TEST: Ny mot gammel Audi A3

Splitter ny mot to år gammel Audi A3

Er nybilen verdt 200.000 mer? Vi har testet.

LIKE: Det kan være vanskelig å skille ny og gammel Audi A3 fra hverandre. Bilen til venstre er den nye modellen. FOTO: Audi
LIKE: Det kan være vanskelig å skille ny og gammel Audi A3 fra hverandre. Bilen til venstre er den nye modellen. FOTO: Audi
Først publisert Sist oppdatert

Vi har kjørt nye Audi A3 mot forgjengeren - et slektsstevne det slår gnister av, for gammer'n holder godt følge.

Etter ni år er det duket for en helt ny Audi A3. Den er en stor nyhet. Ikke bare for Audi, men også for hele VW-konsernet.

Det er den første modellen med et nytt plattformkonsept (Modulare Querbaukasten) som over 40 nye modeller fra VW-konsernet skal baseres på. Den nye produksjonsteknologien skal gjøre det enklere å bruke motor, drivverk, understellkomponenter og andre grunnelementer mellom forskjellige bilmodeller.

Dessuten er nye Audi A3 en viktig bil på det norske markedet. Siden første Audi A3 kom i 1996 og den andre ble lansert i 2003, har Audi solgt over 20 000 slike.

Da skal du verken være matematiker eller økonom for å skjønne at nye Audi A3 blir en av merkets storselgere i tiden fremover.

I startfasen vil det etter alt å dømme gå relativt rolig for seg. For selv om 3-dørs modellen er en fin bil, har Norge vært et typisk Sportback-land. Her har den 5-dørs kombimodellen med litt ekstra bagasjeplass vært en slager, og kommer i salg i Norge fra mars 2013.

Dessuten tar det litt tid før alle de viktigste motorene er på plass i Audi A3. I starten er det 1,8 TFSI med 180 hk og 7-trinns S Tronic girkasse, 1,4 TFSI med 122 hk og 2,0 TDI med 150 hk som gjelder.

Bestselgerne kommer

Mot slutten av året kommer to av bestselgermotorene: 1,6 TDI med 105 hk og den nye 1,4 TFSI på 140 hk. På sistnevnte kan to sylindre kuttes ut ved behov og spare drivstoff. I februar 2013 får vi 1,2 TFSI med 105 hk.

Den nye Audi A3 kommer også i firehjulsdreven quattro-versjon. Riktignok med Haldex-system og ikke det permanente vi kjenner fra de større quattro-modellene. 1,8 TFSI med 180 hk og 2,0 TDI med 150 hk dukker opp mot slutten av 2012, mens en 2,0 TDI med 184 hk lanseres i februar 2013.

GODE VALG: - Dersom lommeboka ikke helt har plass til en ny Audi A3, kan vi underskrive på at det ikke er noen nedtur å nøye seg med den gamle heller, mener artikkelforfatter Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear. FOTO: Petter Handeland
GODE VALG: - Dersom lommeboka ikke helt har plass til en ny Audi A3, kan vi underskrive på at det ikke er noen nedtur å nøye seg med den gamle heller, mener artikkelforfatter Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear. FOTO: Petter Handeland

Lengre akselavstand og bedre vektfordeling

Det er ikke ofte man får mulighet til å sjekke ut påstandene om en ny modells fortreffelighet og kjøre ny mot gammel side om side. Den første bilen vi fikk anledning til å teste er den nye Audi A3 1,8 TFSI med 180 hk.

Og etter leting på nettet, dukket det jammen opp en nesten tilsvarende versjon av den forrige modellen hos Møller Bil Ensjø: En 3-dørs 1,8 TFSI med 160 hk, og «ny mot gammel»-testen var i gang.

