Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren

Bilen er rett og slett nydelig å kjøre.

Først publisert Sist oppdatert

Det er gått noen år siden vi kjørte GLK sist. Vi kjørte den da den kom i 2008, og fikk muligheten til igjen i 2009. Kruttønna 320 CDI ble testet i 2008 med terningkast fem som resultat, mens 220-modellen sto igjen med en firer da den kom til Norge i 2009.

At begge bilene var veldig gode, var vi ikke i tvil om. Men GLK var en kostbar bil, og dette ble et ankepunkt i de to testene. GLK er fortsatt dyr, men i sammenligning med de argeste konkurrentene (Audi Q5 og BMW X3) forhold til konkurrentene er det langt fra skremmende.

Mot slutten av 2012 kom GLK i ny versjon (facelift), og det var på tide å teste GLK på nytt.

Kjøreegenskaper: 6

Tilbake i 2008 skrev vi: "Det er imponerende å kjenne hvordan Mercedes-Benz har klart å kombinere svært komfortable og svært presise og underholdende kjøreegenskaper. Test-GLK-en er en Sport-utgave med 19-tommers hjul, noe som i utgangspunktet grenser til idioti her i vårt humpete land.

Men selv på såpass store hjul er bilen en nytelse på god og ikke minst dårlig vei. Den rydder opp i alt underlaget har å by på, og det uten å gi føreren opplevelse av å sitte på et flygende teppe".

Og jeg kunne ikke sagt det bedre nå. GLK er ikke mindre enn en drøm å kjøre, selv med hjul i 20-tommers dimensjon. Vi kjørte vi Audi Q5 og BMW X3 på test samtidig som GLK, og det er påfallende hvor stor forskjellen var i fjæringskomfort. Her er Mercedes et hestehode foran BMW og Audi, samtidig som GLK på langt nær kjører seg bort når det kommer til sportslighet.

I kjeglekjøring på snødekt underlag er GLK den mest forutsigbare av de tre, og den har et velfungerende ESP-system. Med sin overstyrte karakter er den samtidig veldig underholdende å kjøre.

HERLIG PÅ VEIEN: Konkurrentene er ikke i nærheten - selv med størst hjul av bilene i trekløveret er fjæringskomforten betydelig bedre. FOTO: Petter Handeland
HERLIG PÅ VEIEN: Konkurrentene er ikke i nærheten - selv med størst hjul av bilene i trekløveret er fjæringskomforten betydelig bedre. FOTO: Petter Handeland

Motor: 5

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 9,9
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,1
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,1
  • Støy tomgang, dBA: 41,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 58,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 62,3
  • Støy 100 km/t, dBA: 65,2
  • Testforbruk, l/mil: 0,65

Mercedes' 2,14 liter store firesylindrede turbodiesel har vi rost mer enn en gang tidligere, og den passer som hånd i hanske under panseret i GLK.

Ikke bare er den kultivert og godt støydempet, men den har også et bredere arbeidsområde enn toliterne i Q5 og X3. Fullt dreiemoment (hele 400 Newtonmeter) er tilgjengelig allerede fra 1400 o/min (rundt 1750 o/min hos konkurrentene).

I tillegg jobber syvtrinnsautomaten særdeles effektivt. Den er programmert til å bruke det gode dreiemomentet i motoren, og oppleves på langt nær like masete som dobbelklutsjkassa i Q5 eller åttetrinnskassa i X3. I tillegg til gode ytelser skulle motor/girkasse-kombinasjonen vise seg å være svært gjerrig på drivstofforbruket.

Ytelser: 5

Motoren yter 170 hestekrefter og 400 Newtonmeter, og som dieseler flest imponerer den i størst grad i mellomakselerasjon. På glatt føre klarer vi 0-100 km/t på 9,9 sekunder og blåser fra 60-100 km/t på 5,1 sekunder og 80-120 km/t på 7,1 sekunder. Betydelig raskere enn X3 med 163 hk og Q5 med 177 hk.

Eksteriør: 5

ER DET?: Nei, det er ikke interiøret i superbilen SLS AMG, det er GLK 220 CDI. En påkostet utgave, vel å merke. FOTO: Petter Handeland
ER DET?: Nei, det er ikke interiøret i superbilen SLS AMG, det er GLK 220 CDI. En påkostet utgave, vel å merke. FOTO: Petter Handeland

Enten så liker du det, eller så liker du det ikke. GLK-designet er omdiskutert, men tøft på sin egen måte. Den litt kantete fasongen og den nesten loddrette frontruta gir tydelige indikasjoner på at det bor litt Geländewagen i GLK. Vi liker resultatet og synes det er tøft at Mercedes tør å skille seg ut.

Tekniske data:

  • Motor, cm³: 2143
  • Effekt, hk ved o/min: 170/3200
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1400
  • Egenvekt, kg: 1880
  • Tilhengervekt, kg: 2400/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 454/184/167
  • Bagasjerom, liter: 450-1550
  • Standard dekkdimensjon: 235/45R20XL
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,65
  • CO2-utslipp, g/km: 168
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,8
  • Toppfart, km/t: 205
  • Pris fra, kr: 594 900
  • Pris testbil, kr: 700 000

Interiør: 3

Isolert sett ville vi gitt interiøret i GLK terningkast seks om feltet kun tok for seg material- og byggekvalitet. For førermiljøet i GLK er av ypperste klasse, og har sportslige elementer som ser ut til å være hentet rett ut av superbilen SLS AMG.

