Test: Mercedes B 180 CDI, 2011
Best på sikkerhet
Kollisjonssikkerheten for voksne er vurdert til 97 prosent av EuroNCAP. Det er klasseledende.
Statusbiler flest er som biler flest - vi snakker i all hovedsak om stasjonsvogner, sedaner og SUV-er.
Den nye B-klasse fra statusmerket Mercedes er annerledes. Den er det bilprodusentene stadig oftere kaller en monocab, bedre kjent som flerbruksbil eller MPV.
Mercedes B-klasse er kandidat i Årets Bil-kåringen. Resultatet kunngjøres 6. desember på vimennbil.no og i Dagbladet.
Statusmerkene har ikke brydd seg stort om denne biltypen. I sin størrelsesklasse (kompaktbillengde) er B-klasse alene. Konkurrenter må en til folkemerkene for å finne:
Ford C-Max, VW Golf Plus og Renault Scénic er i større eller mindre grad sydd over samme lest, i likhet med den gamle B-klasse.
Felles for dem er at de ikke er sjusetere - til det er de for små - men at visse ting ved dem likevel gjør dem ekstra egnet for familietransport.
Eksempler er kompakte ytre mål, men likevel god plass innvendig, litt ekstra setefleksibilitet og ekstra takhøyde.
Det er mye ved B-klasse som er lett å like. Spørsmålet er om den har det som skal til for å få konservative nordmenn til å velge bort den høyt elskede stasjonsvogna.
Kjøreegenskaper: 5
Tida da biler med litt ekstra høyde var litt pussige å kjøre, er over. Mercedes B-klasse kjører som en vanlig bil. Rettere sagt: Den kjører som en ordentlig god, vanlig bil.
Lettkjørtheten er det en merker først. En Mercedes bør ha noe ekstra, og B-klasse har det. Clutch og gir stemmer fra første meter. Styringen er lett når en kjører sakte, men presis når en kjører raskere.
Testbilen har sportspakke med blant annet sportsunderstell og -styring, og det bidrar helt klart til at den kjennes ekstra direkte og kontant, uten at det på noen måte er overdrevet.
Når det drar seg til med svinger i tette kombinasjoner, er bilen langt mer kapabel enn det familievennlige utseendet vil ha deg til å tro.
Motor: 5
Testbilen er en B 180 CDI, versjonen importøren tror vil selge best i Norge. Vi tror de har rett, for motoren passer godt til bilen og holder prisen noenlunde i sjakk.
Dieselmotoren er på 1,8 liter, har 109 hk og 250 Nm dreiemoment. Den er en «krympet» versjon av 2,14-literen vi kjenner i flere effektversjoner i C-klasse og E-klasse.
Motoren er sterkt delaktig i den ovenfor nevnte lettkjørtheten. Du skal gjøre mye feil for å kvele motoren, og den seig og sterk når den drar bilen over ekle fartshumper i tredjegir.
Mercedes-dieseler har sin egen klang, noe som også gjelder denne motoren. Den har et litt uryddig lydbilde på middels til høyt turtall, men det er sjelden grunn til å holde motoren på høye omdreiningstall lenge.
For 26.000 kroner fås B 180 CDI med en ny sjutrinns dobbeltclutchgirkasse fra første kvartal 2012.
Ytelser: 5
Ikke er det mange kompakte monocaber der ute, og ikke er det altfor mange 1,8-liters dieselmotorer heller. Derfor er det vanskelig å finne en åpenbar sammenlikningskandidat for Mercedes B 180 CDI.
Målingene våre viser at 1,8-literen er klart raskere enn 1,6-literen i Ford C-Max, selv om sistnevnte både har flere hestekrefter og høyere dreiemoment (115 hk/270 Nm)
6,2 sekunder som beste resultat for 60-100 km/t og 9,0 sekunder for 80-120 km/t er gode resultater. Faktisk er det i klasse med Audi A4 2,0 TDI med 120 hk.
Eksteriør: 3
En bils utseende er i stor grad smak og behag. B-klasse passer ikke vår smak.
Visst har den flere linjer, kanter og hvelvinger i karosseriplatene som skal få den til å se spenstig ut. Like fullt er den en klump av en bil i våre øyne.
TEKNISKE DATA
MOTOR, CM3: 1796
EFFEKT, HK VED O/MIN: 109/3200-4600
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 250/1400-2800
EGENVEKT, KG: 1475
TILHENGERVEKT, KG: 735-1200
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 436/179/156
BAGASJEROM, LITER: 486-1545
STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/65 R15
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,44
CO2-UTSLIPP, G/KM: 114
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,9
TOPPFART, KM/T: 190
PRIS FRA, KR: 299 900
PRIS TESTBIL, KR: 425 500
Interiør: 4
Testbilen er søkklastet med ekstrautstyr (langt over 100.000 kroner). Det gjør det vanskelig å bedømme hvordan en standard B-klasse vil oppleves.
Med skinn overalt og seter som per tastetrykk kan stilles i alle retninger, har testbilen definitivt en god dose luksus over seg. Materialkvaliteten er det Mercedes over, men ikke über-Mercedes, om du skjønner hva vi mener.
