Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt

Sterk motor, firehjulsdrift og god framkommelighet, masse utstyr og et hav av plass. Høres det fint ut? Det er det også, men det koster.

Først publisert Sist oppdatert

Enkelte liker store ting, og gjerne store biler. Helst mye større enn naboens. Mercedes GL er en slik bil. Det handler mest om smak, men kan også skyldes behov. Som for eksempel et behov for god innvendig plass. Det og mange andre.

Mercedes har bygget GL for det amerikanske markedet der "the bigger, the better"-tankegangen råder. Men det betyr ikke at GL ikke passer norske kjøreforhold. Vi nordmenn elsker SUV-ens kvaliteter og stasjonsvognens plassforhold, og GL kombinerer dette på beste måte. Med på kjøpet får du en god dose komfort og luksusfølelse.

Kjøreegenskaper: 5

Mercedes gjør mye bra om dagen, men det er spesielt kjøreegenskapene i de nye modellene som imponerer. Og imponerer, det gjør GL. Ikke bare er den velkjørende og forutsigbar, men på snødekte veier er den på kanten til leken og underholdende, om vi kan bruke slike ord om en "boligblokk" på 2,5 tonn.

Riktignok merkes vekten når det først begynner å skli, men GL er lett å kontrollere og har et velfungerende antiskrenssystem som henter deg inn om nødvendig.

Mest imponerende av alt er kjørefølelsen Mercedes har bakt inn i bilen. Styringen er presis uten å være for direkte og tilbakemeldingene er gode. Fjæringen innbyr dessuten til aktiv kjøring samtidig som fjæringskomforten er i toppklasse.

I likhet med ML kommer GL med et On&Offroad-program som lar deg velge mellom seks trinn som tilpasser firehjulstrekket best mulig til underlaget du kjører på. Ett av trinnene er et automatprogram, to modi er for terrenget og tre for vei.

LEKEN: Du skulle kanskje ikke tro en så svær bil som GL egnet seg til vinterlek, men det gjør den. Doningen krever riktignok litt plass rundt seg, for den måler fem meter i lengden, to i høyden og to i bredden.
LEKEN: Du skulle kanskje ikke tro en så svær bil som GL egnet seg til vinterlek, men det gjør den. Doningen krever riktignok litt plass rundt seg, for den måler fem meter i lengden, to i høyden og to i bredden. Foto: FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Motor: 6

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 2987
  • Effekt, hk ved o/min: 258/3600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 620/1600
  • Egenvekt, kg: 2455
  • Tilhengervekt, kg: 3500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 513/193/185
  • Bagasjerom, liter: 680-2300
  • Standard dekkdimensjon: 295/40R21
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,8
  • CO2-utslipp, g/km: 209
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,9
  • Toppfart, km/t: 220
  • Pris fra, kr: 1 131 900
  • Pris testbil, kr: 1 485 000

Drivlinjen i GL er i stor grad den samme som i andre 350 CDI 4Matic-modeller fra merket. En drivlinje vi har gode erfaringer med i biler som ML, CLS og CLS Shooting Brake.

Sekserdieselen kombinerer kraft og komfort på en eksemplarisk måte, og den er lettkjørt som få takket være fullt dreiemoment allerede ved 1600 o/min. Syvtrinnsautomaten henter dessuten ut det beste av motoren uansett kjørestil. Den vet å utnytte dreiemomentet på lavt turtall, men er også rask og smidig når du klemmer på.

Ytelser: 4

Det trengs litt motor for å flytte 2,5 tonn bil, men velger du 350-motoren vil du aldri savne mer kraft. 265 hestekrefter og 620 Newtonmeter skal ifølge produsenten dytte GL fra 0-100 km/t på 7,9 sekunder. Det er raskt for en så stor bil.

I våre målinger, denne gangen på særdeles glatt underlag, klarer vi ikke det, men vi dundrer likevel til hundre på 8,9 sekunder. Det er nesten til å få frysninger av å tenke på at den finnes som AMG-modell med 565 hk.

Motoren er også sterk i mellomregisteret. 60-100 km/t feies unna på 5,2 sekunder, mens det tar 6,6 sekunder fra 80-120 km/t. Det føles mer enn tilstrekkelig i GL, men tallenes tale er klar - den matcher ikke ytelsene til hovedkonkurrenten Range Rover TDV6 som nøyer seg med 4,6 og 6,2 sekunder.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Eksteriør: 5

HELT TOPP: Førermiljøet både ser bra ut og gjør arbeidsoppgavene enklere for føreren. Sittestilling og komfort er i toppklasse, akkurat som brukervennlighet og materialkvalitet.
HELT TOPP: Førermiljøet både ser bra ut og gjør arbeidsoppgavene enklere for føreren. Sittestilling og komfort er i toppklasse, akkurat som brukervennlighet og materialkvalitet. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Design er et objektivt tema, men de fleste vil vel si seg enige at Mercedes har klart å gi GL, som nylig fikk facelift, et barskt og moderne ytre. Harde linjer og markerte skjermbreddere gir det rette offroadpreget en stor SUV skal ha, samtidig som AMG-eksteriørpakken pirrer øyet i en mer sportslig retning.

