Test: Mini Countryman Cooper D All4, 2011-modell
Leke-SUV-en
Den fremste egenskapen til den firehjulsdrevne Mini Countryman Cooper D All4 er at den gjør deg glad.
Med Countryman er familienavnet Mini oppe til ny definisjon, på flere måter.
En bil som er nesten 1,8 meter bred og 1,6 meter høy er i ferd med å sprenge tradisjonelle Mini-mål.
Når du enkelt kan lesse på utstyr for over 100 000 kroner, er det også slutt på minimalismen den opprinnelige Mini var kjent for.
Like fullt, når du ser Countryman, er det umiddelbart klart at den er en Mini. Når du setter deg inn og kjører, vil du kjenne at den er en Mini som passer godt i Norge.
På sine egne premisser stiller den i salgskonkurransen mot kompakte SUV-er som Skoda Yeti, Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai og Juke samt Kia Sportage.
Kjøreegenskaper: 6
Mini Countryman er klassens mest kjøreglade bil. Det er BMW som eier Mini, og tyskerne har på ingen måte sendt junioravdelingen til England da Countryman skulle konstrueres.
Her ligger konsernets fulle ekspertise bak.
Selv med vinterdekk i moderat dimensjon er den direkte i styringen og kjapp i vendingen (les her hvordan den er med brede sommerdekk). Understellet er smidigere enn i en vanlig Mini Cooper D, og det sikrer at dekkene har god kontakt med asfalten.
Det, kombinert med firehjulsdrift, gir et svært godt veigrep.
Motor: 4
Tekniske data
MOTOR, CM3: 1598
EFFEKT, HK VED O/MIN: 112/4000
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 270/1750
EGENVEKT, KG: 1455
TILHENGERVEKT, KG: 750/500
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 410/179/158
BAGASJEROM, LITER: 450
STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/60R16 S
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,49
CO2-UTSLIPP, G/KM: 129
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,6
TOPPFART, KM/T: 180
PRIS FRA, KR: 295 400
PRIS TESTBIL, KR: 426 770
Å ha en god 1,6-liters dieselmotor er viktig for alle som produserer biler for folk flest. Det betyr at nivået for denne motorstørrelsen er blitt høyt.
Mini brukte tidligere dieselmotorer fra PSA (Peugeot/Citroën), men har nå gått over til en motor fra BMW.
I likhet med den sterkere tolitersdieselen fra BMW, som vi blant annet kjenner fra flere utgaver av BMW X1 og BMW 3-serie, er 1,6-literen lettkjørt og har relativt jevn kraftutvikling.
Men som toliteren knurrer den klart mer enn de beste motorene i klassen. Tomgangsstøyen i Mini Countryman er på billigbilnivå.
Dessuten har den en girutveksling som er unødvendig høy for norske hastighetsforhold. Det betyr at sjettegiret ofte blir stående til pynt, ubrukt.
Ytelser: 4
112 hk og 270 Nm holder til det meste normalt lovlydige personer ville finne på bak rattet i en bil.
Men i Mini Countryman skal kraften gå til fire hjul, og mye luft skal presses til side. Når girutvekslingen i tillegg er lang fra fjerdegir og oppover, kan det fort bli en del giring for å lokke fram tilstrekkelig kraft.
Særlig gjelder det når belastningen er stor, som i motbakker og når bilen har mange passasjerer.
Du må helt ned i tredjegiret for at den skal kjennes kjapp. Da greier den 60-100 km/t på 6,7 sekunder med pedalen i bånn.
Det er et pent resultat for en liten SUV med dieselmotor av normalstørrelse.
Eksteriør: 4
Mini Countryman er designet for å trekke til seg blikk - og greier oppgaven.
Testdata
60-100 KM/T, 3. GIR: 6,7
60-100 KM/T, 4. GIR: 8,6
60-100 KM/T, 5. GIR: 11,8
80-120 KM/T, 3. GIR: 9,2
80-120 KM/T, 4. GIR: 10,5
80-120 KM/T, 5. GIR: 13
80-120 KM/T, 6. GIR: 17,6
STØY TOMGANG, dBA: 47,6
STØY 50 KM/T, dBA: 63
STØY 80 KM/T, dBA: 66,4
STØY 100 KM/T, dBA: 68,6
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,61
Den holder seg innenfor Minis designspråk, samtidig som den signaliserer en passe dose firehjulsdreven røffhet.
Men utseendet splitter. Reaksjonene spenner fra "tøft" og "småkult", til "det ikke ser bra ut i det hele tatt".
Dermed blir det opp til den enkeltes smak og behag.
Interiør: 4
Innvendig spriker Countryman, med noe som er overraskende godt, og noe som er ditto svakt.
