Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009
Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Med S 400 Hybrid ønsker Mercedes å gå i strupen på Lexus
Etter fire år på markedet er nyeste generasjon Mercedes S-Klasse på plass i en oppgradert utgave. Den kanskje mest spennende er S 400 Hybrid - som med sitt miljøfokus skal by på den samme eksklusive komforten og kvaliteten, men med langt snillere forbruk- og utslippstall. Spørsmålet er bare om en liten hjelpemotor er nok i en etter hvert svært så avansert bilverden?
Kjøreegenskaper: 5
Glem tiden da Mercedes oppførte seg som amerikanske sofaer på hjul - den tiden er forbi. Ok, de mest sportslige aktørene i sine klasser er de ulike Mercedes-modellene ikke, men hvor ofte kjører man lekent med en S-koloss på 1880 kilo?
Uansett, S 400 Hybrid er svært så lettkjørt, og kjennes veldig kompakt og godt sammenskrudd på veien. Faktisk bidrar hybrid-drivlinjen til at bilen oppleves enda mer harmonisk når det skal gå unna, og på mange måter oppleves S-Klassen som mindre enn den i realiteten er. Det er positive ord om en tysk luksus-limo - som attpåtil begynner å trekke på årene.
I forhold til konkurrenten Lexus LS 600h trekker Mercedesen kun på bakhjulene, og mister bitte litt av den stabile trygghetsfølelsen 4WD gir på vinterføre. På sommerføre derimot fungerer det perfekt, og bilen føles overraskende velbalansert.
Motor: 4
Navnet S 400 lyver litt, for det nemlig ikke snakk om noen fireliter. Derimot er det en oppgradert versjon av 3,5-liters V6-motoren vi kjenner godt fra før. Den yter isolert sett 279 hester, og gjør en god og kultivert jobb blant annet i Mercedes SLK . I S 400 Hybrid får den drahjelp av en 20-hesters elektromotor som veier 75 kilo. Dette kan på papiret høres veldig pinglete ut, men i praksis oppleves kraftpakken som både svært så harmonisk og ikke minst sprek. 299 hester og 385 Nm er jo tall en V8 verdig¿
Kreftene føres til bakhjulene via en sjutrinns automatkasse, på Mercedes-språk kalt 7G-tronic. Den har vi tidligere gitt litt kritikk for å oppføre seg litt luggete og slitsomt, men i kombinasjon med hybrid-drivlinjen passer den meget godt. Girskiftene skjer nesten uten at man legger merke til det, og på grunn av det høye dreiemomentet sjalter ikke kassen opp og ned i tide og utide. Like rask som eksempelvis en dobbelkløtsjet kasse er den riktignok ikke.
Hvis vi ser i forhold til motoren Lexus har gitt LS 600h blir det selvfølgelig som å sammenligne epler og pærer, eller meloner om du vil. En femliters V8 i kombinasjon med en kraftig elektromotor sørger for ca. 460 hester totalt sett, noe som ytelsesmessig er noen hakk over S 400 Hybrid. Dette er også en fullhybrid; det vil si at den utelukkende kan kjøres på elektrodrift når batteriene har kraftreserver nok, uten å slippe ut et eneste gram CO2 før bensinmotoren igjen kobles inn. Det kan ikke Mercedesen - noe som gjør at enkelte mener hybridbegrepet er litt utvannet.
En farlig konkurrent til denne motoren finnes i Mercedes' egen stall. Det er nemlig den sekssylindrede dieselmotoren under panseret i S350 CDI (før S320 CDI ). Den er både kultivert, stillegående og tilsvarende rask som S 400 Hybrid, så valget mellom disse er vanskelig.
Les mer om hva som kommer av biler i år - fra A til Å
Ytelse: 5
Det er ingen selvfølge at en doning på 1880 kilo skal akselerere til hundre på beskjedne 7,2 sekunder. Og det reflekterer egentlig hele opplevelsen av S 400 Hybrid. Man blir litt lurt av det jevne og seige harmoniske draget, men også våre målinger sladrer om en rask bil. Igjen skal det nevnes at konkurrenten fra Lexus går atskillig bedre, men så koster den også rundt regnet halvmillionen mer i lang utgave. Toppfarten på 250 km/t fikk vi selvfølgelig ikke testet ut, men regn med komfort og lavt støynivå i den hastigheten også.
Eksteriør: 5
Til tross for noen år på baken må S-Klassen sies å være en visuelt vellykket og flott modell. Selv om både C- og E-Klasse er trukket i en ny designretning, ser verken S-Klassen aldrende eller kjedelig ut. Faceliftmodellen har fått noen små visuelle oppgraderinger, som blant annet en mer pilformet grill, annen frontfanger med LED-lykter og skjulte eksosutblås under bakfangeren. Utseendet oser av eksklusivitet og "kløver", og vil nok gjøre det i overskuelig framtid også - slik har det tradisjonelt vært med Mercedes' flaggskip.
Interiør: 6
Her er stikkordet velvære, for maken til trivsel bak et ratt skal man lete lenge etter. Setene er de dyreste plukket fra ekstrautstyrslista, og byr på sittekomfort helt i toppsjiktet. Materialvalgene er selvfølgelig også fra øverste hylle, og det minimalistiske designet som preger dashbordet og midtkonsollen er ekstremt elegant. Her er S-Klasse blant de beste i bilverdenen. Og den analoge klokken midt under navigasjonsskjermen setter prikken over I-en. Ok, litt Maserati-aktig, men hvem bryr seg om det?
