Test: Mini Cooper S, 2012
Moromaskinen
Mini Cooper S er bygd bare for at du skal ha det gøy.
Det er ikke så mange av dem: Raske, morsomme biler som ikke koster en formue.
Men Mini Cooper S er en slik bil. Med lav vekt (1215 kg) og lavt oppgitt forbruk/utslipp unngår du at avgiftene løper løpsk.
Samtidig holder det i massevis med 184 hk fra en 1,6-liters bensinturbomotor.
Blant ytterst få direkte konkurrenter finner du den kommende Peugeot 208 GTi med 200 hk, Alfa Romeo MiTo 1,4 Turbo Benzina 170 hk, og VW Polo GTI.
Et alternativet fra eget hus er Mini Coupé Cooper S, om du greier deg helt uten det knøttlille baksetet en vanlig Mini Cooper S har.
Ønsker du en litt større bil med GTI-sjel, kan du for eksempel se på Peugeot 308 GTi. Ikonet VW Golf GTI blir veldig mye dyrere.
Men tilbake til Mini Cooper S. I den er bilmoro rendyrket. Det betyr at den ikke er bra for alle. Men kanskje er den helt rett for deg.
Kjøreegenskaper: 6
Det er faktisk aldeles umulig å kjøre bittelille Mini Cooper S med 184 hk uten å tråkke til ut av enhver sving.
Alle rundkjøringer blir til en hårnålskurve på racerbanen. Rettstrekk er en konstant oppfordring til å finne ut av hvor fort det kan gå før du må bremse.
Slik er det å kjøre Mini Cooper S. Alt i hele den lille bilen handler om at den skal være gøy å kjøre. Styringen er svært kontant, og girskiftene er korte. Sportsbilfølelsen er gjennomført.
Og heldigvis: Den er gøy å kjøre i lovlige hastigheter. Her er det fullt av tilbakemeldinger hele tida, og det gjør at det kjennes som om du kjører raskere enn du faktisk gjør.
I tillegg til kjøring på vanlig vei, har vi også testet Mini Cooper S på racerbane. Vi ventet vi oss en bil som gikk gjennom svingene som et kulelyn.
Men akkurat her, under fartsforhold som ikke gjelder på offentlig vei (vi velger derfor ikke å legge vekt på det i delkarakteren), blir den litt for mye av det gode.
Alt som er bygd inn i bilen for at den skal være morsom, gjør at det er lett å bli for ivrig. Iver straffer seg på bane. Da mister du grepet, må roe ned og starte på nytt. Bare for å oppleve at Cooper S nok en gang byr fartsfantomet i dag ut på dans, med ny bomsving som snarlig resultat.
Motor: 6
På kort tid har mange bilprodusenter kommet med 1,6-liters turbomotorer i en rekke ulike modeller hva gjelder størrelse og egenskaper. Nyhetene er en påminnelse om at bensinmotoren slett ikke er død.
TEKNISKE DATA Mini Cooper S
- MOTOR, CM3: 1598
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 184/5500
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 260/1700-4500
- EGENVEKT, KG: 1215
- TILHENGERVEKT, KG:
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 372/168/140
- BAGASJEROM, LITER: 160-680
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/55-16 V
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,58
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 136
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7
- TOPPFART, KM/T: 228
- PRIS FRA, KR: 313 800
- PRIS TESTBIL, KR: 427 950
Mini er en av bilene der en slik motor fungerer aller best. Selvfølgelig har det noe med bilens lave vekt å gjøre.
Du har alltid krefter i overflod (184 hk/ 260 Nm), enten du er rabagast og holder andre- og tredjegir, eller velger å bruke sjettegiret som allroundgir (for det kan du, det takler forbløffende lav fart uten å mukke).
Prikken over i-en er et lydbilde med snerr når du drar på.
Ytelser: 6
Mini Cooper S er like i hekken på Peugeot 308 GTi med 200 hk når det gjelder rene ytelser. Trolig er det bare litt høyere girutveksling på de enkelte trinn som gjør at den ikke er like rask.
I tørre tall handler det om 4,5 sekunder for 60-100 km/t og 4,8 sekunder for 80-120 km/t (se tabell). I praksis betyr det at en forbikjøring er over på et blunk.
Men vel så viktig som fine tall er måten kraften utfolder seg på. Når du stamper høyrefoten helt inn, setter bilen seg før den jager på. Da vil verken bilen eller din indre fartsdjevel gi seg før det er absolutt nødvendig.
Eksteriør: 5
Av alle kapitler i en biltest, er det dette som handler mest om smak og behag. Følgelig er det også det som teller minst når vi setter totalkarakteren.
Vi digger den 3,72 meter korte racerrotta. Cooper S-pynt gjør den tøff. En Mini ligner ikke på noe annet.
