Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV

Mercedes ML 250 BlueTec er den rimeligste av status-SUV-ene. Men holder det med liten motor?

Først publisert Sist oppdatert

Noen hater dem. Mange blir misunnelige av dem. Politikere har prøvd å drepe dem med avgifter.

Men Mercedes prøver å slå tilbake. De reklamerer med at ML 250 BlueTec 4Matic har forbruk etter EU-normen som en stasjonsvogn.

Det bidrar i sin tur til at den slipper betydelig lettere gjennom avgiftssystemet enn konkurrenter fra BMW og Audi. Faktisk er prisforskjellen på nærmere 90.000 kroner sammenlignet med billigste versjon av BMW X5 og Audi Q7.

Det betyr også at den er i noenlunde samme prisområde som de store, firehjulsdrevne stasjonsvognene fra Audi, BMW og Mercedes.

Drømmen om stor SUV er kommet nærmere for noen.

Kjøreegenskaper: 5

Mercedes ML er en stor bil. Bare 7 cm mangler på fulle 2 meters bredde. Taket er høyere enn en norsk gjennomsnittsmann. Den er like lang som en stor familiestasjonsvogn.

Og den veier tett på 2,2 tonn.

Det er klart at du merker dette. Likevel har Mercedes greid å bygge inn en lettkjørt følelse i bilen, og også styrefølelsen er godkjent i en bilklasse der dette ofte er mangelvare.

Du sitter høyt, godt hevet over medtrafikantene dine. Det er ikke fritt for at du føler at du får mer hår på brystet og større overarmer i en bil som ML. Sikten er god i alle retninger, og det føles trygt å trone der oppe.

GOD GLID: Mercedes ML 250 BlueTec er høy og nesten 2,2 tonn tung. Det merker du i skarpe svinger på glatt underlag - dekkenes grep settes på harde prøver. Ingenting glir så godt sidelengs som en stor SUV. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GOD GLID: Mercedes ML 250 BlueTec er høy og nesten 2,2 tonn tung. Det merker du i skarpe svinger på glatt underlag - dekkenes grep settes på harde prøver. Ingenting glir så godt sidelengs som en stor SUV. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Som andre store SUV-er er ML best når du cruiser med rolige bevegelser. I brå svinger blir størrelsen og tyngden mye mer merkbar.

Særlig godt merker vi det når vi kjører bilen på en isbane. Vi glir og glir der lavere og lettere biler i følget klarer å holde langt høyere fart. Dekkene slipper uten særlig forvarsel, og det er verdt å tenke på når du kommer til den første krappe svingen ned fra hytta.

I terrenget er opplevelsen helt annerledes - ML har tidligere imponert oss stort. Du kan få ML 250 BlueTec med luftfjæring som lar deg heve bilen og med offroadprogram som er tilpasset ulike typer underlag (totalt ca. 40.000 kroner).

Motor: 4

RETTE ELEMENT: Mercedes ML 250 BlueTec og lafta tømmer er god match. Bilen passer i et hyttefelt for velstående. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
RETTE ELEMENT: Mercedes ML 250 BlueTec og lafta tømmer er god match. Bilen passer i et hyttefelt for velstående. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Motoren i Mercedes ML 250 BlueTec har kun fire sylindre ved totalt volum på 2,14 liter. For få år siden ville det vårt nærmest uhørt i en diger firehjulstrekker.

TEKNISKE DATA OG TESTDATA Mercedes ML 250 BlueTec

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3: 2143
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 204/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 500/1600-1800
  • EGENVEKT, KG: 2160
  • TILHENGERVEKT, KG: 3500/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 480/193/180
  • BAGASJEROM, LITER: 690-2010
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 255/50-19
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,63
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 165
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9
  • TOPPFART, KM/T: 210
  • PRIS FRA, KR: 783 800
  • PRIS TESTBIL, KR: 1 081 000

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 6,2
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 8,4
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,9
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,5
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 9,0
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 11,6
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,3
  • STØY TOMGANG, dBA: 45,2
  • STØY 50 KM/T, dBA: 59,8
  • STØY 80 KM/T, dBA: 63,4
  • STØY 100 KM/T, dBA: 66,0
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,85

Vi har tidligere testet motoren i en rekke andre Mercedes-modeller, for eksempel C-klasse, E-klasse og CLS. Hver gang har vi vært imponert over ytelsene. 204 hk og hele 500 Nm har gitt deilig flyt og store reserver.