Grunnstrukturen i nye modellen er nettopp det - helt ny. Men på motorfronten er det kjente versjoner og modellbetegnelser, med ulik grad av utvikling og forbedring. Allerede her møter vi en av fordelene ved MQB-konseptet: Forakselen er flyttet fire centimeter frem, noe som gir fordeler blant annet for vektfordelingen og drøyt to cm lenger akselavstand.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Mye nytt i motorrommet

BEDRE: Det første du merker er hvor mye kjappere den nye A3 er blitt i reaksjoner og bevegelser sammenlignet med forgjengeren. FOTO: Petter Handeland
BEDRE: Det første du merker er hvor mye kjappere den nye A3 er blitt i reaksjoner og bevegelser sammenlignet med forgjengeren. FOTO: Petter Handeland

Selv om den 1,8-liters bensinturbomotoren kan se lik ut ved første øyekast, er det gjort mange forbedringer. En av de store endringene er at motoren har fått indirekte innsprøytning i tillegg til den direkte. Den trår til i dellast-området og skal gi bedre drivstofføkonomi og lavere partikkelutslipp.

Begge kamakselene er justerbare og på eksossiden har den variabelt ventilløft. Audi har hatt spesielt fokus på å få motoren raskt opp i driftstemperatur, noe et nytt system for regulering av olje- og kjølvannstemperatur sørger for. Eksosmanifold integrert i topplokket er også med på å gi rask oppvarming, samtidig som det gir bedre kjøling av eksosgassene.

Selve turboladeren er ny. Den skal nå maksimalt ladetrykk på 0,8 bar svært raskt takket være en elektrisk styrt wastegateventil, mens nye materialer i turbinen kan tåle temperaturer opp til 980 grader.

Konstruksjon av nye bilmodeller er nitid detaljarbeid. Veggene i sylinderblokken er tynnere og reduserer vekten med 2,4 kg, stemplene er sterkere, oljesumpen er av plast, mange skruer av aluminium og veivakselen er 1,6 kilo lettere med slankere lagre som trenger færre motvekter.

Er fortsatt med på leken

Jeg kjører modellen, og følelsen slår meg umiddelbart: Den kjennes den ikke gammeldags i det hele tatt. Med bare 36 000 kilometer på telleren er det fortsatt som å kjøre en ny bil.

FORGJENGEREN: Gammer'n henger godt med i svingene, og er et veldig bra bruktkjøp. FOTO: Petter Handeland
FORGJENGEREN: Gammer'n henger godt med i svingene, og er et veldig bra bruktkjøp. FOTO: Petter Handeland

Vår bil er en sportslig utstyrt versjon med blant annet S-line interiør, S-line understell og dekk i dimensjon 225/45-17. Noe av det første du setter pris på er de gode sportssetene, den fine sittestillingen og Audis spesialitet nummer 1: Bombesikker interiørkvalitet.

FORGJENGEREN: Gammel Audi A3. FOTO: Petter Handeland
FORGJENGEREN: Gammel Audi A3. FOTO: Petter Handeland

Det er ingen tvil om at Audi har vært flinke med modellpleie og- utvikling av forrige generasjon A3. Spesielt viktig var den omfattende modelloppgraderingen i april 2008, samt nye bensinturbomotorer som kom mellom 2007-2010.

Dessuten fikk dieselmotorene langt penere gange og lavere støyutvikling da pumpedyseversjonene ble byttet med common rail i 2008 og 2009.

Vi tar av motorveien og lar bilene strekke ut på svingete landevei. Jeg bytter til meg den nye Audi A3, og vi kjører det samme veistrekket på nytt. Da tar det ikke lang tid før du merker at det faktisk har skjedd en hel del.

Raskere, mer presis i reaksjonen

Det første du merker er hvor mye kjappere den nye A3 er blitt i reaksjoner og bevegelser. Der hvor det er en liten nøling på den gamle modellen, stikker den nye enda raskere og mer presist inn i svingene. Du merker at den lystrer rattbevegelsene til minste detalj.

