Test: Opel Insignia OPC Sports Tourer 2010
Helt drøy familiebil
Går som en Porsche og har plass til familien.
Opel Insignia er en undervurdert bil på mange måter. Til tross for fine kjøreegenskaper, godt med plass og tøft utseende, selger den dessverre ikke like mye som storselgerne i klassen.
Vi vet ikke helt hvorfor. Bilen har absolutt kvaliteter som gjør at den burde selge, prisen er heller ikke avskremmende. Rart.
Men nok om det, over til det som virkelig er rart. Opel overrasker med å ta ut verstingmodellen i spekteret, Insignia OPC, på norske skilter! 325 hestekrefter og masse luksus betyr nesten 700 000 kroner i avgifter.
Dette gjør at den prismessig vandrer inn i Audi S4-land, noe som for øvrig er eneste aktuelle konkurrent i dagens marked.
Kjøreegenskaper: 5
Opel Performance Center (OPC), Opels hustuner alá Mercedes' AMG og BMW's M Sport, står bak alt av det vi har sett av Opel i DTM, BTCC og rally. Det er derfor naturlig at disse gassglade folkene står bak planleggingen og utviklingen Opels OPC-modeller - hissigpropper som Meriva OPC, Corsa OPC, Astra OPC, Zafira OPC og Vectra OPC.
Vi har sagt det før og vi sier det igjen: Opel Insignia er en av våre favoritter når det kommer til kjøreegenskaper! Vi har gitt Ford Mondeo mye skryt for potente og underholdende kjøreegenskaper, men sannheten er at Insignia ikke er noe dårligere.
I OPC-utgave, med all den snacks det fører med seg, er den enda bedre enn vanlige Insignia. På veien oppleves den som en meget vellykket og lettbeint bil. Styrefølelsen gir sterke assosiasjoner i retning BMW, og både understellet og balansen i bilen er perfekt for deg som liker å kjøre bil. Dessuten opptrer den forutsigbart og trygt, og gir i mange tilfeller et inntrykk av å være mindre enn den faktisk er.
Til tross for høy egenvekt (1940kg!) sitter Insignia OPC som klistret veien. De heftige dekkene i dimensjon 255/35R20 gjør sitt, men det merkes at det er jobbet mye med hjuloppheng og understell. Insignia OPC er eneste versjon av Insignia som byr på Opels FlexRide-chassis (adaptiv stabilitetsteknologi og dempingskontroll) som standard.
Insignia er for øvrig også første Opel med adaptiv firehjulsdrift og elektronisk differensialsperre (eLSD). Dette sørger for å sende kreftene til hjørnet det trengs mest.
Motor: 4
V6, 2,8 liter, twin-turbo, 325 hestekrefter og 435 Newtonmeter bor under panseret i Insignia OPC. Noe som på papiret er rimelig heftig i en familievennlig stasjonsvogn.
TESTDATA: Opel Insignia Sports Tourer OPC
0-100 KM/T, SEK.: 7,1
60-100 KM/T, 3. GIR: 4,8
60-100 KM/T, 4. GIR: 6,5
60-100 KM/T, 5. GIR: 9,0
60-100 KM/T, 6. GIR: 11,2
80-120 KM/T, 3. GIR: 4,8
80-120 KM/T, 4. GIR: 6,5
80-120 KM/T, 5. GIR: 8,7
80-120 KM/T, 6. GIR: 10,5
STØY TOMGANG, dBA: 43,8
STØY 50 KM/T, dBA: 63,5
STØY 80 KM/T, dBA: 70,4
STØY 100 KM/T, dBA: 72,1
TESTFORBRUK, L/MIL: 1,09
Det skjer noe med bensinmotorer når de får flere sylindre enn fire. Ja jøss, man kan si mye fint om firerne, men med fem eller flere skjer det noe. V6'eren i Insignia er en perle når det kommer til gange og lyd. Dyp brumming på tomgang sklir over til et skikkelig sekservræl nærmere rødmerkingen.
