Test Mini One D, 2010
Noe av det beste du får til under 200 000 kroner
Ikke bare har Mini One D all sjarmen som er en Mini verdig. Det er også den mest miljøvennlige bilen vi har kjørt på test.
Må det være kjedelig, motorsvakt og med masse begrensninger i utstyr og girutveksling for at bilen skal gå billig? Nei - det beviser Mini One D med ettertrykk.
Mini One D er den rimeligste dieselversjonen i Mini-programmet, med en pris som starter rett under 200 000-kroners grensen. Til forskjell fra Mini Cooper D, har Mini One D en nedtrimmet versjon av 1,6-liters dieselen.
Det betyr 90 hk i stedet for 110, og et dreiemoment på 215 Nm mot 240 i Cooper.
Så spørs det om det bare er papirforskjeller, eller om de merkes godt i praksis. Prisforskjellen mellom de to modellvariantene ligger på ca. 20 000 kroner.
Kjøreegenskaper: 5
Helt siden nye Mini kom på markedet i BMW-regi i 2001, har den satt standarden blant alle småbiler som aspirerer til kjøreglede og sportslige veiegenskaper. Og heller ikke den rimeligste Mini One D skuffer på dette området.
Tross "ballongdekk" i dimensjon 175/65-15 er den beundringsverdig direkte på styringen, og klamrer seg til veien som om det gjelder livet.
Selvfølgelig er den en grense for hva slik dekkutrusting klarer, men den er så langt inne i bøteregisteret at vi erklærer Mini-kjøregleden i behold, selv om Cooper-emblemet mangler.
Motor: 4
Som i Cooper D, bruker Mini One D "allbruksmotoren" på 1560 cm3 som du finner i et utall modeller fra Peugeot, Volvo og Ford.
I laveffektsversjon hentes det ut 90 hk og 215 Nm, men i Mini One D skal de drasse på relativt beskjedne 1165 kilo inkludert fører.
Dessuten har man valgt å beholde sekstrinns girkasse, noe som sørger for tette og fine steg som lar motoren jobbe mest mulig effektivt.
Gange og kraftutvikling er på det jevne.
Ytelser: 5
Tekniske data
- MOTOR, CM3: R4, 1560
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 90/4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 215/1750
- EGENVEKT, KG: 1165
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 370/168/141
- BAGASJEROM, LITER: 160-680
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 175/65 R15 H
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,39
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 104
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,5
- TOPPFART, KM/T: 182
- PRIS FRA, KR: 195 100
Tar man pris og effekt med i betraktningen, er det både gode og sportslige ytelser Mini One D kan skilte med.
I forhold til den Mini Cooper D vi testet i vinter, går i praksis Mini One D omtrent like kjapt. Det betyr at 60-100 km/t i 3. og 4. gir går på respektable 6,8 og 8,6 sekunder, mens 80-120 km/t i 5. gir gjøres unna på 11,9 sekunder.
Det sørger for at Mini One D er en av de kjappeste og morsomste småbilene du kan trykke gassen i bunn på i prisområdet rundt 200 000,-.
Eksteriør: 5
At Minis retrodesign begynner å trekke på årene er et paradoks, siden bilen tross alt skal se "gammel" ut. Like fullt er det fortsatt en av de småbilene vi liker best å se på, og er slik sett kun utfordret av den dyrere Alfa Romeo MiTo med et mer moderne formspråk, samt debutanten Audi A1.
Interiør: 3
Innvendig er Mini sitt sedvanlige jeg. Litt rotete, men visuelt sjarmerende retrostil på instrumenter og brytere.
Sittestilling og seter er blitt bedre med årene, men fortsatt savner noen litt ekstra støtte under lårene.
Finish og kvalitet holder et meget høyt nivå for denne bilstørrelsen og prisklassen, men som vanlig er Mini en bil for to.
Benplassen i baksetet er marginal, og bagasjerommet kun egnet for handleposer og dokumentmapper før du slår ned baksetene.
Komfort: 4
Selv om Mini er sportslig og stiv i sitt grunnleggende oppsett, sørger snille hjul for at fjæringskomforten er bedre enn vi har opplevd på Mini-modeller med lavere og bredere gummi på felgene.
Testdata
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,8
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,6
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 10,8
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 10,1
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 11,9
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 15,0
- STØY TOMGANG, dBA: 48,1
- STØY 50 KM/T, dBA: 65,1
- STØY 80 KM/T, dBA: 69,5
- STØY 100 KM/T, dBA: 72,2
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,40
- MISVISNING 50 KM/T: 47
- MISVISNING 80 KM/T: 76
- MISVISNING 100 KM/T: 95
God førerposisjon og et akseptabelt støynivå for småbilklassen sørger for at Mini One D holder en grei standard på komfortsiden.
Sikkerhet: 4
Mini ble testet i EuroNCAP i 2007 og klarte seg bra. Den får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.
Sikkerhetsutstyret er bra, men bilen har ikke kneairbag for føreren. I testresultatet kommenteres det at dashbordstrukturen utgjør en risiko for skade på knær og lår hos fører og forsetepassasjer.
Pris/utstyr: 5
Med 20 000 lavere inngangspris enn Cooper D og egenskaper i nesten samme klasse, virker Mini One D som et godt kjøp i Mini-sammenheng.
Også her kan du hekte på til dels kostbart ekstrautstyr, men det føles ikke like nødvendig som i dyrere Mini-modeller.
Bruktbilverdien har holdt seg meget godt for Mini , og dieselversjonen vil vi anta er en vinner i årene som kommer.
Miljø: 6
Mini One D har et godt utgangspunkt for å være drivstoffsnill; lav vekt og sparsommelig dieselmotor med moderat effektuttak. I EU-miksen bruker bilen 0,39 l/mil med CO2-utslipp på 104 g/km.
Den har et start/stopp-anlegg som fungerer tilfredsstillende i bytrafikk.
I vår testrunde overrasker Mini One D svært positivt med et forbruk på 0,40 l/mil, som er det laveste vi har registrert - ved siden av Toyota iQ 1,4D-4D som også har gjort testrunden på 0,40.
Altså må det målfoto til, og der vinner Mini med marginalt lavere forbruk enn iQ: 0,398 mot 0,401. Også utenfor testløypa imponerer bilen - det er relativt enkelt å holde forbruket i den nøyaktige kjørecomputeren nede på 0,4-tallet så lenge det ikke blir ren by- eller nærkjøring.
Mini One D er ikke den kjedelige, billige lillebroren til Cooper D man i utgangspunktet skulle tro.
Det er fullblods Mini-følelse hele veien både på veiegenskaper og ytelser.
Liten plass til bagasje og passasjerer i en iboende Mini-svakhet, så skal småbilen være rommelig må du se etter andre alternativer.
Våre forbruksmålinger viser at drivstoffsparsomme biler slett ikke behøver å være kjedelige, eller satt opp med spesielt understell, dekkvalg eller voldsomt lange girutvekslinger.
Les mer
Slik sparer du tusenlapper på bilholdet