Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe

Med brummende sekserdiesel og luftfjæring overbeviser Mercedes ML 350 BlueTEC oss.

IKKE PÅ HJEMMEBANE: I motsetning til hva man kanskje skulle tro, er ikke SUV-er, eller store SUV-er i særdeleshet, spesielt gode på vinterføre. Det skyldes kombinasjonen av høy vekt og høyt tyngdepunkt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
IKKE PÅ HJEMMEBANE: I motsetning til hva man kanskje skulle tro, er ikke SUV-er, eller store SUV-er i særdeleshet, spesielt gode på vinterføre. Det skyldes kombinasjonen av høy vekt og høyt tyngdepunkt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Først publisert Sist oppdatert

Mercedes ML sees av mange som den bilen som startet trenden med luksus-SUV-er. Det fantes andre luksuriøse modeller før den kom på markedet i 1997, som for eksempel Range Rover, men de tok aldri av her til lands.

Nå er den tredje generasjonen av ML på veien, og vi har allerede testet den med den mindre 250 BlueTEC-motoren. Mange mener imidlertid at biler som dette skal ha en bamsesterk sekserdiesel under panseret. Vi ser poenget, men en grundigere test må til for å se om det er tilfellet.

Kjøreegenskaper: 5

På bare veier er ML en drøm å kjøre. Styrefølelsen er bedre enn i mange andre biler på denne størrelsen, og understellet henger godt med - så lenge du ikke blir for brå i bevegelsene. Den oppleves som trygg i de aller fleste situasjoner, og den høye førerposisjonen gjør at du har god utsikt til alt som skjer rundt deg.

Det er imidlertid situasjoner hvor ML absolutt ikke er i sitt ess, og det er i de situasjonene mange tror de trenger SUV. Når det blir veldig glatt på veien merker man veldig godt at bilen veier langt over to tonn. Grepet forsvinner relativt brått ved litt for høy fart, og hekken har ingen betenkeligheter med å stikke til siden.

Setter du ned farten oppfører den seg imidlertid eksemplarisk igjen. Det skal også sies at dette er egenskaper som følger med alle store og tunge SUV-er, og sånn sett er det ikke spesielt for ML.

ML 350 BlueTec kommer med et On&Offroad-program som lar deg velge mellom seks trinn som tilpasser firehjustrekket best mulig til underlaget du kjører på. Ett av trinnene er et automatprogram, to modus er for terrenget og tre for vei.

Motor: 6

Man kan si hva man vil om miljøvennlighet og økonomi, men når det kommer til ren nytelse, er det ingen tvil om at en sekserdiesel er det som gjelder. Motoren er silkemyk, og i kombinasjon med en 7-trinns automatkasse utnyttes kreftene optimalt til hver tid.

Her er det aldri noe stress, og ved normal kjøring kan du cruise av gårde på tilnærmet tomgangsturtall. Når du tråkker pedalen pedalen mot teppet er girkassen rask i reaksjonen, og kreftene er på plass i løpet av et øyeblikk.

KOMFORTABEL: Vår bil hadde luftfjæring, og det gjør at ML 350 er blant de aller mest komfortable bilene vi har kjørt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
KOMFORTABEL: Vår bil hadde luftfjæring, og det gjør at ML 350 er blant de aller mest komfortable bilene vi har kjørt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Ytelser: 5

Tekniske data

MOTOR, CM3: 3498

EFFEKT, HK VED O/MIN: 258/3600

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 620/1600-2400

EGENVEKT, KG: 2175

TILHENGERVEKT, KG: 3500/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 480/193/180

BAGASJEROM, LITER: 690-2010

STANDARD DEKKDIMENSJON: 255/50R19 W

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,72

CO2-UTSLIPP, G/KM: 189

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,6

TOPPFART, KM/T: 235

PRIS FRA, KR: 928 600

PRIS TESTBIL, KR: 1 229 000

Det er ingen tvil om at ML 350 BlueTEC er rask. Den er imidlertid ikke skremmende kjapp. I våre mellomakselerasjonsmålinger plasserer den seg i samme sjikt som mindre biler med sterke, firesylindrede dieselmotorer. Dermed må den se seg relativt grundig slått av stasjonsvogner som BMW 5-serie og Audi A6 med tilsvarende motorisering. Det er ikke spesielt overraskende med tanke på vekten.

I daglig bruk spiller det imidlertid liten rolle. Her er det krefter i overflod til enhver anledning, og forbikjøringer går som en lek nærmest uansett hastighet.

Interiør: 6

Vi kritiserer ofte SUV-er for at de har mindre plass enn det ser ut som. Det er ikke tilfellet med ML. Den kantete formen gjør at man har god plass til både passasjerer og bagasje.

Baksetet er ett av de bredeste vi har vært borti, og bagasjerommet er nesten like stort som i den gedigne søstermodellen E-klasse. Det er riktignok litt smalere, men til gjengjeld har det plass til mer i høyden.

Designmessig var den beste beskrivelsen av Mercedes' interiører lenge "gammelmodig". Det stemmer ikke lenger. Nå er det moderne, men kvalitetsfølelsen er på ingen måte ofret.

Designen følger til en viss grad utsiden, med en skarpe kanter og eksklusiv følelse.

Eksteriør: 5

ML har aldri vært den mest prangende av luksus-SUV-ene, og det gjelder også denne tredje generasjonen. Mange vil nok si at den har blitt tonet litt ned i forhold til forrige generasjon.

Hvor pen den er får være opp til den enkelte å avgjøre, men vi mener den klarer å uttrykke en elegant eksklusivitet.

