Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil

SUV-ens høyreiste fasong og gode framkommelighet er populær blant oss nordmenn. Stasjonsvognens praktiske egenskaper likeså. Så hvorfor ikke kombinere det beste fra to verdener?

Først publisert Sist oppdatert

Jo da, det kan være lurt. Men Opel er langt ifra den første bilprodusenten som tenker i de baner. Trenden har vært der i mange år. Volvo var tidlig ute med XC70, og Audi hengte seg på med diverse Allroad-modeller. Subaru stiller også til start med sin Outback. Skoda har hatt suksess med sine Scout-modeller, i likhet med Volkswagens Cross-versjoner.

Kanskje mest spennende til nå, er Peugeots hybrid-crossover av familiestasjonsvognen 508, 508 RXH.

Og nå er nye Insignia Country Tourer her. Med diesel, automatgir og firehjulsdrift, og selvfølgelig et robust, offroad-pyntet eksteriør, er den en verdig utfordrer til Passat Alltrack, Skoda Superb Alldrive og nevnte 508 RXH.

Kjøreegenskaper: 6

Opel Insignia har alltid vært en av våre kjøre-favoritter i mellomklassen. Den høyreiste Country Tourer er ikke et unntak - den kjører meget bra.

Understellsoppsettet er fast, men fjæringskomforten likevel god. Styringen er direkte og gir veldig gode tilbakemeldinger til føreren.

På BMW-aktig vis, kombinerer Insignia sportslighet og komfort på en mesterlig måte. Insignia gir også en storbilfølelse vi ikke følte vi fikk i like stor grad i Passat Alltrack og Superb Alldrive. Samtidig «krymper Insignia rundt deg» når du kjører aktivt på svingete vei.

På glatt føre oppleves Insignia som trygg og forutsigbar, og den økte bakkeklaringen (2 cm) og firehjulsdrift gir bedre framkommelighet.

HJEMMEBANE: Rufsete hytteveier er ikke noe problem for Insignia Country Tourer. Firehjulsdrift og to centimeter høyere bakkeklaring fikser biffen.
HJEMMEBANE: Rufsete hytteveier er ikke noe problem for Insignia Country Tourer. Firehjulsdrift og to centimeter høyere bakkeklaring fikser biffen. Foto: FOTO: Petter Handeland

Motor: 3

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 10,3
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,4
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,9
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,6
  • 80-120 km/t, 3. gir: 9,6
  • 80-120 km/t, 4. gir: 9,1
  • 80-120 km/t, 5. gir: 12,0
  • 80-120 km/t, 6. gir: 20,0
  • 80-120 km/t, kickdown: 8,4
  • Støy tomgang, dBA: 50,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,4
  • Støy 100 km/t, dBA: 67,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,69

Testbilen har en toliters dieselmotor på 160 hestekrefter og en automatgirkasse med seks trinn. Motoren har vært med i en årrekke og sørget for framdrift i mange Opel-modeller. Den ble også brukt av Alfa Romeo og Saab, i sin tid.

Opel har ikke vært like flinke til å videreutvikle og «polere» denne toliteren som eksempelvis BMW. Blant tolitersdieselene er Opel-dieselen en av motorene med hardest gange og som produserer mest støy. Kraftutviklingen er heller ikke like moderne som f.eks. tolitersdieselen til VW, som har meget god fleksibilitet.

Ytelser: 3

Opels tolitersdiesel leveres i en rekke effektversjoner, og i Insignia yter den 160 hestekrefter og 350 Newtonmeter. På papiret er det nok til å gi bilen gode ytelser.

Men Insignia er tung. Faktisk over 100 kilo tyngre enn Alltrack, som også har en veldig kjapp girkasse. Det gjør noe med ytelsene.

Det merkes godt at Opel-dieselen ikke gir Insignia like gode akselerasjonsegenskaper Passat Alltrack med 170-hestersdiesel. Draget er ikke like godt på lavt turtall, og ikke er motoren like turtallsvillig.

I våre akselerasjonstester får vi bekreftet at følelsen er riktig. Insignia må se seg frakjørt av Passat med ganske god margin.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

60-100 og 80-120 km/t går på 6,4 og 8,4 sekunder, mot 5,3 og 7,2 sekunder i Passat.

Eksteriør: 5

GOD LØSNING: Vi trives godt bak rattet i Insignia. Setene er faste, men veldig gode, ergonomien er god og det innvendige støynivået lavt. Insignia har også meget gode kjøreegenskaper.
GOD LØSNING: Vi trives godt bak rattet i Insignia. Setene er faste, men veldig gode, ergonomien er god og det innvendige støynivået lavt. Insignia har også meget gode kjøreegenskaper. Foto: FOTO: Petter Handeland

Akkurat som alle andre, har Opel pyntet Insignia Country Tourer med svarte plastskjermbreddere, sideskjørt og nedre del av front- og bakfangeren. Den har også fått skliplate under fronten.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1956
  • Effekt, hk ved o/min: 160/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1750-3000
  • Egenvekt, kg: 1843
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 492/186/152
  • Bagasjerom, liter: 540
  • Standard dekkdimensjon: 215/60R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,64
  • CO2-utslipp, g/km: 169
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,4
  • Toppfart, km/t: 200
  • Pris fra, kr: 489 900
  • Pris testbil, kr: 513 800

Med sine brede hofter og ganske sportslige design og tøff offroad-pynt, synes vi Country Tourer ser bra ut. Diskret, men kledelig.

Interiør: 4

Det er ikke spart på kronene i testbilen, som er kledd i nydelig skinn innvendig. Skinnet er perforert og har integrert ventilasjonsfunksjon. Stolene er faste i stoppen, men gode å sitte i.

