TEST: Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 115 hk, 2011

Denne SUV-en blir en bestselger i Norge

Hyggelig pris og gode egenskaper få konkurrenter kan matche.

MITSUBISHI ASX: Perfekt for norske forhold.
MITSUBISHI ASX: Perfekt for norske forhold. Foto: Egil Nordlien/HM Foto
Sist oppdatert

Mitsubishi ASX er en av de mange nye SUV- og crossovermodellene som leveres både med fire- eller tohjulsdrift. Bilen baserer seg teknisk sett i stor grad på den større suksessmodellen Mitsubishi Outlander, men har mindre yttermål. Den er ca. 10 cm lavere, nesten 35 cm kortere og rundt 3 cm smalere.

Men ett viktig mål har ASX til felles med Outlander, nemlig akselavstanden på 267 cm. Det er en av årsakene til at bilen oppleves større på veien enn den er.

I tillegg veier ASX snaut 250 kilo mindre enn Outlander, og klarer seg med motorer som har lavere effekt og utslipp. Dermed slår alle avgiftsfaktorer gunstig ut for Mitsubishi ASX sammenlignet med Outlander og andre typiske folke-SUV-er.

Ikke rart Mitsubishis største problem har vært å skaffe nok ASX-er, og da særlig i den versjonen vi har kjørt: Den firehjulsdrevne ASX med 1,8-liters turbodiesel på 115 hk.

Prisene for denne modellen starter på 310 000 kroner, og selv den topputstyrte Instyle+ som vi har kjørt, koster " kun" en magisk hundrelapp under 350 000 kroners grensen.

Del

Kjøreegenskaper: 5

Da vi kjørte den 50 000 kroner dyrere toppmodellen på test sommeren 2010, fikk ikke bilen vist sine beste egenskaper. For selv om den oppfører seg ok på tørr asfalt, er det mer eller mindre vrient vinterføre som får det beste ut av Mitsubishi ASX.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1798
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:116/3750
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:300/2000
  • EGENVEKT, KG:1600
  • TILHENGERVEKT, KG:1400/745
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:430/177/163
  • BAGASJEROM, LITER:442-1169
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:215/60-17H
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,55
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:145
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:10,2
  • TOPPFART, KM/T:188
  • PRIS FRA, KR:349 900
  • PRIS TESTBIL, KR:349 900

Med en knapp i midtkonsollen kan du til en viss grad styre 4WD-systemet: Enten ved at kun forhjulsdrift skal være koblet inn, sette det i "auto" der en elektronisk kontrollert kopling styrer inntil 30 prosent av drivkreftene til bakhjulene, eller velge "lock", der 50 prosent av drivkreftene blir kanalisert til bakhjulene.

For det meste av vinterhalvåret gjør "auto" nytten. Da har du den fremkommeligheten du trenger i alle normale situasjoner, og bilen oppfører seg stort sett pyntelig forhjulsdrevent i svingene, med en ekstra liten dytt i hekken når situasjonen krever det.

Sammen med et antispinn- og ESP-system som er passe stramt i regien, gjør det at Mitsubishi ASX får en trygg blanding av egenskaper. At den ikke er så stor og tung som en "vanlig" folke-SUV gjør at den føles noe mer underholdende og personbilaktig å kjøre.

Motor: 5

I effektavgiftens hjemland er det ikke rart at vi er glade i motorer der effekten er skrudd ned, med en langt mer oppnåelig prislapp som følge. Dessverre skjer det ofte at dreiemomentet også tar turen ned sammen med effekten, men slik er det ikke i Mitsubishi ASX.

Mitsubishi ASX med Instyle+ utstyrspakke har det aller meste du ønsker deg, som navigasjon og skinninteriør.
Mitsubishi ASX med Instyle+ utstyrspakke har det aller meste du ønsker deg, som navigasjon og skinninteriør. Foto: Egil Nordlien/HM Foto

Her har 115 hk-en beholdt de samme 300 Nm som i 150 hk-versjonen, og dermed er det veldig lite å utsette på kraftutviklingen i denne drivlinjen. Den nyter også godt av sekstrinns manuell girkasse godt tilpasset norske hastigheter, samt en dieseluvanlig snert i gassresponsen.

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:7,3
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:9,1
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:12,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:9,5
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:10,4
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:11,8
  • STØY TOMGANG, dBA:49,6
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,0
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,7
  • STØY 100 KM/T, dBA:68,0
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,72
  • MISVISNING 50 KM/T:46
  • MISVISNING 80 KM/T:75
  • MISVISNING 100 KM/T:93

Vi har imidlertid kjørt motorer i denne klassen som er litt smidigere helt på bunnen av turtallsregisteret. I tillegg har motoren en litt spiss klang på høye turtall, men dette er relativt sett bagateller i et solid helhetsbilde.

Ytelser: 5

I forhold til pris- og bilklasse gjør Mitsubishi ASX en meget god ytelsesmessig figur. Den har gode spurt- og forbikjøringsegenskaper i våre 60-100 og 80-120 km/t-tester. Den er litt, men ikke mye, tregere enn 150 hk-versjonen i 3. og 4. gir, og akselererer noe bedre i 5. og 6. gir.

