Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen

Mercedes påstår de skal gi best komfort i de segmentene de har modeller. Med luksus-SUV-en ML, holder de hva de lover.

Sist oppdatert

Men komfort er ikke alt. De aller fleste vil påstå at stor-SUV-ene, biler som BMW X5, Range Rover, Audi Q7, VW Touareg eller Porsche Cayenne, er meget komfortable. Holder det da kun å være best på komfort?

Sammen med nye BMW X5 og nye Range Rover Sport, alle tre med store dieselmotorer, la vi ut på tur. Det var tidlig klart at ML er den mest komfortable av de tre. Støynivået er marginalt lavere og fjæringskomforten et hakk bedre selv med hjul i dimensjon 275/45R20. Mer om det litt senere.

Kjøreegenskaper: 4

Det er lett å trives bak rattet i ML. Du sitter høyt, har god sikt og til tross for størrelsen er den veldig lettkjørt. At ML har trekløverets desidert korteste svingradius er perfekt for deg som kjører mye i byen.

Med asfalt under hjulene er ML en drøm å kjøre. Den har god styrefølelse, virker lettbeint og kamuflerer vekten godt ved rolig og normal kjøring.

Litt verre er det når du har dårlig tid. I brå svinger blir tyngden mer merkbar - spesielt på snødekte veier. Firehjulsdriften gir som alltid bilen en herlig evne til å ta seg fram, men kan også narre deg til å tro at veigrepet er bedre enn det er.

HYTTE-DRØMMEN: Stor-SUV-ene er for mange selve drømmebilen å kjøre til hytta med. Men firehjulsdrift til tross, skal du være forsiktig på glatt føre.
HYTTE-DRØMMEN: Stor-SUV-ene er for mange selve drømmebilen å kjøre til hytta med. Men firehjulsdrift til tross, skal du være forsiktig på glatt føre. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 5

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 2987
  • Effekt, hk ved o/min: 258/3600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 620/1600
  • Egenvekt, kg: 2175
  • Tilhengervekt, kg: 3500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 480/193/174
  • Bagasjerom, liter: 690-2010
  • Standard dekkdimensjon: 255/50R19
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,74
  • CO2-utslipp, g/km: 194
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,4
  • Toppfart, km/t: 224
  • Pris fra, kr: 929 200
  • Pris testbil, kr: 1 514 000

ML har en skikkelig dunderdiesel under panseret. Vi snakker om Mercedes' tre liter store, seksylindrede turbodiesel med 258 hestekrefter og enorme 620 Newtonmeter dreiemoment.

Dieselen er god. Hverken mer eller mindre. Den har den jevne, fine seksergangen og er minst like god som sine konkurrenter på kraftutvikling. Automatkassen spiller herlig på lag og er flink til å utnytte det gode dreiemomentet på lavt turtall.

Ytelser: 5

ML 350 er fullt på høyde med sine to konkurrenter på ytelser. I våre akselerasjonsmålinger blåser vi fra stillestående til 100 km/t på 8,1 sekunder.

Mellomakselerasjonen, typisk forbikjøringshastighet, er minst like imponerende: 60-100 km/t går unna på 4,6 sekunder og 80-120 km/t på 5,8 sekunder. Du vil med andre ord aldri føle at du trenger mer motorkraft.

Eksteriør: 3

DESIGNO: Komforten og brukervennlighet er i toppklasse, men det merkes at ML har noen år på nakken. Paneler i sort pianolakk og hvitt skinn - Designo - koster nesten 100 000 kroner ekstra.
DESIGNO: Komforten og brukervennlighet er i toppklasse, men det merkes at ML har noen år på nakken. Paneler i sort pianolakk og hvitt skinn - Designo - koster nesten 100 000 kroner ekstra. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Mercedes kan kunsten med å lage majestetiske biler, og fram til nå har vi likt ML's framtoning. Vi har tidligere skrevet at den uttrykket en elegant eksklusivitet.

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 8,1
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,1
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,7
  • 60-100 km/t, 5. gir: 13,1
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,6
  • 80-120 km/t, 4. gir: 5,8
  • 80-120 km/t, 5. gir: 7,2
  • 80-120 km/t, kickdown: 5,8
  • Støy tomgang, dBA: 42,2
  • Støy 50 km/t, dBA: 59,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 63,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 65,2
  • Testforbruk, l/mil: 0,92

Men noen år på baken og det faktum at konkurrentene har kommet med nye modeller i segmentet, får ML til å tape ansikt. Stående ved siden av nye Range Rover, og særlig Sport-modellen, blir ML litt tam og kjedelig. At ML ser eldre ut, har sin naturlige forklaring.

Interiør: 5

Interiøret i ML står ikke tilbake for hverken X5 eller Range Rover når det gjelder materialkvalitet, opplevd kvalitet, utstyr eller brukervennlighet. Det eneste vi kan trekke fram, er at den har den minste skjermen i dashbordet og at den, igjen, føles litt eldre enn de to andre.

