t.

I våre mellomakselerasjonsmålinger presterer Meriva med den lille dieselen som forventet. Sammenligner vi med f.eks. Kia Venga med 1,4-liters diesel er Opelen faktisk et ørlite hakk raskere.

Eksteriør: 4

Å bedømme en bils design er en meget individuell sak og er egentlig opp til enhver å avgjøre. Men det skal noe til å kalle Opel Meriva pen. Den har en snodig knekk langs siden, og hekken er spesiell.

GODE SETER: Sportssetene som koster 3900 kr er gode å sitte i og gir god støtte både i siden og under lårene.
GODE SETER: Sportssetene som koster 3900 kr er gode å sitte i og gir god støtte både i siden og under lårene. Foto: Foto: Petter Handeland

Det positive med linjeleken, er at den ikke er kjedelig å se på. Tvert imot; den er egentlig ganske spennende. Selvmordsdørene bak - okay, det finnes penere ord for disse, og Opel selv kaller de "FlexDoors" - bidrar til å gjøre bilen artig å se på. Men den er fortsatt ikke pen.

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 9,2

60-100 KM/T, 4. GIR: 13,8

60-100 KM/T, 5. GIR: 22,9

80-120 KM/T, 4. GIR: 16,7

80-120 KM/T, 5. GIR: 28,0

STØY TOMGANG, dBA: 58,8

STØY 50 KM/T, dBA: 62,5

STØY 80 KM/T, dBA: 64,9

STØY 100 KM/T, dBA: 65,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,60

Snuta er umiskjennelig Opel, det samme er flere av de andre designlinjene. Så det er ikke vanskelig å se familielikheten her. Den spreke fargen på testbilen liker vi dessuten godt.

Interiør: 5

Opel har kort sagt gjort en flott jobb i den nye Meriva. Den særegne dørløsningen med bakhengslede bakdører gjør inn- og utstigning til baksetet svært enkel; selv om dørene er små, blir det en stor, firkantet åpning. Det er også lett å få barneseter ut og inn av bilen. At dørene ikke er så store, er også en stor fordel på trange parkeringsplasser.

Den eneste ulempen vi kan se med slike dører, er at C-stolpen, altså den bakre dørstolpen, sperrer sikten til siden til de i baksetet. Sikkerheten er for øvrig ivaretatt ved at bakdørene - som åpnes uavhengig av fordørene - automatisk låses når bilen settes i bevegelse.

Både foran og bak er det masser av plass, både for folk og for det man måtte ha med seg av dingser. Det store glasstaket, til 8500 kroner ekstra, gir fortsatt god takhøyde foran - men begrenser det en liten smule bak, uten at det er plagsomt.

Førermiljøet er ryddig, oversiktlig og lett å ha med å gjøre, ergonomien er fin, og kvalitetsfølelsen hyggelig. Det hjelper også på totalopplevelsen at man kan få massevis av utstyr i bilen uten at det koster særlig ekstra. At midtkonsollen er plassert på skinner, og kan skyves framover og bakover, har vi litt problemer med å se nytten av.

Testbilen er utstyrt med sportsseter foran, som attpåtil har justerbar lårstøtte. De er gode å sitte i selv for lange mennesker og gir tilstrekkelig støtte både i sidene og under lårene.

Seteløsningen, der man enkelt kan velge hvor mange av de fem setene man vil ha oppslått, er praktisk og lett å bruke. De ytre baksetene kan skyves framover og bakover etter behov, og i tillegg skyves bakover og innover så man får en fireseter med bedre plass til kroppen.

Man behøver ikke å ta av nakkestøttene for å felle ned setene, og når baksetene er lagt ned, får man et stort og flatt lasterom på 1500 liter.

Bagasjerommet er stort også når alle baksetene er i bruk; det måler 400 liter, og er lett å utnytte. Meriva kan for øvrig utstyres med Opels integrerte sykkelstativ, der man trekker ut den midtre delen av støtfangeren bak og får plass til to sykler - eller en egen transportboks.