I forhold til konkurrentene gjør Mitsubishi ASX en god figur, og holder stort sett følge med litt kraftigere toliters SUV modeller som Kia Sportage, Hyundai ix35 og BMW X1.

Selv om Mitsubishi ASX kjører fint på vanlig vei, takler den også dårlige kjøreforhold. Men noen terrengbil er den ikke.
Selv om Mitsubishi ASX kjører fint på vanlig vei, takler den også dårlige kjøreforhold. Men noen terrengbil er den ikke. Foto: FOTO: Egil Nordlien/HM Foto

Dermed føles bilen livlig og kjapp i trafikken, så noe savn av versjonen med 35 hk mer og 50 000 kroner høyere prislapp vil du neppe føle.

Eksteriør: 4

Ser man på Mitsubishis familiedesign er resultatene høyst varierende, for å si det høflig. Men Mitsubishi-snuta gjør seg bra på ASX, og selv om det ikke er den mest spenstige crossover/SUV-designet, er i det minste resultatet harmonisk. Bilen ser kraftfull og passe energisk ut fra siden, og selv om hekk og baklysdesign ikke strutter av modernisme, stemmer proporsjonene bra.

Interiør: 4

På tross av relativt beskjeden lengde, er plassforholdene i kupeen helt ok, biltype og pris tatt i betraktning.

Det beste punktet er nesten storbilaktig beinplass i baksetet, og bredden gjør at to voksne har det fint, mens tre anbefales kun om turen ikke er altfor lang.

Instyle+ har et flott panorama glasstak, men det stjeler noe takhøyde. Riktignok ikke mer enn at det holder for personer opp mot 185 cm.

Som vanlig i SUV-verdenen er bagasjeromsmelodien kort og går i høyden. Volumet på 442 liter er som i en litt rommelig mellomklassebil - bagasjeplass som i for eksempel en VW Passat eller Toyota Avensis stasjonsvogn kan du se langt etter.

Komfort: 4

Mitsubishi ASX holder et greit nivå for SUV- og crossovermodeller i prisklassen 300-350 000 kroner. Som ventet har bilen rundt 3 dBA lavere støynivå i landeveisfart målt på vinterdekk kontra sommerdekk.

Uansett er støynivået noe høyt (68 dBA og 71 dBA) i 100 km/t. Det er også litt dårlig isolasjon i hjulhusene som gjør at slaps, vann eller grus høres ekstra godt.

Vi er svært fornøyd med sittekomforten og sittestillingen. Fjæringskomforten kan virke noe stram på små ujevnheter i lav fart, men bilen takler større dumper og ujevnheter med den ekstra fjæringsveien man forventer seg av en bil med bakkeklaring på neste 20 cm.

Sikkerhet: 4

Mitsubishi ASX er ikke blitt kollisjonstestet av EuroNCAP enda, men da Outlander ble testet i 2007, fikk den fire av fem stjerner for sikkerhet for voksne, tre av fem for sikkerhet for barn, og to av fire for fotgjengersikkerhet. Det er rimelig å forvente at ASX scorer jevnt med den. De to bilene er bygget på samme plattform og kan vise til det samme sikkerhetsutstyret.

Pris/utstyr: 6

Med en solid utstyrspakke for dem som vil ha det, og en solid grunnpakke for dem som klarer seg uten luksus, er pris/ytelsesforholdet på Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 115 et av de absolutt beste blant de rimeligere SUV/crossovermodellene.

Du får en høy grad av funksjonalitet for mellom 310-350 000 kroner, og selv om Mitsubishi ikke lenger er alene om fem års nybilgaranti, er det fortsatt en god trygghet.

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX Foto: Egil Nordlien/HM Foto

Mitsubishi er kjent for solid teknisk kvalitet på sine SUV-modeller, og en bil som Outlander er meget populær som brukt. Vi tviler ikke på at det samme gjelder ASX.

Miljø: 4

Ifølge EU-normen skal Mitsubishi ASX bruke 0,55 l/mil ved blandet kjøring og slippe ut 145 gram CO2 per kilometer.

Virkelighetens harde verden ser litt annerledes ut, og i vår testløype bruker bilen 0,72 l/mil. Bilen har for øvrig start/stoppanlegg.

Det samsvarer med de fleste konkurrentene, der de aller fleste ligger i området 0,65 til 0,75 l/mil. Det er fortsatt BMW X1 xDrive 18d som har gått billigst rundt vår testløype av de mindre SUV/crossovermodellene med et forbruk på 0,58 l/mil.

Beinplassen i baksetet er utmerket og bidrar til at Mitsubishi ASX oppleves som rommelig og luftig innvendig.
Beinplassen i baksetet er utmerket og bidrar til at Mitsubishi ASX oppleves som rommelig og luftig innvendig. Foto: Egil Nordlien/HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 02/02 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også