Test Mini Cooper S Roadster, 2012
Et fyrverkeri av en bil
Med taket i bagasjerommet og 184 hk under høyrefoten går stemningen til værs med et smell.
Mini-utvalget eser ut i alle retninger. Fra den litt større og rommeligere crossoveren Countryman, via den nette coupémodellen og til den takløse toseteren Roadster. Mini har valgt å gi bilen stofftak i stedet for et foldetak i metall.
Spesielt konkurranseutsatt er den nye roadstermodellen ikke. Med priser fra snaut 260 000 kroner for den rimeligste versjonen med 122 hk bensinmotor, er det bare Mazda MX-5 som havner i samme selskap.
Mini har en fordel gjennom sitt brede motorprogram som blant annet inkluderer diesel, automatgir og ikke minst: Den fantastiske Cooper S-versjonen som vi kjører test av.
Kjøreegenskaper: 6
Entusiastiske lesere vil sikkert huske at vi i vår kjørte Mini Cooper S i tredørs-versjon gjennom testprogrammet vårt. Konklusjonen? At dette fortsatt er en av de aller morsomste bilene du kan kjøpe til en normal pris.
Gledelig nok er ikke den takløse versjonen et hakk dårligere. Det går som på skinner, med gokart-kvikk styring og reaksjoner. Og når du legger ned taket og tråkker til, svarer Mini Roadster med sportsbilaktig kjøreglede.
Motor: 6
Hvis du lurer på om du skal kjøpe deg en Mini og har et snev av bilinteresse eller bare synes det er moro å kjøre bil: Unn deg Cooper S-versjonen.
Ja, du pøser selvfølgelig avgiftskroner inn i statskassen for de 184 hestene, men når du strekker 3. giret på en øde roadstervei, er bare lyden verdt alle sykehjemsplassene pengene dine har finansiert.
Ved siden av herlig snert på høye turtall, er den lille bensinturbomotoren både fleksibel og kultivert. Om du ønsker å loffe rundt i 6. gir med 1000 omdreininger, går det helt fint.
Ytelser: 6
Skal du ha noe som sparker enda friskere unna uten tak, må du fort doble den finansielle innsatsen. Mini Cooper S Roadster går akkurat så fort at den føles som en sportsbil når du drar på ordentlig, og gir deg masse ressurser til trygge forbikjøringer.
I tillegg er motoren like smidig som en synkronsvømmer og girkassen like perfekt avstemt som jamaicanske vekslinger på 4x100 meter. Da holder det fint å «jogge» i 5. og 6. gir for å holde følge med normalt motoriserte biler.
Eksteriør: 5
I stedet for å følge den klassiske lave, slanke roadsterlinjen er Roadster på sedvanlig Mini-vis litt kort og butt. Men det gjør egentlig ikke så mye, for Mini Roadster ser fin og fast ut med sine kompakte kurver.
TESTDATA
0-100 km/t, sek.: 7,7
60-100 km/t, 3. gir: 4,3
60-100 km/t, 4. gir: 5,5
60-100 km/t, 5. gir: 6,6
60-100 km/t, 6. gir: 8,0
80-120 km/t, 3. gir: 4,6
80-120 km/t, 4. gir: 5,7
80-120 km/t, 5. gir: 7,1
80-120 km/t, 6. gir: 8,7
Støy tomgang, dBA: 45,1
Støy 50 km/t, dBA: 68,4
Støy 80 km/t, dBA: 72,2
Støy 100 km/t, dBA: 75,1
Testforbruk, l/mil: 0,62
Den sitter visuelt sett lavt og bredbent på veien, frekk med sin oppstopperfront og tverre hekk. Så kan du selvfølgelig pøse på med Mini-stasj i bortimot smakløse mengder, men det blir en sak mellom deg og stilpolitiet.
Interiør: 3
Skal du bedømme Mini ut fra hva du får av plass for pengene, blir det snaut med poengfangsten i denne øvelsen. På den annen side er det en av de rommeligste og mest praktiske toseters roadsterne som finnes på markedet.
Ikke minst fordi stofftaket sparer plass i forhold til et foldetak i stål og i tillegg betjenes manuelt. Dermed får du et gigantisk bagasjerom etter roadsterstandard, men må ut av bilen for å ta av og på taket.
Vi er fortsatt moderat begeistret for Minis retroinstrumentering og betjeningskonsept. Dessuten er ikke interiørkvaliteten helt der den bør være for bil som i denne versjonen fort koster over 350 000 kroner.
Komfort: 2
Jo takk, det er stivt nok. Du blir nærmest en personlig bekjent av hver lille hump du treffer på din vei. Er du uheldig og kjører på en halvstor dump eller halvdypt hull, lurer du et øyeblikk på hvor granaten slo ned. Roadster med taket opp er bare støy, mens roadster med taket nede er godlyd. Så det gjelder å holde kalesjen der den hører hjemme.
Mini Roadster skal imidlertid ha skryt for en sittestilling som gjør at du kan holde på bak rattet i timevis uten å bli støl. Og aerodynamikken med taket nede gir luftig følelse uten at nakken blir stiv av trekk.
TEKNISKE DATA
Motor, cm3: 1598
Effekt, hk ved o/min: 184/5500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 260/1700-4500
Egenvekt, kg: 1260
Tilhengervekt, kg: 0
Lengde/bredde/høyde, cm: 373/168/139
Bagasjerom, liter: 240
Standard dekkdimensjon: 195/55-16 V
Forbruk, EU-mix l/mil: 0,6
CO2-utslipp, g/km: 139
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7
Toppfart, km/t: 227
Pris fra, kr: 344 700
Sikkerhet: 4
Vi må helt tilbake til 2007 for å finne forrige kollisjonstest av Mini hos sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Den er da etter en gammel prosedyre og naturlig nok en modell med tak og verken er direkte sammenlignbar med dagens test eller en modell uten tak.
Nå er testene tøffere, og vi velger derfor å sette standardkarakteren 4 for sikkerhet. I 2007-testen fikk Mini fikk fem av fem stjerner etter for voksnes sikkerhet, tre av fem for barns sikkerhet og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet.
Pris/utstyr: 4
Startprisen for en Mini Cooper S Roadster er 344 700 kroner. Så må du regne med å putte på noen godsaker fra ekstrautstyrslisten, men det holder med 30-50 000 kroner så sant du ikke er altfor jålete, og synes kjøregleden er viktigere enn fancy utstyr.
Likevel er prisforskjellen ned til en tredørs Cooper S snaut 31 000 kroner, så du skal helst dra av toppen noen ganger i året for at Roadstermodellen skal være verdt pengene.
Forbruk: 5
0,60 liter per mil sier fabrikken at Mini Cooper S Roadster skal bruke i EU-miksen. Normforbruket pleier å være kun en fager drøm, så derfor blir vi positivt overrasket når den potensielle bensindrankeren nøyer seg med 0,62 liter per mil i testrunden.
Heller ikke når signore Grande Pedale slipper høyrefoten fri på vestlandske gladveier, blir Mini Roadster fristet til dypdykk i lommeboka. Forbruk på 0,7-tallet er høyst akseptabelt når man for et øyeblikk glemmer global oppvarming og lar champagnen i motorrommet boble av full kraft.
Denne saken ble første gang publisert 17/08 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.