GOD PLASS: I baksetet er plassen god, slår man setene ned er bagasjerommet enormt sett i forhold til bilens størrelse.
GOD PLASS: I baksetet er plassen god, slår man setene ned er bagasjerommet enormt sett i forhold til bilens størrelse. Foto: Foto: Petter Handeland

Komfort: 5

SNODIG LØSNING: Folk stusser litt når de ser "selvmordsdørene", men at det er praktisk er det liten tvil om.
SNODIG LØSNING: Folk stusser litt når de ser "selvmordsdørene", men at det er praktisk er det liten tvil om. Foto: Foto: Petter Handeland

Opel Meriva er i all hovedsak en komfortabel bil med god sittekomfort. Den har god fjæringskomfort og takler de små ujevnhetene godt, men de større forårsaker noe gynging.

Som nevnt ovenfor er ikke motoren blant de mest stillegående og har heller ikke finest gange, men støynivået er ikke på noen måte plagsomt.

Sikkerhet: 5

Opel Meriva ble testet i 2010 med godt resultat med sine 5 av 5 mulige stjerner.

Den har forventet sikkerhetsutstyr - inkludert det Opel selv kaller "Euro NCAP rating pakke" der en haug med kollisjonsputer og setevarsler bak også er på plass. Bilen låser automatisk dørene når den settes i bevegelse, så du ikke behøver å være redd for at noen ufraværende åpner en bakdør så den blir tatt av fartsvinden, en møtende bil eller annet langs veien.

På veien oppleves den som både ryddig og trygg, og har et ESP-systemet fungerer på en god og logisk måte.

Miljø: 3

Med liten dieselmotor og langsteget girkasse burde forholdene ligge til rette for lavt drivstofforbruk. Og ifølge Opel skal Merive nøye seg med kun 0,47 l/mil ved blandet kjøring, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 124 g/km.

Å komme ned i en halvliter per mil ved langkjøring er ikke noe problem, men på vår faste 19 mil lange forbruksrunde sliter den lille dieselen i motbakkene og trenger med det mer mat. Dette har vi sett ved flere anledninger tidligere; oppgitt forbruk er en ting, faktisk forbruk på norsk vei er en helt annen.

Etter endt rute har Meriva drukket 0,60 l/mil. En del mer enn oppgitt forbruk og faktisk 20% mer enn Kia Venga med 1,4-liters dieselmotor.

Pris/utstyr: 6

Opel fortsetter sin hyggelige prispolitikk med den nye Meriva. Prisene starter på 224 900 kr for en bil med Enjoy-utstyrspakke - som inkluderer det en ny bil bør ha av utstyr - og med 100-hesters bensinmotor eller 95-hesters dieselmotor under panseret.

Utstyrspakken Cosmo, som testbilen har, koster 10 000 kr og inneholder ting som elvinduer bak, midtarmlene og oppbevaringsboks foran, tåkelys og kjørecomputer.

I tillegg til dette har testbilen ekstrautstyr for 27 900 kr, og det er overraskende mye man får for disse pengene. En plusspakke med mørke vinduer, elektronisk klimaanlegg og alufelger koster bare 4800 kr, større stereoanlegg koster kun 2500 kr, Bluetooth-tilkobling hyggelige 3800 kr og metallisk lakk kun 2800 kr.

Det er med andre ord ganske hyggelig å bla gjennom ekstrautstyrslista til Opel - og det må være hyggelig å sette sammen sin egen bil med ønsket utstyr uten at man ser at prislappen flyr til værs. I motsetning til hos så mange andre.

FRISK FARGE: Designen er alt annet enn kjedelig, om den er kledelig blir opp til hver enkelt å avgjøre. Fargen er hvertfall sprek nok.
FRISK FARGE: Designen er alt annet enn kjedelig, om den er kledelig blir opp til hver enkelt å avgjøre. Fargen er hvertfall sprek nok. Foto: Foto: Petter Handeland