Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell
Luksus for storfamilien
Den digre Mercedes R-klasse er de barnerikes drømmebil. Les test.
Mercedes R-klasse ble lansert i 2005, da de store SUV-ene hadde sine velmaktsdager i Europa. På tampen av 2010 kom den i oppgradert versjon, med Mercedes' nye ansikt som den klart mest synlige endringen.
Men R-klasse er ingen SUV, derimot en stor flerbruksbil. Så hvorfor nevner vi da SUV-er?
Jo, for under nesten 5,2 meter lange, nesten 2 meter brede og nesten 1,7 meter høye skallet, som er bygd for å romme mest mulig på mest mulig komfortabelt vis, skjuler det seg ekte SUV-teknikk. R-klasse bygges i USA på samme fabrikk som de store SUV-ene ML og GL.
Det betyr at R-klasse på papiret er en tilnærmet drømmeoppskrift for hva mange nordmenn ønsker seg i en bil: Firehjulsdrift, automatgir, stor dieselmotor og, som nevnt, masse plass.
På papiret står det imidlertid også et stort minus ved bilen. Hva det er, finner du ut ved å lese hele testen.
Er R-klasse for dyr? Sjekk de mer kompakte Ford Galaxy og S-Max.
Kjøreegenskaper: 4
Mercedes R-klasse er en stor og tung bil (2,3 tonn). Det husker du helt naturlig hvis du har kjørt inn i et p-hus, men du bør også ha det in mente når du er ute på landeveien.
Vekten og høyden - den er ikke så veldig mye lavere enn en SUV - merkes i svingene, og særlig når det er glatt. Den liker seg best når den kjøres som en stor SUV bør kjøres under slike forhold: Rolig inn i svingen, gi gass ut (dette gjelder for så vidt alle biler, men er viktigere desto tyngre de er).
Begynner du å hive den for fort inn i kurvene, kan du fort merke at en tung bil glir bedre enn du liker.
Bruker du i stedet gassen først på vei ut, har du fullt utbytte av firehjulsdriften, som sikrer deg knallgod traksjon nærmest uansett underlag.
Styringen er typisk Mercedes-bedagelig, noe som passer utmerket til biltypen. På motorveien er R-klasse like retningsstabil som Dovreekspressen.
Vi har testet 107 biler med firehjulsdrift.
Motor: 5
R 350 BlueTec har en effektredusert utgave av Mercedes' trelitersdiesel med 211 hk. Det gjør at prisen ligger 100.000 kroner under "normalutgaven" med 265 hk. Dreiemomentet er på 540 Nm, mot 620 Nm i fulleffektsversjonen.
Motoren er paret med en sjutrinns automatkasse som gjør sitt beste for å hente ut kreftene på lavt turtall.
At selv ikke 540 nm og 211 hk er en overflod i en så stor bil, merkes når bilen lastes og bakkene og svingene kommer. Da må automatikken av og til gire ned et trinn eller to. Uten at det føles nevneverdig stressende.
Ytelser: 4
R-klasse er en luksuskrysser fra en statusprodusent, og da er krefter nok liksom en del av pakken.
Ute på veien oppleves ytelsene som gode, men ikke overveldende. Det holder i massevis til alt du kan foreta deg på norske veier, inkludert forbikjøringer der du tøyer grensene. Du får imidlertid ikke følelsen av et ekte, arrogant kraftoverskudd.
Tekniske data og testdata Mercedes R 350 BluTec
TEKNISKE DATA
- MOTOR, CM3:2987
- EFFEKT, HK VED O/MIN:211/3400
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:540/1600-2400
- EGENVEKT, KG:2260
- TILHENGERVEKT, KG:2100
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:516/192/167
- BAGASJEROM, LITER:633-2436
- STANDARD DEKKDIMENSJON:235/65 R17
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,84
- CO2-UTSLIPP, G/KM:222
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,9
- TOPPFART, KM/T:220
- PRIS FRA, KR:999 000
- PRIS TESTBIL, KR:1 256 000
TESTDATA
- 60-100 KM/T, KICKDOWN:6,5
- 80-120 KM/T, KICKDOWN:8,1
- STØY TOMGANG, dBA:44,8
- STØY 50 KM/T, dBA:57,1
- STØY 80 KM/T, dBA:60,5
- STØY 100 KM/T, dBA:63,2
- TESTFORBRUK, L/MIL:0,96
6,5 sekunder som raskeste måling for 60-100 km/t, og 8,7 sekunder fra 80 til 120 km/t, er omtrent på linje med det typiske familiestasjonsvogner med toliters dieselmotorer leverer.
Bilen har girskifthendler på rattet, uten at vi ser noe stort poeng med dem. Automatikken overstyrer mer enn gjerne girvalget ditt.
Eksteriør: 5
Utseendet splitter redaksjonsmedlemmene, der én synes den minner for mye om en likbil, mens de andre mener den ser riktig bra ut vurdert ut fra formålet den er ment å dekke.
Med en lengde på 517 cm er R-klasse såpass strukket at den i flertallets øyne er elegant. Linjene er lange, og høyden blir kamuflert. Den nye Mercedes-fronten er både mer markert og tøffere enn den var på forgjengeren.
Like praktisk, men ikke så pen: Les test av VW Caravelle.
Interiør: 5
I dette kapittelet hører plassen med, og den er gedigen. Mens de fleste sjusetere som selges i Norge er av den kompakte typen der de to siste setene i større eller mindre grad bare er egnet når du absolutt må fylle alle seter, er R-klasse full av store, komfortable seter.
De to ytterste setene på rad to har tilnærmet forsetestandard, og også de to bakerste gir plass nok til at en voksen kan sitte der temmelig lenge. Selv beinplassen får godkjentstempel så lenge de foran er villige til å gi fra seg litt av sin enorme beinplass.
Bare midtsetet i rad to er smalt og ikke like egnet for ordentlig langtransport.
Med kun fem seter i bruk er bagasjerommet enormt, selv om Mercedes ikke har anstrengt seg for å utnytte plassen like godt som i mer kompakte flerbruksbiler. Når det er så mye av den, trengs ikke det. Legger du ned alle seter, som gjøres med enkle håndgrep, nærmer totalvolumet seg 2,5 kubikkmeter.
Dashbordet har tradisjonell Mercedes-utforming og framstår som temmelig konservativt, men samtidig oversiktlig. Setemekanikken virker å kunne tåle alt en måtte utsette den for i de neste 20 åra.
Komfort: 6
Alt i R-klasse er lagt til rette for formidabel komfort. Setene for sjåfør og passasjerer er nevnt, mens solid opplevd byggekvalitet er med på å skape godfølelsen.
Smørmyke girskift bidrar ytterligere, sammen med en av de stødigste kjøreopplevelsene du finner i noe som ikke ruller på skinner.
Testbilen har luftfjæring som ekstrautstyr, og det ville vi vurdert å betale ekstra for. Komfortinnstillingen er vår favoritt, den sender sjåføren rett inn i avslappet godlune. (Sportsinnstillingen er nær ubrukelig på norske vinterveier, med støtete og stump fjæring.)
De brede piggfrie vinterdekkene fra Nokian høres overraskende godt på enkelte asfalttyper, men generelt er bilen stillegående. Apropos vinterdekk: mange velger piggdekk til store og tunge SUV-er, og siden R-klasse er en nær SUV-slektning, er dette noe en kjøper bør vurdere.
Her er de beste piggdekkene.
Sikkerhet: -
Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har ikke kræsjet en R-klasse for å finne ut av hvor sikker den er, og vi gir derfor ingen delkarakter her.
EuroNCAP har derimot kollisjonstestet den beslektede Mercedes ML, som fikk fem stjerner som hovedkarakter. Dette resultatet kan imidlertid ikke overføres direkte til R-klasse.
Med full pakke av sikkerhetselektronikk og svært stødige veiegenskaper ligger likevel alt til rette for å anta at R-klasse er en trygg bil.
Miljø: 3
I vår faste, 20 mil lange testløype (som kjøres på standardisert måte med tilnærmet fast gjennomsnittsfart) trengte Mercedes R 350 BlueTec tett på én liter på mila.
Sammenlignet med normale stasjonsvogner, som kommer seg gjennom samme runde på rett over halvliteren per mil, blir det mye. Også målt mot store SUV-er som VW Touareg 3,0 TDI og BMW X5 med tilsvarende sterk motor, er det for mye. X5 greide seg til sammenligning med under 0,7 l/mil.
Stapper du derimot R-klasse full av folk og deler forbruket på sju hoder, blir forbruket riktig så fint.
Pris/utstyr: 3
Vi er kommet til punktet på papiret som svir for R-klasse. R 350 BlueTec er billigste utgave som selges i Norge, men koster likevel fra én million kroner.
R-klasse får grundig gjennomgå i det norske avgiftssystemet. Vekt og forbruk blir for høyt. I praksis blir den forbeholdt kun de aller rikeste av de barnerike, mens de ikke fullt så bemidlede må se på VW Caravelle eller Ford Galaxy .
Ekstrautstyrspakken er omfattende (blant annet er automatgir og stort stereoanlegg standard), men kunne med fordelt inneholdt parkeringssensorer. De trengs i denne bilen.
Ekstrautstyr er generelt dyrt hos Mercedes, og R-klasse er intet unntak. Testbilen har godsaker for en kvart million, uten å virke direkte pimpet. De få vi finner på bruktmarkedet ser ut til å ha et betydelig prisfall.