Dashbordet har fått seg et løft siden sist vi kjørte Insignia: Selve instrumentpanelet er blitt én stor digital skjerm hvor du kan kombinere for eksempel speedometer/turteller og navigasjon.

Skjermen i dashbordet styres nå av en «mousepad» i midtkonsollen. Det fungerer helt greit, men det tar litt tid før systemet sitter i fingrene. Et dreiehjul er etter vår mening enklere å bruke.

Klimaanlegget og setevarmekontrollen styres nå med touchknapper. Det ser bra ut og gir et veldig moderne preg, men også temperaturen er enklere å justere med det gode gamle dreiehjulet.

Vi trives uansett bak rattet i Insignia. Ergonomien for fører er god og brukervennligheten godkjent. Men, det skorter på plass - Insignias akilleshæl. Både i kupeen og i bagasjerommet er trangere både i lengden og bredden enn i Passat.

Komfort: 5

Selv med faste seter og et ganske stramt understellsoppsett, er Insignia en komfortabel bil. Og den gode fjæringskomforten bidrar nok til storbilfølelsen vi nevnte under «kjøreegenskaper».

LITT TRANG: Både bakseteplassen og bagasjeromsvolum er mindre enn i de beste familiestasjonsvognene - biler som Passat Alltrack og Superb Alldrive.
LITT TRANG: Både bakseteplassen og bagasjeromsvolum er mindre enn i de beste familiestasjonsvognene - biler som Passat Alltrack og Superb Alldrive. Foto: FOTO: Petter Handeland

Det er heller ikke noe i veien med støynivået: 67,9 desibel i 100 km/t er en god del bedre enn Passat og blant de aller beste i denne klassen.

Sikkerhet: 5

Insignia ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganet EuroNCAP i 2009 med gode resultater: Bilen fikk full pott for sikkerheten til voksne passasjerer og fire av fem og to av fire stjerner for barne- og fotgjengersikkerhet.

Det er gode resultater som hevder seg helt i toppen i klassen for større familiebiler.

Av sikkerhetsutstyr inneholder Insignia det meste som forventes, blant annet kollisjonsputer og gardiner, beltevarsling, aktive nakkestøtter, Isofix-løsning og et velfungerende ESP-system.

Som alle andre produsenter, har Opel tatt et stort skritt videre på aktivt sikkerhetsutstyr siden 2009. Testbilen har blant annet blindsonevarsling, adaptiv cruisekontroll, trafikkskiltgjenkjenning og kollisjonsvarsling.

Pris/utstyr: 4

Akkurat som Passat Alltrack og Peugeot 508 RXH er Insignia Country Tourer for mange en relativt kostbar bil. Testbilen, en toppmodell «Premium», koster fra 489 900 kroner. Det er litt under startprisen på Alltrack med 170-hesters diesel og DSG.

Premium-versjonen har det meste du kan ønske deg i en familiebil i dag. Dermed slipper du unna de helt store summene på ekstrautstyr. Innfelbart hengerfeste, metallic lakk, panorama glasstak og reservehjul til totalt 23 900 kroner er montert i testbilen.

SAVNER HJULET: Skjermen i dashbordet styres ved hjelp av dette touch-panelet i midtkonsollen. Det fungerer greit, men vi savner enkelheten til det vanlige dreiehjulet.
SAVNER HJULET: Skjermen i dashbordet styres ved hjelp av dette touch-panelet i midtkonsollen. Det fungerer greit, men vi savner enkelheten til det vanlige dreiehjulet. Foto: FOTO: Petter Handeland

Med det føles Insignia godt utstyrt. Og skal du ha tilsvarende i Passat Alltrack, løper du fort på 550 000 kroner og vel så det. Men det finnes også andre alternativer. Klarer du deg uten offroadpynten og du kan gire selv, så er Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 et veldig godt priset alternativ. Den er raskere, har bedre innvendig plass og går billigere enn Insignia.

Sist, men ikke minst, spiller annehåndsverdien inn. Vi kan ikke se inn i framtiden, men Opel er ikke blant merkene som har holdt seg best i verdi de siste årene.

Forbruk: 3

Med testbilens motor og girkasse har Insignia Country Tourer et oppgitt forbruk og CO2-utslipp på 0,64 l/mil og 169 g/km. Det er litt for høyt for å være med i klimakampen mot de beste konkurrentene.

Diesel-hybriden 508 RXH er oppgitt til kunstig lave 0,41 l/mil, mens Passat Alltrack skal klare seg med 0,57 l/mil.

Ingen av disse tallene stemmer overens med det bilene bruker i vår faste tjue mil lange forbrukstest. 508 RXH brukte 0,59 l/mil, Passat 0,63 l/mil og Insignia hele 0,69 l/mil. Det er rett og slett ikke bra nok.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Country Tourer-utgaven av Insignia er definitivt et friskt pust fra Opel, og kanskje det som skal til for å trekke folks interesse tilbake til Opel, som har hatt en ganske treg periode de siste årene.

Vi liker bilen godt. Den kjører bra, har god komfort og ser bra ut både innvendig og utvendig. Isolert sett en kjempebil, men den taper litt ansikt i forhold til de beste konkurrentene på plass, ytelser og forbruk.

BARSKERE: Offroad-pynt i form av sort hardplast under for- og bakfangeren og langs kanalene, samt skliplate i fronten, gir Insignia Country Tourer det barske preget den fortjener.
BARSKERE: Offroad-pynt i form av sort hardplast under for- og bakfangeren og langs kanalene, samt skliplate i fronten, gir Insignia Country Tourer det barske preget den fortjener. Foto: FOTO: Petter Handeland

Les også:

Ser du hva denne Audi-en mangler?

20 bra biler som nordmenn overser

Nye biler skaper parkeringstrøbbel