2,8-literen er ikke ny, den stammer opprinnelig fra GM. I 2006 erstattet den 3,2-literen som satt i Vectra OPC - den gang med 280 hestekrefter. I Insignia OPC er den skremt opp til 325 hk, noe som gjør den til sterkeste produksjonsbil fra Opel gjennom tidene.
Sammenlikner vi med Audi S4, som har en treliters sekser med kompressor, fremstår ikke OPC-motoren veldig moderne. S4 har flere hestekrefter og bedre ytelser, samt lavere forbruk og CO2-utslipp. Men koster også litt mer.
Ytelser: 4
Vi hadde store forventninger til ytelsene i Insignia OPC, men i minuttene etter vi har hentet den tror vi nesten at noe er galt. Den virker tung, dvask og ikke veldig kvikk. Ikke som S4, som sprinter til 100 km/t på 5,1 sekunder.
Men heldigvis går det over. Å vurdere hvor rask Insignia OPC er på de første meterne ville ikke vært rettferdig. Det er en stor og tung bil vi snakker om, som definitivt tar igjen det tapte til hundre derfra og oppover.
Den er oppgitt til 6,0 sekunder fra 0 til 100 km/t og skal ifølge Opel slynge seg fra 80-120 i femte gir på 7,1 sekunder. Vi klarer ikke å oppnå så lave tall i våre målinger, vi lander på 7,1 sekunder til hundre og 8,7 på 80-120 km/t i femte gir.
Men over til det som imponerer mest, det man får fra 4500 o/min og opp til turtallsperra. Området den trekker absolutt best. 80-120 km/t i 3. gir gjør den unna på hyggelige 4,8 sekunder, derfra og oppover går den bare bedre og bedre. Brått nærmer man seg 200.
Les også: Alle våre biltester
Eksteriør: 5
Fra å være halvtraust og noe gammelmodig, har Opel tatt et solid kvantesprang med Insignia. Også i stasjonsvogn-utgave ser bilen både tøff, lekker og fremtidsrettet ut. De høyt plasserte bakvinduene bidrar til at bilens form får et sporty, nesten litt coupeaktig preg, og detaljene avslører en langt mer jålete Opel enn vi er vant med.
Insignia OPC er selvfølgelig jazzet opp slik en verstingmodell burde være. Uten at strikken er strukket for langt. I fronten har den fått en fanger som er litt mer sportslig enn den vi finner på vanlige Insignia, den har også fått sideskjørt og ny bakfanger med plass til en fet eksospotte på hver side, og en diskret takspoiler.
TEKNISKE DATA: Opel Insignia Sports Tourer OPC
MOTOR, CM3: 2792
EFFEKT, HK VED O/MIN: 325/5250
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 435
EGENVEKT, KG: 1940
TILHENGERVEKT, KG: 1700/750
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 491/186/152
BAGASJEROM, LITER: 540-1530
STANDARD DEKKDIMENSJON: 255/35-20 Z
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 1,17
CO2-UTSLIPP, G/KM: 274
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,0
TOPPFART, KM/T: 250
PRIS FRA, KR: 1 020 000
PRIS TESTBIL, KR: 1 090 000
OPC kommer med 19 toms felger som standard, men vår testbil hadde 20-tommerne som koster 9.900 kroner ekstra. Felgene kler bilen godt og gjør den enda mer sportslig. Store bremser fra Brembo er heller ikke feil på en bil som dette.
Interiør: 4
Men de dynamiske og spreke linjene går litt på bekostning av det praktiske, for Insignia er ikke den mest rommelige stasjonsvognen der ute. Plassen er riktignok relativt god både for fører og passasjerer, men den kupeaktige taklinjen og de brede innerskjermene stjeler mye plass i bagasjerommet.
Insignia OPC er selvfølgelig også påkostet innvendig med det en sportsmodell burde ha. Sportsseter med elektroniske justeringsmuligheter fra Recaro, sportsratt, sportspedaler og et instrumentpanel som endrer farge fra hvitt til rød når du setter den i OPC-modus.
