Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010
Den deiligste kabrioleten
Mercedes E-cab er en av de flotteste kabrioletene på markedet. Vi har kjørt den med helt ny bensinmotor.
Nye Mercedes E-klasse er kåret til en av verdens vakreste biler. E-Coupé er enda vakrere. Men kanskje vakrest av dem alle er E-Cabriolet, det heteste alternativet for de som liker vind i håret.
Kjøreegenskaper: 5
Som vanlig leverer Mercedes kjøreegenskaper på det trygge. Veldig spennende er det ikke, men det er veldig udramatisk. Man kan holde solid fart i svingene takket være det gode veigrepet de brede dekkene gir.
Akkurat som E-Coupé, er kabrioleten mer en cruiser enn en sportsbil. Det er en bil som gir deg følelsen av tyngde og robusthet, og den er absolutt mer komfortabel enn sportslig i opptredenen.
For de som søker forutsigbarhet og komfort er dette et av de aller beste alternativene på markedet. Søker man derimot sportslige egenskaper ville vi valgt noe annet.
Motor: 4
Økonomisk, sterk og miljøskånende, hevder Mercedes at den nye 200 CGI BlueEfficiency-motoren skal være. Navnet "2 00" lyver litt, for man skulle tro det dreide seg om en toliters motor. Men nei, under panseret sitter en 1,8 liters bensinmotor med pustehjelp fra en turbo - noe som resulterer i 184 hk på topp, og 270 Nm fra greie 1800 o/min.
Motoren er ikke blant de gjerrigste på markedet, spesielt ikke med automatkassa med kun fem trinn som sitter i vår bil. Motoren er riktignok kultivert og har et bredt register som gjør den lettkjørt.
Turbomotoren gjør en god jobb i E-Cabriolet, men vi synes den kunne vært snillere på forbruket. Den er oppgitt til 0,79 l/mil på blandet kjøring, noe som tilsvarer et utslipp av CO2 på 185 gr/km. Det skal nevnes at 200 CGI også er å få med start/stopp-system, men kun i kombinasjon med manuelt gir.
Ytelser: 4
Tekniske data: Mercedes E 200 CGI Cabriolet, 2010
Motor: |
R4, 1796 ccm |
Girkasse: |
Femtrinns automat |
Effekt: |
184 hk v/5200 o/min. |
Dreiemoment: |
270 Nm v/1000 o/min. |
Forbruk: |
0,79 l/mil |
CO2-utslipp: |
185 g/km |
0-100 km/t: |
8,6sek. |
Toppfart: |
231 km/t |
Lengde: |
4698 mm |
Bredde: |
1786 mm |
Høyde: |
1398 mm |
Bagasjerom: |
300-390 |
Egenvekt: |
1685 kg |
Pris: |
756 000 kr |
Turbomotoren skuffer oss litt når det kommer til ytelsene. Den lurer oss også litt, da det jevne, seige draget tar bort en del av fartsopplevelsen. Mercedes lover, uten at det kjennes slik ut, 0-100 km/t på 8,6 sekunder, noe som er respektabelt i forhold til konkurrentene.
At bilen er raskere med automat enn med manuell stiller vi oss noe undrende til. Vi opplever automatkassa med fem trinn som komfortabel og solid, men på ingen måte sportslig. Den er tregere enn de mest moderne automatkassene på markedet i dag, og vi skulle gjerne sett syvtrinns-kassa Mercedes leverer i andre modeller.
Eksteriør: 6
Da siste generasjon E-klasse kom i 2009 var det mange som mente dette var verdens vakreste bil. Det tok litt tid å bli vant med den litt kantede designen, men bilen vokste på oss og det er etter hvert ingen tvil om at Mercedes har truffet godt med designen.
Coupé- og kabrioletvaritantene er etter vår smak enda vakrere. Det mest positivte er hvordan Mercedes har tatt med seg designen over fra en så stor familiebil som E-klassen er, til disse modellene og truffet så godt med resultatet. Noe de ikke gjorde med gamle CLK.
Kabrioleten tiltrekker seg mye oppmerksomhet, og vi får stadig høre at bilen er flott å se på. At bilen er utstyrt med AMG-sportspakke bidrar selvfølgelig til dette.
Interiør: 5
Mercedes kan dette med interiør, vår kabriolet er ikke et unntak. Ergonomien er på topp og det hele virker påkostet og godt sammenskrudd.
AMG-pakken inkluderer elementer i interiøret som velurmatter, sportspedaler, sportsratt, girhendler på rattet, og sportsseter i meget autentisk kunstskinn.
Kabrioleten er som mange av Mercedes' andre åpne modeller utstyrt med airscarf. Dette er en vifte som blåser varm luft ut fra nakkestøtten, så slipper man å bli stiv i nakken om det er kjølig ute.
Med et tastetrykk kan også vindskjermen mellom baksetene heves og senkes, og sørger for at det blir mindre trekk i kupeen.
Komfort: 5
Komforten er Mercedes kanskje sterkeste kort mot konkurrentene, og kabrioleten blant de aller beste på dette. Fjæringskomforten er i ypperste klasse, ulyder finnes ikke og listen over teknologiske hjelpemidler er lang som en god sommer.
I en tid der de fleste sverger til ståltak på sine kabrioleter, har Mercedes valgt stofftak i E-cab. Stofftaket har sine fordeler, men også sine ulemper. Stofftaket holder ikke like mye av støyen ute når man har taket på, men når det er foldet ned stjeler det heller ikke like mye plass i bagasjerommet. Stofftaket veier også en del mindre.
Sikkerhet: 5
Akkurat som E-Coupé er ikke kabrioleten kollisjonstestet av EuroNCAP. Men Mercedes slurver ikke med sikkerheten, og er vi sikre på at dette er en sikker bil å ferdes i.
E-klasse ble på sin side kollisjonstestet tidligere i år med overbevisende resultat. Fem av fem stjerner og god allround score i alle kategorier.
Sikkerhetsutstyret har vi ikke noe å si noe på, da det meste av den beste teknologien er på plass.
Pris/utstyr: 4
Med dieselmotor underpanseret har E-cab en startpris på 574 000 kroner. Vil man ha bensinmotoren vi testet, koster den fra 596 500 kroner.
Det koster å være kar, og E-cab blir fort dyrere etter hvert som man krysser av på utstyrslista. Testbilen var riktignok fullstappet med ekstrautstyr, noe som resulterer med at totalprisen lander på hele 756 000 kroner.
Denne saken ble første gang publisert 03/09 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.