Ikke bare ser det utrolig bra ut, men også kvalitetsfølelsen er helt topp. Materialenekvaliteten likeså, og det hele virker meget solid.

Plass er det viktigste elementet vi tar med under interiørfanen, og derfor faller GLK ned på en treer. GLK er nemlig ikke SUV-en for deg som skal ha med familie, bagasje og hund i bur på vinterferie. GLK er betydelig smalere enn de to konkurrentene i baksetet, og har uten tvil det trangeste bagasjerommet. Litt som en kompaktklassebil, egner GLK seg best for fire.

Komfort: 6

Som nevnt under "kjøreegenskaper" er fjæringskomforten i GLK helt prima. Men det stopper ikke der. Under testen måler vi innvendig støy i de tre bilene, og også her er GLK best. Motoren er dessuten godt støydempet og så å si fri for vibrasjoner, samtidig som sittestillingen i førersetet er akkurat slik vi ønsker den skal være.

TRANGEST: I forhold til Audi Q5 og BMW X3 er GLK smalest i baksetet og trangest i bagasjerommet. Bilens ankepunkt, om du har råd til den. FOTO: Petter Handeland
TRANGEST: I forhold til Audi Q5 og BMW X3 er GLK smalest i baksetet og trangest i bagasjerommet. Bilens ankepunkt, om du har råd til den. FOTO: Petter Handeland

Sikkerhet: 5

Årets versjon av GLK er ikke testet av EuroNCAP. Det er derimot pre-facelift-versjonen. Den ble testet i 2010 med godt resultat. I kollisjonstesten fikk GLK fem av fem stjerner, og det ble trukket fram at bilen hadde god beskyttelse av både voksne og barn, samt høyt nivå av passivt og aktivt sikkerhetsutstyr.

Når det kommer til fotgjengersikkerhet gjorde Mercedes noen grep i 2010, for 2009-modellen fikk på pukkelen for en lite skånsom front. Den nye fronten er mer skånsom mot fotgjengeres bein og hode, men det blir kommentert i testen at framsiden av panseret er hardt. Stedet der det er størst sjanse for at hodet vil treffe i påkjørsel av et barn.

Pris/utstyr: 3

Vi ga Mercedes kritikk for høy pris da vi testet GLK tilbake i 2008 og 2009. Lite har endret seg på det området. Går du rimeligste vei kan du bli GLK-eier for 501.400 kroner, men da må du nøye deg med en bil med lite utstyr, svakere motor, manuelt gir og bakhjulsdrift. En bil det antagelig vil være svært vanskelig å få solgt igjen på det norske markedet.

Testbilen med automatgir, sterk dieselmotor og firehjulsdrift koster fra 594.900 kroner, og har en god dose ekstrautstyr montert. Vi skal ikke gå i detaljer, men bilen har alt man ønsker seg i en premium-SUV, og vi savner egentlig aldri noe. Totalprisen er da 700.000 kroner.

LEKENT: Firehjulsdriftsystemet er uten tvil av det lekne slaget. Av de tre SUV-ene har GLK det systemet med mest bakhjulsdrevet karakter med ESP slått av. FOTO: Petter Handeland
LEKENT: Firehjulsdriftsystemet er uten tvil av det lekne slaget. Av de tre SUV-ene har GLK det systemet med mest bakhjulsdrevet karakter med ESP slått av. FOTO: Petter Handeland

Mye penger, for all del, men på langt nær skremmende sammenlignet med hovedkonkurrentene Audi Q5 og BMW X3. Her har nok de tre produsentene tittet litt i hverandres prislister.

Forbruk: 5

Mercedes GLK 220 CDI har et oppgitt forbruk på 0,55 l/mil i EU-miksen. Det er som vanlig veldig optimistisk satt opp mot normal kjøring på norsk vei. Kun et fåtall biler klarer seg på oppgitt forbruk eller under i vår faste 20 mil lange forbruksrunde. Testbilen skled gjennom på 0,65 l/mil. Det er et godt tall for SUV-klassen, og et meget godt resultat om vi tar de gode ytelsene med i beregningen.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Foruten begrenset bredde i baksetet og litt snever bagasjeromsplass, har vi ikke mye å sette fingeren på i nye Mercedes GLK. Bilen er rett og slett nydelig å kjøre, og den skiller seg fra kompakt-SUV-konkurrentene med bedre komfort og en særdeles effektiv (les: gode ytelser og lavt forbruk) drivlinje.

GLK koster mange penger, men er ikke overpriset sammenlignet med konkurrentene. BMW X3 var Norges tredje mest solgte SUV i 2012 og hadde en gjennomsnittspris på over 700.000 kroner. Nøyaktig 700.000 kroner for en godt utstyrt GLK føles derfor ganske riktig.

BARSKE MÅLERE: Igjen får vi SLS-følelsen, Mercedes har virkelig frisket opp interiøret i bilene sine de siste årene. GLK er ikke et unntak. FOTO: Petter Handeland
BARSKE MÅLERE: Igjen får vi SLS-følelsen, Mercedes har virkelig frisket opp interiøret i bilene sine de siste årene. GLK er ikke et unntak. FOTO: Petter Handeland

Les også:

Quiz: Kjenner du igjen bilene - Mercedes spesial

Noe av det beste du kan kjøre om vinteren

SUV-en du kan bade med

Over halvparten bryter fartsgrensen regelmessig