Komfort: 6

SLIPPER: Når det blir veldig glatt slipper det ganske brått, men dette gjelder alle biler som er såpass tunge. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SLIPPER: Når det blir veldig glatt slipper det ganske brått, men dette gjelder alle biler som er såpass tunge. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Foto: Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Mercedes er kjent for komfort, og selv om bilene deres har blitt mer sportslige har de ikke glemt røttene. Vår ML var utstyrt med luftfjæring, og det gjør det hele ekstremt komfortabelt. Alle ujevnheter blir nærmest tryllet bort på magisk vis, og du har det omtrent like behagelig som i godstolen foran TV-en.

Testdata

60-100 KM/T, 4. GIR: 4,8

60-100 KM/T, 5. GIR: 6,9

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 5,6

80-120 KM/T, 5. GIR: 6,9

80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,8

STØY TOMGANG, dBA: 44,3

STØY 50 KM/T, dBA: 58,3

STØY 80 KM/T, dBA: 62,7

STØY 100 KM/T, dBA: 66,2

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,93

Vanligvis pleier SUV-er å ha en litt mer stumpete karakter enn mindre og lettere biler. Mercedes har imidlertid klart å gjøre at ML kjennes like komfortabel som en hvilken som helst luksusstasjonsvogn - og det skal de ha all honnør for.

Sikkerhet: 5

Ikke uventet har ML fått fem stjerner i Euro NCAPs krasjtest. Poengsummen for beskyttelse av voksne passasjerer er på hele 96 prosent. For å sette det i perspektiv, er den høyeste prosenten de noensinne har gitt 97 prosent.

En hel del sikkerhetsutstyr, som for eksempel trøtthetsvarsling og automatiske beltestrammere, er standard. I tillegg kommer naturligvis ting som antisladd og kollisjonsputer. Det er også mulig å kjøpe mer sikkerhetsutstyr som ekstrautstyr. Både systemer som bremser bilen ved kollisjonsfare, adaptive lys og blindsonevarsling er tilgjengelig for å nevne noe.

Pris/utstyr: 3

ML 350 starter på snaue 930.000 kroner. Det er mye penger uansett hvordan man vrir og vender på det. Det blir enda dyrere når man tar med i beregningen at man kan få en ML 250, som gjør en neste like bra jobb, for nesten 150.000 kroner mindre.

Når det er sagt koster ML 350 BlueTEC i standardutgave omtrent det samme som tilsvarende motoriserte biler fra de andre statusmerkene. BMW X5 med 245 hester starter for eksempel på drøye 930.000 kroner og det samme gjelder Porsche Cayenne med samme antall hestekrefter. Volkswagen Touareg er imidlertid en god del billigere - med en startpris på 811.500 kroner.

Hvis man velger en bil som dette, er det sjelden at ekstrautstyrslista får ligge i fred. Man skal imidlertid være litt forsiktig, for her er det lett å legge på et sekssifret tall på den totale prisen.

Miljø: 3

Et oppgitt forbruk på 0,68 l/mil høres imponerende ut i en tung bil med såpass stor motor. I virkeligheten må man nok forvente et forbruk som er en god del høyere enn dette. I vår relativt krevende testrunde gikk det med 0,93 l/mil.

LEKKERT INTERIØR: Det er vanskelig å ikke trives i en ML. Den opplevde kvaliteten er skyhøy, og alt er enkelt å betjene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
LEKKERT INTERIØR: Det er vanskelig å ikke trives i en ML. Den opplevde kvaliteten er skyhøy, og alt er enkelt å betjene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Da vi kjørte bilen var det imidlertid såpeglatt vinterføre og med knapt innkjørt motor. Det er med andre mulig at man vil se et litt lavere forbruk under andre forhold. Likevel tror vi det blir vanskelig å komme i nærheten av det oppgitte forbruket.

Konklusjon: 5

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen er målt mot konkurrenter i samme bilklasse.

ML er en herlig bil, og med sekserdiesel under panseret har du både ekstra kreftene og brummingen mange forbinder med en luksus-SUV.

GOD PLASS: Plass pleier ikke å være SUV-ers sterkeste side. I ML er det imidlertid mer enn nok plass til både passasjerer og bagasje. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GOD PLASS: Plass pleier ikke å være SUV-ers sterkeste side. I ML er det imidlertid mer enn nok plass til både passasjerer og bagasje. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Komforten er suveren, men hvis du vil ha en SUV som kjører best mulig, er både Porsche Cayenne og BMW X5 bedre valg.

Det store spørsmålet er bare om det er verdt å betale for en sekserdiesel når man kan få en 250 BlueTEC som gjør nesten den samme jobben for omtrent 150.000 kroner mindre. Hvis pengene ikke spiller noen som helst rolle, er det likevel klart at de ekstra kreftene gjør opplevelsen et lite hakk bedre.

Les også:

De beste, brukte luksus-SUV-ene

Blir ML for liten? Sjekk bildene av den kommende GL

Slik avslører du juks med kilometerstanden

UTENFOR VEIEN: Med offroad-pakke har ML også det som skal til for å klare seg utenfor allfarvei. Vi tviler imidlertid på at så veldig mange vil bruke en bil til én million kroner til slik kjøring. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
UTENFOR VEIEN: Med offroad-pakke har ML også det som skal til for å klare seg utenfor allfarvei. Vi tviler imidlertid på at så veldig mange vil bruke en bil til én million kroner til slik kjøring. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
KJØRER BRA: Både styrefølelse og understelloppsett er over snittet for klassen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
KJØRER BRA: Både styrefølelse og understelloppsett er over snittet for klassen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto