Test: Mercedes-Benz CLA 250 4Matic

Slik er Mercedes’ nye firehjulsdrift

Mercedes CLA 250 4Matic er sterk, velkjørende og har et nytt firehjulsdriftssystem som etter hvert blir tilgjengelig i rimeligere modeller. Slik virker det.

Først publisert Sist oppdatert

Å tilby biler med firehjulsdrift blir stadig viktigere i Norge. En tredjedel av alle nybiler som ble solgt i Norge i fjor, hadde firehjulsdrift.

For Mercedes, som tradisjonelt er kjent for større, bakhjulsdrevne biler, er det viktig å henge med. Nå fås også merkets kompakte og i utgangspunktet forhjulsdrevne biler med firehjulsdrift. Det handler om et system som skiller seg klart fra det som kan fås i de større modellene.

Vi har tidligere prøvd systemet i verstingutgavene av A-klasse og CLA (disse to er teknisk sett så godt som like), de med tilnavnet 45 AMG. Nå fås det i A 250 4Matic og CLA 250 4Matic. Det er sistnevnte vi nå har testet.

Seinere skal firehjulsdriften bli tilgjengelig i rimeligere motorversjoner, og det skal selvsagt inn i Mercedes' nye kompakt-SUV GLA (og i B-klasse).

Kjøreegenskaper: 6

250-merket på hekken betyr ytelser i GTI-klassen, med 211 hk og 350 Nm dreiemoment. Testbilen har dessuten AMG Sport-pakke, som blant annet innebærer store hjul med brede dekk og et fast sportsunderstell.

Det er med andre ord en riktig sportslig kompaktsedan vi kjører.

Og kjøreegenskapene innfrir. Et kjennetegn ved måten forhjulsdrevne utgaver av CLA (og A-klasse) kjører på, er svært godt grep i forhjulene. Det gjelder også for den firehjulsdrevne utgaven. Den understyrer først når du har tatt i altfor mye (i testperioden er det både våte, isete og snødekte veier).

Firehjulsdriftssystemet er av den typen som først sender kraft til bakhjulene når sensorsystemet oppdager forskjeller i rotasjonshastighet mellom for- og bakhjul - altså hjulspinn.

VARIERER: Bakhjulene får kraft når sensorsystemet registrerer hjulspinn. Tilkoblingen skjer med en elektrohydraulisk flerplateclutch som ligger integrert i bakakselen. Maksimalt 50 prosent av kraften kan går til bakhjulene. Ved normal kjøring på bar vei, som på bildet, går all kraft til forhjulene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
VARIERER: Bakhjulene får kraft når sensorsystemet registrerer hjulspinn. Tilkoblingen skjer med en elektrohydraulisk flerplateclutch som ligger integrert i bakakselen. Maksimalt 50 prosent av kraften kan går til bakhjulene. Ved normal kjøring på bar vei, som på bildet, går all kraft til forhjulene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Bakhjulene kobles inn med inntil 50 prosent av kraften med en elektrohydraulisk flerplateclutch integrert i bakakselen. Prinsippene er de samme som for eksempel Haldex-systemet, som blant annet er kjent fra flere modeller fra VW-konsernet og Ford, og systemer brukt i en rekke asiatiske SUV-er. Mercedes sier imidlertid at deres system er mer kompakt og lettere enn de andre.

TEKNISKE DATA Mercedes CLA 250 4Matic

  • Motor, cm3: 1991
  • Effekt, hk ved o/min: 211/5500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1200-4000
  • Egenvekt, kg: 1540
  • Tilhengervekt, kg: 1500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 464/178/143
  • Bagasjerom, liter: 470
  • Standard dekkdimensjon: 225/45 R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,64
  • CO2-utslipp, g/km: 151
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,6
  • Toppfart, km/t: 240
  • Pris fra, kr: 532 000
  • Pris testbil, kr: 676 000

Under vanlig kjøring på underlag med godt grep, er bilen forhjulsdrevet for å spare drivstoff.

Mercedes beskriver prinsippet for virkemåten slik: "Så ofte det behøves, men så sjelden som mulig."

Heldigvis betyr ikke "så sjelden som mulig" at firehjulsdriften bare er noe du kjenner antydninger til av og til. Tvert imot virker Mercedes-systemet å være blant de aller mest aktive variantene av slike systemer:

Gi gass der det er snø, og hekken får kraft på et blunk. Om man behersker det, kan en da utnytte bilens iboende sportslighet til fulle. Å få ut hekken i en deilig, medstyrende vinkel i svingene er enkelt. Forskjellen i opplevd virkemåte sammenlignet med et såkalt permanent firehjulsdriftssystem, virker under slik kjøring ubetydelig.

Motor: 4

Bensinmotoren har sylindervolum på 2,0 liter. Den har alle moderne bensinturboers gode kjennetegn:

Masse kraft allerede fra lavt turtall (maks. dreiemoment har du fra 1200 o/min), et kraftig mellomregister og en ytelsesiver som varer helt til turtallsnåla når rødmerkingen.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Automatgir er standard med 250-motoren, og dobbeltclutchkassen har sju trinn. Som vanlig kan man velge mellom normalmodus, som Mercedes kaller E for eco, og sportsmodus. Du kan dessuten gire selv med hendler på rattet.

Kall det pirk, men vi synes girkassens normalmodus virker litt treg sett i forhold til den tydelige sportsligheten i resten av bilen. Nedgiringen du venter å få når du gir normalt med gass på høye gir, kommer ikke.

TREKKER BLIKK: Mange titter én gang ekstra på CLA. Utseendet er kraftig inspirert av storbilen CLS, og mange tror CLA er en dyr bil. Det trenger den ikke nødvendigvis å være: Billigste versjon starter på 313.000 kroner. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TREKKER BLIKK: Mange titter én gang ekstra på CLA. Utseendet er kraftig inspirert av storbilen CLS, og mange tror CLA er en dyr bil. Det trenger den ikke nødvendigvis å være: Billigste versjon starter på 313.000 kroner. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Så er det vel bare å velge sportsmodus i stedet? Ja, men da blir det brått mer sportslig, for ikke å si masete, enn vi setter pris på under norske fartsforhold.

TESTDATA Mercedes CLA 250 4Matic

  • 0-100 km/t, sek.: 7,1
  • 60-100 km/t, 3. gir: 3,6
  • 60-100 km/t, 4. gir: 4,4
  • 60-100 km/t, 5. gir: 5,8
  • 60-100 km/t, 6. gir: 7,6
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,7
  • 80-120 km/t, 4. gir: 4,8
  • 80-120 km/t, 5. gir: 6,4
  • 80-120 km/t, 6. gir: 8,3
  • 80-120 km/t, 7. gir: 11,1
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,7
  • Støy tomgang, dBA: 40,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,6
  • Testforbruk, l/mil: 0,71

Alt i alt synes vi ikke at Mercedes' dobbeltclutch fullt så polert i virkemåten som VW-konsernets tilsvarende girkasse.

Ytelser: 5

"Ytelser i GTI-klassen", skrev vi over, og det har vi tall som kan bekrefte. I 0-100-akselerasjonen er CLA 250 4Matic faktisk raskere enn VW Golf GTI. Mellomakselerasjonen (raskeste måling for 60-100 km/t er 3,6 sekunder, for 80-120 km/t 4,7 sekunder) er den like i hælene på VW-ikonet.

I praksis snakker vi om en bil som etter norske forhold er svært rask - du vil kunne kjøre fra nesten alt du finner rundt deg på veiene.

Vi ser dessuten at CLA 250 med firehjulsdrift er vel så rask som A 250 med kun forhjulsdrift, til tross for at førstnevnte er nærmere 100 kg tyngre. Her er det altså ingen ulemper å spore ved firehjulsdriften.

Eksteriør: 6

Den "ser usedvanlig bra ut", skrev vi da vi første gang kjørte CLA. Vi begrunnet det blant annet med at vi sjelden ser at en bil får så mye oppmerksomhet ved for eksempel bensinfylling.

YNGRE: Interiørstilen i Mercedes CLA er betydelig yngre og mer sporty enn i for eksempel C-klasse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
YNGRE: Interiørstilen i Mercedes CLA er betydelig yngre og mer sporty enn i for eksempel C-klasse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Dessuten tror de fleste automatisk at bilen må være veldig dyr. Men CLA er ikke nødvendigvis det. Billigste CLA-versjon uten ekstrautstyr og leveringskostnader koster 313.000 kroner.

Vi står ved at CLA ser bra ut, men vi har også fått med oss at meningene om utseendet er mer splittet enn vi har fantasi til å tro. Tyske "Der Spiegel"s smakspoliti mener for eksempel at den går imot enhver regel for proporsjoner.

Interiør: 3

Innvendig får man svi for coupéformene. Takhøyden foran er ikke noe å skryte av. Med testbilens soltak som stjeler litt av høyden, er det ikke langt mellom isse og tak om man er litt over gjennomsnittlig høy.

I baksetet bør man helst være godt under gjennomsnittlig mannshøyde for ikke å stange. Særlig bred er kupeen heller ikke, så i praksis er dette for en fireseter å regne. Beinplass er det derimot godt med i baksetet.

Den ekstra lengden sammenlignet med A-klasse har Mercedes brukt til å gi CLA et anstendig bagasjerom på 470 liter (129 liter mer enn i A-klasse). Bakseteryggene kan felles ned om en har behov for mer plass.

Materialkvaliteten er god i vår påkostede testbil. Her er det pent skinn og alkantara, og dashbord og dører er polstret overalt der man normalt er i kontakt med dem.

Den store infoskjermen og de runde ventilene er blant elementene som gir CLA et betydelig yngre og mer sporty preg enn C-klasse.

Mercedes-tradisjonalister vil muligens glede seg over at automatgirspaken fortsatt er ved rattet, og at det fortsatt er en enslig multifunksjonshendel som skal ta seg av alt nesten alle andre bilmerker med rette har valgt å fordele på to hendler.