TESTDATA Mini Cooper S
0-100 KM/T, SEK.: 8,3
60-100 KM/T, 3. GIR: 4,5
60-100 KM/T, 4. GIR: 5,9
60-100 KM/T, 5. GIR: 7,0
60-100 KM/T, 6. GIR: 8,5
80-120 KM/T, 3. GIR: 4,8
80-120 KM/T, 4. GIR: 6,4
80-120 KM/T, 5. GIR: 7,7
80-120 KM/T, 6. GIR: 9,5
STØY TOMGANG, dBA: 47,3
STØY 50 KM/T, dBA: 66,3
STØY 80 KM/T, dBA: 70,3
STØY 100 KM/T, dBA: 72,7
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,63
Interiør: 2
De fleste trenger litt plass i en bil. De bør ikke velge Mini.
Baksetet har to sitteplasser, men de er ikke egnet for mennesker. Bagasjerommet er litt større enn sideveskene på en sykkel.
Dette er en ren egobil.
Når det gjelder retrodesignen innvendig, kommer vi igjen inn på smak og behag. Hos oss vekker designen alt fra likegyldighet til ren forakt.
Her er flere elementer plassert kun ut fra hvordan det tar seg ut, og ikke etter gode bruksprinsipper.
Testbilen er overlesset med utstyr. Vi synes ikke en Mini Cooper S trenger å være det - bilens sjel er fullt og helt til stede om du ikke velter deg i elektronikk.
Likevel ville vi gjerne hatt testbilens Recaro-seter om vi skulle hatt en Cooper S. For første gang sitter vi ordentlig godt i en Mini. Bare synd at de koster 19.300 kroner.
Komfort: 3
Masse liv og tilbakemeldinger er herlig. Men til slutt kan det bli masete og irriterende.
Du må ha en sportslig innstilling til det å kjøre bil om du velger deg en Mini Cooper S. Spør du oss, bør langturer være noe du helst utfører i andre biler.
For Minien er og blir stump og kontant i fjæringen på våre mange slitte veier, og støyfri er den heller ikke. Det er for mye av alt det du kanskje ikke vil føle på kropp og trommehinner i time etter time.
Når det er sagt, har dagens Cooper S-modell bedre komfort enn det vi minnes at 2007-modellen av samme bil hadde. Mini er eid av BMW, og BMW er mestere i det tyskerne kaller Modellpflege. Det har de drevet med i Mini Cooper S også.
Den føles mer voksen på i veiegenskapene, og så lenge asfalten er jevn, vil du ha det fint.
Sikkerhet: 4
Vi må helt tilbake til 2007 for å finne forrige kollisjonstest av Mini hos sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Selv om det som nevnt har skjedd Modellpflege underveis, er bilen grunnleggende sett den samme.
EuroNCAPs test er etter en gammel prosedyre, som ikke er direkte sammenlignbar med dagens. Nå er det testene tøffere, og vi velger derfor å sette standardkarakteren 4 for sikkerhet.
I 2007-testen fikk Minien fikk fem av fem stjerner etter for voksnes sikkerhet, tre av fem for barns sikkerhet og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet.
Pris/utstyr: 5
Vanligvis legger vi mye fornuft i det når vi skal vurdere prisen på en bil.
For Mini Cooper S er det ikke gangbart. Her må en bytte ut så godt som all fornuft med glede. Da er det lett å gi en femmer for prisen.
For du må lete forgjeves etter en bil med startpris på 313.800 kroner som har like gode ytelser og er like herlig å kjøre.
Mini Cooper S er i utgangspunktet moderat utstyrt med komfortelektronikk og annet utstyr som gir mer påkostet følelse. Skal du ha noe ekstra, har Mini heldigvis ikke BMW-priser på ekstrautstyret, selv om det ikke er direkte billig.
Miljø: 5
Mini Cooper S er oppgitt til å bruke 0,58 l/mil, med et tilhørende CO2-utslipp på 136 g/km.
I vår faste forbrukstest på 20 mil endte vi med 0,63 l/mil som resultat.
Blant bensindrevne fort-fort-biler med opp mot 200 hk er dette et resultat i toppklasse. For eksempel brukte Peugeot 308 GTI 0,81 l/mil i den samme testrunden.
Til sammenligning bruker vanlige kompaktbiler med 1,6-liters dieselmotor gjerne rundt halvliteren på mila i forbrukstesten.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Er du ute etter en maksimalt morsom bil til en relativt hyggelig pris, er du kommet rett når du låser opp døra til din nye Mini Cooper S.
På kjøpet må du ta med langturskomfort som ikke er forenlig med sjaber asfaltstandard, et veldig trangt baksete og et knøttebittelite bagasjerom.
Så får du selv finne ut om du kan tåle at retrodesign har gått ut over brukervennlighet i dashbord og instrumentering.
Les også: