Test: Mercedes S 500 4Matic
Komforten er helt fantastisk
S-klasse er verdens beste bil, hevder Mercedes. Da må den jo bare testes.
Mercedes har pleid å se luksusbilklassen som sin egen. En S-klasse er bilen statsledere og konserntopper tradisjonelt er blitt fraktet i.
Men i de seinere år er det andre som har yppet. I Tyskland ble det stor ståhei da daværende forbundskansler Gerhard Schröder valgte Audi A8 og VW Phaeton i stedet (det kan ha hatt noe å gjøre med at Schröder kommer fra delstaten Niedersachsen, som er deleier i Volkswagen-konsernet).
Uansett har S-klasses andel av luksusbilsalget sunket. Audi A8 og BMW 7-serie har rappet kunder særlig i Europa, og på andre markeder har også Lexus gjort seg gjeldende. Mercedes' svar: Å bygge det som ifølge dem selv er verdens beste bil.
Testbilen er av det særdeles påkostede slaget: En S 500 4Matic (rett nok i kort utgave) med V8, 435 hk, firehjulsdrift og ekstrautstyr for nesten 600.000 kroner som stikkord.
Kjøreegenskaper: 5
I testperioden var det oftest kjøreforhold som kan kalles temmelig vemmelige, med snø, sludd og dårlige brøytede veier. Det har nødvendigvis sitt å si for opplevelsen.
Under slike forhold er høy vekt sjelden et gode. S-klasse veier over 2 tonn og er i grenseland. Men ikke over grensa.
Vi kjører S-klasse sammen med Audi A8 4,2 TDI quattro, og av de to er det Mercedesen som gir den aller fineste kjøreopplevelsen.
På et snøføre der Audien blir en tanke stor-SUV-aktig, med famlende forhjulsgrep og svake tilbakemeldinger gjennom styringen, beholder S-klasse grepet. Til å være et slagskip av en bil kjennes den forbausende lett og myk.
Firehjulsdriften bidrar kraftig til at motorens enorme krefter ikke får hjulene til å løpe løpsk. Vi ville definitivt hatt det i en så sterk luksusbil som skal kjøres i Norge.
Ut over normalinnstillingen kan man velge "sport". Da strammer understellet seg opp, men også nå er det så smidig at det aldri vil klapre i tennene til gammel adel.
S-klasse i kort utgave er 511 cm lang og 189 cm bred. Den fysiske størrelsen merkes for eksempel i et hvert parkeringshus. For norske forhold er dette en virkelig stor bil. Kameraer i nær sagt alle retninger, som viser sine bilder på den store skjermen i dashbordet, er gode å ha i noen situasjoner.
Motor: 6
Bensin-V8-en med 435 hk og 700 Nm dreiemoment driver hjulene via en sjutrinns automatkasse. Det gjør den på en måte som alltid er harmonisk.
TEKNISKE DATA Mercedes S 500 4Matic
- Motor, cm³: 4663
- Effekt, hk ved o/min: 435/5250
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 700/1800-3500
- Egenvekt, kg: 2025
- Tilhengervekt, kg: 2100
- Lengde/bredde/høyde, cm: 511/189/149
- Bagasjerom, liter: 530
- Standard dekkdimensjon: 255/40 R18
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,91
- CO2-utslipp, g/km: 211
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,8
- Toppfart, km/t: 250
- Pris fra, kr: 1 594 900
- Pris testbil, kr: 2 168 500
Det er ingen rykk og napp. Alt er så jevnt som det per i dag kan få blitt i en bil som tross alt har girkasse med trinn.
Lyden er svært godt dempet - du må se på turtelleren for å finne ut om motoren går på tomgang.
Og så har du alle kreftene, da.
Ytelser: 6
En så stor bil skal nesten ikke kunne gå så fort som det denne doningen gjør.
På testdagen er underlaget for sleipt til at vi får målt den i en klassisk 0-100-spurt på skikkelig vis, men denne utgaven av S-klasse er oppgitt til å bruke 4,8 sekunder. Til sammenligning bruker en Porsche 911 med PDK-gir 4,6 sekunder.