Det solide dørklunket en gjerne ønsker seg i en statusbil, er for eksempel ikke fullt og helt til stede.
Hensikten med høybygde biler av denne typen, er å gi mest mulig plass på relativt begrenset lengde. Her har Mercedes lyktes, for undertegnede på 187 cm kan greit sitte «bak meg selv». Høyden sørger for at bagasjevolumet er bra (486-1545 liter).
B-klasse tilbys dessuten med seteløsningen Easy-Vario-Plus, som blant annet lar deg skyve på bakseter, justere ryggvinkel og felle ned forseteryggen på passasjersida.
Komfort: 5
Komforten er en av B-klasses aller sterkeste sider, selv i en testbil med sportspakke.
Her greier Mercedes å tilføre noe som hever B-klasse akkurat litt over de få direkte konkurrentene, men også over mange stasjonsvogner den prismessig kan konkurrere med.
Dette «noe» er ikke helt enkelt å sette fingeren på, men det handler blant annet om en mer finslepen fjæringskomfort der selv krappe kanter «slipes ned» før de forplanter seg opp i kupeen.
TESTDATA
60-100 KM/T, 3. GIR: 6,2
60-100 KM/T, 4. GIR: 7,9
60-100 KM/T, 5. GIR: 11,7
80-120 KM/T, 4. GIR: 9,0
80-120 KM/T, 5. GIR: 13,2
80-120 KM/T, 6. GIR: 18,1
STØY TOMGANG, dBA: 44,5
STØY 50 KM/T, dBA: 59,2
STØY 80 KM/T, dBA: 63,4
STØY 100 KM/T, dBA: 66,2
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,51
Det bidrar til en ro i bilen en normalt må opp i større biler for å finne.
Sikkerhet: 6
Per desember 2011 har Mercedes B-klasse oppnådd det beste testresultatet i klassen for små flerbruksbiler i EuroNCAPs kollisjonstester.
Hovedkarakteren er selvsagt fem av fem stjerner, det er blitt normalen for nye biler. Men når en går inn på delresultatene, ser en at B-klasse ligger nær full score i flere kategorier.
For eksempel er kollisjonssikkerhet for voksne vurdert til 97 prosent.
Legg til at B-klasse har radarbasert kollisjonsvarsling som standard, og den kan trygt kalles en svært sikker bil. Systemet varsler sjåføren dersom det registrerer at det er fare på ferde, og det kan dessuten øke bremsekraften dersom det er behov for det.
Pris/utstyr: 3
Dette kapittelet er sjelden et godt et for biler fra statusmerkene. B-klasse viser imidlertid tegn til at Mercedes har begynt å tenke annerledes for sine rimeligste modeller.
Startpris for en B 180 CDI er temmelig nøyaktig 300.000 kroner uten leveringsomkostninger. Da har den en basispakke som ved siden av en god sikkerhetspakke inneholder blant annet manuelt klimaanlegg, radio med bluetooth, multifunksjonsratt og kjørecomputer.
Ikke så verst for en rimelig bil fra et statusmerke, men vanlige «folkebiler» begynner å bli skikkelig godt utstyrt til samme pris.
Med B-klasse viser Mercedes en utstyrspakke-iver som er større enn før. Både sportspakken og eksklusivpakken, som hver koster rundt 17.000 kroner, vil hver for seg heve bilen et pent trinn.
Pakken kalt «sportspakke night edition» til rundt 40.000 kroner vil trolig være nesten fullverdig ferdigpakke for en del B-klassekunder. For drøyt 350.000 kan B-klasse bli ganske så Mercedes-fin.
Miljø: 4
Mercedes B 180 CDI er oppgitt til å bruke 0,44 l/mil ved blandet kjøring. Det gir et CO2-utslipp på 114 g/km.
For bare kort tid siden var dette riktig gode tall for en såpass rommelig bil med gode hverdagsytelser, men nå ligger svært mange nybiler i dette leiet.
I vår faste forbrukstestløype på 20 mil trengte B 180 CDI 0,51 l/mil, som er et godkjent tall for biltypen.
Konklusjon: 4
Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen står seg målt mot konkurrenter på markedet da bilen ble testet.
Mercedes B-klasse danner på mange måter sin egen klasse - kompakt flerbruksstatusbil, kan den kalles.
B-klasse har åpenbare kvaliteter: Sikkerheten er på topp, den har god plass i forhold til ytre mål, er relativt rimelig til å hete Mercedes (men ikke ellers) og er god å kjøre.
Likevel tror vi ikke at den nye B-klasse blir en salgsbombe i Norge (forgjengeren var det heller ikke).
Årsaken er delt: Når nordmenn skal kjøpe familiebil, ser de som regel på en stasjonsvogn. Skal de ha høy familiebil, ser de på en SUV. Ikke en kort flerbruksbil. B-klasse kan fort falle imellom.
Til å være en statusbil som koster litt ekstra, er vi heller ikke sikre på om B-klasse ser bra nok ut.
Les også:
Er bilen din skikkelig rustbehandlet? Se oversikt her