Samtidig har vi flere ganger opplevd at gode motorer er blitt til noe helt middels når de puttes inn i tunge firehjulstrekkere med betydelig større luftmotstand.

Men i ML skuffer motoren ikke. Tvert imot oppleves bilen som reaksjonssterk og arbeidsvillig i norske hastigheter. Først ved ivrig landeveiskjøring og på motorveien hører vi at sjutrinnsautomaten må gire oftere for å holde farta. Da er ikke motoren sprelsk mer.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Vi er i en prisklasse der sekssylindrede motorer har vært normalen. Når det gjelder lyd og generell godfølelse greier 250-motoren ikke å konkurrere med en sekser.

Til gjengjeld sparer du mye penger.

Ytelser: 4

Ut fra forutsetningene - fire sylindre, lavt sylindervolum og stor, tung bil - synes vi ML 250 BlueTec går godt.

Fra 60 til 100 km/t bruker den 5,9 sekunder, mens den trenger 7,3 sekunder fra 80 til 120 km/t.

Sammenligner vi med BMW X5 3,0d LE, som har 211 hk og 520 Nm, blir Mercedesen likevel hengende klart etter. BMW-en er rundt ett sekund raskere i begge målinger. Selv om oppgitt effekt og dreiemoment er ganske likt, greier ikke den mindre Mercedes-motoren å yte like mye over et bredt turtallsområde.

Likevel: Ytelsene til ML 250 er gode nok til at du akkurat får kraftoverskudds-følelsen en status-SUV bør ha.

Interiør: 6

Mercedes ML byr på masse plass. De litt kantete ytre formene gir god bredde helt opp til taket. Baksetet er blant de aller bredeste vi har lagt vår tommestokk i. Beinplass er det nok av.

Selv bagasjerommet, som i mange SUV-er er skuffende lite sett i forhold til bilens størrelse, er gedigent. Det lille det mangler på at det er like langt som bagasjerommet i plassmesteren E-klasse, tar ML igjen i høyden.

Den luftige følelsen i kupeen følges opp av et dashbord med moderne utseende og funksjon. Materialkvaliteten er slik den skal være i en Mercedes - tung og solid.

En liten detalj for Mercedes-fans: I ML har Mercedes løftet den enslige multifunksjonshendelen på venstre side av rattet. Fortsatt er den ganske overlesset med funksjoner, men nå er den i alle fall mer ergonomisk plassert enn den er i for eksempel E-klasse.

Eksteriør: 5

Kantete, og likevel avrundet. Jepp, det er motsigende, men likevel beskriver ordene Mercedes ML.

RYDDIG: Mercedes ML 250 BlueTec gir en avslappet kjøreopplevelse. Instrumentene er lette å bruke og har et ryddig oppsett. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
RYDDIG: Mercedes ML 250 BlueTec gir en avslappet kjøreopplevelse. Instrumentene er lette å bruke og har et ryddig oppsett. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

ML er kantete i den betydning at den for eksempel har nær full bredde helt fra fronten og hele veien bakover. Den er også rettere i sidene enn de fleste andre biler.

Samtidig er siste utgave av ML avrundet for å senke luftmotstanden, et helt nødvendig grep for å møte politiske krav om lavere utslipp.

Vi synes Mercedes har gjort en god jobb. ML framstår som stor, sterk og staut. Det er noe av vitsen med en stor SUV.

Komfort: 6

Dette er en av Mercedes MLs sterkeste sider. Ved rett-fram-kjøring på motorvei eller ved rolig kjøring på en god landevei har den fjæringskomfort på tilnærmet luksuslimousin-nivå.

Den storslagne rommeligheten er i seg selv en viktig komfortfaktor på langtur.