Selv om ting virker påkostet og byr på det meste man trenger, så er ikke premiumfølelsen like til stede her som i Audi S4. Audi er rett og slett litt bedre på alt, også når det kommer til interiør.
Les også: Fem rimelige med 4x4
Komfort: 5
For de som verdsetter behagelig komfort vil vi ikke anbefale OPC hvis det er Insignia som står øverst på ønskelisten. Som sportslige modeller ellers er den en del stivere enn utgangspunktet, setene er hardere og det er mer støy fra både hjul og motor.
Men Opel skal ha litt skryt likevel - til tross dekkdimensjonen 255/35-20 er mye av fjæringskomforten som bor i bilen til vanlig ivaretatt. Både brå ujevnheter og større dumper slukes uten å sende støt inn i kupeen. Støynivået er heller ikke så ille med tanke på dekkdimensjon og et eksosanlegg som er bygget for grom lyd.
En annen ting er sportsstolene, de er hardere enn vanlige seter men har til gjengjeld all verdens innstillingsmuligheter - noe som gir perfekt sittestilling. Ergonomien for fører er også veldig god, så hvis man holder ut med ulempene som nevnes over, er Insignia OPC en god og rask kontinentkrysser.
Sikkerhet: 5
Insignia ble testet hos sikkerhetsorganet EuroNCAP i 2009 med gode resultater: Bilen får full pott for sikkerheten til voksne passasjerer, mens den oppnår henholdsvis fire av fem, og to av fire stjerner for barne- og fotgjengersikkerhet.
Det er gode resultater som hevder seg helt i toppen i klassen for større familiebiler.
Av sikkerhetsutstyr inneholder Insignia det meste som forventes, blant annet kollisjonsputer og gardiner, beltevarsling, aktive nakkestøtter, Isofix-løsning og et velfungerende ESP-system.
I tillegg kan man velge å betale ekstra for blant annet adaptive frontlys, filskift-varsler og parkeringshjelp foran og bak.
Les også: Volvos lekreste stasjonsvogn
Miljø: 3
Au!
2,8 liter, turbo, 325 hk, nesten to tonn bil, firehjulsdrift osv. er ikke faktorer som er med på å senke forbruk og utslipp. Insignia OPC er oppgitt til et forbruk i EU-mixen på 1,17 liter per mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på hele 274 gr/km.
Audi S4, som har sterkere motor og er raskere, har til sammenligning et forbruk på 0,99 l/mil og utslipp på 239 gr/km med manuell girkasse.
Insignia OPC er med andre ord ikke akkurat bygget etter norskeavgiftsregler, noe som bekreftes når vi finner ut hvor mye av bilens pris som er rene avgifter til staten - 684.848 kroner! Nesten 70% av utsalgsprisen.
I vår faste testrunde, en til dels krevende sløyfe på drøye 19 mil, ender vi opp med et forbruk på 1,09 l/mil.
Pris/utstyr: 4
Da vi fikk presentert prisen fikk vi et aldri så lite sjokk, den starter nemlig på 1.020.000 kroner. Det høres mye ut, spesielt med tanke på at vanlige Insignia begynner på hyggelige 280.900 kroner.
For å sette ting i riktig perspektiv finner vi frem prisen på Audi S4 og sammenligner. S4 Avant med manuelt gir koster fra 1.185.000 kroner, 165.000 kroner mer enn Insignia OPC. Plutselig er ikke prisen så skremmende høy likevel.
Testbilen er utstyrt med det som er å få til Insignia, unntatt ryggesensor. Det skulle vi gjerne hatt, for sikten bakover er snau.
Navigasjon, Opel Eye, tosone klimaanlegg, soltak, kjørecomputer, metallic lakk og 20-toms felger med dekk utgjør noe av ekstrautstyret som utgjør en ekstrakostnad på drøye 70.000 i tillegg.
Dermed lander testbilen på 1.090.790 kroner. Mye penger, men fortsatt godt under startprisen på Audi S4.
Les også: Best av BMWs billigste