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 8,9
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,2
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,6
  • Støy tomgang, dBA: 42,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 58,9
  • Støy 80 km/t, dBA: 63,4
  • Støy 100 km/t, dBA: 66,2
  • Testforbruk, l/mil: 0,95

Interiør: 6

Du skal ha stort plassbehov dersom den innvendige plassen GL ikke strekker til. Plassen her inne er enorm. Både i bredden, lengden og i høyden, mye takket være bilens litt firkantede design og enorme ytre mål.

Du skal ha høye krav til komfort, ergonomi og materialkvalitet om ikke GL er god nok. Sittestillingen er optimal, komforten herlig og materialene som er brukt i toppklasse. Mercedes har tatt et bykst på interiørdesign de siste årene, og GL er ikke et unntak. Her inne er det lett å trives.

Komfort: 5

Mercedes er kjent for å bygge biler som heller mer mot komfort enn sportslighet. Det som er litt spennendende med Mercedes nå, er at de har beholdt den gode komforten og lagt til en god dose kjøreglede - i alle modeller.

SUV-LIMO: GL er enorm på alle måter. Benplassen i baksetet meget god, akkurat som bagasjeromsplassen. To seter kan vippes opp til en tredje seterad og gjør GL til en syvseter.
SUV-LIMO: GL er enorm på alle måter. Benplassen i baksetet meget god, akkurat som bagasjeromsplassen. To seter kan vippes opp til en tredje seterad og gjør GL til en syvseter. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Fjæringskomforten er upåklagelig, sittestillingen likeså, og støynivået lavt. GL er med andre ord der den skal være - blant de beste i klassen på komfort.

Derfor rynker du kanskje på nesen over delkarakteren. Grunnen til at GL får fem og ikke seks, er rett og slett at nye Range Rover (testet like etterpå) har hakket bedre fjæringskomfort.

Sikkerhet: 5

GL er ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, men det er søstermodellen ML: Ikke uventet har ML fått fem stjerner i Euro NCAPs krasjtest. Poengsummen for beskyttelse av voksne passasjerer er på hele 96 prosent. For å sette det i perspektiv, er den høyeste prosenten de noensinne har gitt 97 prosent.

En hel del sikkerhetsutstyr, som for eksempel trøtthetsvarsling og automatiske beltestrammere, er standard. I tillegg kommer naturligvis ting som antisladd og kollisjonsputer. Det er også mulig å kjøpe mer sikkerhetsutstyr som ekstrautstyr. Både systemer som bremser bilen ved kollisjonsfare, adaptive lys og blindsonevarsling er tilgjengelig for å nevne noe.

Forbruk: 2

Tidligere har vi gitt 350 CDI-motoren godt skussmål når det kommer til forbruk, men det merkes fort at det trengs litt mer ved på bålet for å holde farten oppe i motbakkene i tunge GL. Resultatet er at forbruket hopper i været.

Merforbruket i forhold til litt mindre SUV-er som Porsche Cayenne og BMW X5 er opp mot 30-40 prosent, og GL slurper i seg en desiliter mer per mil enn nye Range Rover TDV6. Oppgitt forbruk er 0,8 l/mil, men i vår faste 20 mil lange testrunde må vi opp på 0,95 l/mil.

RASK NOK: Sekserdieselen er sterk i alle fartsområder. 265 hk og 620 Nm sender GL fra stillestående til 100 km/t på 7,9 sekunder - nesten uansett føre.
RASK NOK: Sekserdieselen er sterk i alle fartsområder. 265 hk og 620 Nm sender GL fra stillestående til 100 km/t på 7,9 sekunder - nesten uansett føre. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 3

Norske bilavgifter er ikke snille mot doninger som GL. For det er det den er, en doning.

Testbilen, som har minste motor (!), koster fra 1.131.900 kroner. En halv million av disse går rett i statskassa.

Testbilen har i tillegg "alt" utstyr og koster totalt 1.485.000 kroner.

KING OF(F) THE ROAD: Mercedes GL er SUV-enes absolutte konge. Det er nesten til å få frysninger av å tenke på at den finnes som AMG-modell. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
KING OF(F) THE ROAD: Mercedes GL er SUV-enes absolutte konge. Det er nesten til å få frysninger av å tenke på at den finnes som AMG-modell. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Det er mye penger, men GL er på ingen måte overpriset i forhold til hovedkonkurrenten Range Rover som fort runder halvannen million med samme utstyrsnivå.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

GL er en herlig bil på veldig mange måter, men vi kommer ikke utenom at prisen er for høy for de fleste og at den bruker i overkant mye diesel. Utenom det er det ikke mye negativt å grave fram.

Den har kjøreegenskaper svært få andre på denne størrelsen kan matche, samtidig som komforten er helt i toppsjiktet og ytelsene gode. Alt i alt en veldig god bil.

Les også:

BMWs aller beste SUV

Tipsene som gjør bilen billigere

Sjekk ut billig-SUV-en

Dette er Norges billigste firehjulstrekker