I tillegg er støynivået lavt, med et lite unntak for de relativt få gangene du trenger å jage motoren på høyt turtall. Sjåfører av alle kroppsfasonger har svært gode muligheter til å finne en god, litt oppreist sittestilling.

Ulempen ved komforten og sittehøyden er at fartsfølelsen blir forsvinnende liten i en ML. I testperioden har vi tatt oss selv gang etter gang i å kjøre faretruende fort. For her kan motorvei til tider føles som joggetempo.

Sikkerhet: 5

Mercedes ML har - nær sagt selvfølgelig - fått fem av fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

Bemerkelsesverdig god er sikkerheten for voksne, som EuroNCAP vurderer til 96 prosent.

OFFROAD: Mercedes ML greier mye mer utenfor allfarvei enn det du ville drømme om å utsette din egen bil for. Med luftfjæring kan du heve bilen, mens ulike terrengprogrammer stiller inn framdriftssystemene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
OFFROAD: Mercedes ML greier mye mer utenfor allfarvei enn det du ville drømme om å utsette din egen bil for. Med luftfjæring kan du heve bilen, mens ulike terrengprogrammer stiller inn framdriftssystemene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Allerede i standardutgave har ML en svært omfattende pakke med sikkerhetselektronikk. For eksempel har den et system som registrerer om sjåføren er trøtt og varsler fra om at en hvil er lurt.

I tillegg kan bilen utstyres med ting som aktiv filholder, blindsonevarsling og automatisk bremsing ved farlige situasjoner.

Pris/utstyr: 4

Ikke misforstå, vi synes ikke at nesten 800.000 kroner er rimelig.

Men vår praksis er å vurdere biler ut fra klassen de hører hjemme i, og dette er en veldig dyr bilklasse. Det er ikke her du leter etter mye-for-penga-biler.

Men ML 250 BlueTec er altså betydelig billigere enn de nærmeste konkurrentene. Du må bare ofre sekserklang fra motoren og litt ytelse.

Ekstrautstyr er dyrt, som vanlig for en bil fra statusmerkene. Begynner du først å krysse av på lista, vær obs på parentesene som sier "tilgjengelig sammen med...". I praksis betyr dette at velger du det ene, må du ha med det andre.

Det baller lynraskt på seg.

Miljø: 3

Testens svakeste delkarakter kommer der Mercedes skryter mest. I vår faste forbrukstest er forbruket til ML 250 BlueTec langt ifra på stasjonsvognnivå (de bruker som regel under 0,6 l/mil i denne løypa).

Bilen er oppgitt til å bruke mellom 0,63 l/mil i blandet forbruk, men trenger hele 0,85 l/mil i vår 20 mil lange runde.

Ikke bare er dette en kraftig overskridelse av oppgitt forbruk, det er også langt mer enn den klart raskere BMW X5 3,0 LE trengte da vi testet den. Den greide seg med 0,69 l/mil.

GOD PLASS: Kupeen er bred, høy og luftig. Baksetet er blant de aller bredeste vi har lagt tommestokken vår i. Også bagasjerommet er stort. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GOD PLASS: Kupeen er bred, høy og luftig. Baksetet er blant de aller bredeste vi har lagt tommestokken vår i. Også bagasjerommet er stort. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Testresultatet tyder på at motoren må jobbe relativt hardt i vår temmelig krevende testløype med mange høydemeter stigning etter østlandsk målestokk. Dette er et fenomen vi har sett for flere andre SUV-er med relativt liten motor tidligere.

Konklusjon: 5

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen er målt mot konkurrenter i samme bilklasse.

Mercedes ML 250 BlueTec er det fornuftige valget i en ikke særlig fornuftig bilklasse (bilene er rett og slett for dyre i både kjøp og bruk). Den har god plass, kommer med den rette maskuliniteten /trygghetsfølelsen (stryk det som ikke passer for deg), er lettkjørt og komfortabel og tar seg fram på imponerende vis.

Motoren gjør bilen "rimelig", men ML 250 BlueTec føles ikke undermotorisert i norske hastigheter. Tvert imot er den overraskende rask.

Det reelle forbruket er en skuffelse.

Les også:

Alle Mercedeser vi har testet

Vi har testet over 600 biler