Vel så imponerende er det som skjer under en forbikjøringsakselerasjon. På 2,6 sekunder har du økt farta fra 60 til 100 km/t. 3,2 sekunder tar akselerasjonen fra 80 til 120 km/t, ifølge vårt svært nøyaktige måleutstyr.
S500 4Matic kan altså måle seg med Tesla Model S' hysteriske evne til fartsøkning.
Og igjen: Alt skjer forbløffende mykt og jevnt.
Eksteriør: 5
S-klassemodeller opp gjennom årene har tidvis vært bilmessige mastodonter, store og tunge av utseende. I Tyskland ble de kalt Bundestanks.
Med den nye generasjonen følger Mercedes opp sin nye designretning. Det er mye mer liv i linjene, mer dynamikk og mer sportslighet også i S-klasse. Det liker vi.
TESTDATA Mercedes S 500 4Matic
- 60-100 km/t, 3. gir: 3,2
- 60-100 km/t, 4. gir: 4,5
- 60-100 km/t, kickdown: 2,6
- 80-120 km/t, 3. gir: 3,2
- 80-120 km/t, 4. gir: 4,4
- 80-120 km/t, kickdown: 3,2
- Støy tomgang, dBA: 42,4
- Støy 50 km/t, dBA: 57,3
- Støy 80 km/t, dBA: 61,3
- Støy 100 km/t, dBA: 63,1
- Testforbruk, l/mil: 1,06
Samtidig er ikke Mercedes redd for å bruke feite kromlister som pynt. Det bidrar til at den tipper over for noen - den er nesten overraskende bling til å være konsernsjefbil.
Men vi synes den er innenfor, med god margin. Godt mulig vi er enkle sjeler, men skal en ut med et par millioner for bil, kan det godt vises litt.
Interiør: 4
Testbilen er som nevnt kraftig påkostet. Luksusfølelsen er, i mangel av et bedre ord, seriøs. Alt kjennes tungt og solid. Skinnet i ekslusivpakken til 76.870 kroner er mykt.
De store skjermene viser bilder og grafikk av en kvalitet vi ikke har sett i en bil før. Stereoanlegget fra Burmester til 71.750 kroner ekstra lager ren ørefryd. Det finnes en rekke massasjeprogrammer som lindrer toppsjefslivets smerter.
I baksetet kommer låsen for sikkerhetsbeltet motordrevet opp av setet når man åpner døra, og den lyser oransje. Her skal man ikke trenge å famle med beltet.
Likevel tar vi ikke helt av. I testbilen - og det er den vi må forholde oss til, for det triller ikke inn en ny S-klasse i garasjen vår ukentlig - blir kontrastene mellom kombinasjonen av lyst skinn og treverk så mørkt, lakkert og polert at det kunne vært av plast uten at vi hadde sett forskjell, i overkant harde.
Men selvsagt, du får interiøret i omtrent de fargekombinasjonene du selv vil. Vi ville valgt noe dusere.
Det er heller ingen pur overflod av plass i baksetet. Det er omtrent som i en E-klasse, og det er riktig bra, men ikke luksusklassestort. Svaret på et ønske om mer plass er imidlertid innlysende: Den lange utgaven til 38.000 kroner ekstra.
Vår viktigste anmerkning er imidlertid at så mye av betjeningen er samlet til dreie- og trykkehendelen mellom forsetene at vi innimellom tar oss selv i å stirre mer på skjermen enn godt er når man ferdes ute på veien.
Ja, vi ville sikkert lært oss mer av menylogikken om vi hadde hatt bilen lengre. Men vi føler at vi er ved en grense her. Det kan bli for mye av det gode.
Komfort: 6
Komfort er viktig for Mercedes. Her har de gjort jobben.