Testbilen er til de grader pimpet. Designo, som Mercedes kaller det, innebærer listverk i sort pianolakk og lyse skinnseter. Vi synes en vanlig ML ser like bra ut, spesielt når vi ser at prisen på pynten er nesten 100 000 kroner.

Den innvendige plassen er jevnt over litt bedre enn de to andre. Sammenlignet med Range Rover har ML bedre benplass i baksetet, men er litt smalere.

ML har også testtrioens største bagasjerom. Oppgitt volum er hele 690 liter.

Komfort: 6

Mercedes sier selv at de skal være best på komfort. Med ML så er de nettopp det. Vår ML var utstyrt med luftfjæring, og det gjør det hele ekstremt komfortabelt. Alle ujevnheter blir nærmest tryllet bort på magisk vis, og du har det omtrent like behagelig som i godstolen foran TV-en.

GOD PLASS: ML er litt smalere enn Range Rover, men har bedre benplass i baksetet og betydelig større bagasjerom. Oppgitt volum er 690 liter.
GOD PLASS: ML er litt smalere enn Range Rover, men har bedre benplass i baksetet og betydelig større bagasjerom. Oppgitt volum er 690 liter. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Vanligvis pleier SUV-er å ha en litt mer stumpete karakter enn mindre og lettere biler. Mercedes har imidlertid klart å gjøre at ML kjennes like komfortabel som en hvilken som helst luksusstasjonsvogn - og det skal de ha all honnør for.

I tillegg til nydelig sittekomfort, er også ML den bilen i testtrioen med lavest innvendig støynivå. 65 desibel i 100 km/t er et meget bra resultat.

Sikkerhet: 5

Mercedes ML har - nær sagt selvfølgelig - fått fem av fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

Bemerkelsesverdig god er sikkerheten for voksne, som EuroNCAP vurderer til 96 prosent.

Allerede i standardutgave har ML en svært omfattende pakke med sikkerhetselektronikk. For eksempel har den et system som registrerer om sjåføren er trøtt og varsler fra om at en hvil er lurt.

I tillegg kan bilen utstyres med ting som aktiv filholder, blindsonevarsling og automatisk bremsing ved farlige situasjoner.

Pris/utstyr: 2

Store SUV-er er dyre i Norge. Nesten meningsløst dyre. Mercedes ML er ikke et unntak. De tre bilene i vår test har alle en startpris på over 900 000 kroner, og i likhet med de andre premium-produsentene tar også Mercedes meget godt betalt for ekstrautstyr.

Og ekstrautstyr, det har testbilen mye av. "Alt" er den mest dekkende beskrivelsen, for testbilens ekstrautstyrsliste er for lang til å gjengis. Totalprisen på utstyret er over 500 000 kroner, og totalt koster testbilen 1 514 000 kroner.

TRIOENS STØRSTE: I vår testtrio har ML det klart største bagasjerommet, både i fysiske mål og i oppgitt volum. Den firkantede formen gjør det dessuten enkelt å utnytte plassen.
TRIOENS STØRSTE: I vår testtrio har ML det klart største bagasjerommet, både i fysiske mål og i oppgitt volum. Den firkantede formen gjør det dessuten enkelt å utnytte plassen. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Dermed sier det seg selv at du bør ha orden på økonomien, både til å takle anskaffelsespris og det kommende verditapet.

Forbruk: 2

ML 350 Bluetec skal ifølge Mercedes ha et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 0,74 l/mil og et CO2-utslipp på 194 gr/km. Det er ørlite mindre enn Range Rover Sport SDV6, men en god del mer enn X5 xDrive 30d, som er oppgitt til 0,62 l/mil.

Ingen av de tre stor-SUV-ene er i nærheten av dette i vår faste, 20 mil lange forbrukstest. X5 og Range Rover er jevngode med 0,85 og 0,86 l/mil, mens ML er den klare taperen med et gjennomsnittsforbruk på hele 0,94 l/mil. Det er alt for mye i 2014, selv for en stor og tung SUV.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Mercedes ML er komfortkongen i stor-SUV-klassen. Ingen over, ingen ved siden. I tillegg har den godt med innvendig plass, gode ytelser og kjøreegenskaper og sikkerhet i toppklasse. Likevel synes vi gildet koster mer enn det smaker. Det er vanskelig å forsvare prisen på over halvannen million, og spesielt ekstrautstyr for over en halv million kroner.

Etter endt trippeltest stod Range Rover igjen som vinner. ML er en god bil, men har noen år på baken, og det merkes.

AVANSERT: ML har avanserte programmer for best mulig framkommelighet. Likevel var slalombakken på Beitostølen en real manndomsprøve. Under så ekstreme forhold var gamlemåten best; full gass og ingen antispinn.
AVANSERT: ML har avanserte programmer for best mulig framkommelighet. Likevel var slalombakken på Beitostølen en real manndomsprøve. Under så ekstreme forhold var gamlemåten best; full gass og ingen antispinn. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Les også:

Alt du trenger å vite om SUV

Den ene pølsa har tre ganger så mange kalorier

Du trodde kanskje BMW-en din var rask

Denne saken ble første gang publisert 03/02 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også