Når veien blir ujevn, kjenner du også at karosseribevegelsene er bedre kontrollert i den nye bilen. Den forrige modellen baserte seg på VWs PQ35-plattform - den samme som for VW Golf V.

HOLDER MÅL: Førermiljøet i gamle Audi A3 holder fortsatt mål. FOTO: Petter Handeland
HOLDER MÅL: Førermiljøet i gamle Audi A3 holder fortsatt mål. FOTO: Petter Handeland

Det er kanskje en av de mest vellykkede grunnstrukturene for kompaktbiler noensinne, men det er klart at VW-konsernet har klart å forbedre en teknologi som debuterte i 2003 opp mot en som kommer i 2012.

NY: Nye Audi A3. FOTO: Petter Handeland
NY: Nye Audi A3. FOTO: Petter Handeland

Der 2011-modellen hiver på seg, setter 2013-versjonen seg bedre på understellet og inngir større tillit om du vil gasse på svingete, ujevne veier. Denne smidigheten føler du også ved daglig kjøring; den nye bilen er flinkere til å filtrere ut små ujevnheter og skarpe tverrgående skjøter. Dermed stiger også komfortfølelsen.

Gammer'n holder følge

På testbanen hekter vi på vårt GPS-baserte måleutstyr. Siden den nye bilen har 7-trinns DSG og den gamle 6-trinns manuell girkasse, må vi kikke litt skrått i tabellene. Utvekslingene stemmer nemlig ikke helt overens, eksempelvis må du sammenligne 4. gir i DSG-kassen med 3. gir i den manuelle.

Det betyr også en del at mens den nye er helt fersk med 700 km på telleren, har den gamle gått 36 000 km. En ny bil trenger 5-10 000 km for «å løsne» og det varierer hvor stor effekten er. Men at den nye vil være litt kjappere etter 10 000 km, er vi ganske sikre på.

Følelsesmessig kjennes den nye motoren ivrigere fra lave turtall og har mer snert og vilje på høye. Fortsatt er likevel den gamle versjonen en moderne bensinturbomotor med masse kjøreglede på lager. I 3. gir gjør den 60-100 km/t på 5,1 sekunder og 80-120 km/t på 5,5 sekunder. Det er helt på nivå med andre nye kjappfotbiler i denne klassen, og den holder dermed godt følge med sin yngre rival, BMW 118i eller Ford Focus 1,6 EcoBoost med 180 hk.

NY A3: Førermiljøet er minimalistisk og veldig logisk satt opp. Et hjul og fire knapper ved girspaken styrer det meste, og gir et veldig ryddig inntrykk. FOTO: Petter Handeland
NY A3: Førermiljøet er minimalistisk og veldig logisk satt opp. Et hjul og fire knapper ved girspaken styrer det meste, og gir et veldig ryddig inntrykk. FOTO: Petter Handeland

Moderne detaljer

Det kom mange uttalelser om det konservative utseendet til den nye modellen da den ble lansert for verdenspressen i juni 2012. Men når du ser de to bilene side om side, er det ikke ett sekunds tvil om at den nye modellen virkelig ser fersk og moderne ut.

Med mange og godt tilvendte Audi A3-kunder, har ikke designerne ønsket at den nye modellen skal fjerne seg for langt fra forgjengeren. Men den ser lavere og bredere ut, ikke minst takket være utformingen av bredere og smalere lys foran og bak.

Det blir ytterligere aksentuert av utforming av LED-kjørelyset, der den gamle blir dratt litt i høyden, mens den nye blir trukket ut i bredden. På veien synes det svært godt. Profilen på 3-dørs variantene er naturlig nok ganske lik, men mer spennende linjeføring og brudd i karosseriplatene gjør den nye mer interessant å se på.

Innvendig opptur

Den store revolusjonen får du imidlertid innvendig. 2011-modellen har tradisjonelt, ryddig og robust Audi-interiør etter 2000-talls mønster. Mens 2013-modellen har en helt ny interiør- og betjeningsfilosofi.

Med den nye Audi A3 kommer også mulighetene til å bestille utstyr som tidligere var forbeholdt Audi A6. Dermed blir også betjeningen potensielt mer kompleks og uoversiktlig.

Dette har Audi kontret med det nye betjeningskonseptet for A3. En slank fargeskjerm kommer opp av dashbordet og nesten all betjening gjøres via et svært enkelt knappe- og dreiehjulsystem i midtkonsollen.

Løsningen er faktisk bedre enn den allerede gode i Audi A6. Dermed kan midtpartiet av dashbordet holdes slankt, med kun klimaanlegg og andre essensielle elementer.

NY: Baksetet på nye Audi A3. FOTO: Petter Handeland
NY: Baksetet på nye Audi A3. FOTO: Petter Handeland

Mens den gamle modellen tuftet kvalitetsfølelsen på et tungt og robust design, føles den nye minst like solid. Men her er hovedtema luftig og elegant, med en premiumfølelse som ikke står tilbake for biler med dobbelt prislapp.

Vi Menn Bil Top Gear mener

Den nye Audi A3 skuffer ikke. Med den største teknologioppdateringen for VW-konsernets kompaktmodeller på nesten ti år, plasserer den seg helt i toppen av klassen. Nøyaktig slik det var da forrige Audi A3 ble lansert.

Og selv om den nye modellen er bedre enn den gamle på alle punkter, understreker det poenget ved å lage noe som er på topp allerede fra start: Da sikrer du produktet lang levetid og kundene noe de vet er konkurransedyktig i mange år.

Så om lommeboka ikke helt har plass til en ny Audi A3, kan vi underskrive på at det ikke er noen nedtur å nøye seg med den gamle heller.

Forskjellene på bilene i tall:

TEKNISKE DATA

Audi A3 1,8 TFSI 2011

Audi A3 1,8 TFSI 2013

Motor, cm3:

1798

GAMMEL: Baksetet på gamle Audi A3. FOTO: Petter Handeland
GAMMEL: Baksetet på gamle Audi A3. FOTO: Petter Handeland

1798

Effekt, hk ved o/min:

160/5000

180/5100-6200

Dreiemoment, Nm ved o/min:

250/1500-4200

250/1250-5000

Egenvekt, kg:

1355

1325

Tilhengervekt, kg:

1400/670

1600/660

Lengde/bredde/høyde, cm:

424/177/142

424/178/142

Bagasjerom, liter:

350-1080

365-1100

Standard dekkdimensjon:

205/55-16V

205/55-16 W

Forbruk, EU-mix l/mil:

0,56

0,56

CO2-utslipp, g/km:

152

130

0-100 km/t, fabrikk, sek.:

7,6

7,2

Toppfart, km/t:

222

232

Pris fra, kr:

Ikke i salg

369 100

Pris testbil, kr:

279 000 (brukt)

487 530

TESTDATA

Audi A3 1,8 TFSI 2011

Audi A3 1,8 TFSI 2013

60-100 km/t, 3. gir:

5,1

60-100 km/t, 4. gir:

6,9

5,3

60-100 km/t, 5. gir:

9,0

6,9

60-100 km/t, 6. gir:

11,6

9,3

80-120 km/t, 3. gir:

5,5

80-120 km/t, 4. gir:

7,1

5,5

80-120 km/t, 5. gir:

9,4

7,4

80-120 km/t, 6. gir:

11,9

9,5

80-120 km/t, 7. gir:

12,1

Støy 50 km/t, dBA:

66,1

66,0

Støy 80 km/t, dBA:

69,5

70,7

Støy 100 km/t, dBA:

72,0

71,9

Les også:

2012 2013 - Her er de beste vinterdekkene

Nye og strengere varebilregler

5 solide og billige brukt-SUV-er

Nye VW Golf prøvekjørt