Med ytre mål på 411/179/158 cm (l/b/h) er Mini Countryman 40 cm lengre, 11 cm bredere og 17 cm høyere enn en vanlig Mini. Samtidig er den 11 cm kortere og lavere enn Skoda Yeti og omtrent like stor utvendig som Nissan Juke.
I kupeen er plassen godt utnyttet. Delvis til vår overraskelse er det plass til fire menn av gjennomsnittslengde i Countryman.
Disse fire bør imidlertid ikke ha med seg all verdens bagasje, selv om fabrikken optimistisk oppgir lastevolumet til 450 liter.
Testbilen har vanlig baksete, men Countryman fås også som fireseter.
Interiørdesignerne har dyrket retrostilen - etter vår mening for langt. For eksempel er det midtplasserte speedometeret lite egnet til å lese av fart, for det innebærer en for stor flytting av blikk og fokuspunkt for sjåføren.
Heldigvis kan farta også vises digitalt på vanlig plass bak rattet, men det viser bare poenget vårt: Her finnes ting som er mest til pynt, og ikke til nytte.
Interiøret er dessuten preget av en hel del hard plast, prisen tatt i betraktning.
Komfort: 3
Med brede sommerdekk ga vi Countryman i Cooper S-utgave relativ hard medfart når det gjelder komfort.
Med mykere vinterdekk og normalunderstell er fjæringskomforten merkbart bedre, men Countryman Cooper D All4 har fortsatt flere andre komfortsvakheter.
Støynivået hører ikke hjemme i en bil som i de fleste tilfeller vil koste godt over 300.000 kroner. I lav fart er det motorknurringen som dominerer, i høy fart er det for mye veistøy.
Dessuten mangler særlig de langbeinte tilstrekkelig lårstøtte, og setene har heller ikke særlig god sidestøtte.
I tillegg er enkelte hyppig brukte betjeningsknapper er plassert laaangt nede bak girspaken, og er dessuten ikke særlig godt merket. Dette er ikke god sjåførergonomi/-komfort i 2011.
Sikkerhet: 5
Mini Countryman får fem av fem stjerner og jevnt over gode enkeltresultater i sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAPs kollisjonstest.
På grunn av dashbordutformingen risikerer imidlertid de to i forsetene skader i knær og lår ved en kollisjon. Her vurderes sikkerhetsnivået til kun "marginalt".
Countryman har en standardpakke med sikkerhetselektronikk som er typisk for biler i denne prisklassen.
Pris/utstyr: 4
Startprisen for Mini Countryman Cooper D All4 er på under 300.000 kroner. Det er ikke ille for en liten SUV med et meget godt permanent firehjulsdriftssystem.
Men Mini har arvet litt mye av BMWs ekstrautstyrspolitikk. Standardutstyret er vel spartansk, og det er fort gjort å krysse av for ting som øker prisen med rundt 50.000 kroner.
Vår testbil har blant annet skinnseter, to takluker, navigasjonsanlegg og stereo fra Harmann/Kardon, og her går prisen i været i rakettfart. Bilen koster nemlig hele 426.770 kroner.
På den positive siden tror vi en fornuftig utstyrt Countryman Cooper D All4 vil holde seg godt i pris. Til støtte for det har vi leasingselskapet Leaseplans verdifallsstatistikk, der biler med firehjulsdrift og små dieselmotorer generelt er den biltypen som taper seg minst i pris.
Miljø: 4
Mini Countryman Cooper D All4 har et oppgitt blandet forbruk på 0,49 l/mil og et CO2-utslipp på 129 g/km. Det er gode tall for en liten firehjulstrekker.
I vår faste testløype greier vi imidlertid ikke et så godt resultat. 0,61 l/mil må til her for å drive bilen fram.
Relativt sett er det en ganske stor overskridelse av oppgitt forbruk, men likevel er 0,61 l/mil et godkjent resultat for en litt høybygd bil med drift på alle fire.
Til sammenligning brukte den større og sterkere konsernbroderen BMW X1 20d xDrive 0,58 l/mil i den samme runden.
Konklusjon: 4
Totalkarakteren er ikke nødvendigvis et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan vi mener bilen står seg målt mot konkurrentene på det tidspunktet testen ble gjennomført.
Mini Countryman har svært gode veiegenskaper og er moro å kjøre.
Men den har også klare ulemper, som støynivå, designertull i interiøret og en girutveksling tilpasset autobahn.
Dette er ingen "mest-for-pengene-bil", men et morsomt alternativ for den som vil skille seg litt ut og som ikke trenger all verden med plass.
Les også:
Alle Mini-modeller vi har testet
Denne saken ble første gang publisert 14/05 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.