Vi andre trenger ikke glede oss ikke like mye over dette.

Komfort: 3

Vi var skuffet over komforten da vi kjørte CLA (også den med AMG Sport-pakke) første gang på sommerføre.

Med vinterdekk hever komforten seg tilstrekkelig. Først og fremst er det mye mindre hjulstøy enn med brede sommerdekk. Dessuten evner den mykere vintergummien å ta noe av eggen fra den faste sportsfjæringen.

FLERTYDIG: Navnet er det samme, men funksjonsmåten for 4Matic er annerledes i Mercedes' kompakte modeller. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FLERTYDIG: Navnet er det samme, men funksjonsmåten for 4Matic er annerledes i Mercedes' kompakte modeller. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Like fullt er vi også her overrasket over at det er ganske mye lyd fra understellet. Det er ikke typisk Mercedes.

Sportssetene er herlige og betjeningskomforten er god, men vi ville definitivt ha prøvd CLA med normalunderstell før vi hadde sendt av gårde vår bestilling. Fra A-klasse vet vi at normalunderstellet trolig er fast nok for de fleste.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Mercedes A-klasse. Den er så lik CLA i oppbygning at vi vurderer resultatene som gyldige også for CLA.

A-klasse får fem av fem stjerner som totalkarakter i kollisjonstesten. Også delresultatene er jevnt over på godt eller meget godt nivå, med 93 prosent for voksnes sikkerhet, 81 prosent for barn, 67 prosent for fotgjengere og 86 prosent for sikkerhetsutstyr.

Testbilen har standardutstyr som kollisjonsvarsling og sjåførovervåkning, mens full pakke av det som finnes av aktivt sikkerhetsutstyr kan kjøpes til.

Fra kjøreøvelsene vet vi dessuten at CLA har effektiv antiskrenselektronikk, og riktig brukt firehjulsdrift kan også kalles et sikkerhetspluss.

Pris/utstyr: 3

En bil med statusbilmerke i grillen, GTI-ytelser og firehjulsdrift blir aldri noe som kan kalles "mye for pengene" . Snarere tvert imot.

532.000 kroner er frapris for CLA 250 4Matic. Testbilen har i tillegg ekstrautstyr for nesten 150.000 kroner (du trenger slett ikke så mye for å få en pent utstyrt CLA).

Påslaget for 4Matic er 45.000 kroner sammenlignet med en CLA 250 uten firehjulsdrift.

STRAM: Mercedes CLA med sportsunderstell og store hjul er et stramt bekjentskap som krever en sportslig innstilling til fjæringskomfort. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
STRAM: Mercedes CLA med sportsunderstell og store hjul er et stramt bekjentskap som krever en sportslig innstilling til fjæringskomfort. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

CLA og A-klasse kommer ifølge Mercedes-importøren med firehjulsdrift i rimeligere utgaver i september. Det er da snakk om 220 CDI 4Matic og 200 CDI 4Matic.

Bruktbilpriseksperter regner firehjulsdrift som gunstig for annenhåndsverdien sammenlignet med en tilsvarende bil med drift på kun to hjul.

Forbruk: 3

Mercedes CLA 250 4Matic har et oppgitt forbruk på 0,64 l/mil.

I vår faste testløype på 20 mil, som vi kjører så likt som mulig med alle testbiler, ender vi på 0,71 l/mil. Det er på samme nivå som VW Golf GTI, Mercedes A 250 og flere andre motorsterke kompaktbiler med lignende ytelser.

Det er positivt at firehjulsdriften ikke øker forbruket slik føret var dagen runden ble kjørt: For det meste bare veier med godt grep. Resultatet er også akseptabelt med tanke på ytelsene.

Men normalen for bestselgerbiler i kompaktklassen ligger i dag rundt halvliteren (gjelder også de gjerrigste bensinbilene). Dessuten ser vi at forbruket øker en hel del om man bruker litt ekstra av kreftene bilen har.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Det er klinkende klart at Mercedes CLA 250 4Matic med AMG Sport-pakke ikke kunne fått en femmer som totalkarakter om man vurderer den strengt etter fornuftskriterier. Til det er baksetet for trangt, prisen for høy og fjæringen for stram. Litt for tørst er den også.

Men det er ikke testbilens jobb nummer én å innfri fornuftskrav. I stedet leverer den i bøtter og spann innen de områdene der den er ment å være på sitt beste: Kjøreegenskaper, ytelser og evnen til å tiltrekke seg blikk.

For en sportslig innstilt sjåfør er det en fryd å kjøre denne kompakte sedanen. Kjøreegenskapene er svært presise, og den lystrer sjåførens minste vink. Firehjulsdriften er aktiv og bidrar til å øke kjøregleden på vinterføre.

Les også:

Her finner du alt vi har skrevet om Mercedes

Tester av modeller fra Mercedes

Vi har testet nesten 700 biler