Plassen er selvsagt også svært god i en direktørbil som dette. I baksetet kan passasjerer kose seg omtrent like herlige skinnseter som foran i bilen, samt slå i hjel tid med TV-titting eller musikklytting - selvfølgelig splittet opp slik at hver passasjer kan drive med sitt. Det gjelder bare å lære seg hvordan duppeditt-systemet virker, det slet vi med selv etter flere dager med S400 Hybrid.
Les om Audis kommende SUV-hybrid her
Komfort: 6
Stort mer behagelig enn i Mercedes S-Klasse er det ikke mulig å flytte seg fra et sted til et annet - på dette området tar den innersvingen på Lexus LS. Både sittekomforten, understelloppsettet og det nesten ikke-eksisterende støynivået er akkurat slik man vil ha det i en bil som dette. Motoren må riktignok piskes litt for å yte maksimalt, men de få gangene det er nødvendig, kan man heller la seg begeistre av den flotte sekserklangen.
Det er flere som kan bygge luksuriøse biler med muskler
Sikkerhet: 5
S-Klassens konstruksjon har jo som sagt rukket å bli noen år gammel. Likevel er nok bilen, først og fremst på grunn av sitt kraftige vesen og mange teknologiske førerhjelpemidler, sannsynligvis blant det sikrere du kan ferdes i av personbiler på veien. Men vi kan ikke gi bilen topp score uten at vi har det svart på hvitt fra EuroNCAP - som er vårt referanseorgan når det gjelder kollisjonssikkerhet.
Sikkerhetsutstyr, passivt og aktivt, er det i hvert fall mengder av i denne avanserte bilen. Her blir du både passet på når du skifter fil uten blinklys, kommer for nærme bilen foran, er trøtt/ sliten eller ting befinner seg i blindsonen. Dette kommer selvsagt i tillegg til vanlige systemer som stabilitetsprogram (ESP), blokkeringsfrie bremser osv. Bilen har også et Active Body Control-system, som hjelper på stabiliteten under ulike kjøreforhold, blant annet ved å motvirke sidevind og andre faktorer som påvirker retningsstabiliteten.
Miljø: 4
Noen stusser over at man kan ta en svær bil med en lite korrekt V6-bensinmotor, legge til en elektromotor - for så å kalle det en miljøorientert bil. Alt er relativt, men faktumet er at våre målinger viser hyggelige forbrukstall på S400 Hybrid.
Gjennom vår 20 mil lange testløype bruker bilen i snitt 0,91 liter per mil. I forhold til en Prius eller en dieselgjerrig småbil imponerer tallet ikke, men husk at vi snakker om en luksuskoloss på nesten to tonn. Til sammenligning bruker Lexus LS600 h, som jo utelukkende kan kjøres på strøm i kortere perioder, 1,05 liter per mil gjennom den samme ruten. Da får pipa fort en annen klang. CO2-utslippet på 186 gram er også svært så akseptabelt biltype og effekt tatt i betraktning. Og, fullhybrid eller ikke - enkelte vil ha det til at biler med hjelpemotorer er mer miljøvennlige å produsere, og at regnestykket i det lange løp derfor jevner seg ut med en fullhybrid. Problemet er bare at deres egen S350 CDI med automatgir fortsatt bruker vesentlig mindre "suppe" - uten at vi skal bevege oss inn i diskusjonen rundt NOX-utslipp.
Pris/ utstyr: 3
Det er vanskelig å bedømme om 1 247 100 kroner er mye for en "ribbet" S400 Hybrid. For det første nettopp fordi man gjerne må gå amok på ektrautstyrslista for å få bilen utstyrt slik markedet "krever" - for det andre fordi sammenligningsgrunnlaget er tynt. Lexus LS600 h koster fra 1 636 000 kroner og priser seg litt ut, men svarer som sagt med en helt annet motoreffekt, samt et bunnsolid kvalitetsrykte.
Derimot kan man få en dieseldreven utgave av S-Klassen, S350 CDi, fra 1 109 400 kroner. Det vil si at man betaler 137 700 kroner ekstra for hybridløsningen, som har jevne ytelser med dieselen. Det er i drøyeste laget, spesielt med tanke på at sekserdieselen er så kultivert, stillegående og sterk som den faktisk er. S400 Hybrid slipper dog ut noe mindre CO2, 186 gram mot S350 CDI sine 199, men om det holder for at miljømessige hensyn skal veie tyngst, blir opp til den enkelte å avgjøre. Det skal også nevnes at både Audis nye A8 og BMWs ferske 7-Serie er å få kjøpt med herlige dieselmotorer til under 1,1 million - pluss eventuelt utstyr.
Med ekstrautstyr lander vår testmodell på ubeskjedne 1 510 000 kroner. Det er nok i meste laget, og en god del mer enn godt utstyrte konkurrenter med tradisjonelle drivlinjer.
Les mer om det vi mener er den perfekte familiebilen - hvis du har råd
Denne saken ble første gang publisert 16/01 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.