Listverk og skjøter er sjekket igjen og igjen for at S-klasse skal bli en av de mest stillegående bilene på markedet. Støymåleren vår viser at de har klart det, uansett hastighet vi måler i.
Fjæringen er så smidig at selv ikke grove "vaskebrett" på islagte veier blir til noe mer enn du så vidt merker og hører inne i kupeen. Audi A8, som vi kjører samtidig med S-klasse, er minst ett knepp fastere.
Over store ujevnheter duver Mercedesen mykt, men uten å miste følelsen med underlaget.
Selvfølgelig har den også alle tenkelige muligheter til å stille inn så vel for- som baksete akkurat slik du vil ha det.
Sikkerhet: 5
Mercedes S-klasse er ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. I slike tilfeller pleier vi å sette vår standardkarakter 4, men her gjør vi et unntak.
All erfaring fra store Mercedeser er at dette er noe av det tryggeste du kan ferdes i. Testbilen har utstyr som varsler deg om farer foran og på siden av bilen, som sier ifra om du skjener mot midtlinjen, bremser for deg om du ikke følger med og vekker deg om du er i ferd med å døse av bak rattet.
I tillegg har den kjørehjelpselektronikk som i de fleste tilfeller nesten umerkelig retter opp kursen din om du er i ferd med å få hjulslipp, og firehjulsdriften gir et betydelig pluss i grep ved litt mer aktiv kjøring.
Pris/utstyr: 2
Det finnes knapt nok en bedre måte å bli kvitt uhorvelig mye penger på enn å kjøpe seg en stor luksussedan.
Hiv på en avgiftshungrig bensin-V8 og masse dyrt ekstrautstyr, og du er i mål. Vår testbil har en startpris på 1,6 millioner kroner, men totalen med utstyr nærmer seg 2,2 millioner kroner.
Som seg hør og bør er mulighetene til å kjøpe ekstrautstyr nærmest hinsidige. Har du ønsker som går ut over det som finnes på ekstrautstyrslisten, ordner en egen spesialavdeling hos Mercedes det for deg. Bare du betaler.
På bruktmarkedet kan du finne S-klasser som har tapt seg med mange hundre tusen kroner på få år - og det til tross for at slike biler ofte har lav kilometerstand. Reparasjoner er i mange tilfeller svært dyrt.
Testbilens firehjulsdrift vil gjøre den mer interessant som brukt, men pristapet vil uansett bli stort.
Forbruk: 2
I vår faste testløype bruker Mercedes S 500 4Matic i praksis dobbelt så mye drivstoff som en gjennomsnittsbil anno 2014. 1,06 l/mil må til for å bringe totonneren fram (oppgitte EU-forbruk er 0,91 l/mil) når vi kjører på vårt i hovedsak økonomisk orienterte vis.
Det er mye, men i forhold til bilens størrelse og enorme kraftressurser likevel på sett og vis akseptabelt. For noen få år siden ville en slik bil ha brukt betydelig mer.
Ved småkjøring i bystrøk er den imidlertid veldig tørst. Regn med at det renner unna et par liter per mil.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Mercedes' påstand om at S-klasse er verdens beste bil, skal vi la være å ta stilling til. Vi tror folks - også de virkelig rikes - krav, ønsker og smak er altfor forskjellige til at en eneste "verdens beste" virkelig finnes.
Derimot hever nye S-klasse standarden i en bilklasse der nivået allerede er svært høyt. Den gjør det først og fremst gjennom ekstremt god komfort, og dernest ved å være en luksusbil som i former og linjer er sprekere og mindre konservativ enn tidligere utgaver.
I faktisk funksjon er et avansert, men altfor innholdsrikt menysystem vårt eneste nevneverdige minus i en konklusjon. Enormt verditap hører til i denne bilklassen.
Les også:
Test av forrige generasjon Mercedes S-klasse
Nye Audi A8: Ingen bygger kupeer med mer solid følelse
Lexus LS 600hL - Først med klimaanlegg som benytter nanoteknologi
Denne saken ble første gang publisert 12/03 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.